تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851271745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستان و تمثيل در تعاليم ديني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
داستان و تمثيل در تعاليم ديني
داستان و تمثيل در تعاليم ديني پژوهشگرى اهل نظر مى‏نويسد: مدتى است درباره‏ى نقش نمايش‏نامه در تبليغات اسلامى فكر مى‏كنم و رسالت قرآن را در اين مورد بارز مى‏بينم و آرزومند نشر كتبى مى‏دانم، بدين قرار:الف - درباره‏ى اديان الاهى:در ضمن داستان‏ها و نمايش‏نامه‏ها، حقايق تاريخى، به كودكان عرضه شد و به آنان بفهمانند كه پيامبران، هدف اصلى‏شان، تغيير نظام اجتماعى و به وجود آوردن نظام خدايى بوده است؛ تا در پناه آن، استعدادهاى اصيل انسانى بارور گردند و زمينه‏ى تكامل انسانى امكان‏پذير شود. (1)ب - داستان‏هاى قرآن - كه همگى واقعى و نهضت‏انگيز هستند. امتياز اين داستان‏ها به اين است كه به توصيف وقايع جزئى مى‏پردازند و شرح و بسط نمى‏دهند. (2)و اگر گاه، تشريح مى‏كنند، براى به دست دادن قانون كلى است براى همه‏ى زمان‏ها. (3) قرآن، ضمن شرح زندگى اقوام و ملل، سرنوشت ملت‏هايى را،چه خوب و چه بد، ياد مى‏كند (بدان جهت كه به خواننده، منطق فكرى و قدرت داورى و امكان گزينش و خودجوشى و خودكوشى بدهد. - م)ج - داستان‏هاى زندگى پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم - داستان‏هاى زندگى امامان شيعه عليهم‏السلام (كه زمينه‏هاى بسيار عالى، براى كار داستان‏نويسى دينى، دارند).د - داستان زندگى صحابه‏اى كه ارجمند، زيسته است.ه - داستان‏هايى از زندگى جانبازان شيعه (زيرا تاريخ تشيع، سراسر فداكارى و حركت، بوده است).و - زندگى دانشمندانى از شيعه، كه عالم و نيز مجاهد، بوده‏اند. (4)اثر تمثيلات تعليمى و مذهبىالف: اثر مثال در فكر و عقل و طريق استدلالامام فخر رازى گويد: «زدن مثال» از امورى است كه در عقول و افكار نيكو افتد. (5)ابوهلال عسكرى گويد: «مثل، بر فخامت منطق، مى‏افزايد و ارزش آن را در دل‏ها و شيرينى آن را در سينه‏ها، زياد مى‏كند و دل را به حفظ آن مى‏خواند و به هنگام صحبت، بازگويى آن را به كار مى‏دارد.» (6)زمخشرى گويد: «مثل، شأنى رفيع دارد كه آن پرده، پرده از روى معانى مخفى برمى‏دارد و نكات تاريك را روشن مى‏گرداند و غايب مانند شاهد، جلوه‏گر مى‏شود. (7)ب: اثر حكايات و نمايش‏نامه‏هالازم به بحث و توضيح نيست و كافى است كه تأثير عميق اين آثار را از وسعت جايى كه در فرهنگ و ادبيات همه‏ى ملل عالم، باز كرده است دريابند. (8)و مى‏دانيم كه در همه‏ى زبان‏ها و بين همه‏ى اقوام و ملل، «داستان و امثال» ساير و رايج است و اين امر «ضرورت وجود داستان و مثال» و اثرشان را ثابت مى‏كند. (9)ابوالحسن ماوردى گويد:«من أعظم علم القرآن علم امثاله و الناس فى غفلة عنه.»ج: اثر تصويرى امثالسيوطى گويد: فايده‏ى امثال قرآن، عبارت است از: تذكره - وعظ - حث - زجر - اعتبار - تقرير - تقريب مراد به عقل - تصوير مقصود به صورت محسوس.از نبى مكرم صلى الله عليه و آله و سلم است كه فرمود:«ان القرآن نزل على خمسة اوجه:... فاعتبروا بالأمثال.»امام صادق عليه‏السلام فرمود:«امثال القرآن لها فوائد فامعنوا النظر فتفكروا فى معانيها و لا تمروا بها.»و نيز فرمود:«نزل القرآن على اربعة ارباع... و ربع فى سنن و أمثال.»(«امثال» را هم گروه و هم ارز سنت‏ها، يعنى روش‏ها و رفتارهاى درست دانسته است. - م)علماى لغت گويند:هر حكمت و پندى كه صدق آن، در عقل، پايدار و ثابت باشد آن را «مثل» گويند. (لانتصاب صورها) (10)با توجه به آيات قرآن دريافت مى‏شود كه:امثال، براى اهل علم و عقل است و دانش خرد افزاست. (11)اتيان به مثل، بهترين وسيله، براى تعقل و تفكر و ارشاد خلايق است. (12)آوردن مثل براى تبيين و توضيح عملى مقاصد است. (13)قرآن در همه‏ى مطالب خود، ذكر مثل، همراه مى‏كند. (14)پس مى‏توان گفت كه همه‏ى مسايل دينى و قضاياى مذهبى را، در چنين قالبى توان تعليم داد؛ مثل مايه‏ى پندگيرى اهل تقوى است و اهل تقوى مردم اهل عقل و معتقد و عامل هستند (نه كودك و ابتدايى). (15)د: فرق مثل با تمثيلبرخى بين «مثل» و «تمثيل» فرق نهاده و گفته‏اند:«مثل» وقتى محقق مى‏شود كه موجودات بى‏جان را جان‏دار تصور كنيم و آن‏ها را ذوى العقول دانيم و «تمثيل» وقتى تحقق مى‏پذيرد كه از افراد انسانى مثال بزنيم و ما همين قسمت را «تمثيل تعليمى و مذهبى» گوييم. (16)گرچه بنابر آن‏چه قرآن در مورد موجودات جهان، بحث مى‏كند چيزى غير زنده، وجود ندارد (17) تا نيازى به تصور «زنده بودن» براى آن لازم باشد ولى از ديد ما غير جان‏دار وجود دارد و تنها در بيانات ادبى خود، بدان‏ها «اعتبار زندگى» مى‏دهيم.بنابراين توضيح، از جهت قرآن، تفاوتى بين «تمثل و تمثيل» نيست و هر مثل قرآن نيز، تمثيلى است معتبر و پرارج و آموزنده.هـ: كاربرد تمثيل«تمثيل» زبانى است كه چون لغت نتواند بيان مقصود كند، او پا به ميان مى‏نهد و حرف مى‏زند و چون احتمال رود كه سخن بسيار بايد گفت تا منظور را برساند، او خود را ظاهر مى‏كند؛ تا در يك نما، هزارها مطلب را بنمايد.با توجه به موارد كاربرد تمثيل در آثار فلسفى، مذهبى، حماسى، ادبى، اين مدعا ثابت مى‏شود كه: تمثيل وسيله‏ى نيكوى تفهيم است و تلخيص؛ مشكلات را گشاينده است و وسيله‏اى مهم است براى تعليم و تربيت؛ به ويژه براى كودك و نوجوان، كه همه كس را قدرت تفهيم به ايشان نيست و اگر هم قدرتى باشد، باز دشوار خواهد بود.از آثار تمثيلى معروف: آثار افلاطون - كمدى الاهى دانته، تمثيلات موجود در آثار مانوى و بندهشن. (18)تمثيل‏هاى «سندبادنامه هزار افسانه - كليله و دمنه - مرزبان‏نامه» را توان ياد كرد.پي نوشت : (1) سخ، 59. (محمود حكيمى).(2) شكل درست بهره‏گيرى از وقايع را قرآن مى‏آموزد، بدين قرار كه:اولا - وقايعى را مطرح مى‏كند كه درست و واقعى است و معنى «قصه»، «سرگذشت حقيقى» مى‏باشد.ثانيا - واقعه را اگر مفصل باشدف قطعه‏قطعه مى‏كند و هر قطعه‏ى آن را در جايى نقل مى‏نمايد؛ كه خواننده نتواند مجموع آن‏ها را در كنار يك‏ديگر و متواليا ببيند و نماى واقعه وى را سرگرم سازد و از تفكر در دقايق واقعه، منصرف بماند و هر قطعه را هم از جهتى خاص، چنان برش مى‏دهد كه خواننده تنها نمايى از آن را ببيند كه براى او آموزنده و محرك است و هر قطعه از واقعه ممكن است چندين جاى برش داشته باشد و لذا هر برش از آن در جايى از قرآن آيد و خواننده‏ى غافل، تصور مى‏كند كه تكرار مطلب شده است؛ در حالى كه تكرار «مقصد و مقصود» در ميان نيست.ثالثا - سعى مى‏كند آن‏چه از واقعه، دانستن دقيق آن لازم نيست (و يا موجب مى‏شود كه خواننده انتزاع كليت از آن نكند و قضيه را شخصى و خصوصى و تاريخى بداند و براى «همه‏ى انسان‏ها و تاريخ انسانيت» بهره‏اى نگيرد)تصريح ننمايد و به اجمال و ابهام و اشاره بگذراند (مثلا: (و جاء من أقصا المدينة رجل يسعى قال: يا قوم اتبعوا المرسلين) (س 21: 36) (كدام مرد؟ از انتهاى كدام شهر؟ كدام قوم؟ كدام فرستادگان؟).رابعا - در ضمن طرح واقعه، غالبا نظر خواننده و تعقل او را، دعوت به كار مى‏كند و بدون اين‏كه خود قرآن، ابراز رأى نمايد، در مى‏گذرد و تنها «جهت و منطق» به نگاه و فكر خواننده، مى‏دهد.در پايان ياد مى‏كنم كه: داستان‏ها اگر با امتيازاتى كه نحوه‏ى قصه در قرآن دارد، ارائه شود، مفيد است و در غير اين صورت، مگر با عواملى ديگر، فكر خواننده را بتواند متوجه مقاصد كنند؛ البته آن عامل نيز بايد «بيان فكر» نباشد، بلكه تنها «راه فكر و جهت انديشه»، باشد؛ كه مطلوب تواند بود.تمام كسانى كه خواسته‏اند نظرات مكتبى خود را عميقا در جان مردم نفوذ دهند، از همين روش طرح داستان‏هاى قرآن اقتباس كرده‏اند و با همان نقشه و قالب، خواسته‏هاى خويش را ارائه نموده‏اند (از قبيل داستان‏هاى منظوم در آثارش مولوى و سنايى و آثارى بسيار از نثر فارسى) و شاخه شاخه شدن زمينه‏ى داستان هم، شايد براى آن است كه خواننده را از اتصال قطعات منصرف دارند.(3) سخ، 59. (محمود حكيمى)(4) سخ، 60 و 61. البته نويسنده براى هر نوع از اين داستان‏ها، كتاب يا كتاب‏هايى كه نوشته شده و توانسته است نمودار مقصد باشد، ياد كرده، كه ما به جهت اختصار و يا رفع تعميم، ذكر ننموديم.(5) تفسير رازى: ج 351: 1. (به نقل از: ام، 49).(6) جمهرة الامثال: ج 3:1. (نقل از: ام، 49).(7) الكشاف: ج: 1)نقل از: ام، 49).(8) رجوع كنيد به: پانزده گفتار، استاد مينوى / مقدمه‏ى جامع و مفصل «امثال قرآن»، على‏اصغر حكمت / امثال دهخدا/ مقاله‏ى «نقش داستان در تكوين شخصيت كودك» در سمينار مذهبى قم، فروردين 1355.(9) رجوع شود به مقدمه‏ى «امثال قرآن»، 114 - 13.(10) اقوال ياد شده همه نقل از كتاب امثال قرآن، 128 و 129.(11) (..تلك الأمثال نصربها للناس لعلهم يتفكرون) (س 22: 59)(... لعلهم يتذكرون) (س 28: 39)(... و ما يعقلها الا العالمون) (س 44: 29).(12) (... تلك الأمثال نصربها للناس لعلهم يتفكرون) (س 22: 59)(... لعلهم يتذكرون) (س 28: 39)(... و ما يعقلها الا العالمون) (س 44: 29).(13) (... و تبين لكم كيف فعلنا بهم و ضربنا لك الأمثال) (س 46: 14).(14) (و لقد صرفنا فى هذا القرآن للناس من كل مثل...) (س 55: 18).(15) (و لقد أنزلنا اليكم آيات مبينات و مثلا... و موعظة للمتقين (س 35: 24).(16) ام، 93.(17) به آيات قرآن در معجم المفهرس، ذيل كلمات «يسجد - يسبح» مراجعه شود(18) ام، 104.منبع:گامي در مسير تربيت اسلامي از کودکي تا بلوغ / دکتر رجبعلي مظلومي/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن