تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836468056
آخرين دولت
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آخرين دولت نويسنده : علي رضا محمدي يكم- اصول كلي پيرامون ساختار حكومت اسلامي:از مجموع آنچه در متون و منابع معتبر ديني درباره دولت و حكومت آمده است، چنين برميآيد كه اسلام بر شكل خاصي از ساختار نظام سياسي با جزئيات مشخص اصرار ندارد؛ بلكه اسلام فراتر از معرفي شكل خاصي از حكومت و متناسب با احكام ثابت و تغييرناپذير خود، چارچوب كلي و كلاني را معرفي كرده كه آن چارچوب در درون خود تغييرات و اشكال متعدّد و متنوعي را پذيرا ميشود. اسلام نه به طور كلي مردم را به حال خود رها كرده كه هر چه خواستند، انجام دهند و نه شكل تنگ و محدودي را براي حكومت معرفي ميكند كه فقط در شرايط زماني و مكاني محدودي قابل اجرا باشد. چارچوب كلاني كه اسلام ارائه ميدهد، از دامنه و خطوط وسيعي برخوردار است كه همه اشكال صحيح و عقلايي حكومت در آن ميگنجد. اما شكلهاي مختلف حكومت، نبايد از آن چارچوب فراتر بروند. اين چارچوب در زماني با شكل و ساختار خاصي ظهور مييابد و در زمان ديگر با شكل و ساختاري ديگر و هيچ يك از آن دو شكل و ساختار، با ماهيت اسلامي بودن حكومت، تضاد و منافات ندارد. اين مطلب نتيجه اين مسئله دقيق علمي و عقلاني است كه احكام ثابت و تغييرناپذير اسلام كه براي همه جوامع تا روز قيامت وضع شدهاند، از ساختاري كلان و كلي برخوردارند و در مقابل آنها، احكام جزئي و متغيّر، متناسب با شرايط خاص زماني و مكاني وضع ميگردند. از جمله احكام متغير، احكام حكومتي است كه در هر زماني توسط ولي فقيه، صادر و يا امضا ميگردد و اطاعت و تبعيت از آن احكام، با همان قالب و شكلي كه دارند، واجب است.علامه طباطبايي نيز در رساله «ولايت و زعامت در اسلام» چنين نظري دارند. به عبارت ديگر در حكومت اسلامي، برخي از امور مربوط به ساختار حكومت، ثابت و پايدار، و بعضي ديگر شناور و انعطافپذير است؛ مثلاً حكومت اسلامي، حكومتي ولايي است و بايد فرد معصوم و يا نزديك ترين شخصيت از نظر علم، تقوا، كياست و توانايي به معصومان (ع)، در رأس آن باشد. در عين حال از نظر متمركز (Concentrated) و نامتمركز (Decentralized) بودن، تابع اوضاع زمان و مكان است.اصول حاكم بر ساختار نظام سياسي اسلام عبارتند از:1. ضرورت مشروعيت الهي مجريان.2. ضرورت اسلامي بودن قوانين.3. توجه به جايگاه مهم مردم، به عنوان مبدأ شكلگيري و كارآمدي همه نهادها.4. خطاپذيري مجريان و ضرورت نظارت بر آنها.خلاصه آن كه اسلام شكل و مدل خاصي براي حكومت ارائه نميدهد؛ بلكه اصول و چارچوبهاي كلي خاصي را بيان ميكند و حكومت نبايد خارج از اين چارچوبها باشد. حال با عنايت به شرايط و نيازمنديهاي زمان ها و مكان هاي گوناگون، هر مدل كه بيشترين انطباق را با اين چارچوبها داشت، مورد تأييد اسلام است. ( ر.ک: چرا جمهوري اسلامي ، عليرضا محمدي ، مجله پرسمان ، ش 31 )بر اين اساس در زمان حضور معصوم (ع) شكل الهي حکومت ، دولتمداري فرد معصوم است كه در راس هرم قدرت سياسي قرار گرفته واختياراتش را مستقيما از خدا ميگيرد و با تعيين خاص الهي - بدون دخالت مردم و آرائشان - دولتمداري ميكند . اما با اين حال توجه به رأي مردم در ساير حوزه هاي مشورتي و اجرايي يكي از اصول مهمي است، در متون اسلامي از جايگاه بااهميتي برخوردار ميباشد؛ در اين خصوص، ميتوان به آيات و رواياتي كه در مورد شورا، بيعت مردم، مسئوليت مردم، مسئوليت عمومي مسلمانان، اهتمام به امر مسلمانان و... وجود دارد، اشاره نمود؛ مثلاً در مورد شورا، دو آيه «و امرهم شورا بينهم» و «وشاورهم في الامر»(شوري (42)، آيه 38-39؛ آل عمران (3)، آيه 159. ) در قرآن آمدهاند. همچنين در سيره معصومان عليهمالسلام آمده است: «انّ رسولالله كان يستشير اصحابه ثم يعزم علي ما يردالله؛ رسول خداصلياللهعليهوآله اين گونه بودند كه با اصحاب خود مشورت ميكردند؛ سپس تصميم به انجام آن چه خدا اراده فرموده، ميگرفتند».(محاسن برقي، ص 601.)( جهت مطالعه بيشتر ر.ك:ساختار حكومت اسلامي ، سيد صمصامالدين قوامي،حكومت اسلامي، سال چهارم، شماره اول)دوم-حكومت حضرت مهدي(عج) :بر اساس آيات و روايات بسيار متعدد ، نظام سياسي - اداري كه حضرت مهدي(عج) برپا ميكند داراي همانويژگيهاي حكومت نبوي و علوي است; با اينتفاوت كه حكومت نبوي و علوي تنها درگسترهاي محدود از كره خاك و در مدتزماني ناچيز برقرار شد و آن حضرتهم به دليل درگيري در جنگهاي داخلي، نتوانستبه همه آنچه كه در نظرداشت جامه عمل پوشد; اما امام مهدي، عليهالسلام، با پيش گرفتن سيرهجدش ، تا آستانه برپايي قيامت جهان را از عدالت پرميسازد و به همه اهدافخود دست مييابد. و آنچه را كه خواست پيامبر خاتم (ص )بوده است، محقّق مي سازد. در حديثي از پيامبر اكرم(ص) چنين نقل شده است: « سُنَّتُهُ سُنَّتِي، يُقِيمُ النَّاسَ عَلي مِلَّتي وَ شَريعَتِي وَ يَدْعُوهُمْ إلي كِتابِ رَبّي عَزَّوَجَلَّ »؛ سيره و سنّت او(مهدي)، سيره و سنّت من است. ( كمال الدين، ج2، ص411.) اداره سرزميني به گستردگي دنيا، كار دشواري است كه تنها با برخورداري از رهبري الهي و كارگزاراني دلسوز ومعتقد به نظام الهي و حاكميت اسلام امكانپذير است. آري، امام(ع) براي اداره سرزمينها وزيراني را ميگمارد كه پيشينه مبارزاتي داشته، در تجربه و عمل، پايداري و قاطعيت از خود نشان دادهاند. استانداراني با شخصيتي قوي، اداره روش امور استانها را به عهده ميگيرند كه جز مصالح كشور اسلامي و خشنودي خداوند، به چيز ديگري نميانديشند. روشن است، كشوري كه مسؤولانش داراي اين ويژگيها باشند، بر دشواريها پيروز ميشود و ويرانيهاي حكومتهاي پيشين با موفقيّت به آباداني تبديل ميگردد .از اين رو، در روايات تركيب دولت امام مهدي(عج) را از پيامبران، جانشينان آنان، تقواپيشگان و صالحان روزگار و امّتهاي پيشين و از سران و بزرگان اصحاب پيامبر(ص) بيان ميكند كه نام برخي از آنان بدين گونه است: حضرت عيسي(ع)، هفت نفر از اصحاب كهف، يوشع وصي موسي(ع)، مؤمن آلفرعون، سلمان فارسي، ابودجانه انصاري، مالك اشتر نخعي و قبيله همدان.از حضرت عيسي(ع) در روايات با واژههاي گوناگوني مانند وزير، جانشين، فرمانده و مسؤول در حكومت ياد شده است: «عيسي(ع) به حضرت مهدي(عج) ميگويد: همانا من به عنوان وزير فرستاده شدهام؛ نهامير و فرمانروا.» ، «حضرت عيسي(ع) وزير حضرت قائم و پرده دار و جانشين آن حضرت است.» ، «... آنگاه عيسي فرود ميآيد و مسؤول دريافت اموال حضرت قائم(عج) ميشود و اصحاب كهف نيز در پشت سر او خواهند بود.» و امام صادق(ع) ميفرمايد: «هنگامي كه حضرت قائم آل محمد(ص) قيام كند، هفده تن را از پشت كعبه زنده ميگرداند كه عبارتند از: پنج تن از قوم موسي(ع)؛ آنان كه به حق قضاوت كرده وبا عدالت رفتار ميكنند، هفت نفر از اصحاب كهف، يوشع وصي موسي، مؤمن آلفرعون، سلمان فارسي، ابادجانه انصاري و مالك اشتر». ابن عباس ميگويد:« اصحاب كهف، ياران مهدي هستند. » ؛ حلبي ميگويد: «اصحاب كهف همگي از نژاد عربند و جز به عربي سخن نميگويند. آنان وزيران مهدي هستند.»از روايات و سخنان بالا نتيجه ميگيريم كه بار سنگين حكومت و اداره سرزمينهاي پهناور اسلامي را نميتوان به دوش هر كس نهاد؛ بلكه افرادي بايد اين مسؤوليت را بپذيرند كه بارها آزمايش شده، شايستگي خود را در آزمايشهاي گوناگون به اثبات رسانده باشند. از اين رو، ميبينيم كه در رأس وزيران حكومت مهدي(عج)، حضرت عيسي(ع) قرار دارد كه يكي از پيامبران اولواالعزم است. همچنين از جمله مسؤولان برجسته حكومتي او سلمان فارسي، مقداد، ابودجانه و مالك اشتر ميباشند كه شايستگي سرپرستي كارها را در روزگار پيامبر(ص) و اميرمؤمنان(ع) داشتهاند و قبيله همدان كه برگهاي درخشاني را در تاريخ اسلام و در روزگار حكومت علي بن ابيطالب(ع) به خود اختصاص دادهاند، از مسؤولان اين حكومتند.(ر.ک:چشم اندازي به حکومت مهدي (عج) ، نجم الدين طبسي ، قم: بوستان کتاب ، 1373 )امام زمان(ع) در فرمايشات الهي خود براي مسئولين و دولتمردان دو شاخصه بسيار مهم را ذکر مي نمايند که بنيانهاي سعادت ساز جامعه مهدوي و الهي است: «و تفضل علي امراء نا بالعدل و الشفقه»الف- عدالت:عدالت قوي ترين و مهمترين شاخصه حکومت موفق است. حکومت با کفر باقي خواهد ماند ولي با ظلم باقي نخواهد ماند. اگر در بدنه حاکميت جامعه اسلامي عدالت به معناي واقعي کلمه وجود داشته باشد، مشکلات بشريت رخت بربسته، حقوق به صاحبان حق برگشته، سفره ظلم و تعدي برچيده خواهد شد و جامعه ايده آل بشري و مدينه فاضله محقق خواهد شد.پستها و مسئوليتهاي حساس و كليدي به افراد لايق و متخصص واگذار شود که لياقت و شايستگي آنرا داشته باشند. نهادينه کردن عدالت در مسئوليت پذيري و مسئوليت دهي و استفاده از تخصص ها يعني استفاده مناسب و بهينه از نيروي انساني در سيستم جامعه و پيشرفت مدينه مهدوي.ب- دلسوزي (شفقه):ويژگي دوم مسئولين و دولتمردان در آئينه مهدويت اين است که دلسوز مردم باشد. مردم را بر خود مقدم بدارد. خود را فداي مردم کند، نه اينکه از مردم نردبان بسازد، آنان را زير پا له کند تا دستش به جايي برسد.سوم-ساختار كلي نظام سياسي مهدوي:حكومت جهاني حضرت مهدي (عج)، مربوط به ساختار كارآمد و منحصر به فرد نظام سياسي مهدوي است; حكومت فاضله حضرت مهدي (عج)، داراي ويژگيها و ساختاري واحد، منسجم، كار آمد، مقتدرانه و تحت مديريت كامل و با كفايت ايشان است . در اين ساختار به همه ابعاد زندگي بشري، توجه شده و در تمامي زمينههاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي، برنامه و راه كار ارائه گشته است . هيچ بعدي از زندگي بشري، مورد غفلت واقع نشده و ريزترين و جزئيترين مسائل حيات اجتماعي و فردي روي زمين، در اين حكومت داراي اهميت و ارزش است . پس ساختار نظام سياسي مهدوي، كاملا جهاني، فراگير و عام شمول است و ساز و كارهاي اجرايي و اداري آن، بر اساس مديريت «همه عرصههاي جهاني» تنظيم شده است . با توجه به مطالب فوق در باره ي ساختار كلي و چهارچوب بندي نظام سياسي مهدوي ، گفتني است كه ساختار كالبدي و پيكره بندي راهبردي اين نظام بر اساس سه منبع مهم تنظيم و ترسيم مي شود:1- اصول كلي و ثابت در زمينه ساختار حكومت اسلامي كه براين اساس امام زمان (عج) با تعيين خاص الهي در راس هرم قدرت سياسي قرار دارد ؛ مشروعيت و اختياراتش را مستقيما از خدا ميگيرد و به كارگزاران و ساير بخشهاي حكومتي خويش نيز كه بر اساس معيارهاي اسلامي بر گزيده مي شوند ؛ مشروعيت مي بخشد. همچنين ساير اصول كلي نظير مشورت با مردم و اهتمام به آراي مردمي در زمينه هرچه كارآمدتر نمودن حكومت و چگونگي اجراي صحيح مسائل اجرايي و ... در اين راستا قابل ارزيابي است.2-سيره و سنت پيامبراكرم(ص) و امام علي(ع).3-ساير اجزا و تقسيم بندي هاي مربوطه اين ساختار ، اساساً متناسب با شرايط خاص آن زمان و تا حدود زيادي با بهره گيري از دستاوردهاي سياسي بشر در طول تاريخ خويش و در جغرافياي جهان، ميسر مي باشد. ( ر.ك: ديباچه اي بر «پديده شناسي نظام سياسي مهدوي» نويسنده :دکتر عليرضا صدرا )بر اين اساس ساختار كلان حكومت مهدي (عج) بر اساس متون اسلامي اين گونه قابل ترسيم است:در مرحله اول و در راس هرم سياسي شخص امام مهدي (عج) جاي دارند؛در مرحله دوم معاونان و وزيران نظير حضرت عيسي (ع) و...؛در مرحله سوم واليان و حاكمان جهان؛در مرحله چهارم كارگزاران امور اجرايي و قضايي ؛در مرحله پنجم فرماندهان ، حسابداران ، مسئولين امور مالي و...؛و در مرحله ششم مردم قرار دارند.( ر.ك: آينده جهان ، دولت و سياست در انديشه مهدويت ، رحيم كارگر،تهران:نشر بنياد فرهنگي مهدي موعود(عج) ، 1384.)بديهي است در قالب اين چارچوب و شرايط فوق الذكر ( اصول ثابت اسلامي و عناصر متغير متناسب با مقتضيات زمان) ممكن است سازكارهايي جديد يا مشابه آنچه قبلا وجود داشته و در كارآمدي هرچه بهتر حكومت لازم است؛ اتخاذ گردد.منبع:http://qa.nahad.ir/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]
صفحات پیشنهادی
آخرين دولت
آخرين دولت نويسنده:عباس پسنديده مقدمهدر انديشة مهدوي مباحث متعدد و متفاوتي مطرح ميشود. يكي از مهمترين آنها، مسأله «دولت مهدوي» است كه دامنه گستردهاي هم دارد و به همين ...
آخرين دولت نويسنده:عباس پسنديده مقدمهدر انديشة مهدوي مباحث متعدد و متفاوتي مطرح ميشود. يكي از مهمترين آنها، مسأله «دولت مهدوي» است كه دامنه گستردهاي هم دارد و به همين ...
آخرين دولت
آخرين دولت نويسنده : علي رضا محمدي يكم- اصول كلي پيرامون ساختار حكومت اسلامي:از مجموع آنچه در متون و منابع معتبر ديني درباره دولت و حكومت آمده است، چنين برميآيد ...
آخرين دولت نويسنده : علي رضا محمدي يكم- اصول كلي پيرامون ساختار حكومت اسلامي:از مجموع آنچه در متون و منابع معتبر ديني درباره دولت و حكومت آمده است، چنين برميآيد ...
آخرین دولت کارگری در انگلیس
آخرین دولت کارگری در انگلیس-بین الملل > اروپا - پیروز مجتهد زاده مسئله استعفای وزرا، پدیده تازهای در دولت انگلیس نیست. زمانی که دولت براون، جانشین دولت بلر ...
آخرین دولت کارگری در انگلیس-بین الملل > اروپا - پیروز مجتهد زاده مسئله استعفای وزرا، پدیده تازهای در دولت انگلیس نیست. زمانی که دولت براون، جانشین دولت بلر ...
آخرین وضع شکایت دولت از مطهری و قالیباف
آخرین وضع شکایت دولت از مطهری و قالیباف جعفری دولت آبادی در مورد آخرین وضعیت شکایت دولت از علی مطهری و محمد باقر قالیباف گفت: برای دادستانی فرقی ندارد که ...
آخرین وضع شکایت دولت از مطهری و قالیباف جعفری دولت آبادی در مورد آخرین وضعیت شکایت دولت از علی مطهری و محمد باقر قالیباف گفت: برای دادستانی فرقی ندارد که ...
آخرین گلایههای مجلس از دولت در سال 89؛ لغو دعوت پادشاه اردن+ ...
آخرین گلایههای مجلس از دولت در سال 89؛ لغو دعوت پادشاه اردن+منع ملیگرایی در جشن نوروز-سیاست > مجلس - آخرین نطقهای میان دستور نمایندگان مجلس در جلسه امروز ...
آخرین گلایههای مجلس از دولت در سال 89؛ لغو دعوت پادشاه اردن+منع ملیگرایی در جشن نوروز-سیاست > مجلس - آخرین نطقهای میان دستور نمایندگان مجلس در جلسه امروز ...
- احمدي نژاد و آخرین جلسه هيات دولت
احمدي نژاد و آخرین جلسه هيات دولت-احمدي نژاد و آخرین جلسه هيات دولت /1001/
احمدي نژاد و آخرین جلسه هيات دولت-احمدي نژاد و آخرین جلسه هيات دولت /1001/
آخرين رايزنيها براي تشكيل دولت وحدت ملي لبنان
آخرين رايزنيها براي تشكيل دولت وحدت ملي لبنان خاورميانه- گروه بينالملل: آخرين رايزنيهاي ديپلماتيك گروهها و شخصيتهاي لبناني درحالي انجام شد كه لبنانيها خود را ...
آخرين رايزنيها براي تشكيل دولت وحدت ملي لبنان خاورميانه- گروه بينالملل: آخرين رايزنيهاي ديپلماتيك گروهها و شخصيتهاي لبناني درحالي انجام شد كه لبنانيها خود را ...
انتظار مجلس از آخرین لایحه بودجه دولت نهم
انتظار مجلس از آخرین لایحه بودجه دولت نهم-سیاست > مجلس - اگرچه در قانون برنامه چهارم توسعه، زمانی برای ارائه لایحه بودجه سنواتی به مجلس اعلام نشده است اما قانون ...
انتظار مجلس از آخرین لایحه بودجه دولت نهم-سیاست > مجلس - اگرچه در قانون برنامه چهارم توسعه، زمانی برای ارائه لایحه بودجه سنواتی به مجلس اعلام نشده است اما قانون ...
--- تشريح آخرين وضعيت مصوبات سفر هيات دولت در كرمانشاه ...
تشريح آخرين وضعيت مصوبات سفر هيات دولت در كرمانشاه ---جوانمردي: پيشرفت مصوبات مناسب است خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاهمعاون عمراني استانداري ...
تشريح آخرين وضعيت مصوبات سفر هيات دولت در كرمانشاه ---جوانمردي: پيشرفت مصوبات مناسب است خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاهمعاون عمراني استانداري ...
علامه فضلالله: دولت بوش در تقلاي گرفتن آخرين برگهاي برنده ...
علامه فضلالله: دولت بوش در تقلاي گرفتن آخرين برگهاي برنده به نفع خود و اسرائيل است خبرگزاري فارس: مرجع شيعيان در لبنان تاكيد كرد، دخالتهاي كنوني آمريكا در ...
علامه فضلالله: دولت بوش در تقلاي گرفتن آخرين برگهاي برنده به نفع خود و اسرائيل است خبرگزاري فارس: مرجع شيعيان در لبنان تاكيد كرد، دخالتهاي كنوني آمريكا در ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها