محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832528841
خروج از مدرنیته بدون حضور امام معصوم امکان ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نصیری در نشست «امكانسنجی تأسيس تمدن اسلامی»:
خروج از مدرنیته بدون حضور امام معصوم امکان ندارد
شناسهٔ خبر: 2527342 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
مهدی نصيری گفت: مدرنيته به گونهای ما را احاطهكرده است كه خروج از آن، مگر با حضور امام معصوم امكان ندارد. تنها با ظهور امام زمان(ع) است كه امكان تحقق تمدن تراز اسلام وجود دارد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصي با عنوان «امكانسنجي تأسيس تمدن اسلامي در عالم پست مدرن» به همت مؤسسه مطالعات تمدن اسلامي روز شنبه ۱۵ فروردین ماه در فرهنگسراي مهر کاشان برگزار شد. در اين نشست علمي كه با حضور اساتيدي چون دكتر بيژن عبدالكريمي، حجت الاسلام سيدمحمدحسين متولي امامي، مهدي نصيري و سيدحسين شهرستاني برگزار شد، امكانسنجي تحقق تمدن اسلامي در عصر غيبت و در دوراني كه اصطلاحاً عالم پست مدرن ناميده شده، مورد بررسي واقع شد.در ابتداي جلسه بيژن عبدالكريمي، تفكر خود را برگرفته از سنت فكري اگزيستانسياليسم خواند و گفت: زبان من پديدارشناسانه و وجودشناسانه است. وجود تنها پديدار اصيل است.وي سخن گفتن از «تمدن اسلامي» را نوعي تفوه و ياوهگويي خطاب كرد و آنرا امري غيرواقعي و انتزاعي خواند.وي با بيان اينكه اراده بر تمدنسازي، نوعي سوبژكتيويسم و خودبنيادي انسان است، ولو اينكه اين انسانها انگيزه ديني داشته باشند، تأكيد كرد كه اساساً تمدنها در دل تاريخ و خارج از اراده آدميان شكل ميگيرند. كسي نميتواند بگويد من تمدنسازي ميكنم. تمدنها، محصول فرهنگهاست و فرهنگ، محصول آن نگرش جهانشناختي متفاوتي است كه در هر فرهنگي وجود دارد و اين تفاوتهاي فرهنگي و بينشهاي جهانشناختي، محصول تفاوتهايي است كه در ظهورات «امر قدسي» در هر جامعه وجود دارد.وي در ادامه سخنانش اظهارداشت: «تمدنها ظهور و تجسم فرهنگ هستند. چرا فرهنگها متفاوتاند، چون ظهور سنتهاي نظري تاريخياند. چرا سنتهاي نظري تاريخي متفاوتاند، چون انواع وجودشناسيها متفاوتاند. چون براي آنكه حقيقت و معرفت در هر فرهنگ متفاوت فهميده ميشود. تفاوت وجودشناسي، گونههاي مختلف تجلي وجود در فرهنگها متفاوت است. اين نحوه ظهور به نحوه ظهور در حوزه راز و حوزه سر مربوط ميشود. تفكر و كنش امري انسانمحور نيست».استاديار فلسفه دانشگاه آزاد تهران شمال، با بيان اينكه در لسان من مقولاتي مثل وجود، مثل عالمْ مثل تاريخ، همان امر احاطه كننده است، شرط استعلايي شناخت را همان امر احاطهكننده دانست و شناخت را امري انكشافي و نه توليدي دانست. وي گفت: در كسانيكه به دنبال تمدن اسلامي هستند، تفكري سكولار و عميقاً نهيليستي وجوددارد. دو گونه نهيليسم وجود دارد. نيچه نهيليسم آشكار را سخن ميگويد، اما داعش و طالبان، نهيليسم غيرمستقيم هستند.در نوبت بعدي، مهدي نصيري نيز از زاويه ديگري، امكان تمدنزايي در تراز اسلام را انكار نمود و منبع فكري و معرفتي خويش را آيات، روايات و عقل دانست.وي افزود: ما دو مانع جدي براي حركت به سوي تمدن اسلامي داريم؛ از سويي مدرنيته است كه همه زندگي ما را پركرده است و از سوي ديگر، مشكلاتي است كه در عصر غيبت ظهور ميكند و انسانها را در حرج مياندازد. او با بيان رواياتي در باب عسرت عصر غيبت، انسانها را بيچاره و به دور از تواناييهاي مناسب براي زندگي دانست.وي با اذعان به اينكه تحقق نسبي تمدن اسلامي ممكن است، تلقي رسمي از اينكه مسلمين ميتوانند يك تمدن مناسب و كارآمد بسازند را توهم دانست.نصيري تأكيد كرد: مدرنيته به گونهاي ما را احاطهكرده است كه خروج از آن، مگر با حضور امام معصوم امكان ندارد، از اينروي به زعم وي، تنها با ظهور امام زمان(ع) است كه امكان تحقق تمدن تراز اسلام وجود دارد. به ميزاني كه مؤمنين بسط يد داشته باشند، تا اندازه ممكن به تمدنزايي پرداخته، اما بايد دانست كه كمتر از ۴۰ درصد تمدن اسلامي محقق خواهد شد.دليل ديگر مهدي نصيري بر عدم امكان ظهور يك تمدن كارآمد اسلامي، عدم تفاهم نظري نخبگان در عصر غيبت بود. بنابراين، نميتوان گفت كه كدام نظر فقهي و اجتهادي درست است كه بعد از آن به فكر تمدنسازي بيافتيم.نصيري ادامه داد: حرف عبدالكريمي يكگونه نگرش پلوراليستي و وحدت وجودي را القاء ميكند كه با اين افكار، بايد بگوييم كه داعش و طالبان هم يكگونه از تجلي آن امر قدسي در فرهنگ خواهد بود و اين جريانها نيز ارزشمند و قابل تقديراند. چه منطقي براي نقد و انكار يك جريان باقي ميماند؟
در نوبت سوم، سيد حسين شهرستاني مدير مؤسسه اشراق، با تأكيد بر اينكه من هم ارادهگرايي در تمدنسازي را قبول ندارم، امكان حركت به سوي يك تمدن اسلامي كارآمد را غيرممكن ندانست. وي گفت ما نميتوانيم پيشگويي كنيم كه آيا تمدن اسلامي رخ ميدهد يا نه. اگر قرار باشد اتفاق بيافتد، با انكار آن از بين نميرود و اگر قرار باشد، اتفاق نيافتد، با شعارهاي زياد محقق نميشود.وي با بيان اينكه تكليفمحوري موجب تمدنزايي ميشود گفت: « در تكليف از خودگذشتگي نهفته است. هر تمدني با از خودگذشتگي صورت ميگيرد. دوركيم براي همين در جامعهشناسي ميگويد جامعه همان خداست. جامعه با خودبنيادي سامان ميگيرد.». شهرستاني در ادامه بر اين نكته تأكيد كرد كه همه تمدن غربي، زمينههاي ديني و ماورايي دارد و حتي وبر هم اگر عميق بخوانيم، افسونزاديي نيرويش را از دين گرفته است.وي ادامه داد: « آيا هيچ تمدني وجود دارد كه خارج از حوزه دين شكل گيرد. دوركيم ميگويد نقطه آغاز جامعه نقطه آغاز دين است». وي در پايان گفت: « در بدو تأسيس تمدن مدرن هم، بزرگاني هم كه ميخواستند جهان را از دين خالي كنند، آنها هم دست به دامان دين شدند».سيد حسين شهرستاني در جواب نصيري گفت ما نميگوييم يك تمدن مطلوب در مقياس تمدن مهدوي ايجاد خواهيم كرد، اما به هر حال، بايد يك تمدن متوسط را دنبال كنيم. از سوي ديگر، زمينهسازي ظهور كار كيست؟ حركت به اين سمت و سوي، يك گونه از حركت تمدني است.در نوبت پاياني، حجت الاسلام سيد محمدحسين متولي امامي، با دفاع كامل از شعار تمدنزايي اسلامي، گفت:«ما نگرشهاي تاريخي را مي پذيريم، اما مانند آقاي عبدالكريمي، لوازم حرف ما منجر به جبرگرايي تاريخي نميشود». به زعم بنده آقاي عبدالكريمي بايد تفكر را توضيح دهد و مقصود خويش را از آزادي انسان در تاريخ به خوبي روشن نمايد. ما بر اين باوريم كه تمدن اسلامي، ممكن است، البته مطابق با امكانهاي تاريخي كه پيش روي جريان ديني است .خوب هرچقدر در اين زمينه موفق شديم، به تمدن مطلوب نزديك ميشويم. قطعاً آقاي نصيري با اين نسبيت در تمدن و مشكك بودن آن مخالف نيست. مدير مسئول موسسه مطالعات تمدن اسلامي، با بيان اينكه متأسفانه هيچ يك از اساتيد به تعريف تمدن نپرداختند، به تعريف تمدن پرداخت و تأكيد کرذ: تمدن اسلامي، يعني سامان عينيت و خارجيت، براي سلوك بهتر و تقرب بيشتر به سوي خدا. بنابراين، ماديت براي ما اصالت ندارد، بلكه بايد زمينههايي در جامعه فراهم كرد كه امكان سلوك معنوي بيشتر، و موانع بندگي كمتر شود. اين معناي تمدن اسلامي است.متولي امامي با بيان اينكه اگر عبدالكريمي و نصيري ميپذيرند كه امكان حركت اصلاحي و رو به تكامل براي جامعه و سياستگذاران جمهوري اسلامي فراهم است، نتيجه آن ميشود كه حركت به سوي تمدنزايي اسلامي امري ممكن بلكه لازم است. البته آقای نصیری توضیح ندادند که چرا فقط با ظهور امام عصر است که مدرنیته از بین می رود. با توجه به وضعیتی که در ۶۰ سال اخیر در اندیشه های غرب رخ داده، تفکر فلسفی غرب به نهایت رسیده و امید اضمحلال و حتی استحاله فرهنگ غربی در دیگر فرهنگ ها وجود دارد و یا حداقل ناباورانه نیست. به نظرم در اندیشه آقای عبدالکریمی و آقای نصیری، گونه ای از کرختی و افسردگی دیده می شود.امامي تأكيد كرد: اگر ارادهگرايي را در هر وجهی خودبنيادي بدانيم، اميد از ميان ميرود و انگيزهاي براي حركت نخواهد ماند. در صورتي كه ما از منطق حجيت و به قول آقاي شهرستاني با توجه به تكليف ديني حركت كنيم، از سويي از خودبنيادي خارج شدهايم و از سوي ديگر، انفعال در برابر تاريخ را انكار كردهايم. قطعاً بخشي از حركت تمدني شيعي، خارج از اراده انسانهاست، اما اگر ارادهها را محو و نابود در تاريخ كنيم، ديگر نه انگيزهاي براي حركت ميماند و نه ارادهها در تاريخ ارزشمند باقي خواهد ماند. از حرفهاي آقاي عبدالكريمي سكون و انفعال استشمام ميشود. منطق حجيت نه تنها خروج از سوبژكتويسم را ممكن ميكند، بلكه حتي دغدغه آقاي مهدي نصيري مبني بر عدم تفاهم نظري را پوشش ميدهد. همه نظرات فقيهان در عصر غيبت حجت است و هر يك عمليتر بود و در آزمون و خطا جواب داد، همان نيز قابليت اجرا پيدا ميكند.در پايان حجت الاسلام سيدمحمدحسين متولي امامي، با بيان اينكه هيچ تمدني محقق نشده است، الا اينكه از معبر سياست و قدرت، سياستگذاري شده باشد، تأكيد کرد: با توجه به جايگاه ولايت فقيه در انديشههاي سياسي شيعه، تمدن اسلامي طرحي فقهي دارد و براي كشف اين طرح كلان، نيازمند فقه حكومتي و در نهايت فقه تمدن هستيم. اين نگرش ما را به اين تفكر رهنمون ميكند كه امكان تأسيس تمدن اسلامي با وجود شرايطش، در ادامه حركت انقلاب اسلامي قابل قبول و محتمل است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
ندانمت به حقیقت که در جهان به که مانی/ آوازخوانی تاج اصفهانی در حضور امام صدر و صادق طباطبایی
ندانمت به حقیقت که در جهان به که مانی آوازخوانی تاج اصفهانی در حضور امام صدر و صادق طباطبایی فرهنگ > دین و اندیشه - جلال الدین تاج اصفهانی خواننده سرشناس موسیقی سنتی ایران در سفری که به سوریه داشته با امام موسی صدر دیدار می کند و در حضور او آواز میخواند لطفا مندعایی که امام علی(ع) هنگام سفر به شام خواند
دعایی که امام علی ع هنگام سفر به شام خواند پروردگارا تو در سفر همراه ما و در وطن نسبت به بازماندگان ما سرپرست و نگهبان هستی و جمع میان این دو را هیچکس جز تو نتواند کرد سخنى از امام علی علیه السلام هنگامى که بهقصد شام سفر مىکرد خدایا از سختى سفر و اندوه بازگشتن و روبهبدون اراده سیاسی طرف مقابل، توافق امکان ندارد
محمد جواد ظریف بدون اراده سیاسی طرف مقابل توافق امکان ندارد وزیر خارجه گفت اراده سیاسی را باید در عمل دید همه ادعا می کنند که اراده سیاسی هست به گزارش جام نیوز به نقل از فارس محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران صبح امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه الاندر آستانه سال جدید محراب جدید شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (س) افتتاح میشود
در آستانه سال جدیدمحراب جدید شبستان امام خمینی ره حرم حضرت معصومه س افتتاح میشودمحراب جدید شبستان امام خمینی ره حرم مطهر با حضور آیتالله سعیدی و خادمان بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه س افتتاح میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بینالحضور 30 هزار زائر نوروزی در امامزادگان اسفراین
حضور 30 هزار زائر نوروزی در امامزادگان اسفراین اسفراین - ایرنا - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اسفراین گفت از ابتدای تعطیلات نوروزی تا کنون 30 هزار زائر و گردشگر در بقاع امامزادگان این شهرستان حضور یافته اند حجت الاسلام عباسعلی خادمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کردبا حضور علما و شخصیتها همشیره رهبر انقلاب در حرم حضرت معصومه(س) به خاکسپرده شد
با حضور علما و شخصیتهاهمشیره رهبر انقلاب در حرم حضرت معصومه س به خاکسپرده شدمراسم تشییع همشیره رهبر معظم انقلاب از مسجد امام حسن عسکری ع تا حرم مطهر حضرت معصومه س برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم مراسم تشییع حاجیه خانم فاطمه حسینی خامنهای عصر امروز با حضور گسترددعا در حق والدین در کلام امام سجاد(ع)
حدیث دعا در حق والدین در کلام امام سجاد ع خدایا طاعت پدر و مادر و نیكى به آنها را براى من مطبوعتر گردان از خواب در دیده خسته و گواراتر از آب سرد در كام تشنه چنان كه خواهش آنها را بر خواهش دل خود مقدم دارم به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت زینالعابدین امام سجاد علیه&zwnغبارروبي آستان امامزاده جمالالدين(ع) با حضور جانشين سپاه استان قم
۶ فروردين ۱۳۹۴ ۹ ۵۸ق ظ غبارروبي آستان امامزاده جمالالدين ع با حضور جانشين سپاه استان قم موج - مراسم غبارروبي و عطرافشاني آستان مقدس امامزاده جمالالدين ع با حضور جانشين سپاه استان قم برگزار شد به گزارش خبرگزاري موج از قم سرهنگ رضا حافظي جانشين سپاه علي بن ابيطالب ع در سالمحفل انس با قرآن در امامزاده سيد معصوم (ع)
۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ۱۵ ۱۲ب ظ محفل انس با قرآن در امامزاده سيد معصوم ع موج محفل انس با قرآن در امامزاده سيد معصوم ع با قرائت استاد طوسي برگزار شد عکاس عليرضا خادم دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلوتوافق بدون لغو تحریمها امکان ندارد/ اجازه نمیدهیم زمان ما را اسیر خود کند
گزارش سید عباس عراقچی از لوزان توافق بدون لغو تحریمها امکان ندارد اجازه نمیدهیم زمان ما را اسیر خود کند عراقچی گفت ما اصرار داریم که در گام اول توافق تحریمهای اقتصادی مالی نفتی و بانکی همه باید لغو شود و تحریمهای مربوط به موضوعات دیگر نیز در چارچوب مشخصی قرار گیرد &nبرپایی ۸۰۰ خیمه معرفت در امامزادگان و بقاع متبرکه
سخنگوی سازمان اوقاف برپایی ۸۰۰ خیمه معرفت در امامزادگان و بقاع متبرکه شناسهٔ خبر 2522803 پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۶ دین و اندیشه > سایر سخنگوی سازمان اوقاف گفت همزمان با برگزاری طرح آرامش بهاری ۸۰۰ خیمه معرفت در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی و گردشگری برپا شده است به گزاربا حضور رهبر معظم انقلاب و در حسینیه امام خمینی(ره) سومین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد
با حضور رهبر معظم انقلاب و در حسینیه امام خمینی ره سومین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا س برگزار شدسومین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا س با حضور رهبر معظم انقلاب و در حسینیه امام خمینی ره برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبریاحداث تفرجگاه 30هکتاری در گود سیاه چاله امام رضا (ع)/ افتتاح خروجی بزرگراه امام علی (ع)-شهید نجفی رستگار سوم خ
شهردار منطقه 15در نشست خبری مطرح کرد احداث تفرجگاه 30هکتاری در گود سیاه چاله امام رضا ع افتتاح خروجی بزرگراه امام علی ع -شهید نجفی رستگار سوم خرداد ماه سال 94 شهردار منطقه15 گفت مشکل گود سیاه چاله بزرگراه امام رضا ع در 25اسفند ماه سال 93 برای همیشه رفع خواهد شد همچنین بزرگ۲۱۸۹ امامزاده کشور سیاهپوش عزای فاطمی شدند
احمد شرفخانی ۲۱۸۹ امامزاده کشور سیاهپوش عزای فاطمی شدند شناسهٔ خبر 2522530 دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت سوگواره یاس نبوی از یکشنبه دوم فروردین ماه در ۲ هزار و ۱۸۹ امامزاده و بقعه متببدون حضور خبرنگاران مدیرکل جدید شرکت غله و خدمات بازرگانی اردبیل معرفی شد
بدون حضور خبرنگارانمدیرکل جدید شرکت غله و خدمات بازرگانی اردبیل معرفی شدبدون حضور خبرنگاران و در سکوت خبری مدیرکل جدید شرکت غله و خدمات بازرگانی اردبیل معرفی شد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل بعد از ماهها رایزنی و حرف و حدیث در مورد تغییر و جابهجایی مدیر غله و خدمامامجمعه اصفهان: تقارن نوروز با ایام فاطمیه فرصتی برای تغییر زندگی براساس سیره معصومین است
امامجمعه اصفهان تقارن نوروز با ایام فاطمیه فرصتی برای تغییر زندگی براساس سیره معصومین استنماینده ولیفقیه و امامجمعه اصفهان گفت تقارن نوروز امسال با ایام فاطمیه فرصت مغتنمی برای پیروی از معصومین و رنگ فاطمی گرفتن و تغییر در سبک زندگی است به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان آیت&پاسخ امام علی(ع) به سؤال ریاضی یک یهودی
پاسخ امام علی ع به سؤال ریاضی یک یهودی مرد یهودی نزد امیرالمؤمنین ع آمد و گفت عددی را برای من نام ببر که نصف و یکسوم یکچهارم یکپنجم یکششم یکهفتم یکهشتم و یکنهم آن عددی صحیح باشد امیرالمؤمنین ع در خطبه شگفتانگیز البیان میفرماید من آنم که عمل هیچ عملکنندهای جز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها