تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836122143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز جهانی مسجد


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روز جهانی مسجد
روز جهانی مسجد اشارهمسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است. در این میان، دوران صدر اسلام، درخشان‏ترین دوره در طول حیات مساجد است؛ چرا که در آن زمان، مسجد نه صرفاً محل عبادت، که محل فعالیت‏های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می‏آمد. برای احیای هر چه بیشتر مساجد باید کوشید آنها هر چه بیشتر به مساجد صدر اسلام نزدیک شوند و توانایی‏های فراوان خود را به فعلیت برسانند. مسجد، کانون مشورت در صدر اسلامیکی از عوامل کلیدی در دست‏یابی به موفقیت‏ها و چشیدن طعم کام‏یابی، مشورت است. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم تقریباً در همه مواردی که دستور مستقیم وحی وجود نداشت، از راه مشورت با مسلمانان تصمیم‏گیری می‏کرد و معمولاً این مشورت‏ها در مسجد صورت می‏پذیرفت. انتخاب خارج شهر مدینه برای رویارویی با مشرکان در جنگ احد یا کندن خندق در شمال مدینه در جنگ احزاب، از شمار این مشورت‏هاست.مسجد و تعاون اجتماعیامام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: «همانا در عهد رسول خدا، نیازمندان در مسجد سکونت می‏گزیدند.» این حضور دو فایده داشت: نخست آنکه از آوارگی آنها جلوگیری می‏کرد و دوم آنکه این افراد به عنوان طبقه نیازمند جامعه، همیشه در برابر چشم حاکم و مردم بودند و لابه‏لای شلوغی شهر و رفت و آمدها گم نمی‏شدند. از این رو، شخص پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و مسلمانان همواره در فکر تأمین زندگی آنها بودند و اولین امکاناتی که به دست می‏آوردند، به آنها اختصاص می‏دادند. افزون بر این، مسجد، پناه‏گاه غریبان و در راه‏ماندگان یا به تعبیر قرآن «ابن السبیل» بود؛ به‏گونه‏ای که در شهرهای اسلامی هرگاه فرد تازه‏واردی داخل شهر می‏شد و در آن شهر کسی را نمی‏شناخت، یکسره به سراغ مسجد آن شهر می‏رفت و در مدت اقامت خود در آنجا سکونت می‏گزید. بنابراین، در صدر اسلام، خدمات‏رسانی اجتماعی یکی از کارکردهای مسجد بود. شناسایی نیازمندان منطقه، دستگیری از آنها و گردآوری کمک برای ایشان، پرداخت وام، اقدامات تسهیل ازدواج زوج‏های جوان، برنامه‏ریزی برای عیادت و سرکشی از بیماران و اموری از این دست، مواردی است که بسیاری از مساجد نمونه کشور با پیروی از مساجد صدر اسلام، در ایفای نقش خود در تعاون اجتماعی به آن می‏پردازند.مسجد، تجلی‏گاه وحدتمسجد، محل گردهمایی مسلمانان و تجلی‏گاه پرشکوه انسجام و یک‏پارچگی ملت مسلمان است. مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می‏کند. حضور نمازگزاران در مسجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل می‏سازد. در صدر اسلام نیز حضور مردم مسلمان هنگام نماز در مسجد، نشانه قدرت اسلام بود و توان مردمی، اجتماعی، سیاسی و نظامی مسلمانان را اثبات می‏کرد. مسجد، همواره نقش وحدت آفرینی را در جامعه اسلامی ایفا کرده است و اگر مسجدی چنین نقشی نداشت، مورد سرزنش پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم قرار می‏گرفت. مسجد ضرار، نمونه‏ای از این مسجد است که منافقان با هدف تفرقه‏انداختن میان مسلمانان ساختند و پیامبر به فرمان خداوند، مؤمنان را از حضور در این مسجد نهی فرمود.دشمنان دین خدا، پیوسته در کمینند تا با دامن زدن به اختلاف‏ها و ایجاد تفرقه، یک‏پارچگی مسلمانان را از بین ببرند و راه نفوذ و تسلط خود را به درون آنها باز کنند. حضور پیروان مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی در صفوف نماز، برهم زننده نقشه دشمن و مایه ناکامی آنها است. امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: «کسی که با برادران اهل سنت در صف اول، نماز جماعت بگزارد، همچون کسی است که پشت سر رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم در صف اول نماز گزارده باشد».مسجد؛ پایگاهی نظامیمسجد، محل برافراشته شدن پرچم سپاه اسلام و اعزام آنان به جبهه‏های نبرد است. در صدر اسلام مسجد، جایگاه گفت‏وگو و مشورت در مورد مسائل نظامی بود. در زمان پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم ، هنگام جنگ احد، سربازان مسلح اسلام در مسجد ماندند. همچنین آن حضرت در آستانه جنگ احد، درباره چگونگی رویارویی با مشرکان قریش، در مسجد با یاران خود به تبادل نظر پرداخت.مسجد می‏تواند نقش سازنده‏ای در حفظ روحیه آمادگی و همکاری مردم با جبهه‏های نبرد داشته باشد. پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم گاه از دانش غیبی بهره می‏گرفت و مؤمنان حاضر در مسجد را در جریان آخرین رویدادهای جبهه قرار می‏داد و برای عاملان پیروزی در جبهه‏ها دعا می‏کرد.امام خمینی رحمه‏الله با اشاره به کارکرد نظامی و کارکردهای دیگر مساجد می‏فرماید: «در صدر اسلام، [مسلمانان [هر وقت که می‏خواستند جنگ بروند، از مسجد تجهیز می‏کردند. هر وقت می‏خواستند یک کار مهمی بکنند، در مسجد طرح می‏کردند... و مسائل سیاسی‏شان را می‏گفتند و اجرا می‏کردند ارتش می‏فرستادند و همه این کارها را آنجا می‏کردند و ما امیدواریم که این محتوا برگردد».مسجد و پاسداری از عدالتدر صدر اسلام، مسجد پناه‏گاه مظلومان و محل رسیدگی به شکایت‏های مردم بود. در این دوران، تقریباً تمامی مسائل حقوقی و اختلاف‏های میان مردم که نیازمند رسیدگی بود، در مسجد حل و فصل می‏شد. قضاوت‏های امیرمؤمنان علی علیه‏السلام در دَکّة القضای مسجد کوفه و آغاز حکومت عدل گستر مهدی موعود از مسجدالحرام، نشان پیوند تاریخی مسجد و عدالت است. در حال حاضر، اگرچه عموم دادرسی‏ها در مراکز قضایی انجام می‏شود، از وجود امام جماعت مسجد محله نیز می‏توان برای داوری و حکمیت در اختلاف‏های محلی و برقراری آشتی میان دو طرف دعوا بهره گرفت.مسجد و تعلیم و تعلم در صدر اسلام، مسجد افزون بر محل برگزاری مراسم عبادی، محل دانش‏آموزی نیز به شمار می‏آمد. برای نمونه، پیامبر در مسجد، آیه‏های قرآن، احکام و معارف دین و حتی مسائل تاریخی را به مردم آموزش می‏داد. مطالبی که در این جلسه بیان می‏شد، با میزان توان فکری شنوندگان هماهنگ بود و جلسه‏ها پس از برخی نمازها، مانند صبح و شام که شمار بیشتری از مردم در مسجد حضور داشتند، برگزار می‏شد. افزون بر مسجدالنبی، در دیگر مسجدهای مدینه نیز جلسه‏های درس برقرار بود. رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم از برخی یاران برجسته خود برای امامت جماعت استفاده می‏کرد و آنان به مردم تعلیم می‏دادند.مسجد، کانون امر و نهی اسلامیمسجد از ابتدا جایگاه تحقق فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است. جلوه روشن این مسئله، جایگاه موعظه در عصر پیامبر گرامی اسلام و ابلاغ بایدها و نبایدهای اسلامی به مردم است. از سوی دیگر، حضور شکوهمند مؤمنان در مسجد، صحنه دلربایی می‏آفریند که خود به تنهایی، انسان را به سمت خوبی‏ها و معروف‏ها می‏کشاند. خصلت‏های الهی انسان با مشاهده شور و اشتیاق نمازگزاران برای رساندن خود به مسجد، برانگیخته می‏شود. انسانی که به مسجد پیوست، ضمن اقامه یکی از بزرگ‏ترین معروف‏ها، از منکرها دوری می‏کند و می‏کوشد خود را به گناهان آلوده نسازد. امام رضا علیه‏السلام می‏فرماید: «به پا داشتن نماز جماعت، عامل کمک به کارهای خیر و تقوا و مایه جلوگیری از بسیاری گناهان است.» کسی که دل در گرو محبت خدا دارد و روزانه چندبار به خانه خدا پا می‏گذارد، به راحتی اسیر دام شیطان نمی‏شود. دلی که با صفای بندگی انس گرفت، تیرگی گناه را حس و از آن پرهیز می‏کند.مسجد، محل پیوند دین و سیاستمسجد، مقر حاکمیت و پایگاه فرماندهی پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم در مدینه بود. پایه‏های اساسی حکومت اسلامی در زمان رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم ، در مسجد، بنیان نهاده شد و اصول و مبانی دین مبین اسلام از این پایگاه مقدس به مردم جهان عرضه گشت. از این رو، مسجد، نماد تلفیق دین و سیاست و محل ملاقات، گفت‏وگو و مذاکره آن حضرت با هیئت‏های سیاسی بود. انتصاب کارگزاران و سفیران در مسجد صورت می‏گرفت و اعتراض به حکومت و برکناری کارگزاران در مسجد طرح می‏شد. امام خمینی رحمه‏الله در مورد نقش سیاسی مسجد و جداناپذیری دین و سیاست می‏فرماید: «اسلام از زمان پیغمبر حکومت تشکیل داده است. قوای نظامی و انتظامی داشته است در سیاست‏ها دخالت می‏کرده و مسجدالنبی، مرکز سیاست اسلامی بوده و ثقل قدرت اسلامی».مسجد، مرکز انقلاب اسلامیمسجد، محل تبادل اخبار و اطلاعات خرد و کلان و بحث و گفت‏وگو درباره آنها و جهت‏گیری و روشن شدن افکار عمومی است. در این صورت، شرایط جامعه در جنبه‏های گوناگون به راحتی به گوش عموم مردم می‏رسد و آنها به سرعت در مورد نبایدها و انحراف‏های موجود در جامعه واکنش نشان می‏دهند. جلسه‏های وعظ و خطابه و سخنرانی‏های روشن‏گرایانه اهل علم و دین در مسجد، نقش مؤثری در بیداری و آگاهی مردم دارد. در نتیجه، مسجد، پایگاه خیزش انقلابیان و مبارزان دین‏داری است که با کژروی‏ها و کژرفتاری‏های جامعه به مقابله برمی‏خیزند و حرکت‏های انقلابی را سازمان‏دهی می‏کنند. مقام معظم رهبری، با اشاره به نقش انقلابی مسجد و احیای مساجد کشورهای اسلامی پس از انقلاب ایران می‏فرماید: «تا قبل از انقلاب اسلامی، کسی جرئت نمی‏کرد دم از اسلام بزند. در این کشورهای اسلامی که امروز مسجدها رونق پیدا می‏کنند و کانون تحرک می‏شوند، تا دیروز مسجدها متعلق به یک مشت پیرمرد از کار افتاده بود. امروز آن مسجدها جای جوانان و کانون جنبش‏هاست».نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامیمؤمنان هشیار و آگاه، مبارزه با حکومت ستمگر پهلوی را از مسجد آغاز کردند و آن را مرکز فعالیت‏های مبارزاتی خود قرار دادند. رژیم پهلوی می‏کوشید مساجد را به انزوا بکشاند و جوانان را از آنجا دور نگه دارد و فعالیت‏های مذهبی و سیاسی مساجد را کنترل کند. به همین دلیل، به کنترل واعظان و جلسه‏های سخنرانی و فعالیت‏های فرهنگی مردم در مساجد می‏پرداخت. نقش مسجد در انقلاب اسلامی به قدری گسترده بود که رژیم، در برخی از مساجد را بست. البته حکومت نتوانست مانع کارآیی مسجد شود و مسجد، به پایگاه انقلاب و مرکز نشر آموزه‏های اسلامی و محل وحدت نیروهای انقلابی تبدیل شد. مساجد، مرکز تبادل اطلاعات و جلسه‏های مشاوره میان مبارزان بود و پخش اعلامیه در بیشتر مساجد ایران صورت می‏گرفت.مسجد در آیینه روایاتپیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم : حق مساجد را بدهید که آن دو رکعت نماز است پیش از اینکه در آن بنشینید.امام علی علیه‏السلام : نشستن در مسجد در نزد من بهتر است از نشستن در بهشت؛ چرا که در نشستن در بهشت خشنودی من است و در نشستن در مسجد، رضایت پروردگارم.هر کس مسجدی را بزرگداشت و احترام کرد، در روز قیامت، پروردگار را خندان و شادان دیدار می‏کند و نامه عملش به دست راستش داده می‏شود.منبع:http://www.hawzah.net /س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 473]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن