محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832398367
نظر امام باقر(ع) درباره استخاره کردن / مبارزه امام با شیوه های نادرست اجتهاد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
نظر امام باقر(ع) درباره استخاره کردن / مبارزه امام با شیوه های نادرست اجتهاد فرهنگ > دین و اندیشه - اول رجب سالروز ولادت امامی است که ایشان را باقر لقب دادند چرا که مشکلات و پیچیدگی های علمی عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ تجزیه و تحلیل کرده و توانست به تقویت بنیان های فکری و فرهنگی مسلمانان بپردازد.
نخستین مولود از نسل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) امام محمد باقر (ع) در روز یکم ماه رجب سال 57 هجرى قمری یا به روایتى دیگر سال 56 هجرى، در مدینه به دنیا آمد. ابن شهر آشوب در مناقب مى نویسد: امام باقر (ع) میانه بالا و چهارشانه بود. چهره اى نورانى و مویى مجعد و سیمایى گندمگون داشت. امام محمد باقر(ع)، نخستین مولودی است که از نسل امام حسن و امام حسین است. پدرش على بن الحسین، زین العابدین (ع) و مادرش، ام عبد الله، فاطمه، دختر امام حسن مجتبى (ع). مادر گرامى امام باقر (ع) نخستین علویه اى است که افتخار یافت فرزندى علوى به دنیا آورد. براى وى کنیه هایى چون ام الحسن و ام عبده آورده اند، اما مشهورترین آنها، همان ام عبد الله است. به امام پنجم، لقب باقر را داده اند، چرا که شکافنده معضلات علم و گشاینده پیچیدگی هاى دانش بود و معارف و اطلاعاتى گسترده در اختیار داشت.
امام باقر(ع) و مبارزه با شیوههای نادرست اجتهاد امام باقر(ع) در راستای تحکیم بنیادهای اجتهاد گام های مهمی برداشتند. یکی اینکه به شاگردان برجسته خود که آشنایی کامل به اصول و مبادی فقه و اجتهاد داشتند، دستور داد که فتوا دهند. امام بدین وسیله تلاش کرد راه اجتهاد در فقه، هر چه بیشتر برای شیعه هموار گشته و از سویی، بستری مناسب برای تفقه در دین بگشایند. از سوی دیگر تلاش مهم امام باقردر زمینه مبارزه با شیوه های نادرست اجتهاد در دو جنبه شکل گرفت. ابتدا به اصحاب و یاران نزدیک خود خطر آسیب پذیری اجتهاد با واسطه شیوه های نادرست را گوشزد نموده و آنان را از خطر افتادن در دام آن دور داشتند و در گام دیگر، خود به مبارزه با این شیوه های نادرست پرداختند. امام باقر در میدان اول مبارزه، همواره اطرافیان خود را از افتادن در دام شیوه های نادرست اجتهاد در دین بر حذر می داشتند و آنان را حتی از مراوده با افرادی که در این عرصه گام می زنند و آن را دست مایه رسیدن به احکام شرعی می دانند، دور می داشتند. ایشان فتوایی که برخاسته از عدم آگاهی و هدایت الهی بوده، را به شدت مردود شمرده و می فرمودند: «هر کس برای مردم، بدون علم و هدایت الهی فتوا بدهد، فرشتگان رحمت و عذاب او را نفرین نموده و گناه آنان که نظر خطای او را به کار بندند، بر عهده اوست؟» و نیز در حدیثی دیگر، به کار بستن این راه کارهای نادرست را دشمن با خدا تلقی نموده و فرمودند: «هر کس با رأی شخصی خود برای مردم فتوا بدهد، در دین خدا بدون دانش گام برداشته و هر کس دین خدا را بدون علم بپیماید، با خدا به دشمنی برخاسته است؛ چرا که بدون علم، حکم به حلال و حرام داده است.» امام بهترین راه را برای جلوگیری از خطر ابتلا بدان ضرورت احتیاط در مسائل پیچیده و واگذاری آن به اهلش می دانست. در این مورد، امام همواره به شاگردانی که زیاد به بحث و بررسی پیرامون موضوعات فقهی و اصولی می پرداختند، این نکته را گوشزد می فرمود. نظر امام باقر(ع) درباره استخاره و چگونگی تصمیم برای اموری که در آنها تردید وجود دارد
گفتاری از آیت الله جوادی آملی وجود مبارک امام باقر (ع) فرمود: عقائد و اخلاق و اعمالی که دارید؛ قبل از اینکه استخاره کنید، تفسیر کنید. ما گاهی بین دو تا کار مُخیّر یا مردّدیم. نمیدانیم کدام حق است، کدام باطل؛ کدام خیر است، کدام شرّ؛ کدام حَسن است، کدام قبیح؛ کدام سعادت بار است، کدام شقاوت آور. فرمود: شما عقائدتان، اوصاف تان، اخلاق تان، اعمال تان، اقوال تان را چه آنهائی که متعارض دارد، چه آنهائی که متعارض ندارد؛ همه این امور را بر قرآن کریم عرضه کنید؛ اهل تفسیر باشید، نه استخاره! خیلی به ما دستور «استخاره» ندادند. استخاره کردن دو قسم است؛ یک دعای مخصوص استخاره است که آن واقعاً اوّل و آخرش نور است و در دعای سیوسوم صحیفه سجادیه هست. هر کسی تصمیم گرفت یک کاری را انجام بدهد ولو به حسب ظاهر خیر است اما خیرش را از خدا بخواهد، همین طور وارد کار نشود! این یک دستور اکید اسلامی است و جزء سنن ماست و بسیار کار خوبی است. این دعای استخاره، یعنی طَلَبُ الخِیر. یعنی خدایا! من این کار را حالا فکر کردم، دیدم که به حسب ظاهر مصلحت است؛ دارم انجام می دهم. من که از عواقبش خبر ندارم، از همراهانش خبر ندارم؛ تو خیر مرا در این کار قرار بده. این استخاره، یعنی طَلَبُ الخِیر. امّا آن استخاره که انسان قبل از اینکه فکر بکند، قبل از اینکه مشورت بکند، قبل از اینکه ارزیابی بکند؛ فوراً به قرآن تفأل بزند، این کار را خیلی به ما دستور ندادند! البتّه در موقع حیرت که انسان واقعاً متحیّر شد؛ آن یک راه دیگری است. بنابر این اولا آن دعای استخاره فراموشمان نشود، ثانیا اینکه در هر کاری فکر و تدبّر و مشورت و ارزیابی و تعقّل باشد و ثالثا اگر واقعاً متحیّر شدیم، ماندیم؛ نمی دانیم کدام کار برای ما صحیح است، کدام کار ناروا. آنوقت به قرآن استخاره می کنیم. امّا وجود مبارک امام باقر (ع) فرمود: مهم تر از استخاره، «تفسیر» است. شما تمام کارهایتان را بر قرآن عرضه کنید؛ چه این آراء و اندیشه ها متضارب و متعارض و مُتنافی و مختلف باشد، چه یک اندیشه. شما این را بر قرآن عرضه کنید، ببینید آیا مطالب قرآنی، معارف قرآنی، معانی قرآنی آن را امضاء می کند یا نمی کند. بنابراین برای همه ما؛ حالا توده مردم که مقدورشان نیست. برای ماها که در حوزه و دانشگاه به سر می بریم، آشنائی با یک دوره از قرآن کریم می شود لازم. حالا یک وقت است یکی کسی می شود علامة طباطبائی (رضوان الله علیه)، خُب آن جزء نوادر است. ولی اینکه خطوط کلّی قرآن را بفهمیم، ترجمه اش را بفهمیم، گزیدة تفسیر را بفهمیم، به تفسیر روانی از او با خبر باشیم؛ این خیلی سخت نیست، خطوط کلّی قرآن را انسان بفهمد. وقتی این ترازو را فهمیدیم، آنوقت این عقائد را با این ترازو می سنجیم. توسعه علوم و پرورش فرهیختگان و دانشمندان در دوران امام باقر (ع)
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم ارفع
دوره اى امامت امام باقر (ع) ، جامعه اسلامى در وضع فرهنگى نابه سامانى به سر مى برد و عرصه فرهنگى جامعه گرفتار مشکلات عمیق عقیدتى و درگیرى هاى مختلف فقهى میان فرق اسلامى شده بود. فروکش کردن تنش هاى سیاسى پس از واقعه عاشوراى سال 61 هجرى، همچنین شکست برخى احزاب سیاسى مانند «عبداللَّه بن زبیر» سبب یکپارچگى حاکمیت بنى امیه شده بود و ناگزیر، بسیارى از دانشمندان از صحنه سیاسى دور شده بودند و حرکت گسترده اى در زمینه هاى مختلف علمى با بحث و بررسى درباره مسایل گوناگون آغاز شده بود. این رویکرد گسترده به مسایل فقهى و بحث تبادل نظرهاى علمى در این برهه و پیدایش مکتب ها و سبک هاى مختلف علمى پس از مدت ها رکود، رونق فراوانى به بازار علم می داد و به واقع نقش درخشان امام در این دوره در روشن سازى افکار عمومى دانشمندان اسلامى و به ویژه خردورزان شیعه بسیار داراى اهمیت و برترى است. با ظهور امام باقر(ع)، گام مهم و به سزایى در راستاى تبیین آراء شیعه برداشته شد و جنبش تحسین برانگیزى در میان دانشمندان شیعى پدید آمد. از سوى دیگر، خطر افکار آلوده یهود و سیطره نظریات فرقه مرجئه، جبریه، قدریه، غلات و... حیات فکرى شیعه را با خطر روبه رو کرده بود که مرجعیت علمى شایسته اى چون امام باقر(ع)، تفکرات خطرناک این فرقه ها را تا حد قابل توجهى منزوى ساخت. امام باقر(ع)، همچنین دانشمندان برجسته اى را در رشته هاى گوناگون معارف چون فقه، حدیث، تفسیر و دیگر شاخه هاى علوم اسلامى تربیت کرد که هر یک وزنه اى در دانش به شمار مى رفتند. امام با درایت و هوشیارى تمام توانست شکافى را که در گذر سال هاى متمادى بین قرآن و عترت در باورهاى دینى بخش عظیمى از مردم پدید آمده بود، از میان بردارد. پیش از دوران امامت امام باقر(ع)، خفقان سیاسى به اندازه اى بود که در برخى از ادوار انتقال آموزه هاى ناب اسلامى فقط از طریق دعا و نیایش و یا در قالب آموزش هاى دینى به چند پیشکار و خدمتگزار که با امام حشر و نشر داشتند، صورت مى گرفت. در این میان، عصر امام باقر(ع) به دلیل وجود شرایط سیاسى خاص اوضاع حاکم، تا اندازه اى به امام اجازه برقرارى مجامع علمى داد تا ایشان بتواند استعدادهاى نهفته اى را که در جامعه اسلامى وجود داشت تربیت کند؛ با این همه، نباید تصور کرد که امام هیچ گونه محدودیتى در این راستا نداشته؛ بلکه با رعایت تقیه و پنهان کارى و عدم برانگیختن حساسیّت دستگاه، این معنا را عملى کرده و با وجود تنگناهاى خاص سیاسى و فرهنگى توانست افراد زیادى - بالغ بر 462 نفر - را با آموزش ها و تعالیم ناب خویش پرورش دهد که نام یکایک آنها در دست است. /6262
کلید واژه ها: امام محمدباقر(ع) -
دوشنبه 31 فروردین 1394 - 08:41:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]
صفحات پیشنهادی
امام باقر(ع) آغازگر جنبش نرمافزاری و تولید علم در مکتب اسلام
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۰ امام باقر ع آغازگر جنبش نرمافزاری و تولید علم در مکتب اسلام است آن حضرت با استفاده بجا از شرایط مناسب دوران امامتش توانست به فرهنگ شیعه جانی دوباره بدهد یکی از مسئولیتهای عمده امام باقر ع تصحیح باورها و ردّ شبهههای فکری بود و مباحث علمی وامام حسین(ع) درباره ویژگی های امام علی(ع) چه گفت؟
در بیان آقا مجتبی تهرانی امام حسین ع درباره ویژگی های امام علی ع چه گفت امام حسین ع در بخش اول خطبه ای که در منا خواند فضائل و ویژگی هایی از حضرت علی ع را برشمرد که بیشتر مردم فراموش کرده بودند یا اینکه کسی اجازه بازگو کردن آنها را نداشت به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتاحادیثی گهربار از امام محمد باقر(ع)
امام باقر ع میفرماید خدا را نشناخته آن كه نافرماني اش كند احادیثی گهربار از امام محمد باقر ع 1 دقت در حساب به اندازه عقول در دنیاانما يداق الله العباد في الحساب يوم القيامة علي قدر ما اتاهم من العقول في الدنيا 1 خدا در روز قيامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلي كدعای امام باقر (ع) برای افزایش رزق
دعای امام باقر ع برای افزایش رزق در کتاب کافی بابی با عنوان الدُّعَاءِ لِلرِّزْقِ وجود دارد از جمله امام باقر ع به زید شحام فرمود برای زیاد شدن روزی در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان در سال دهم هجرى افرادى از سوى رسول خدا ص مأمور تبليغ اسلام در منطقه نجران از بتکذیب اظهارنظر «آیتالله مکارم» درباره مذاکرات لوزان
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۰ دفتر آیتالله مکارمشیرازی اعلام کرد اظهارنظری که از این مرجع درباره مذاکرات لوزان در سایتهای خبری منتشر شده کذب است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این اطلاعیه به شرح زیر است اخیراً در سایتهای متعدد از حضرت آیتزیارت امام رضا (علیه السلام) در روز چهارشنبه
زیارت زیارت امام رضا علیه السلام در روز چهارشنبه السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ سرویس دینی جام نیوز روز چهارشنبه به نام حضرت موسى بن جعفر و حضرت رضدعای امام رضا(ع) برای ظهور امام زمان(عج)
شمیــم حضـــور دعای امام رضا ع برای ظهور امام زمان عج بارالها کار ظهور بنده شایسته و خلیفه راستینت امام مهدی عج را اصلاح فرما همانگونه که کار پیامبر و فرستادگانت را اصلاح نمودی سرویس دینی جام نیوز دعای امام رضــــا ع برای ظهور امام زمان عج امام علیّ&zwnjبازدید بیش از ۵۱ میلیون نفر بار زائر از امامزادگان در ایام نوروز
شرفخانی خبرداد بازدید بیش از ۵۱ میلیون نفر بار زائر از امامزادگان در ایام نوروز شناسهٔ خبر 2527532 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون سازمان اوقاف با بیان اینکه طرح نوروزی آرامش بهاری از ۲۸ اسفند تا ۱۴فروردین در ۲۳۲۶ امامزاده کشور بربیش از 50 میلیون بار بازدید از آستان مقدس امامزادگان کشور
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۶ مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف گفت تاکنون بیش از 50 میلیون بار از آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور بازدید صورت گرفته است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سمنان ناصر جوانبخت در حاشیه بازدید از خیمههای معرفت آستان مقدس امخروج از مدرنیته بدون حضور امام معصوم امکان ندارد
نصیری در نشست امكانسنجی تأسيس تمدن اسلامی خروج از مدرنیته بدون حضور امام معصوم امکان ندارد شناسهٔ خبر 2527342 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مهدی نصيری گفت مدرنيته به گونهای ما را احاطهكرده است كه خروج از آن مگر با حضور امام معصوم امتفاوت نبوت و امامت چیست؟
پرسمان تفاوت نبوت و امامت چیست حضرت ابراهیم ع بعد از امتحانات مخصوصی به مقام امامت رسید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی ازسوالات مطرح درعلم کلام اینکه حضرت ابراهیم ع بعد از امتحانات مخصوصی به مقام امامت رسید و این نشان می دهد که امامت بالاتر از موقعیت نبوت می باشد و همچنابومنصورماتریدی؛ نخستین متکلمی که درباره معرفت نظریه منسجم دارد
مروری بر مقاله کلام ماتریدی اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی ابومنصورماتریدی نخستین متکلمی که درباره معرفت نظریه منسجم دارد شناسهٔ خبر 2526435 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشمندان ابومنصور ماتریدی نخستین متکلمی است که درباره معرفت اعم از معتزلی و غیر معتزلیشعر امام زمانی/ غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد +صوت و فیلم
چشم به راه یار شعر امام زمانی غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد صوت و فیلم شعر زیبا برای امام زمان همراه با صوت و فیلم به منتظران مهدی فاطمه ع تقدیم می شود به گزارش جام نیوز شعر زیبا برای امام زمان همراه با صوت و فیلم به منتظران مهدی فاطمه ع تقدیم می شود غفلت از یار گنظر آیت الله موسوی اردبیلی درباره رشوهای که دادنش مشکلی ندارد
نظر آیت الله موسوی اردبیلی درباره رشوهای که دادنش مشکلی ندارد فرهنگ > دین و اندیشه - تابناک نوشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در پاسخ به پرسش های شفقنا و پیرامون این پرسش که «دیده می شود که افرادی با این فرض که رشوه فقط در امر قضا است و شامل موارد دیگر نمی شعشق فرزند کشیش امریکایی به امام حسین (ع)
علت شیعه شدن ماری هاسکی عشق فرزند کشیش امریکایی به امام حسین ع تینا ماری هاسکی فرزند کشیش آمریکایی می گوید به عشق امام حسین ع شیعه شده است و روایتی از دلدادگی خود به اسلام و مذهب تشیع و خادمی افتخاری امام رضا ع و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ را بیان کرد به گزارش سرویس دینمسلمان شدن سه عالم یهودی با پاسخ اعجاب انگیز امام علی(ع)
ماجرای خواندنی مسلمان شدن سه عالم یهودی با پاسخ اعجاب انگیز امام علی ع یکی از اتفاقاتی که همواره در طی دوران هر یک از ائمه اطهار ع رخ می نمود بی شک حضور علمای سایر ادیان نزد ایشان و مطرح نمودن پرسش هایی بوده است که گاه این پرسش و پاسخ ها به مسلمان شدن آن ها می انجامیده استمساجد نیازمند امام جماعت هستند نه پیش نماز
نیاز امروز مساجد مساجد نیازمند امام جماعت هستند نه پیش نماز مسجد بهعنوان یک پایگاه عظیم اجتماعی باید در راستای نهادینه سازی معارف الهی در بین اقشار جامعه گامهای بلندی بردارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام سلطان احمدی در گفتگو با شبستان با تاکید بر داشتن یک مدیریت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها