محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845073419
وظیفه دینی در قبال متکدیان چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
وظیفه دینی در قبال متکدیان چیست؟
گدا را از درخواستش ناامید نکنید و اگر بعضی از مساکین دروغ نمی گفتند، هر کس آنها را رد می کرد، رستگار نمی شد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات مطرح در جامعه در خصوص برخورد با متکدی هااست واینکه ، وظیفه دینی ما در قبال متکدیان چیست؟
پاسخ اجمالی:
در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که پیامبر (ص) فرمودند: گدا را از درخواستش ناامید نکنید و اگر بعضی از مساکین دروغ نمی گفتند، هر کس آنها را رد می کرد، رستگار نمی شد.[2] حتی در بعضی از روایات اشاره شده است که اگر گدا فقیر به نظر نمی رسید باز به او چیزی اعطا کنید.
از امام باقر (ع) نقل شده که فرمودند: به گدا چیزی بدهید حتی اگر بر اسب سوار بود.[3] سوار بر اسب بودن در این روایت کنایه از عدم فقر ظاهری اوست به طوری که توانایی خرید اسب که وسیله نسبتا مناسب آن زمان بوده را داشته است
کمک به هر در خواست کننده ای حتی غیر فقیر نیکو است، اما به دلیل محدودیت منابع مالی باید به اولویت ها توجه کرد. در زمان کنونی که مؤسسه هایی عهده دار شناسایی و رسیدگی به فقرا هستند کمک به آنها از کمک به افرادی که فقیر بودنشان معلوم نیست و گاهی هم فقیر نبودنشان معلوم است با ارزش تر است، اما توهین به گداها از طرفی و بی توجهی به حس دلسوزیی که در درون انسان به وجود می آید از طرف دیگر، نادرست است. برای حل این مشکل چند راه پیشنهاد می شود:
1. مبلغ هر چندکم که در زندگی انسان تاثیر زیادی نمی گذارد به آنهایی که دلسوزی نسبت به آنها پیدا می کنیم کمک کنیم.
2. نسبت به هیچ در خواست کننده ای بد رفتاری نکنیم و در صورت عدم توانایی با راهنمایی آنها به مراکز حمایتی یا افراد خیر دیگر وظیفه اجتماعی خود را انجام دهیم.
3. در حد توان، کمک خود را در صندوق های مراکز حمایتی مورد اطمینان بریزیم. با این کار هم ندای درونی خود را بی پاسخ نگذاشته ایم و هم حسن نیت خود را در محضر خداوند نشان داده ایم.
پاسخ تفصیلی
گدا یا متکدّی هم معنا با "سائل المال" در عربی است و متفاوت با معنای فقیر است.
فقیر کسی است که هزینه زندگی خود را ندارد و فرقی نمی کند که از دیگران درخواست کمک نماید یا در خواستی نکند، اما گدا کسی است که از دیگران درخواست کمک مالی می کند و فرقی نمی کند هزینه زندگی خود را داشته باشد یا نداشته باشد.
درباره برخورد با گداها و کمک به آنها به چند دسته دلیل برمی خوریم که در زیر به آنها اشاره می کنیم:
1. دلیل های زیادی وجود دارد که نهی از رد گدا و سائل می کند. در آیه ای از قرآن خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: و سؤال کننده [گدا] را از خود مران.[1]
در این آیه از شیوه برخورد با فقیر بحث نکرده است بلکه نهی از رد گدا نموده است.
اشاره شد که گدا، هم شامل فقیر می شود و هم غیر فقیر. روایات فراوانی نیز وجود دارد که نهی از رد گدا نموده است.
در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که پیامبر (ص) فرمودند: گدا را از درخواستش ناامید نکنید و اگر بعضی از مساکین دروغ نمی گفتند، هر کس آنها را رد می کرد، رستگار نمی شد.[2] حتی در بعضی از روایات اشاره شده است که اگر گدا فقیر به نظر نمی رسید باز به او چیزی اعطا کنید. از امام باقر (ع) نقل شده که فرمودند: به گدا چیزی بدهید حتی اگر بر اسب سوار بود.[3] سوار بر اسب بودن در این روایت کنایه از عدم فقر ظاهری اوست به طوری که توانایی خرید اسب که وسیله نسبتا مناسب آن زمان بوده را داشته است.
2. از بعضی روایات استفاده می شود که می توان در کمک به گداها بعضی از محدودیت ها را رعایت کرد.
در روایتی ابن صبیح نقل می کند که پیش امام صادق (ع) بودم. گدایی آمد و حضرت به او چیزی دادند سپس گدای دیگری آمد و حضرت به او نیز چیزی دادند بار دیگر نیز این اتفاق افتاد و حضرت به شخص سوم نیز کمک کردند بعد از او باز گدای دیگری آمد، حضرت به او فرمودند خدا به تو وسعت دهد [و به او چیزی ندادند]... .[4]
در روایت دیگر آمده است که اگر در روز به سه گدا کمک کنید حق را ادا کرده اید و اگر خواستید بیشتر کمک کنید.[5]
چون منابعی که خدا در اختیار انسان قرار داده است محدود است نمی توان به هر کس که درخواست کرد کمک نمود و این روایات در مقام قرار دادن حداقلّی برای این کمکها هستند که تا سه نفر را سفارش کرده اند.
3. بعضی از روایات قید دیگری به روایات دسته اول وارد می کنند. این روایات از کمک به بعضی اشخاص نهی می کنند. در روایتی امام صادق (ع) می فرماید به هر کسی اعطا نکنید.[6]
در جای دیگری آمده است که امام صادق (ع) می فرمودند به بچه ها، زنان، زمین گیرها، ضعیف ها و پیرها کمک کنید و حضرت نهی می کردند از کمک به دیوانگان.[7] در روایتی نیز آمده است به کسانی که با حق دشمنی دارند و یا دعوت به کار نادرست و باطل می کنند کمک نکنید.[8]
4. در صورتی که در خواست کننده شناخته شده نباشد می توان مقداری به او کمک کرد. در روایتی از حضرت صادق (ع) سؤال می شود گدایی می آید و در خواست کمک می کند وقتی واقع را نمی دانیم چه کنیم؟ حضرت در جواب می فرمایند: به کسانی که نسبت به آنها دلسوزی پیدا کردید کمک کنید سپس حضرت می فرمایند: کمتر از یک درهم[9] به آنها بدهید راوی می پرسد حد اکثر مقداری که به آنها بدهم چقدر باشد و حضرت می فرماید چهار دانگ[10].
5. از طرف دیگر روایاتی نیز هستند که می گویند اگر مالی برای صدقه یا کمک به گدایی ندارید او را با زبان خوش و بر خورد خوب از خود رد کنید. از امام صادق (ع) روایت شده که از نجواهایی که خدای متعال با حضرت موسی کرد این بود که ای موسی سائل را با دادن چیز اندکی یا با برخورد خوب احترام کن چون گاهی کسانی پیش تو می آیند که نه انسان هستند و نه جن، بلکه ملکی از ملائکه رحمن هستند که تو را با موقعیتی که من برایت ایجاد کرده ام آزمایش می کنند و از تو در خواست آن چیزی را می کنند که من به تو دادم پس در آن هنگام زیر نظر هستی که تو ای موسی چه می کنی.[11]
الف. میانه روی در انفاق:
از آنجا که رعایت اعتدال در همه چیز حتى در انفاق و کمک به دیگران، شرط است، خداوند در قرآن روى این مساله تأکید کرده و مىگوید:" دست خود را بر گردن خویش بسته قرار مده".[12]
این تعبیر کنایه لطیفى است از این که دست دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویى دستهایشان به گردنشان با غل و زنجیر بستهاند و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش.
از سویى دیگر" دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بى حساب مکن که سبب شود از کار بمانى، و مورد ملامت این و آن قرار گیرى، و از مردم جدا شوى".[13] [14]
همچنین قرآن در بیان پنجمین صفت ممتاز" عباد الرحمن" که اعتدال و دورى از هر گونه افراط و تفریط در کارها مخصوصا در مساله انفاق است اشاره کرده و مىفرماید:" آنها کسانى هستند که به هنگام انفاق نه اسراف مىکنند و نه سختگیرى، بلکه در میان این دو حد اعتدالى را رعایت مىکنند".[15]
قرآن مىفرماید: انفاقى عادلانه است که دور از هر گونه اسراف و سختگیرى باشد، نه آن چنان بذل و بخششى کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند، و نه آن چنان سختگیر باشند که دیگران از مواهب آنها بهره نگیرند.
در یکى از روایات اسلامى تشبیه جالبى براى "اسراف"، " اقتار" و "حد اعتدال" شده است و آن اینکه هنگامى که امام صادق (ع) این آیه را تلاوت فرمود مشتى سنگریزه از زمین برداشت و محکم در دست گرفت، و فرمود این همان" اقتار" و سختگیرى است، سپس مشت دیگرى برداشت و چنان دست خود را گشود که همه آن به روى زمین ریخت و فرمود این" اسراف" است، بار سوم مشت دیگرى برداشت و کمى دست خود را گشود به گونهاى که مقدارى فرو ریخت و مقدارى در دستش بازماند، و فرمود این همان" قوام" است.[16] [17]
ب. نیکو است که انسان به درخواست کمک هر کسی جواب مثبت دهد هر چند که او بی نیاز باشد. چون به هر حال این جواب نشانه جود و تقویت کننده سخاوت است. آنچه که از این مورد استثنا شده است کمک به دیوانگان و کسانی است که با حق دشمنی و دعوت به باطل می کنند.
ج. در زمان کنونی وجود مؤسسه های معتبر متولی رسیدگی به حال فقرا، موقعیت را با زمان ائمه متفاوت کرده است. از طرفی افراد فقیر و محتاج واقعی وجود دارند و مؤسسه هایی نیز کار شناسایی این افراد آبرومند و محتاج و کمک رسانی به آنها را بر عهده گرفته اند. بنا بر این، به دلیل محدودیت توانایی مالی بهتر آنست که کمک مالی برای توسعه زندگی محرومان واقعی خرج شود و به طور نظام مند و سازماندهی عمل شود هر چند که وجود این مؤسسات وظیفه فردی، انسانی و دینی ما را نسبت به کمک به نیازمندان کاملا از ما سلب نمی کند.
د. و از آنجا که گاهى مسکینى به انسان رو مىآورد و امکاناتى براى پاسخ گویى به نیاز او در اختیارش نیست، خداوند در قرآن طرز برخورد صریح با نیازمندان را در چنین شرائطى بیان مىکند و مى فرماید: "اگر از این نیازمندان به خاطر (نداشتن امکانات و ...) روى برگردانى، اما به جهت انتظار رحمت خدا که به امید آن هستى نباید این روىگرداندن توأم با تحقیر و خشونت و بىاحترامى باشد، بلکه باید با گفتارى نرم و سنجیده و توأم با محبت با آنها برخورد کنى" حتى اگر مىتوانى وعده آینده را به آنها بدهى و مایوسشان نسازى.[18]
در روایات مىخوانیم که بعد از نزول آیه شریفه هنگامى که کسى چیزى از پیامبر (ص) مىخواست و حضرت چیزى نداشت که به او بدهد مىفرمود:یرزقنا اللَّه و ایاکم من فضله:" امیدوارم خدا ما و تو را از فضلش روزى دهد".[19]
در هر صورت برخورد توهین آمیز با گداها ممنوع است بنا بر این در صورت عدم توانایی و دستگیری آنان می توان با راهنمایی آنها به مراکز حمایتی و افراد خیر دیگر، هم کرامت او را خدشه دار نکرده ایم و هم با راهنمایی او مسئولیت اجتماعی خود را انجام داده ایم.
و. همانطور که از بعضی روایات اشاره شده نیز بر می آید،[20] حس دلسوزیی که از بعضی حالات گداها در درون انسان به وجود می آید را نباید خاموش کرد. چون این حس، حس ارزشمندی است که از نشانه های انسانیت هر کسی است. به همین دلیل با راهکارهایی که در بندهای قبلی به آنها اشاره شد یا به هر ترتیب دیگر باید پاسخی برای این حس فطری ارائه داد. یکی از این راهها آنست که بعد از دیدن چنین گداهایی مبلغی که در توانایی است به موسسات مربوطه برای کمک برنامه ریزی شده به این افراد پرداخت کنیم یا در صندوق آنها بریزیم. با این کار هم نیت خود در مقابل خدا را نشان داده ایم و هم وظیفه انسانی خود را به انجام رسانده ایم و هم پاسخی به ندای درون خود داده ایم.
[1] الضحی،10، ترجمه، مکارم شیرازی، ناصر.
[2] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 9 ص 418، موسسه آل البیت، 1409 ق.
[3] همان، ص 417.
[4] همان، ص 421.
[5] همان.
[6] همان، ص 415.
[7] همان.
[8] همان، ص 414.
[9] قیمت هر درهم در سال 1377 حدود 200 تومان بوده است.استفاده شده از "فاضل لنکرانی، محمد جواد، جامع المسائل، ج 2 ص 374، سایت حضرت آیت الله فاضل لنکرانی http://lankarani.ir/far"
[10] عروسی حویزی، عبد علی، تفسیر نور الثقلین، ج 5 ص 597، چاپ چهارم، انتشارات اسماعیلیان، 1415 ق.
[11] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 9، ص 419.
[12] إسراء، 29.
[13] همان.
[14] تفسیر نمونه، ج12، ص، 91.
[15] و الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً)فرقان، 67.
[16] واژه" قوام" (بر وزن عوام) در لغت به معنى عدالت و استقامت و حد وسط است.
[17] تفسیر نمونه، ج15، ص 152.
[18] "وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّکَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَیْسُورا"ً. إسراء، 28.
[19] تفسیر نمونه، ج12، ص، 90.
[20]روایت شماره 4.
۰۹/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
علمای مسلمان باید به وظیفه خود درقبال امت اسلامی عمل کنند
آیت الله اراکی در دیدار با تجمع علمای مسلمان لبنان علمای مسلمان باید به وظیفه خود درقبال امت اسلامی عمل کنند شناسهٔ خبر 2562250 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان اراکی در دیدار با اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان از آنان خواست تا به مسئولیت خود درقباللذیذترینِ لذت های بهشتی چیست؟
استاد انصاریان لذیذترینِ لذت های بهشتی چیست لذیذترینِ لذت ها در بهشت نگاه به ابی عبدالله ع است به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد برجسته حوزه در حسینیه همدانیهای تهران گفت خداوند دنیا را مانند تجارتخانه ای برای اتعریف رئیس سازمان سینمایی از فیلم دینی چیست؟ / اکران سینما در شورای پروانه ساخت مهندسی شود
تعریف رئیس سازمان سینمایی از فیلم دینی چیست اکران سینما در شورای پروانه ساخت مهندسی شود فرهنگ > سینما - رییس سازمان سینمایی گفت برگزاری 60 جلسه از سوی شورای پروانه ساخت و تلاش اعضای این شورا در سینما قابل تقدیر و غرور آفرین است به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایتفاوت کار کردن برای هوای نفس و کار کردن برای سعادت و راحتی در برزخ و آخرت چیست؟
پرسمان تفاوت کار کردن برای هوای نفس و کار کردن برای سعادت و راحتی در برزخ و آخرت چیست در اسلام اهمیت زیادی نسبت به نیت و هدف اعمال داده شده و از نظر اسلام نیت است که به عمل شکل میدهد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص اصلاح نفس اینکه تفاوت کار کردن براانتشار کتاب«سایبان خودساخته عرفان مدرن» با هدف آسیبشناسی باورداشتهای دینی
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۰ کتاب سایبان خودساخته عرفان مدرن با هدف آسیبشناسی باورداشتهای دینی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم ع منتشر شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم پژوهشکده باقرالعلوم ع این کتاب را با هدف آسیبشناسی در حوزه باورداشتهای دینیشهین اعوانی:اخلاق، تنها یک امر خصوصی یا دینی نیست/در جامعه ما اغلب مسائل اخلاقی به فقه سپرده شده است
شهین اعوانی اخلاق تنها یک امر خصوصی یا دینی نیست در جامعه ما اغلب مسائل اخلاقی به فقه سپرده شده است فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر شهین اعوانی می گوید در جامعه ما حوزه اخلاق را حکمای ما فیلسوفان ما جامعه شناسان و دیگران همه به دین واگذار کرده اند در صورتی که اخلسیره عملی بزرگان دین بهترین الگو برای مبلغان دینی است
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۳ نایب رئیس مجلس خبرگان گفت سیره عملی بزرگان دین بهترین الگو در ابعاد مختلف برای مبلغان دینی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در دیدار با نخبگان و مبلغان برتر دفتر تبلیغات حوزه علمیه قممستندات قرآنی در رد پلورالیسم دینی
یادداشت مستندات قرآنی در رد پلورالیسم دینی شناسهٔ خبر 2561593 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان نظریهپرداز پلورالیسم دینی در سفر به ایران با تعجب تبلیغ این بحث در جامعه ایران گفته بود این نظریه اصلاً برای ایران نیست چراکه زندگی مسالمتآمیز میان میانسوزاندن کتابهای دینی راهی برای مبارزه با خشونت /عکس
جهان اسلام سوزاندن کتابهای دینی راهی برای مبارزه با خشونت عکس اداره آموزش و پرورش استان الجیزه مصر برخی کتابهای دینی یکی از مدارس این استان را به بهانه اینکه محتوای ترغیبکننده به خشونت دارند به آتش کشید به گزارش سرویس دینی جام نیوز اداره آموزش و پرورش استان «الجیجنایت واقعی، سکوت علما و سهل انگاری آنها در قبال مبارزه با فکر داعش است
الحبیب علی الجفری جنایت واقعی سکوت علما و سهل انگاری آنها در قبال مبارزه با فکر داعش است سخن گفتن درباره برائت اسلام از جنایات خوارج زمان علیه مسیحیان دیگر کلیشه ای شده و ارزشی ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز الحبیب علی الجفری از روحانیون سنی مذهب مقیم یمن در واکنشبرگزاری بزرگداشت «علامه محمد اقبال لاهوری» در پاكستان
برگزاری بزرگداشت علامه محمد اقبال لاهوری در پاكستان شناسهٔ خبر 2564622 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان آیین بزرگداشت علامه محمد اقبال لاهوری در اسلامآباد برگزار و بر استوار بودن جهانبینی اقبال لاهوری بر پایه قرآنپژوهی اسلام و ادب فارسی تدلیل حرکت دادن انگشت در پایان دعای ماه رجب و گرفتن محاسن در دست چیست؟
پرسش و پاسخ دلیل حرکت دادن انگشت در پایان دعای ماه رجب و گرفتن محاسن در دست چیست در کارهاي عبادي ما دنبال فهميدن وجه و علت نيستيم زيرا فهميدن وجه و علت آن ها از درک عقل بالاتر است سرویس دینی جام نیوز سوال لطفا شرح دعاي «يا من ارجوه » ماه رجب را بيجمعآوری متکدیان وظیفه نیروی انتظامی نیست
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۴ معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان البرز گفت پلیس با متکدیان مجرم برخورد قانونی میکند سرهنگ محمدرضا خسروی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه البرز اظهار کرد بحث جمعآوری و ساماندهی متکدیان در حوزه وظایف نیروی انتظامیمجموعهای از بهترین عبادتها چیست؟
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۸ یک استاد حوزه و دانشگاه اعتکاف را مجموعهای از بهترین عبادتها دانست و از اقشار مختلف مردم و بهویژه جوانان خواست تا برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف برنامهریزی کنند محمدتقی صرفیپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانماهنگ/ وظیفه اصلی ما در قبال زندگی در یک کشور اسلامی
نماهنگ وظیفه اصلی ما در قبال زندگی در یک کشور اسلامی لینک ۱۳۹۴ ۱ ۳۰دوره آموزشی «علم، دین و نظریه علم دینی» برگزار میشود
به همت مدرسه آزاد فکری مهاجر دوره آموزشی علم دین و نظریه علم دینی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2561149 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوره آموزشی علم دین و نظریه علم دینی با حضور حسین بستان و دکتر حمیدرضا آیت اللهی در مدرسه آزاد فکری مهاجر برپا میمهمترین دغدغهها مسجد و مسائل دینی باشد
پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۲ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور گفت معمار معنوی مسجد امام جماعت است و یکی از کارکردهای امام جماعت این است که مسجد را به کانون فرهنگی تبدیل کند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله سیدهاشم حسینیبوشهری در همایش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها