محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827113170
کنکاشی بر سیرهی امام علی در برخورد با مخالفان: امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کنکاشی بر سیرهی امام علی در برخورد با مخالفان:
امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟
تعدد و گوناگونی برخورد امام علی (ع) در خصوص مخالفان حکومت، خود اشاره بر ضرورت، اهمیت و جایگاه مصلحت در دستگاه سیاسی شیعه دارد؛ به طوری که حاکم جامعهی اسلامی میتواند بر سبیل مصلحت حکم نماید.
تاریخ سیاسی اسلام گویای وقایع و حوادث پندپذیر و آموزنده برای بشریت میباشد. از جمله اینها میتوان به برخورد امام علی (ع) با مخالفان و معاندان اشاره نمود. در دوران حکومت کوتاه امیر مؤمنان علیهالسلام به دلیل مخالفت گروههای گوناگون با آن حضرت، زمینه نمایش سیره عملی رهبران الهی در برخورد با مخالفان بیش از زمان دیگر امامان علیهمالسلام پدید آمد. لذا بررسی این دوره از تاریخ در ترسیم اصل فوق، اهمیت بسزایی دارد. زمانی که امیر مومنان علی (ع) در سال 35 هجری قمری حکومت را به دست گرفت عده ای به مخالفت و معاندت با حضرت برخاستند.[1] در همان دوران بود که مقابله با امیرالمؤمنین علی (ع) و حکومت او چهره ای نظامی و جنگ طلبانه به خود گرفت.
حضرت علی (ع) در دوران حکومت خود با سه گروه سرکش روبهرو شد که خواستهی آنها تکرار وضع زمان حکومت خلیفه سوم بود: بذل و بخششهای بیجهت، اسراف کاری، تثبیت حکومت افراد نالایقی چون معاویه و تحکیم فرمانروایی استانداران حکومت پیشین. در این میان ناکثین یا گروه پیمانشکن؛ با رهبری طلحه و زبیر که در سایه احترام عایشه، همسر پیامبر اکرم (ص)، و کمکهای بیدریغ بنی امیه که در حکومت امام علی (ع) دستشان از همه جا کوتاه شده بود، سپاه بزرگی برای تصرف کوفه و بصره ترتیب دادند، خود را به بصره رساندند و آن را تصرف کردند. از طرفی قاسطین یا گروه ستمگر؛ که رئیس این گروه معاویه بود با فریب و نیرنگ، حدود دو سال و بلکه تا پایان عمر امام علی (ع)، فکر آن حضرت را به خود مشغول ساختند. در نهایت نیز مارقین یا گروه خارج از دین؛ که اینان همان گروه «خوارج» هستند تا پایان نبرد صفین در رکاب علی (ع) بودند و به نفع آن حضرت شمشیر میزدند، ولی فریبکاری معاویه سبب شد بر امام خود شورش کنند و گروه سومی تشکیل دهند که هم بر ضد امام، و هم بر ضد معاویه باشند. علی (ع) با این گروه در منطقهای به نام نهروان[2] رو به رو شد و جمع آنها را متفرق ساخت. اما سرانجام یکی از همین خوارج، او را به شهادت رساند.
امام علی (ع) در برخورد با مخالفان خویش سه راهبرد اساسی داشت: گفت و گو؛ مدارا؛ برخورد قاطع.[3] تلاش اولیه امیر مؤمنان، پاسخگویی به شبهات مخالفان بود و میکوشید راهی برای پایانبخشیدن مسالمتآمیز به نزاع و دشمنی بیابد. اگر از این راه نتیجه دلخواه به دست نمیآمد، با مخالفان خود، تا جایی که به امنیت و وحدت جامعه اسلامی آسیبی نمیرسید، مدارا از شدت و اتخاذ اقدامات قهرآمیز پرهیز میکرد. سرانجام اگر مخالفان دست به قیام علیه حکومت اسلامی میزدند و امنیت شهرها و راهها را به خطر میانداختند، نوبت به برخورد قاطعانه میرسید. البته امام (ع) در این مرحله نیز هیچ گاه از ارشاد و راهنمایی دشمنان غفلت نمیکرد[4].
1- گفت و گو: امام علی (ع) با طلحه و زبیر بارها به گفت و گو نشست و برای هدایت آنان از هیچ کوششی دریغ نورزید؛ به گونهای که حتی به آنان پیشنهاد کرد بخشی از دارایی شخصی امام را از آن حضرت بگیرند و از زیادهخواهی و تصرف در اموال عمومی درگذرند. اما آنان همچنان برخواسته خود پای میفشردند و سهم بیشتری را از بیتالمال میخواستند.[5] طلحه و زبیر عدالت امام را تاب نیاوردند و سپاهی عظیم برای مبارزه با آن حضرت آراستند؛ اما امیر مؤمنان همچون گذشته به روشنگری خویش ادامه داد و با فرستادن نامهها و سفیران خود، از آنان خواست که دست از هواهای نفسانی خود بردارند و به عهد و پیمان نخستین خویش باز گردند.[6] در گیر و دار جنگ جمل نیز امام علی (ع) از ارشاد و راهنمایی دشمنان خویش دست نکشید و سرانجام با یادآوری حدیثی از رسول خدا (ص) زبیر را از ادامه جنگ منصرف کرد.[7] امام (ع) در برخورد با معاویه نیز همین شیوه را در پیش گرفت و در چندین نامه، فضایل خویش را برشمرد و معاویه را به تقوای الهی و پرهیز از دنیاطلبی فراخواند و از دنبال کردن چیزی که شایستگی آن را ندارد، بر حذر داشت.[8]
2- مدارا: امام علی (ع) نخست مخالفان سیاسی خود را از راه مذاکره، نصیحت میکرد و اگر این شیوه کارگر نمیافتاد، راه مدارا و بردباری را پیشه میگرفت برخی از یاران امام از وی میخواستند تا با کسانی که از بیعت با او روتافتهاند، بصورت قهرآمیز رفتار کند و دستکم آنان را زندانی کند؛[9] اما امام این نظر را نمیپسندید و بهصراحت اعلام میداشت که هر کس تا زمانی که به رویارویی علیه حکومت اسلامی برنخیزد، در امان خواهد بود.
3- برخورد قاطع: هنگامی که مذاکره با مخالفان به جایی نرسید و برخورد مسالمتآمیز به سوء استفاده آن انجامید، امام علی (ع) دست به شمشیر برد و با همان قاطعیتی که در نبردهای صدر اسلام از خود به نمایش گذاشته بود، به رویارویی با جنگافروزان پرداخت. نمونهای از این قاطعیت و دلیری در پاسخ امیر مؤمنان به معاویه آشکار است: «گفتی که من و یارانم را پاسخی جز شمشیر نیست؛ راستی که خنداندی از پس آن که اشک ریزاندی. کی پسران عبدالمطلب را دیدی که از پیش دشمنان پس روند و از شمشیر ترسانده شوند!... زودا کسی را که میجویی تو را جوید، و آن را که دور میپنداری به نزد تو راه پوید. من با لشکری از مهاجران و انصار و تابعین آنان که راهشان را به نیکویی پیمودند، به سوی تو میآیم؛ لشکری بسیار ـ و آراسته ـ و گرد آن به آسمان برخاسته. جامههای مرگ بر تن ایشان، و خوشترین دیدار برای آنان دیدار پروردگارشان. همراهشان فرزندان «بدریان» اند و شمشیرهای «هاشمیان» که میدانی در آن نبرد تیغ آن «رزم آوران» با برادر و دایی و جد و خاندان تو چه کرد و [ضرب دست آنان] از ستمکاران دور نیست [و امروزشان با دیروز یکی است]». [10]
مجازات حصر و طرد سیاسی یکی دیگر از راهبردهای اساسی بود که امام علی (ع) در خصوص برخورد با مخالفان خود اتخاذ نمود. بطوری که امام علی (ع) نزد عایشه که در بصره و در خانه عبد الله بن خَلف خُزاعی بود آمدند؛ امام علی (ع) فرمودند: «ای حُمَیرا! ازاین حرکت دست برنمیداری؟ عایشه گفت: ای پسر ابی طالب! قدرت یافتی، پس نرمی به خرج ده! امام علی (ع) فرمود: به سوی مدینه حرکت کن و به همان خانهات بازگرد که پیامبر خدا (ص) تو را دستور داد که در آن بنشینی.
لازم به ذکر است که مجازات حصر و طرد سیاسی یکی دیگر از راهبردهای اساسی بود که امام علی (ع) در خصوص برخورد با مخالفان خود اتخاذ نمود. بطوری که امام علی (ع) نزد عایشه که در بصره و در خانه عبد الله بن خَلف خُزاعی بود آمدند؛ امام علی (ع) فرمودند: «ای حُمَیرا! ازاین حرکت دست برنمیداری؟ عایشه گفت: ای پسر ابی طالب! قدرت یافتی، پس نرمی به خرج ده! امام علی (ع) فرمود: به سوی مدینه حرکت کن و به همان خانهات بازگرد که پیامبر خدا (ص) تو را دستور داد که در آن بنشینی.[11]
با مقایسه رفتار امیرالمؤمنین در برابر معاویه و مخالفینی چون عایشه، اصحاب جمل و خوارجیان میتوان بدین پی برد که حضرت امیر (ع)، معاویه و دستگاه سیاسی حاکم بر شام را بعنوان فتنه اسلام قلمداد کرده[12] و در برابر ریشهکنی آن هیچگونه مصلحتی را نمیپذیرد در حالی که حضرت بعد از جنگ جمل و جنگ خوارج عفو عمومی صادر مینمایند به گونهای که عایشه آن چنان تحت تأثیر برخورد کریمانه و بزرگوارانه حضرت علی (ع) قرار گرفت که پس از جنگ میگفت: «آرزو داشتم 20 سال قبل از آن حادثه مرده بودم.»[13].
امام جواد (ع) در پاسخ به سؤالات یحیی بن اکثم در باب تفاوت رفتار امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند: «اما اینکه گفتی امیر مؤمنان (ع) اهل صفین را چه در حال پیشروی و چه در حال فرار میکشت و به مجروحان تیر خلاص میزد ولی در جنگ جمل هیچ فراری را تعقیب نکرد و هیچ مجروحی را نکشت و هر کس اسلحه خود را بر زمین گذاشت و یا به خانهاش رفت، امان داد به این دلیل بود که اهل جمل پیشوایشان کشته شده بود و گروهی نداشتند که به آنها ملحق شوند و همانا به خانههایشان بازگشتند بدون اینکه مخالف و محارب باشند و به اینکه از آنان دست برداشته شود راضی و خشنود بودند، پس حکم اینها این است که شمشیر از میانشان برداشته شود و از آزار و اذیتشان خودداری شود چرا که در پی اعوان و انصاری نیستند. ولی اهل صفین به سوی گروهی آماده و رهبری باز میگشتند که آن رهبر اسلحه و زره و نیز شمشیر برایشان فراهم میکرد، از بخششهای خود آنها را سیراب میکرد، برایشان قرارگاه و منزلگاه آماده میکرد، از بیمارانشان عیادت میکرد و... بنابراین حکم آنها یکسان نیست.»[14].
تعدد و گوناگونی برخورد امام علی (ع) در خصوص مخالفان حکومت خود اشعار بر ضرورت، اهمیت و جایگاه مصلحت در دستگاه سیاسی شیعه دارد. بطوری که حاکم جامعه اسلامی میتواند بر سبیل مصلحت حکم نموده و به جای اجرای مجازات اصلی معاندان و مخالفان، مجازات حصر و عدم دخالت آنها در امور اجتماعی را در نظر بگیرد. آنچه در ماجرای عایشه همسر پیامبر صورت پذیرفت موید همین امر بود.
با توجه به آنچه که ذکر شد نگارنده اعتقاد دارد امام علی (ع) در خصوص برخورد مخالفان با تمسک به دو اصل اخلاق مداری[15] و عدم دستگیری مخالفان قبل از اظهار مخالفت[16]، با سیاست گفت و گو و مدارا، سعی در هدایت و زدودن پردههای جهل و نادانی آنان داشت بطوری که ایشان با این اقدام تلاش مینمودند تا زمینههای انحراف آنها و کسانی که به دلیل ناآگاهی و بی خبری تحت تأثیر افکار آنها قرار گرفتهاند را از بین ببرند از این رو حضرت تا زمانی که مخالفان دست به قیام نزدند با کمال بزرگواری با آنان برخورد کرد. در پایان باید اشاره داشت که به نظر میرسد جمهوری اسلامی ایران با تمسک به سیره علوی نیز چنین رفتاری را با مخالفان، معاندان انجام داده است بطوری که علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران میتوانسته با فتنه گران برخورد قاطع نماید اما به دلیل ناآگاهی، کج اندیشی و غفلت برخی از آنان؛ بر پایه مماشات و مسالمت با آنان برخورد نموده است، که این نوع برخورد اسلامی در جمهوری اسلامی بر گرفته از سیره رفتاری امام علی (ع) در برخورد با مخالفان خود است.*
پی نوشت ها
[1]امام علی (ع) در خطبه 3 نهجالبلاغه این موضوع را برای ما چنین بیان میکنند: فلما نهضت بالامر نکثت طائفة و مرقت اخری و قسط آخرون. (نهج البلاغه، خطبه 3)
[2] نبرد صفین در منطقهای میان عراق و شام بین علی (ع) و همین گروه به سرکردگی معاویه رخ داد که در آن، خون بیش از صد هزار مسلمان ریخته شد. در این نبرد که به جنگ جمل مشهور است، طلحه و زبیر کشته شدند و سپاهشان پراکنده شد و گروهی به اسارت در آمدند که بعداً مورد عفو امام (ع) قرار گرفتند.
[3]اطلاعات بیشتر در: احمدحسین شریفی و حسن یوسفیان، امام علی (ع) و مخالفان.
http://imamalinet.net
[4]امام علی (ع) در مورد خوارج فرمودند: «الا ان لکم عندی ثلاث خلال ما کنتم معنا; ان نمنعکم مساجد اللهان یذکر فیها اسمه و لانمنعکم فیئا ما کانت ایدیکم معنا و لا نقاتلکم حتی تقاتلوا (ابن اثیر, الکامل فی التاریخ, ج 2, ص 398) آگاه باشید تا با ما هستید (نه بر ما و مخالف مسلحانه) شما را از سه حق ممنوع نخواهم کرد: 1)- شما را از حضور در مسجد برای یاد خدا ممنوع نخواهیم کرد 2- حقوقتان را مادامی که با ما هستید قطع نخواهیم ساخت 3- تا وقتی که دست به سلاح نشدید با شما نخواهیم جنگید. لازم به ذکر است که شهید مطهری (ره) دو ویژگی گفت گو و مدارا را که در متن ذکر شد به نیروی جاذبه علی (ع) تعبیر مینماید و ویژگی سوم که عبارت باشد از برخورد قاطع را نیروی دافعه علی (علیه اسلام) مینامد. (مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی (علیه اسلام)، ص 50)
[5] الموفق بن أحمد بن محمد الخوارزمی، المناقب، ص 178.
[6]ابن قتیبه، الامامة والسیاسة، ج 1، ص 70.
[7]بلاذری، انساب الاشراف، ج 3، ص 50 ـ 52.
[8] ابن ابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج 16، ص 133.
[9]الدینوری احمد بن داوود، احمد، الاخبار الطوال، ص 143.
[10]نهج البلاغه، نامه 28.
[11]تاریخ الیعقوبی: ج 2 ص 183. در خصوص کیفیت ورود عایشه (همسر پیامبر اکرم (ص)) رک: مروج الذهب، مسعودی، ج 2، ص 377.
[12]. «الا و ان اخوف الفتن عندی علیکم فتنة بنی امیة فانها فتنة عمیاء مظلمة» (3) ولی فتنه و داستان خوارج آنقدر خطر بزرگی نیست، یعنی بزرگ است اما از آن بزرگتر و خطرناکتر فتنه بنی امیه است. (نهجالبلاغه فیض الاسلام، خطبهی 92)
[13]. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، دارالکتب العلمیة، ج 1، ص 264؛ سید محسن امین، اعیان الشیعه، دارالتعارف للمطبوعات، ج 4، ص 307.
[14]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 56، باب 24 من ابواب جهاد العدو، حدیث 4.
[15]حضرت علی (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر میفرمایند: مهربانی، عطوفت و نرم خویی با مردم را در دل خود جای ده [از صمیم قلب آنان را دوست بدار و به ایشان نیکی کن نسبت به ایشان به سان درنده ای مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری. زیرا مردم دو گروهاند، دسته ای برادر دینی تو هستند و گروه دیگر در آفرینش همانند تو. اگر گناهی از ایشان سر می زند، عیبهایی برایشان عارض میشود و خواسته و ناخواسته خطایی انجام میدهند، آنان را عفو کن و از خطاهایشان چشم بپوش همان گونه که دوست داری خداوند تو را ببخشد و از گناهانت چشم پوشی کند، (نهج البلاغه/ نامه 53)
[16]امیر المومنین علی (ع) فرمودند: «ای فرزند عباس! آیا به من دستور میدهی قبل از نیکی و احسان، به ظلم و گناه اقدام کنم و بر اساس گمان و اتهام قبل از ارتکاب جرم مؤاخذه کنم. (شیخ مفید، الجمل، مکتبة الاعلام الاسلامی، ص 166 ـ 167). برخی فقهای اهل سنت معتقدند: " قول صحیح از نظر ما این است که علی (ع) هیچ گاه مخالفانش را بدون اخطار اولیه نکشت، بعد از شکست آنها را به بردگی نگرفت، اسیران را نکشت، فراریان و مجروحان را تعقیب ننمود و اموال مخالفان را ضبط و توقیف نکرد. " (قاضی ابو یوسف، الخراج، ص 59) *صادق آزادفر؛ دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه امام صادق منبع: برهان
/انتهای متن/
94/01/31 - 00:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]
صفحات پیشنهادی
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان خبر داد واکسیناسیون بیش از 540 هزار راس دام علیه بیماریهای مختلف در نهبندان
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان خبر دادواکسیناسیون بیش از 540 هزار راس دام علیه بیماریهای مختلف در نهبندانرئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت در سال گذشته 541 هزار و 307 راس دام علیه بیماریهای مختلف در این شهرستان واکسینه شدند به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی دابرخورد با افزایش خودسرانه کرایه تاکسی در ورامین
حیدریان با مهر مطرح کرد برخورد با افزایش خودسرانه کرایه تاکسی در ورامین شناسهٔ خبر 2526453 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۸ استانها > تهران ورامین-شهردار ورامین با اشاره به تشدید نظارت سازمان تاکسیرانی شهرداری ورامین بر فعالیت رانندگان تاکسی گفت با افزایش خودسرانه کرایه تاکسیامکانات دولتی در انتخابات له یا علیه هیچ کسی استفاده نشود
مقیمی امکانات دولتی در انتخابات له یا علیه هیچ کسی استفاده نشود شناسهٔ خبر 2535317 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰ ۴۴ استانها > بوشهر بوشهر - معاون سیاسی وزیر کشور گفت امکانات دولتی در انتخابات له یا علیه هیچ کسی استفاده نشود به گزارش خبرنگار مهر محمد حسین مقیمی عصر چهارشنبمعاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین: ارتش و ملت برادر یکدیگرند
معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام سجاد ع قزوین ارتش و ملت برادر یکدیگرندمعاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام سجاد ع قزوین گفت ارتش برادر ملت و ملت نیز برادر ارتش است به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین حجتالاسلام موسی رجبی صبح امروز در جمع کارکنان این ناحیه ضمن تبریک به مامام جمعه سنندج: عربستان خادمالحرمین به خائنالمسلمین تبدیل شده است/تجاوز به یمن جنایت علیه بشریت است
امام جمعه سنندج عربستان خادمالحرمین به خائنالمسلمین تبدیل شده است تجاوز به یمن جنایت علیه بشریت استامام جمعه سنندج تجاوز نیروهای سعودی به یمن را محکوم کرد و گفت عربستان خادمالحرمین به خائنالمسلمین تبدیل شده است به گزارش خبرگزاری فارس ماموستا عبدالرحمن خدایی ظهر امروز در خطجانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور خبر داد ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع) و توسعه صحن امام علی(ع) در عراق
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور خبر دادترفیع گنبد حرم امام حسین ع و توسعه صحن امام علی ع در عراقجانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور از ترفیع گنبد حرم امام حسین ع و توسعه صحن حرم حضرت علی ع در عراق خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر مسعود شوشتری ظهر امروز در همازیارت امام سجاد (علیه السلام) در روز سه شنبه
زیارت زیارت امام سجاد علیه السلام در روز سه شنبه روز سه شنبه به نام حضرت زين العابدين و حضرت باقر و حضرت صادق عليهم السّلام است زيارت كن ايشنان را در اين روز به اين زيارت الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الْحَمْدُ حَقُّهُ كَمَا يَسْتَحِقُّهُ حَمْدا كَثِيرا وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفمدیرکل فرودگاه بینالملی امام خمینی (ره) در گفتوگو با فارس اعلام کرد تعلیق پروازهای حج تا تصمیم بعدی سازمان
مدیرکل فرودگاه بینالملی امام خمینی ره در گفتوگو با فارس اعلام کردتعلیق پروازهای حج تا تصمیم بعدی سازمان حج و زیارت انجام روزانه 10 پرواز عتبات از فرودگاه اماممدیرکل فرودگاه امام خمینی ره با بیان اینکه طبق جدولهای پروازی تا زمانی که سازمان حج و زیارت شرایط خود را تغییر دهسخن امام علی(ع) درباره بزرگ شمردن کار توسط مسئولان
حدیثی از امیر المؤمنین علی علیه السلام سخن امام علی ع درباره بزرگ شمردن کار توسط مسئولان امام علی علیهالسلام منت نهادن احسان را باطل كند و بزرگ شمردن كار نور حق را خاموش گرداند و خلف وعده سبب برانگيختن خشم خدا و مردم شود سرویس کشکول جام نیوز امیرالمومنین امام علیطنز/ آگهی فروش تاکسی علی مطهری در شیراز
طنز آگهی فروش تاکسی علی مطهری در شیراز طنز و کاریکاتور > طنز - روزنامه قانون در صفحه 13 امروز خود چند آگهی خرید و فروش منتشر کرده که در میان آنها خودروی تاکسی حامل علی مطهری در شیراز نیز برای فروش آگهی شده است 6060 کلید واژه ها طنز - علی مطهری - یکشنبه 16 ف۴۲۳ هزار رأس دام در نهاوند علیه بیماری آبله واکسیناسیون شدند
سلگی خبر داد ۴۲۳ هزار رأس دام در نهاوند علیه بیماری آبله واکسیناسیون شدند شناسهٔ خبر 2527574 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۲ استانها > همدان نهاوند- رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند از واکسیناسیون ۴۲۳ هزار رأس دام سبک روستایی و عشایری این شهرستان علیه بیماری آبله در سال گذشامامجمعه کازرون: تصمیمگیری تعلیق سفره عمره کاری بهجا و شایسته است
امامجمعه کازرون تصمیمگیری تعلیق سفره عمره کاری بهجا و شایسته استامام جمعه کازرون با اشاره به اینکه به بهانه تعرض به دو نوجوان در جده مطرح کردن بحث قومیتگرایی عجم و عرب ضربه زدن به اسلام است گفت تصمیمگیری دولت در تعلیق سفره عمره کاری بهجا و شایسته است به گزارش خبرگزاریاستقبال امام جمعه اصفهان از تعلیق سفر حج عمره: تا عذرخواهی رسمی عربستان از ملت ایران، روابط دیپلماتیک با این ک
استقبال امام جمعه اصفهان از تعلیق سفر حج عمره تا عذرخواهی رسمی عربستان از ملت ایران روابط دیپلماتیک با این کشور قطع شود امام جمعه موقت اصفهان معتقد است در مقابل عمل ناشایست عربستان سعودی در تعارض به دو نوجوان زائر ایرانی باید سفیر آنان را اخراج کنیم حجت الاسلام و المسلمین محمآگهی فروش تاکسی علیمطهری درشیراز |طنز|
آگهی فروش تاکسی علیمطهری درشیراز |طنز| یکشنبه 16 فروردين 1394 ساعت 14 49امام جماعت و خطیب مسجد بزرگ کویت به ائتلاف عربی علیه یمن پیوست/عکس
جهان اسلام امام جماعت و خطیب مسجد بزرگ کویت به ائتلاف عربی علیه یمن پیوست عکس مشاری العفاسی قاری ممتاز و نغمهسرای معروف کویتی با اعلام خبر تهیه نماهنگی موسوم به طوفان قاطعیت بهنوعی اذعان کرد که با ائتلاف عربی علیه یمن همپیمان شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز مشاریاین مصاحبهها را از دست ندهید/ حرفهای متفاوت کارلوس کروش، امامعلی حبیبی، کواچ، علی پروین و ...
این مصاحبهها را از دست ندهید حرفهای متفاوت کارلوس کروش امامعلی حبیبی کواچ علی پروین و ورزش > دیگر ورزشها - چهرههای مطرح ورزش ایران در نوروز 94 با خبرآنلاین گفتوگو کردند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین چهرههایی كه در طول سال 93 مورد توجه بودند مثل كارلامام جمعه خاکعلی: مردم و مسئولان با همدلی در محور ولایت حرکت کنند
امام جمعه خاکعلی مردم و مسئولان با همدلی در محور ولایت حرکت کنندامام جمعه خاکعلی گفت مردم و مسئولان با همدلی در محور ولایت حرکت کنند به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک حجتالاسلام علی اکبری صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگز-
گوناگون
پربازدیدترینها