محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830394193
از کجا بدانیم قرآن از جانب خداست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
از کجا بدانیم قرآن از جانب خداست؟
از سوی خدا بودن آیات نازل شده بر پیامبر (ص)، به واسطه اثبات معجزه بودن آن صورت می گیرد و حقیقت معجزه این است که مدّعی نبوت، عمل خارق العادهای را انجام دهد و دیگران را برای انجام همانند آن دعوت کند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.
پرسش: چگونه مي توان برای يک شخص عادي در عصرحاضر اثبات کرد که قرآن از جانب خدا نازل شده است؟
پاسخ: از سوی خدا بودن آیات نازل شده بر پیامبر(ص)، به واسطه اثبات معجزه بودن آن صورت می گیرد و حقیقت معجزه این است که مدّعی نبوت، عمل خارق العادهای را انجام دهد و دیگران را برای انجام همانند آن دعوت کند. اما از آوردن مانند آن عاجز و ناتوان باشند.(۱)
قیود و شرایط مذکور در قرآن مجید دیده می شود، یعنی پیامبر اسلام(ص) با معجزه قرآن ادعای نبوت کرد و مردم را به هماوردی (تحدّی) فرا خواند تا جایی که حاضر شد کافران تنها یک سوره بیاورند و از تمام جهانیان برای ساختن سوره کمک بگیرند.(۲) چهارده قرن است که این ندا در گوش جهانیان طنین انداز است، ولی کسی نتوانسته است در صحنه مبارزه گام بگذارد یا موفق شود.
إعجاز قرآن جهات و وجوه مختلفی دارد که مردم با درک وجوه إعجاز قرآن به خدایی و فرا بشری بودن آن پی می برند.
اينك به برخي از مهم ترين آنها اشاره مي شود:
۱. اعجاز طریقی:
قرآن که معارف والا و معانی بلند و سخنان حکیمانه و دانشهای مختلف در آن جمع شده، توسط شخصی آورده شده که خود سواد خواندن و نوشتن نداشت و اين يكي از وجوه اعجاز قرآن است كه درآيات قرآن نیز برآن تإكيد شده است.
اين موضوع در چند آيه مطرح شده است.
یکی از آیاتی که اعجاز قرآن را با تكيه بر این مطلب مورد اشاره قرار مى دهد چنين است: «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لاتَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ»(۳) «و تو هرگز پيش از اين كتابى نمى خواندى و با دست خود چيزى نمى نوشتى، مبادا كسانى كه در صدد (تكذيب و) ابطال سخنان تو هستند، شك و ترديد كنند.» اين آيه دلالت دارد كه اعجاز قرآن، با توجه به امی بودن پيامبر(ص) به گونه اى به كرسى مى نشيند كه حتى براى ياوه گويان نيز زمينه ترديد باقى نمى گذارد.
قرآن مجيد، در دو آيه (۴) پيامبر(ص) را امّى ناميده است: امى به معناى منسوب به مادر (امّ) است و مقصود از آن اين است كه فرد جز معلوماتى كه طبق فطرت و استعدادهاى مادرزادى خود بدست مى آورد معلومات ديگرى ندارد و فاقد معلومات اكتسابى به دست آمده در پرتو قدرت بر خواندن و نوشتن است.
موضوع درس ناخوانده و خط نانوشته بودن پيامبر(ص) از نظر تاريخى نيز مسلّم است و حتى شرق شناسان و مورّخان غير مسلمان نيز بر آن صحه گذارده اند.
۲. إعجاز بياني:
شیوه سخن گفتن قرآن طوری است که با آن چه بشر تا کنون شنیده و گفته، تفاوت زیاد دارد. هیچ کلامی در زیبایی ظاهر و شیرینی بیان به پای قرآن نمیرسد. آنچه علمای ادب از آن به فصاحت و بلاغت تعبیر می کنند، در بالاترین مقیاس در قرآن وجود دارد.
«فصاحت» به معناى شيوايى كلمات و روانى تلفظ آنها و گوش نواز بودن سخن و «بلاغت» به معناى رسايى و گويايى و دقت تعابير در فهماندن مقصود است.
قرآن دارای سبک خاصی است که نظیر آن یافت نمی شود. از این رو «ولید بن مغیره» که از بزرگترین ادیبان زمان جاهلیت بود، در مورد قرآن گفت: «از محمد سخنی شنیدم که نه شباهت به گفتار انسانها دارد و نه پریان. گفتار او شیرینی خاصی دارد». اما او برای خنثی کردن تأثیر قرآن گفت: «بگویید پیامبر ساحر است.»(۵)
۳. اعجاز محتوايي:
از جلوه هاى ديگر اعجاز قرآن، پيراستگى از عيب ها، تناقضات و اختلافات است درحالي كه يكى از ويژگي هاى پديده هاى بشرى كاستي ها، عيب ها و اختلافهاست.
انسان، در روند تكامل است و در قلمرو حاكميت شرايط گوناگون و هر گام تكاملى با هر يك از شرايط، تغييرى را مى طلبد. در همين راستاست كه نويسندگان، شعرا و هنرمندان، پيوسته آثار خويش را مورد تصحيح، نقض، ترديد، تغيير و تكامل قرار مى دهند.
نويسنده بزرگ فرانسوى «آناتول فرانس» گاهى هنگام پيرايش، هفت بار يك جمله را تغيير مى داده است. تولستوى نويسنده روسى، كتاب «جنگ و صلح» را بيست بار بازنويسى كرده. (۶) ليكن قرآن، با اين كه در طول بيست و سه سال فرود آمده است و در روند اين بيست و سه سال بر اسلام و مسلمين شرايط كاملاً متضادى حاكم بوده، گاهى در ضعف بودند و گاه توانمند، گاه در صلح و گاهى در ستيز سخت، گاه در مكه و محكوم و هنگامى در مدينه و حاكم ولى سبك و شيوه در مفاهيم قرآن همگون و بدون اختلاف است.
قرآن مجيد بر اين نكته تكيه كرده و فرموده: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً »(۷) «چرا قرآن را نمى كاوند، اگر قرآن از سوى خدا نبود ناهمگوني هاى بسيار در آن مى يافتند».
در اين آيه شريفه، به تدبّر توصيه شده است. چرا كه در سايه تأمل و تدبر اختلافاتى كه ظاهرا نمود پيدا مى كند از بين مى رود. نكته دوم اين كه خداوند فرموده: اگر اين اثر، غير خدايى بود در آن، اختلافات بسيار مى يافتيد. يعنى آثار غير خدايى نه تنها اختلاف دارد بل اختلافات گوناگون دارد.
۴. اعجاز علمي: طبق پژوهش های انجام یافته، قرآن کریم مسائلی را درباره کیهان شناسی، زیست شناسی، پزشکی و ... مطرح نموده که با پیشرفت علوم تجربی این حقایق آشکارتر شده است که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم:
۱- قرآن و جاذبه عمومي: در آیه دوم سوره رعد خداوند متعال می فرماید:«اللَّهُ الَّذي رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها»(۸) «خدا همان كسى است كه آسمانها را، بدون ستونهايى كه براى شما ديدنى باشد، برافراشت».
مقيد ساختن آن (عمد) به «ترونها» دليل بر اين است كه آسمان ستونهاى مرئى ندارد. مفهوم اين سخن آن است كه ستونهايى دارد، امّا قابل رؤيت نيست. اين تعبير لطيفى است به قانون جاذبه و دافعه كه همچون ستونى بسيار نيرومند امّا نامرئى كرات آسمانى را در جاى خود نگه داشته است.
۲- حركت زمين: از آیات متعددی می توان این مسئله را کشف نمود و از جمله آنها این آیه است که می فرماید:« وَ تَرَى الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ»(۹)
«و مى بينى كوهها را و گمان مى كنى كه ايستاده اند در حالى كه آنها مانند ابرها در حركت هستند.»
صاحب تفسير نمونه مى نويسد: «قراین فراوانى در آيه وجود دارد كه تفسير ديگرى را تأييد مى كند و آن اينكه آيه از قبيل آيات توحيد و نشانه هاى عظمت خداوند، در همين دنياست و به حركت زمين كه براى ما محسوس نيست اشاره مى كند.
مسلماً حركت كوهها بدون حركت زمينهايى ديگر كه به آنها متصل است معنا ندارد و به اين ترتيب معناى آيه چنين مى شود كه: زمين با سرعت حركت مى كند. همچون حركت ابرها. طبق محاسبات دانشمندان امروز، سرعت سير حركت زمين، به دور خود نزديك به ۳۰ كيلومتر در هر دقيقه است و سير آن در حركت انتقالى، به دور خورشيد از اين هم بيشتر است به هر حال آيه فوق، از معجزات علمى قرآن است. زيرا حركت زمين توسط گاليله ايتاليائى و كپرنيك لهستانى در حدود قرن هفده ميلادى كشف شد در حالى كه قرآن حدود هزار سال قبل از آن سخن گفته است.»(۱۰)
۳- زوجيت گياهان:
در آیات متعددی به بحث زوجیت گیاهان اشاره شده است. زوجيت به معناى دو تا بودن، نر و ماده بودن مى آيد و قرآن كريم در آيات متعدد به زوجيت گياهان، بلکه همه اشیاء اشاراتى كرده است. به عنوان نمونه در یکی از آیات فرموده:« وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فِيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»(۱۱) «و از هر گونه ميوه اى در آن [زمين] جفت جفت قرار داد. روز را به شب پوشاند. قطعاً در اين [امور] براى مردمى كه تفكر مى كنند نشانه هایى وجود دارد».
انسان تا قرنها گمان مى كرد كه مسأله زوجيت و وجود جنس نر و ماده فقط در مورد بشر و حيوانات و برخى گياهان مثل خرما صادق است. امّا كارل لينه (۱۷۰۷- ۱۷۸۷ م) گياه شناس معروف سوئدى نظريه خود را مبنى بر وجود نر و ماده در بين همه گياهان در سال ۱۷۳۱ م ارائه كرد و مورد استقبال دانشمندان قرار گرفت. امّا پس از مدتى «لينه» توسط ارباب كليسا توقيف شد و كتابهاى او به عنوان كتابهاى ضلال اعلام گرديد.
سپس دانشمندان كشف كردند كه ماده از تراكم انرژى به صورت ذرات بى نهايت ريزى كه اتم ناميده مى شود تشكيل يافته است و پس از گذشت مدتى مسأله زوجيت به همه اشياء سرايت داده شد. چرا كه دانشمندان كشف كردند كه واحد ساختمانى موجودات يعنى اتم از الكترونها (با بار منفى) و پروتونها (با بار مثبت) تشكيل شده است.(۱۲)
موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد که برای مطالعه تفصیلی بحث اعجاز علمی قرآن و بررسی تفصیلی موارد آن می توانید به کتاب پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، تألیف دکتر رضائى اصفهانى مراجعه نمائید.
۵. بیان اخبار غیبی:
قرآن، از روند تاريخ و از آينده هاى دور و نزديك آن، گاهگاه خبرهاى قاطعى داده است. اين پيشگويي ها يكى از ابعاد اعجاز قرآن مجيد است.
در قرآن خبرهای غیبی فراوانی وجود دارد، يكي از آنها خبر پیروزی روم بر ایران است در حالی که تحلیل شرایط و قرائن، به هیچ عنوان این پیش گویی را ثابت نمی کرد.
امپراتورى بزرگ روم در سده هفتم ميلادى پيوسته رو به ناتوانى مى رفت و ستيزهاى داخلى روم جان مى گرفت. از سوی ديگر خسرو پرويز با بهره گيرى از ناتوانى حكومت روم به كرانههاى امپراتورى روم مى تاخت و يكى پس از ديگرى را مى گشود. شهرهاى بين دجله و فرات و شهرهاى سوريه و مصر را تسخيركرد. بر مرزهاى اورشليم تاخت و دژخيمانه در فكر پيروزي هاى ديگرى بود.
پيروزي هاى ديگر ايران حتمى مى نمود. ليكن آيات ابتدايي سوره روم نازل شده و سخن از شكست ايران و پيروزى روم به ميان آورد.
آنچه بيان شد شمه اي از وجوه إعجاز قرآن كريم بود كه در سايه آن فرا بشري بودن قرآن و اينكه از سوي خداوند متعال نازل شده روشن و هويدا مي گردد.(۱۳)
پي نوشتها:
۱. آیت الله سبحانی، الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل، قم، المركز العالمي للدراسات الإسلامية، ۱۴۱۲ق، ج۳، ص ۶۹.
۲. بقره (۲) آیه ۲۳.
۳. عنکبوت(۲۹) آیه ۴۸.
۴. أعراف(۷) آيه ۱۵۷ و ۱۵۸.
۵. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن، تهران، انتشارات ناصر خسرو، ۱۳۷۲ ش، ج۱۰، ص ۵۸۳.
۶. عرفان، حسن، اعجاز در قرآن كريم، تهران، دفتر مطالعات تاريخ و معارف اسلامى، ۱۳۷۹، ص ۱۰۳.
۷. نساء(۴) آيه ۸۲.
۸. رعد(۱۳) آیه ۲.
۹. نمل(۲۷) آیه ۸۸.
۱۰. آيت الله مكارم شيرازى، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية، ۱۳۷۴ش، ج۱۵، ص ۵۶۹.
۱۱. رعد(۱۳) آیه ۳.
۱۲. رضائى اصفهانى، محمد على، پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، رشت، كتاب مبين، ۱۳۸۱ش، ص ۲۷۸.
۱۳. براي مطالعه تفصيلي دلايل از سوي خدا بودن قرآن ر.ك، آيت الله معرفت، علوم قرآني، قم، موسسه فرهنگى التمهيد، ۱۳۸۶ش، ص ۱۲۲ ص ۳۷۴.
و آيت الله مصباح يزدي، قرآن شناسى، قم، موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، ۱۳۸۰ ش، ج۱، ص۱۰۷ تا ص ۱۸۸.
۰۴/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
میرکتولی: درسهای تفسیر علوم قرآن در حوزههای علمیه 70 درصد افزایش یافته است
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۶ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم از افزایش 70 درصدی درسهای تفسیر علوم قرآن حوزههای علمیه خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی چهارشنبه شب در یازدهمین همایش اساتید تفسیآغاز شمارش معکوس برای مسابقات بینالمللی قرآن
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۷ دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم گفت این مسابقات تثبیت کننده جایگاه نظام در عرصههای فرهنگی و قرآنی جهان است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی در چهارمین همامحکومیت هتک حرمت قرآن کریم در آمریکا
محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در آمریکا شناسهٔ خبر 2538494 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان گروهی از رهبران ادیان مختلف در ایالت آریزونای آمریکا هتک حرمت قرآن کریم به دست عده ای نژادپرست و اسلام ستیز را محکوم کردند به گزارش خبرگزاری مهر هفته گذشتهجامعه قرآنی در اعتراض به جنایات آلسعود در یمن تجمع میکنند
پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۴ جامعه قرآنی همنوا با سایر اقشار مردم انقلابی ایران از جنایات آلسعود در کشور یمن ابراز انزجار و بر آرمان فلسطین و بیتأثیر بودن توطئه آمریکایی - اسرائیلی در منحرف کردن افکار عمومی از اشغال آن تأکید خواهند کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری داناظهارات مقام اوقاف مصر خلاف تعالیم قرآن و محکوم است
سخنگوی سازمان اوقاف اظهارات مقام اوقاف مصر خلاف تعالیم قرآن و محکوم است شناسهٔ خبر 2537942 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ دین و اندیشه > سایر سخنگوی سازمان اوقاف کشورمان با اظهار تأسف از اظهارات نسنجیده سخنگوی وزارت اوقاف مصر وارد کردن اتهام حمایت ایران از تروریسم را کذب ومعنای روح القدس در قرآن چیست؟!
معنای روح القدس در قرآن چیست از روایات فراوانى بر مى آید که روح القدس حقیقتى بوده است در انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام که با آن حقایق بسیارى را درک مى کرده اند از جمله در روایات متعددى آمده است که امامان معصوم علیهم السلام به هنگام قضاوت و داورى از روح القدس مدد مىبیش از ۶۰۰۰ حافظ قرآن متقاضی مدرک تخصصی و مزایای آن هستند
در سال جاری بیش از ۶۰۰۰ حافظ قرآن متقاضی مدرک تخصصی و مزایای آن هستند شناسهٔ خبر 2538222 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی بالغ بر ۶ هزار حافظ کل ۲۰ جزء و ۱۰ جزء قرآن کریم برای دریافت مدرک تخصصی حفظ قرآن ثبت نام کردند تا علاوه بر اثبات توانمندیتجلیل از سه مفسر و محقق قرآنی
جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۳ سه تن از مفسران و محققان قرآنی در دومین شب از یازدهمین همایش استادان تفسیر با حضور حضرات آیات مکارم شیرازی و یزدی تجلیل شدند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این مراسم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد از آیتالله سنفس و ابعاد مهار آن در قرآن و حدیث
نفس و ابعاد مهار آن در قرآن و حدیثبرای نایل شدن به انسانیت و همراه ساختن صورت انسانی خویش با سیرت انسانی مهار نفس ضروری است مهار نفس انسان از سه راه مراقبت فکر مراقبت قلب و مراقبت اعضا و جوارح امکانپذیر است بخش دوم و پایانی اما با توجه به متون دینی برای مهار نفس باید مجاریبررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیث
بررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیثشروع جنگ در اسلام مشروط به شرایطی چون مقابله با تجاوزگری دفاع از مظلوم رفع فتنه فقدان راه حل مسالمتآمیز است که همگی از اصول مترقی اخلاقی اسلام خبر میدهد بخش اول چکیده موضوع جنگ همواره مورد توجه دانشمندان اخلاق قرار گرفته است در اروایت مسلمان شدن «مریم جمیله»، زن یهودی/ اگر پیامبر(ص) و قرآن نبودند، امروز زبان عربی گمنام بود
روایت مسلمان شدن مریم جمیله زن یهودی اگر پیامبر ص و قرآن نبودند امروز زبان عربی گمنام بود فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت مریم جمیله متولد 23 می 1934 در نیویورک و متوفی 31 اکتبر 2012 در لاهور پاکستان نویسنده بیش از 30 کتابتلاوت قرآن در ایاصوفیه پس از ۸۵ سال
تلاوت قرآن در ایاصوفیه پس از ۸۵ سال فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت در جریان گشایش نمایشگاهی به نام عشق نبی که در آن ۶۳ قطعه از آثار هنری رشته حلیه شریف به نمایش گذاشته خواهد برای اولین بار پس از ۸۵ سال در مسجد ایاصوفیه قران تلاوت شد به گزارش آناتولی تلبرگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ژاپن
برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ژاپن شناسهٔ خبر 2533949 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان موزه فرهنگی تویو تویو بونکو در توكيو نمایشگاهی از قرآنهای خطی و کتب مقدس ادیان مختلف را در محل این موزه برگزار كرد به گزارش خبرگزاری مهر در این نمایشگاه كهایران در حال ساخت تمدن جدید قرآنی است
رایزن فرهنگی ایران در اندونزی ایران در حال ساخت تمدن جدید قرآنی است شناسهٔ خبر 2537562 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کارگاه آموزشی با عنوان تبیین فرهنگ و تمدن ایران در دانشگاه پدنگ اندونزی گفت ایرانقرآن کریم بهترین منبع برای انسان حقیقتطلب است
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۴ سرپرست حوزههای علمیه بانوان قزوین گفت قرآن کریم به دلیل ویژگیهایی خاص و منحصر به فرد همواره زنده و بهترین راهنمای بشر در تمامی اعصار زندگی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قزوین حجتالاسلام کاظملو در مراسم جشن میلاد حکشیش قرآنستیز نامزد ریاست جمهوری آمریکا میشود
کشیش قرآنستیز کشیش قرآنستیز نامزد ریاست جمهوری آمریکا میشود کشیش قرآنستیز آمریکا با اعلام شرکت در نامنویسی ریاستجمهوری آمریکا موجب خنده مردم و سوژه طنز رسانهها شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز تری جونز کشیش آمریکایی که چند بار تلاش کرد با سوزاندن نسخههای قرآن کربررسی و تحلیل شادکامی از منظر قرآن
بررسی و تحلیل شادکامی از منظر قرآنشادکامی دارای سه مؤلفه رضامندی در خوشایند فقدان عواطف منفی در ناخوشایند و نشاط در خوشایند و ناخوشایند است بخش دوم و پایانی جمعبندی در ادامه مباحث مذکور موارد دیگری را نیز میتوان یافت آنچه مهم است اینکه باید واکنشهای منفی را-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها