تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845675622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مباني گزينش و نظارت بر انتخابات (قسمت سوم و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 مباني گزينش و نظارت بر انتخابات (قسمت سوم و پاياني)
مباني گزينش و نظارت بر انتخابات (قسمت سوم و پاياني) نويسنده:سيد احمد مرتضايي 6. انتخاب و گزينش معصومان عليه السلام ثمره عدم تساوي توانايي و شايستگي هاي انسان تعيين شرايط متناسب با نوع کار و دستور انتخاب و گزينش، زماني ظاهر مي شود که اين واقعيت در عزل و نصب ها رعايت شود و زمان داران و کارگزاران صالح و شايسته بر اساس شايستگي ها و توانايي ها، متناسب با ماهيت کار مورد نظر ، انتخاب و نصب شوند . بر اساس سيره ي عملي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و اميرالمؤمنين عليه السلام انتخاب کارگزاران حکومت بر اساس مباني ، اهداف، اصول و معيارهاي اسلامي و با توجه به لياقت و شايستگي انسان ها، بدون توجه به ملاک هايي همچون سن و قبيله است. در ذيل ، چند نمونه از عزل و نصب هاي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و حضرت علي عليه السلام نقل مي شود : 1. مصعب بن عميروقتي أسعد بن زراره و ذکوان بن عبد قيس، که از قبيله ي خزرج بودند ، براي عمره به مکه رفتند، با پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله آشنا شدند و به نبوت ايمان آوردند و از آن حضرت درخواست نمودند تا کسي را براي آموزش قرآن و تبليغ دين با آنها به مدينه بفرستد. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله نيز بدون در نظر گرفتن سن و تنها بر اساس شايستگي ، نوجواني به نام مصعب بن عمير را براي اين مأموريت مهم فرهنگي و تبليغي انتخاب کردند و به مدينه فرستادند. (1)(مصعب بن عمير نوجواني بود که نزد پدر و مادرش در رفاه و تجمل زندگي کرده بود و او را تکريم مي کردند و بر فرزندانشان ترجيح مي دادند ، وي حتي از مکه هم خارج نشده بود ، ولي وقتي به اسلام ايمان آورد ، والدينش او را آزار دادند و او را با رسول خدا در «شعب ابي طالب» بود تا دگرگون شد و دچار رنج و مشقت گرديد.) پيامبر به او دستور دادند تا با اسعد خارج شود ، در حالي که از قرآن بسيار بهره گرفته بود . سپس أسعد بن زراره و ذکوان بن عبد قيس همراه مصعب بن عمير به مدينه رفتند و به قومشان رسيدند و آنها را از دستور و خبر رسول خدا صلي الله عليه و آله آگاه ساختند .2. عتاب بن اسيد پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله عتاب بن اسيد را ، که بيست سال و اندي (2) بيشتر سن نداشت ، با وجود افراد بزرگتر و با سابقه تر، با رد ملاک سن و بزرگ سالي، به عنوان والي و حاکم مکه انتخاب کردند و خطاب به اهل مکه فرمودند : « ... قد قلد محمد رسول الله عتاب بن اسيد أحکامکم و مصالحکم، و قد فوض اليه تنبيه غافلکم و تعليم جاهلکم ، و تقويم أود مضطربکم ، و تأديب من زال عن أدب الله منکم لما علم من فضله عليکم من موالاة محمد رسول الله صلي الله عليه و آله، و من رجحانه في التعصب لعلي ولي الله ... »؛ (3) محمد [صلي الله عليه و آله] فرستاده ي خداوند، عتاب بن اسيد را براي احکام و مصالح شما منصوب نمود و متوجه ساختن غافل و بي توجه شما و آموزش نادانتان، اصلاح انحراف مضطرب شما و تنبيه کردن کسي که ادب الهي را رها ساخته و او را واگذار کرد ، به دليل برتري او بر شما از جهت دوستي محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله و به دليل مزيت او در طرف داري از علي ولي خدا . بنابراين ، او براي ما خادم و برادر ديني و براي دوستان ما دوست و براي دشمنان ما دشمن و براي شما آسماني سايه دار ( پناهگاهي بزرگ ) و زميني پاک و حاصلخيز ( پر برکت ) و آفتابي درخشان (راهنما و هدايتگر) است. حقيقاً خداوند به برکت دوستي و محبت او نسبت به محمد و علي و خاندان پاکش ، او را بر تمام شما برتري داده است و او را به عنوان حاکم شما منصوب نمودم . او بر اساس دستور و قانون خداوند عمل مي نمايد . پس خداوند هميشه با او توفيق خواهد بخشيد . همان گونه که از دوستي محمد و علي ، عزت و شرف و سهم او کامل شد . با رسول خدا توطئه نمي کند و بر او خروج نمي کند ، بلکه فردي شايسته و امين است . پس هر يک از شما که به خوبي از وي اطاعت نمايد بايد منتظر پاداش عالي و هديه اي بزرگ باشد و هر که مخالف او باشد ، بايد منتظر عذابي شديد و خشم فرمانروايي باشد که نيرومند و فاتح است . سپس مبنا و ملاکم برتري را در گزينش و انتخاب عتاب بن اسيد بيان نمودند : « لا يحتج محتج منکم في مخالفته بصغرسنه ، فليس الاکبر هو الافضل ، بل الافضل هو الاکبر ، و هو الاکبر في موالاتنا و موالاة أوليائنا و معاداة أعدائنا فلذلک جعلناه الامير عليکم ، الرئيس عليکم »؛ (4) نبايد به دليل سن کم با او مخالفت کنيد ؛ زيرا بزرگ تر و برتر نيست ، بلکه برتر و بزرگ تر است وعتاب بن اسيد در دوستي ما و دوستي با دوستان ما دشمني و با دشمنان ما بزرگ تر است . پس به اين دلايل ، او را به عنوان امير و رئيس شما منصوب نمودم . 3. اسامه بن زيد (27)پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در آخرين روزهاي عمر پر برکتشان به مردم دستور دادند تا مهياي جنگ با روم شوند. اسامه پسر زيد را فرا خواندند و او را، که کمتر از بيست سال ( هفده تا بيست سال ) سن داشت ، با وجود بزرگان مهاجر و انصار، به عنوان فرمانده جنگ انتخاب کردند و دستور دادند تا به محلي که پدرش زيد بن حارثه در جنگ «موته» کشته شده بود بروند . محله ي «جرف» براي تجمع لشکر تعيين شد و بزرگاني از مهاجران و انصار از جمله ابوبکر و عمر و طلحه و زبير در لشگر او بودند . پيامبر پس از فرمان جنگ، بيمار شدند، ولي بر تشکيل و اعزام لشکر اسامه دستور مؤکد دادند . برخي از سن پايين اسامه ناراحت شدند و گفتند : اين پسر بچه به عنوان فرمانده مهاجران باسابقه انتخاب شده است؟! وقتي اين خبر به پيامبر رسيد ، ناراحت شدند و با وجود بيماري شديد ، به مسجد رفتند و فرمودند :به من گزارش داده اند که شما در فرمان دهي اسامه طعنه زديد (اعتراض کرديد) و قبلاً در مورد فرماندهي پدرش اين کار را کرديد (طعنه هاي امروز شما همانند گذشته است .) به خدا سوگند اسامه لايق و شايسته ي فرمان دهي است ( بايد از فرمان او اطاعت کنيد ) و پدرش نيز( در جنگ موته ) شايسته ي آن بود و او را محبوب ترين مردم نزد من است . پس شما را به نيکي به او توصيه مي کنم . همان گونه که در مورد فرمان دهي اسامه اعتراض مي کنيد ، و در مورد فرمان دهي پدرش نيز اعتراض کرديد .(6) حضرت پس از بازگشت از مسجد در بستر بيماري، به کساني که به عيادت ايشان آمده بودند، بارها فرمود: مأموريت اسامه را اجرا کنيد . خدا لعنت کند کسي را که از لشگر و فرمان او تخلف کند!(7) بنابراين ، انتخاب اسامه به فرمان دهي بزرگان مهاجران و انصار و کساني که خود از فرماندهان و رؤسا بوده اند، رد نمودن ملاک بزرگي سن و سال و حتي تجربه هاي مکرر و تأکيد بر شايستگي و لياقت هنگام واگذاري مسئوليت است . 4. عمر بن ابي سلمه اميرمؤمنان علي عليه السلام عمر بن ابي سلمه را فقط به دليل شايستگي ، براي امري مهم تر از فرمان دهي عزل نمودند: پس از ياد خدا و درود ، من نعمان بن عجلان زرقي را به فرمان داري بحرين نصب کردم، و بي آنکه سرزنش و نکوهشي برايت وجود داشته باشد، تو را از فرمان داري آن سامان گرفتم. به راستي ، تاکنون زمام داري را به نيکي انجام داده اي و امانت را پرداخته اي . پس به سوي ما حرکت کن، بي آنکه مورد سوء ظن قرار گرفته يا سرزنش شده يا متهم بوده و يا گناه کار باشي ، که تصميم دارم به سوي ستمگران شام حرکت کن . دوست دارم در اين جنگ با من باشي ؛ زيرا تو از دلاوراني هستي که در جنگ با دشمن و پا برپا داشتن ستون دين ، از آنان ياري مي طلبم . ان شاء الله .(8)5. محمد بن ابي بکر علي عليه السلام براساس توانايي و شايستگي متناسب با مسئوليت محمد بن ابي بکر را فرمان داري مصر عزل کردند و مالک اشتر را به جاي وي نصب نمودند : پس از ياد خدا و درود ، به من خبر داده اند که از فرستادن اشتر به سوي محل فرمانداري ات، ناراحت شده اي. اين کار را به دليل کند شدن و سهل انگاري ات يا انتظار کوشش بيشتري از تو انجام ندادم . اگر تو را از فرمان داري مصر عزل کردم ، فرماندار جايي قرار دادم که اداره ي آنجا بر تو آسان تر ، و حکومت تو در آن سامان خوش تر است.(9)7. آثار مرتبت بر نوع گزينش و انتخاب انتخاب و گزينش کارگزاران در تمام امور جامعه مؤثر است. رشد و بالندگي يک جامعه و يا رکورد، شکست و فروپاشي آن بستگي تام به مسئولان آن دارد . در اين نوشتار، تنها به سه نمونه از آثار نوع انتخاب و نتايج مترتب بر آن اشاره مي شود : 1. انتخاب و انتصاب نا اهلان و عزل و کنار زدن شايستگان موجب عدم پيشرفت و عقب نشيني دولت ها مي شود. اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي فرمايد : « يستدل علي ادبار الدول بأربع تضييع الاصول و التمسک بالغرور و تقديم الا راذل و تأخير الافاضل »؛ (10) چهار چيز موجب عقب نشيني دولت ها مي شود: ضايع کردن اصول، پايبند بودن به گم راه کردن و فريب دادن ، مقدم داشتن افراد پست و بي ارزش ، و کنار زدن افراد شايسته و ارزشمند. در برخي روايات ، به جاي قيد «التمسک بالغرور» قيد «التمسک بالفروع» يعني پايبند بودن به فروع ، ذکر شده است .(11) 2. برخي حکومت از دست صالحان و شايستگان خارج شود و اراذل و نااهلان حاکم گردند، حکومت پيشرفت نمي کند و در نهايت ، فرو مي پاشد : « تولي الاراذل و الاحداث الدول دليل انحلالها و ادبارها »؛ (12) سرپرستي حکومت ها توسط افراد رذل و تازه به دوران رسيده ، دليل فروپاشي و عقب نشيني حکومت هاست. 3. يکي از آثار يکسان نگري انسان ها، کاهش نيکوکاري و افزايش کارهاي ناصواب است: هرگز نيکوکار و بدکار در نظرت يکسان نباشند؛ زيرا نيکوکاران در نيکوکاري بي رغبت، و بدکاران در بدکاري تشويق مي گردند. پس هر کدام از آنان را بر اساس کردارشان پاداش ده. (13) نظارت کامل خداوند اولين ناظر بر جهان هستي و انسان خداوند متعال است . نظارت خداوند کامل ترين ، دقيق ترين و اطمينان بخش ترين نظارت هاست؛ زيرا او خالق تمام هستي ، عالم به تمام موجودات و اعمال و رفتار و نيات آنان است و از قدرت ثبت و ضبط تمام آنها به طور کامل برخوردار است . بنابر نظارت کامل الهي ، هيچ عملي از انسان در هيچ حوزه ي فردي و يا اجتماعي بي نياز از نظارت نيست ؛ نظارت بر حوزه ي فردي و خصوصي انسان ، اختصاص به نظارت الهي دارد و هيچ انساني حق ورود به حريم خصوصي ديگران را ندارد ؛ اما حوزه ي اجتماعي و عملکرد عمومي انسان در جامعه ، نيازمند نظارت کامل و دقيق است و در تمام موارد ، براي پيش گيري از تخلف و يا برخورد با متخلفان ، نظارت امري ضروري است . يکي از امور مهم و سرنوشت ساز عمومي ، نظارت بر گزينش و انتخاب است . اين نظارت با ادله متعدد و متفاوتي قابل اثبات است . و تمام موارد هفت گانه مزبور علاوه بر اينکه مباني اصل گزينش و انتخاب محسوب مي شوند ، از مباني نظارت بر گزينش و انتخاب نيز به شمار مي روند . علاوه بر مباني هفت گانه نظارت، يک مبناي اختصاصي نظارت و نيز نظارت بر انتخاب، نظارت کامل خداوند متعال بر تمام اعمال و رفتار انسان است . نظارت خداوند با تعابير و واژگان متفاوتي در قرآن و روايات مطرح شده است ؛ مانند ناظر ، شاهد ، مراقب ، حافظ ، محيط ، بصير و عليم . براي تبيين نظارت خداوند متعال و قلمرو بي منتهاي نظارت او، به برخي از آيات نظارتي قرآن کريم اشاره مي شود : 1. نظارت خداوند نظارت خداوند بر عملکرد انسان در آيات ذيل به صراحت ذکر شده است : « قالو أوذينا من قبل أن تأتينا و من بعد ما جئتنا قال عسي ربکم أن يهلک عدوکم و يستخلفکم في الأرض فينظر کيف تعلمون» ( اعراف 129)؛ (قوم موسي به او) گفتند : پيش از آنکه به سوي ما بيايي آزار ديديم ، پس از آمدنت نيز آزاد مي بينيم . موسي گفت : اميد است پروردگارتان دشمن شما را هلاک کند و شما در زمين جانشين (آنها) سازد، و بنگرد چگونه عمل مي کنيد . « ولقد أهلکنا القرون من قبلکم لما ظلموا و جاءتکم رسلهم بالبينات و ما کانوا ليؤمنوا کذلک نجزي القوم المجرمين ثم جعلناکم خلائف في الأرض من بعدهم لننظر کيف تعلمون » (يونس 13-14)؛ ما امت هاي پيش از شما را هنگامي که ظلم مي کردند، هلاک نموديم ، در حالي که پيامبرانشان دلايل روشن براي آنها آوردند ، ولي آنها ايمان نياوردند ، اين گونه گروه مجرمان را کيفر مي دهيم . سپس شما را پس از ايشان جانشينان آنها در روي زمين قرار داديم تا ببينيم شما چگونه عمل مي کنيد . 2. شهادت خداوند خداوند شاهد همه چيز و به طور خاص، شاهد عملکرد انسان است و شهادت خداوند براي انسان کافي است : - « ان الله علي کل شي شهيد. » (حج: 17) - « و الله شهيد علي ما تعلمون. » (آل عمران: 98) - « وکفي بالله شهيداً.» (نساء: 79 / اسرا: 96 / رعد: 43) 3. مراقبت خداوند خداوند مراقب همه چيز و به طور خاص ، مراقب عملکرد انسان است : - « و کان الله علي کل شي رقيباً. » (احزاب: 52) - « ان الله کان عليکم رقيباً. » ( نساء: 1)4. عين بودن خداوند در برخي از آيات نظارت خداوند با واژه ي «عين» و «اعين» بيان شده است : - « و اصنع الفلک بأعيننا و وحينا » ( هود: 37)؛ در حضور و مشاهده ي ما و به دستور ما ، کشتي بساز.- « واصبر لحکم ربک فانک بأعيننا »( طور: 48)؛ بر حکم پروردگارت صبر کن که تو منظور نظر مايي . - « تجري بأعيننا جزاءً لمن کان کفر » (قمر: 14)؛ آن کشتي که زير نظر ما حرکت مي کرد، کيفري بود براي کساني که کافر شده بودند . 5. بصير بودن خداوند خداوند به همه چيز، به بندگانش و به آنچه انجام مي دهند بصير و آگاه است : - « انه بکل شي بصير. » (ملک: 19) - « و الله بصير بالعباد. » (آل عمران: 15) - « ان اللله بما تعملون بصير. » (بقره : 110) 6. خبير بودن خداوند خداوند به بندگانش و به آنچه انجام مي دهند ، خبير و آگاه است : - « انه کان بعباده خبيراً. » (اسراء : 96) - « ان الله خبير بما تعملون » (مائده : 8)7. محيط بودن خداوند خداوند به همه چيز و به اعمال انسان احاطه دارد: - « و کان الله بکل شي محيطاً. » (احزاب : 126) - « ان الله بما يعملون محيط. » ( آل عمران: 120) 8. حفيظ و حافظ بودن خداوند خداوند حافظ همه چيز است و بهترين حافظ نيز اوست : - « ربک علي کي شيء حفيظ. » (سبأ: 21) - « فالله خير حافظاً. » (يوسف: 64)9. حسيب بودن خداوند خداوند محاسبه کننده ي همه چيز است و محاسبه او کافي است : - « ان الله کان علي کل شي حسيباً. » (نساء: 86) - « و کفي بالله حسيباً. » (نساء : 6) 10. علم خداوند علم بي منتهاي خداوند و مصاديق بسياري از آن در آيات متعددي بيان شده و اين نشانگر آن است که هيچ نيت و گفتار و کرداري از علم خداوند پنهان نمي ماند و در نتيجه، نظارت کامل و بي بديلي از ناحيه ي خالق هستي ، اعمال مي گردد.خداوند به هر چيز علم دارد تو عليم بودن او کافي است : - « ان الله بکل شي عليم. » - « و کفي بالله عليماً. » (انفال : 75) خداوند به هر عمل و فعلي علم دارد : - « و الله عليم بما يعلمون. » (يوسف : 19) - « و الله عليم بما يفعلون. » (نور: 41) خداوند به آنچه در آسمان ها و زمين است ، به سر و غيب آسمان ها و زمين ، به آنچه به زمين وارد يا از آن خارج مي شود و آنچه از آسمان نازل مي شود به سوي آن مي رود ، علم دارد : - « و الله يعلم ما في السماوات و ما في الارض. » (حجرات : 16) - « يعلم السر في السماوات و الأرض. » (فرقان : 6) - « ان الله يعلم غيب السماوات و الأرض. » (حجرات: 18) - «يعلم ما يلج في الأرض و ما يخرج منها و ما ينزل من السما ء و ما يعرج فيها. » ( سبأ : 24) خداوند به آنچه در نفس و قلب و سينه انسان است ، علم دارد : - « أن الله يعلم ما في أنفسکم » (بقره : 235) - « و الله يعلم ما في قلوبکم » (احزاب : 51) - « ان الله عليم بذات الصدور. » (آل عمران : 119) خداوند به پنهان و آشکار، اظهار و کتمان، مخفي و علني ، غايب و حاضر، محل حرکت و قرارگاه ، گذشته و حال و آينده ، آنچه در دريا و خشکي است . .... علم دارد: - « و الله يعلم ما تسرون و ما تعلنون » (نحل : 19) - « و الله يعلم ما تبدون و ما تکتمون » (مائده : 99) - « انه يعلم الجهر و ما يخفي » (اعلي : 7) - « و ان ربک ليعلم ما تکن صدورهم و ما يعلنون » (نمل : 74)- « انه يعلم الجهر من القول و يعلم ما تکتمون » (انبياء: 110) - « و الله يعلم متقلبکم و مثواکم » (محمد: 19) - « و أنا أعلم بما أخفيتم و ما أعلنتم » (ممتحنه : 1) - « يعلم سرکم و جهرکم » (انعام : 3) - « عالم الغيب و الشهاده » (انعام : 73) - « يعلم ما بين أيديکم و ما خلفهم » ( بقره : 255) - « يعلم ما في البر و البحر. » (انعام : 59) 11. ديدن خداوندخداوند همه چيز ، به ويژه عملکرد انسان را مي بيند : « ألم يعلم بأن الله يري » (علق : 14)؛ آيا او ندانست که خداوند (همه ي اعمالش) را مي بيند .- « و قل اعلموا فسيري الله عملکم و رسوله و المؤمنون و ستردون الي عالم الغيب و الشهاده فينبئکم بما کنتم تعلمون » (توبه : 105)؛ بگو عمل کنيد. خداوند و فرستاده او و مؤمنان ، اعمال شما را مي بينند و به زودي به سوي داناي نهان و آشکار ، بازگردانده مي شويد و شما را به آنچه عمل مي کرديد، خبر مي دهد .نتيجه با توجه به مباني عقيدتي و انسان شناسي اسلامي و هدفي که اسلام براي انسان تعيين نموده است ، يعني رشد و تکامل همه جانبه و رسيدن به سعادت و قرب الهي ، در اسلام حاکمان و مديران متناسب با اين مباني و اهداف ، انتخاب و گزينش مي شوند و بر اين اساس ، ملاک هاي گزينش در اسلام با ساير اديان و نظام ها متفاوت است ؛ زيرا اولاً ، اعتقاد به امانت بودن منصب ، مقتضي امانت داري و واگذاري آن به افراد امين است. ثانياَ نتيجه عدم تساوي انسان ها برتري برخي بر برخي ديگر و ضرورت انتخاب افراد برتر و شايسته تر است. ثالثاً ، لازمه ي تعيين شرايط احراز آنهاست . رابعاً ، امر و دستور صريح به گزينش و انتخاب ، موجب وجوب شرعي آن مي شود . خامساً ، انتخاب و گزينش خداوند متعال و معصومان عليهم السلام الگويي راهگشا و دليل شرعي روشني بر انتخاب صالحان و شايستگان است . سادساً ، نتايج مهمي که بر نوع انتخاب مترتب مي شود، ضرورت انتخاب صحيح و شايسته سالارانه را آشکارتر مي سازد. بنابراين، تمام موارد هفت گانه مزبور ، هم مباني اصل انتخاب و گزينش و انتخابات هستند و هم مباني نظارت بر انتخاب و گزينش محسوب مي شوند؛ زيرا هيچ يک از اين موارد بدون نظارت دقيق و مستقل تحقق نمي يابد و ضمانت اجراي آنها نظارتي کامل و بي طرفانه است . علاوه بر مباني هفت گانه ، نظارت کامل خداوند متعال مبناي ديگري براي نظارت بر انتخاب و انتخابات محسوب مي شود .پي نوشتها : 1. محمد باقر مجلسي ، بحار الانوار ، (بيروت ، مؤسسه الوفاء ، 1403) ، ج 19، ص 8-10.2. محمد باقر مجلسي ، پيشين، ج 35، ص 7، به نقل از : ابن الاثير ، اسد الغايه (تهران ، اسماعيليان ، بي تا)، ج3، ص 358.3. محمد باقر مجلسي ، پيشين ، ج 21، ص 122- 123 / علي احمدي ميانجي ، مکاتب الرسول (قم ، دارالحديث ، 1419) ، ج 2، ص 661.4. محمد باقر مجلسي ، پيشين ، ج 21، ص 122-123 / علي احمدي ميانجي ، پيشين ، ج 2، ص 661.5. ر.ک، محمد باقر مجلسي ، پيشين ، ج 21، ص 410؛ ج 28، ص 178/ ابن ابي الحديد ، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 52.6. محمدباقر مجلسي، پيشين ، ج28، ص 178.7. ابن ابي الحديد، پيشين ، ج6، ص 52.8. نهج البلاغه ، ن 42.9. همان، ن 34.10. عبدالواحدبن تميمي آمدي ، غرر الحکم و دررالکلم (نرم افزار باب العلم) ، مواعظ للحاکم ، ش 7835.11. محمد محمدي ري شهري، ميزان الحکمه (قم ، دارالحديث، 1375) ، ج2، ص 936/ علي بن محمد اليثي واسطي ، عيون الحکم و المواعظ (قم ، دارالحديث ؛ 1376)، ص 550.12. عبدالواحدبن تميمي آمدي ، پيشين ، عمال الدولة، ص 7925.13. نهج البلاغه ، ن 53.منبع:مجله ي معرفت 125/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن