محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827070114
امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟
تعدد و گوناگونی برخورد امام علی (ع) در خصوص مخالفان حکومت، خود اشاره بر ضرورت، اهمیت و جایگاه مصلحت در دستگاه سیاسی شیعه دارد؛ بهطوریکه حاکم جامعهی اسلامی میتواند بر سبیل مصلحت حکم نموده و بهجای اجرای مجازات اصلی معاندان و مخالفان، مجازات حصر و عدم دخالت آنها در امور اجتماعی را در نظر بگیرد.
تاریخ سیاسی اسلام گویای وقایع و حوادث پندپذیر و آموزنده برای بشریت میباشد. از جمله اینها میتوان به برخورد امام علی (ع) با مخالفان و معاندان اشاره نمود. در دوران حکومت کوتاه امیر مؤمنان علیهالسلام به دلیل مخالفت گروههای گوناگون با آن حضرت، زمینه نمایش سیره عملی رهبران الهی در برخورد با مخالفان بیش از زمان دیگر امامان علیهمالسلام پدید آمد. لذا بررسی این دوره از تاریخ در ترسیم اصل فوق، اهمیت بسزایی دارد. زمانی که امیر مومنان علی (ع) در سال 35 هجری قمری حکومت را به دست گرفت عده ای به مخالفت و معاندت با حضرت برخاستند.[1] در همان دوران بود که مقابله با امیرالمؤمنین علی (ع) و حکومت او چهره ای نظامی و جنگ طلبانه به خود گرفت.حضرت علی (ع) در دوران حکومت خود با سه گروه سرکش روبهرو شد که خواستهی آنها تکرار وضع زمان حکومت خلیفه سوم بود: بذل و بخششهای بیجهت، اسراف کاری، تثبیت حکومت افراد نالایقی چون معاویه و تحکیم فرمانروایی استانداران حکومت پیشین. در این میان ناکثین یا گروه پیمانشکن؛ با رهبری طلحه و زبیر که در سایه احترام عایشه، همسر پیامبر اکرم (ص)، و کمکهای بیدریغ بنی امیه که در حکومت امام علی (ع) دستشان از همه جا کوتاه شده بود، سپاه بزرگی برای تصرف کوفه و بصره ترتیب دادند، خود را به بصره رساندند و آن را تصرف کردند. از طرفی قاسطین یا گروه ستمگر؛ که رئیس این گروه معاویه بود با فریب و نیرنگ، حدود دو سال و بلکه تا پایان عمر امام علی (ع)، فکر آن حضرت را به خود مشغول ساختند. در نهایت نیز مارقین یا گروه خارج از دین؛ که اینان همان گروه «خوارج» هستند تا پایان نبرد صفین در رکاب علی (ع) بودند و به نفع آن حضرت شمشیر میزدند، ولی فریبکاری معاویه سبب شد بر امام خود شورش کنند و گروه سومی تشکیل دهند که هم بر ضد امام، و هم بر ضد معاویه باشند. علی (ع) با این گروه در منطقهای به نام نهروان[2] رو به رو شد و جمع آنها را متفرق ساخت. اما سرانجام یکی از همین خوارج، او را به شهادت رساند. امام علی (ع) در برخورد با مخالفان خویش سه راهبرد اساسی داشت: گفتوگو؛ مدارا؛ برخورد قاطع.[3] تلاش اولیه امیر مؤمنان، پاسخگویی به شبهات مخالفان بود و میکوشید راهی برای پایانبخشیدن مسالمتآمیز به نزاع و دشمنی بیابد. اگر از این راه نتیجه دلخواه به دست نمیآمد، با مخالفان خود، تا جایی که به امنیت و وحدت جامعه اسلامی آسیبی نمیرسید، مدارا از شدت و اتخاذ اقدامات قهرآمیز پرهیز میکرد. سرانجام اگر مخالفان دست به قیام علیه حکومت اسلامس میزدند و امنیت شهرها و راهها را به خطر میانداختند، نوبت به برخورد قاطعانه میرسید. البته امام (ع) در این مرحله نیز هیچ گاه از ارشاد و راهنمایی دشمنان غفلت نمیکرد[4]. 1- گفت و گو: امام علی (ع) با طلحه و زبیر بارها به گفتوگو نشست و برای هدایت آنان از هیچ کوششی دریغ نورزید؛ به گونهای که حتی به آنان پیشنهاد کرد بخشی از دارایی شخصی امام را از آن حضرت بگیرند و از زیادهخواهی و تصرف در اموال عمومی درگذرند. اما آنان همچنان برخواسته خود پای میفشردند و سهم بیشتری را از بیتالمال میخواستند.[5] طلحه و زبیر عدالت امام را تاب نیاوردند و سپاهی عظیم برای مبارزه با آن حضرت آراستند؛ اما امیرمؤمنان همچون گذشته به روشنگری خویش ادامه داد و با فرستادن نامهها و سفیران خود، از آنان خواست که دست از هواهای نفسانی خود بردارند و به عهد و پیمان نخستین خویش باز گردند.[6] در گیر و دار جنگ جمل نیز امام علی (ع) از ارشاد و راهنمایی دشمنان خویش دست نکشید و سرانجام با یادآوری حدیثی از رسول خدا (ص) زبیر را از ادامه جنگ منصرف کرد.[7] امام (ع) در برخورد با معاویه نیز همین شیوه را در پیش گرفت و در چندین نامه، فضایل خویش را برشمرد و معاویه را به تقوای الهی و پرهیز از دنیاطلبی فراخواند و از دنبال کردن چیزی که شایستگی آن را ندارد، بر حذر داشت.[8] 2- مدارا: امام علی (ع) نخست مخالفان سیاسی خود را از راه مذاکره، نصیحت میکرد و اگر این شیوه کارگر نمیافتاد، راه مدارا و بردباری را پیشه میگرفت برخی از یاران امام از وی میخواستند تا با کسانی که از بیعت با او روتافتهاند، بصورت قهرآمیز رفتار کند و دستکم آنان را زندانی کند؛[9] اما امام این نظر را نمیپسندید و بهصراحت اعلام میداشت که هر کس تا زمانی که به رویارویی علیه حکومت اسلامی برنخیزد، در امان خواهد بود. 3- برخورد قاطع: هنگامی که مذاکره با مخالفان به جایی نرسید و برخورد مسالمتآمیز به سوء استفاده آن انجامید، امام علی (ع) دست به شمشیر برد و با همان قاطعیتی که در نبردهای صدر اسلام از خود به نمایش گذاشته بود، به رویارویی با جنگافروزان پرداخت. نمونهای از این قاطعیت و دلیری در پاسخ امیر مؤمنان به معاویه آشکار است: «گفتی که من و یارانم را پاسخی جز شمشیر نیست؛ راستی که خنداندی از پس آن که اشک ریزاندی. کی پسران عبدالمطلب را دیدی که از پیش دشمنان پس روند و از شمشیر ترسانده شوند!... زودا کسی را که میجویی تو را جوید، و آن را که دور میپنداری به نزد تو راه پوید. من با لشکری از مهاجران و انصار و تابعین آنان که راهشان را به نیکویی پیمودند، به سوی تو میآیم؛ لشکری بسیار ـ و آراسته ـ و گرد آن به آسمان برخاسته. جامههای مرگ بر تن ایشان، و خوشترین دیدار برای آنان دیدار پروردگارشان. همراهشان فرزندان «بدریان» اند و شمشیرهای «هاشمیان» که میدانی در آن نبرد تیغ آن «رزم آوران» با برادر و دایی و جد و خاندان تو چه کرد و [ضرب دست آنان] از ستمکاران دور نیست [و امروزشان با دیروز یکی است]». [10] لازم به ذکر است که مجازات حصر وطرد سیاسی یکی دیگر از راهبردهای اساسی بود که امام علی (ع) در خصوص برخورد با مخالفان خود اتخاذ نمود. بطوری که امام علی (ع) نزد عایشه که در بصره و در خانه عبد الله بن خَلف خُزاعی بود آمدند؛ امام علی (ع) فرموند: «ای حُمَیرا! ازاین حرکت دست برنمیداری؟ عایشه گفت: ای پسر ابی طالب! قدرت یافتی، پس نرمی به خرج ده! امام علی (ع) فرمود: به سوی مدینه حرکت کن و به همان خانهات بازگرد که پیامبر خدا (ص) تو را دستور داد که در آن بنشینی.[11] با مقایسه رفتار امیرالمؤمنین در برابر معاویه و مخالفینی چون عایشه، اصحاب جمل و خوارجیان میتوان بدین پی برد که حضرت امیر (ع)، معاویه و دستگاه سیاسی حاکم بر شام را بعنوان فتنه اسلام قلمداد کرده[12] و در برابر ریشهکنی آن هیچگونه مصلحتی را نمیپذیرد در حالی که حضرت بعد از جنگ جمل و جنگ خوارج عفو عمومی صادر مینمایند بگونهای که عایشه آن چنان تحت تأثیر برخورد کریمانه و بزرگوارانه حضرت علی (ع) قرار گرفت که پس از جنگ میگفت: «آرزو داشتم 20 سال قبل از آن حادثه مرده بودم.»[13]. امام جواد (ع) در پاسخ به سؤالات یحیی بن اکثم در باب تفاوت رفتار امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند: «اما اینکه گفتی امیر مؤمنان (ع) اهل صفین را چه در حال پیشروی و چه در حال فرار میکشت و به مجروحان تیر خلاص میزد ولی در جنگ جمل هیچ فراری را تعقیب نکرد و هیچ مجروحی را نکشت و هر کس اسلحه خود را بر زمین گذاشت و یا به خانهاش رفت، امان داد به این دلیل بود که اهل جمل پیشوایشان کشته شده بود و گروهی نداشتند که به آنها ملحق شوند و همانا به خانههایشان بازگشتند بدون اینکه مخالف و محارب باشند و به اینکه از آنان دست برداشته شود راضی و خشنود بودند، پس حکم اینها این است که شمشیر از میانشان برداشته شود و از آزار و اذیتشان خودداری شود چرا که در پی اعوان و انصاری نیستند. ولی اهل صفین به سوی گروهی آماده و رهبری باز میگشتند که آن رهبر اسلحه و زره و نیز شمشیر برایشان فراهم میکرد، از بخششهای خود آنها را سیراب میکرد، برایشان قرارگاه و منزلگاه آماده میکرد، از بیمارانشان عیادت میکرد و... بنابراین حکم آنها یکسان نیست.»[14]. تعدد و گوناگونی برخورد امام علی (ع) در خصوص مخالفان حکومت خود اشعار بر ضرورت، اهمیت و جایگاه مصلحت در دستگاه سیاسی شیعه دارد. بطوری که حاکم جامعه اسلامی میتواند بر سبیل مصلحت حکم نموده و به جای اجرای مجازات اصلی معاندان و مخالفان، مجازات حصر و عدم دخالت آنها در امور اجتماعی را در نظر بگیرد. آنچه در ماجرای عایشه همسر پیامبر صورت پذیرفت موید همین امر بود. با توجه به آنچه که ذکر شد نگارنده اعتقاد دارد امام علی (ع) در خصوص برخورد مخالفان با تمسک به دو اصل اخلاق مداری[15] و عدم دستگیری مخالفان قبل از اظهار مخالفت[16]، با سیاست گفت و گو و مدارا، سعی در هدایت و زدودن پردههای جهل و نادانی آنان داشت بطوری که ایشان با این اقدام تلاش مینمودند تا زمینههای انحراف آنها و کسانی که به دلیل ناآگاهی و بی خبری تحت تأثیر افکار آنها قرار گرفتهاند را از بین ببرند از این رو حضرت تا زمانی که مخالفان دست به قیام نزدند با کمال بزرگواری با آنان برخورد کرد. در پایان باید اشاره داشت که به نظر میرسد جمهوری اسلامی ایران با تمسک به سیره علوی نیز چنین رفتاری را با مخالفان، معاندان انجام داده است بطوری که علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران میتوانسته با فتنه گران برخورد قاطع نماید اما به دلیل ناآگاهی، کج اندیشی و غفلت برخی از آنان؛ بر پایه مماشات و مسالمت با آنان برخورد نموده است، که این نوع برخورد اسلامی در جمهوری اسلامی بر گرفته از سیره رفتاری امام علی (ع) در برخورد با مخالفان خود است.*فرهنگ نیوز
دوشنبه 31 فروردین 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]
صفحات پیشنهادی
این خبر بروز میشود امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟/ بازتاب عملیات کربلای ۱۰ در دنیا/ اعتکاف دانشجویی در دانش
این خبر بروز میشودامیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد بازتاب عملیات کربلای ۱۰ در دنیا اعتکاف دانشجویی در دانشگاه ها جدول 12 گردنبند الماس گرانقیمت جهانگروه فضای مجازی خبرگزاری فارس هر روز برخی اخبار رسانههای دیگر را در بسته خبری چند خبر آن طرفتر منتشر میکند گروه فضای مجازکنکاشی بر سیرهی امام علی در برخورد با مخالفان: امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟
کنکاشی بر سیرهی امام علی در برخورد با مخالفان امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد تعدد و گوناگونی برخورد امام علی ع در خصوص مخالفان حکومت خود اشاره بر ضرورت اهمیت و جایگاه مصلحت در دستگاه سیاسی شیعه دارد به طوری که حاکم جامعهی اسلامی میتواند بر سبیل مصلحت حکم نماید تاریخ سیکسی که در وهم زندگی میکند، هنگام مرگ دست خالی است
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۰ آیتالله جوادیآملی گفت اهل دنیا یعنی کسی که در اوهام و خیالات زندگی کند این افراد هنگام مرگ نیز با دست خالی دنیا را ترک میکنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در نخستین جلسه درس اخلاق در سال جدید اظهار کردزبان قرآن، ویژه و منحصر بفرد است/ زبان قرآن، قرآنی است
کلامی کوتاه پیرامون زبان قرآن از دکتر دینانی زبان قرآن ویژه و منحصر بفرد است زبان قرآن قرآنی است شناسهٔ خبر 2526702 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشمندان شکی نیست که زبان قرآن یک زبان ویژه و منحصر بفرد است زبان قرآن در عین خاص بودن لزوما موصوف به اسدلائل پيشگامی امیرالمؤمنین در اسلام
اهل بیت ع دلائل پيشگامی امیرالمؤمنین در اسلام آن روز اسلام جز به خانه پیامبر و خدیجه راه نیافته بود و من سومین نفر آنها بودم نور وحی و رسالت را میدیدم و بوی نبوت را میشنیدم به گزارش سرویس دینی جام نیوز دلائل و شواهد پیشگامی امیرالمومنین عليهالسلام در مبررسی زمان و تاریخ حصر مذاهب اربعه اهل سنت
بررسی زمان و تاریخ حصر مذاهب اربعه اهل سنتاز بین دهها مذهب فقهی موجود 138 مذهب در قرون دوم و سوم هجری که مورد تقلید مردم قرار گرفته بود تنها چهار مذهب حنفی مالکی شافعی و حنبلی به رسمیت شناخته و بقیه مذاهب به دست فراموشی سپرده شد چکیده بهدلیل بیضابطه و سلیقه&zwnکسی که مستجاب الدعوه شد ولی مثل سگ از دنیا رفت
حقیقتی از قرآن کسی که مستجاب الدعوه شد ولی مثل سگ از دنیا رفت از هر كس كار خيرى سر زد خدايتعالى موفقش داشته است و از هر كس شر سر زد خدا او را بخودش واگذار فرموده به گزارش سرویس دینی جام نیوز از حضرت موسى بن جعفر ع پرسيدند بلعم باعورا با اينكه در علم و عمل اينقدر پيشچه کسی به امام ششم، لقب «صادق» داد؟
چه کسی به امام ششم لقب صادق داد حضرت صادق در زمینه فضایل و مکارم اخلاقی سرآمد بود و با رفتار کریمانه و خلق و خوی الهی خود بسیاری از افراد را به راه صحیح هدایت فرمود به گونهای که پیروان دیگر مکاتب و ادیان نیز زبان به مدح آن حضرت گشودهاند امام جعفر صادق ع رئیس مذهب جعبدترین مرگ دامنگیر چه کسی است؟
آفتی به نام زخم زبان بدترین مرگ دامنگیر چه کسی است هیچ انسانی رویاروی مومنی به او طعنه نمیزند جز اینکه به بدترین مرگ میمیرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز آزردن مؤمن با حرفهاى نيش دار و زننده زخم زبان ناميده مى شود كه شخص سعى مى كند شكست ها و ضعفهاى ديگرى را به رخ او بكشدتعمیر گلکسی اس 6 اج بسیار دشوار است
جام جم کلیک پرچمداران جدید شرکت سامسونگ شاید از نظر سختافزاری برای هر فرد دوستدار فناوری هیجانانگیز باشد ولی این امر دلیل نمیشود که این محصول از تمامی جهات با قدرت بسیار بالایی همراه باشد گروهی به نام iFIX در شبکه اینترنت فعالیت دارند که کار اصلی آن&zwnjنوعی نانوذرات اکسید آهن با قابلیت استفاده در رمان سرطان پروستات تولید شد
توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی نانوذرات اکسید آهن با قابلیت استفاده در رمان سرطان پروستات تولید شد پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی نانوذرات آهن با پوشش هیالورونیک اسید با قابلیت استفاده در درمان سرطان پروستات ساختند به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از رمیخواهید با کسی دوست شوید؟ به او لبخند خوب بزنید!!
پژوهشگران به تاثیر جالب خنده و خندیدن در ایجاد دوستی خوب پی بردند پژوهش محققان کالج دانشگاهی لندن نشان میدهد یک خنده خوب میتواند در ایجاد و آغاز روابط دوستانه موثر با افراد یاریرسان باشد به منظور بررسی نقش و تاثیر خنده در ایجاد رابطه جدید 112 دانشجوی دانشگاه آکسفورد به چهاکسی که ۲۵ درصد سود میگیرد نیاز به سرمایهگذاری ندارد! |اخبار ایران و جهان
کسی که ۲۵ درصد سود میگیرد نیاز به سرمایهگذاری ندارد عدم ورود سرمایهداران برای سرمایه گذاری و تورم پول در بانکها یکی از عوامل بنگاهداری بانکی شده و در واقع خود بانکها کاری که سرمایهگذاران باید میکردهاند میکند که این نیز در نهایت لطمات زیادی بر اقتصاد کشور و باعث از بینعضوشورای شهر تهران: هیچگونه نظارتی بر روی تاکسیها وجود ندارد
عضوشورای شهر تهران هیچگونه نظارتی بر روی تاکسیها وجود ندارد عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت به سازمان تاکسیرانی تذکر میدهم که هیچگونه نظارتی بر روی تاکسیها وجود ندارد و سازمان باید به فکر ساماندهی و بهبود وضع موجود باشد به گزارش نامه نیوز اسماعیل دوستی در یکصد و چهل و دومیکسی که ۲۵ درصد سود میگیرد نیاز به سرمایهگذاری ندارد!
تراز عدم ورود سرمایهداران برای سرمایه گذاری و تورم پول در بانکها یکی از عوامل بنگاهداری بانکی شده و در واقع خود بانکها کاری که سرمایهگذاران باید میکردهاند میکند که این نیز در نهایت لطمات زیادی بر اقتصاد کشور و باعث از بین رفتن برخی زیرساختهای اساسی شده است به گزارش تر140 هزار تاكسي تمام گازسوز جديد جايگزين مي شود
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۳ ۱۱ب ظ معاون امور شهرداري ها 140 هزار تاكسي تمام گازسوز جديد جايگزين مي شود موج - معاون امور شهرداري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور گفت 140 هزار دستگاه تاكسي تمام گازسوز از محل صرفه جويي هاي ناشي از جايگزيني سوخت گاز به جاي سوخت بنزين جايگزين تاكسيکرایه تاکسی! |کاریکاتور|
کرایه تاکسی |کاریکاتور| در حاشیه افزایش قیمت کرایه تاکسی نعیم تدین شهروند چهارشنبه 19 فروردين 1394 ساعت 13 00-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها