محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846466915
تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1) نویسنده : حجت الاسلام عزيزالله عليزاده مالستاني چكيدهميتوان دلايلي يافت كه پيروزي حضرت مهدي صاحب زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، نه با قدرت خارقالعاده و نه با كشتار و خونريزي، بلكه با شيوههاي معمولي و طبيعي، انجام خواهد يافت. برخي از آنها كه در اين مقاله آمده است، عبارتند از:1. سير طبيعي بشري از نظر اعتقادي و باورهاي ديني، از شرك به سوي توحيد. 2. فراگيري شر و فساد، جنگهاي عمومي.3. اميدواري به آيندهاي درخشان و ظهور دولت حق و عدالت و تأسيس حكومت فراگير، توسط انساني الهي.4. ظهور دولت حق و برقراري عدالت مطلق، مورد انتظار مردم و از خواستهاي فطري انسان است.5. بشريت، از نظر فكري و فرهنگي، به سوي هماهنگي و وحدت پيش ميرود.6. پيشرفت اختراعات خطرناك، گسترش سلاحهاي ويرانگر، تنزل اخلاق و فقدان معنويت، كره زمين را در آستانة انفجار قرار داده و تمدن بشري را به نابودي تهديد ميكند؛ از اين رو، مصلحان دلسوز براي از بين بردن خصومتهاي جنگ افروز، تنها راهي را كه براي نجات بشريت پيدا كردهاند، در هم ريختن مرزهاي جغرافيايي و تشكيل حكومت جهاني است. 7. آغاز اصلاحات آن مصلح بزرگ، تربيت عقول و نفوس بشري است.8. آنچنانكه پيامبران الهي، با ابزار و وسائلي از سنخ ابزار و وسائل آن روز، به پيروزي رسيدند، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف نيز با وسايل و ابزار متناسب با اسلحه روز، به پيروزي ميرسد.9. آنچنانكه حضرت محمد صلي الله عليه و آله با رهبري خود از جاهلترين مردم، متمدنترين امتها را ساخت، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف نيز جاهليت نوين را به تمدن انساني و خدايي ميرساند؛ تمدني متكي بر ايمان و اخلاق كه ديگر قدرت خود را در جهت نابودي يكديگر به كار نبرند.10. چيره شدن گروههاي اندك و بدون ساز و برگ نظامي، اما با اعتقاد و ايمان قوي، بر گروههاي بسيار و با ساز و برگ نظامي، ولي فاقد ايمان و عقيده، در تاريخ مبارزات بشري زياد تجربه شده است.كليد واژهها: پيروزي امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، حكومت جهاني، هزينههاي نظامي، شر و فساد. زمينهها و زمينهسازيهاي تسهيل پيروزي امام زمان (عج)راهها و شيوههاي گوناگوني، وجود دارند كه پيروزي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف را بر دنيايي كه مردمش به آخرين و پيشرفتهترين اسلحه روز مسلح هستند، به طريق عادي و معمولي، ممكن و بلكه قطعي توجيه ميكند. بخش عمدة اين طرق، ناشي از تغييراتي است كه در اوضاع اعتقادي، فكري، فرهنگي و اجتماعي جامعه بشري، در امتداد تاريخ به وجود آمده است و همچنان ادامه خواهد داشت.بخش ديگري از اين راهها ناشي از نحوه رهبري، راهكارهاي مناسب و تدابير حكيمانه، شيوههاي مبارزاتي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و ايمان و صلابت لشكريان آنحضرت ميباشد.وقوع حوادث و رويدادهاي تلخ و فراگيري كه هردم، پيام مرگ و نابودي جوامع انساني را رسانده و تمدن بشري را به انهدام و درهمفروريزي تهديد ميكند، در پديد آمدن انديشة تشكيل حكومت جهاني واحد، اثر عمده دارد. بروز چنين رويدادهاي ناگواري كه زندگي را در كام جهانيان تلخ ميكند، بشريت را ناگزير ميسازد كه در راه و روش زندگي خود تجديد نظر كرده و مسير صحيح و انساني را پيش گيرند.پيروزي گروههاي اندك بدون ساز و برگ نظامي، بر قدرتهاي مجهز با ساز و برگ پيشرفته، پديدة نوظهوري نيست اما مشروط به بسترها و زمينههايي است.برخي از اين زمينهها در انقلاب پيروز مهدوي عبارتند از:1. سير طبيعي بشر برابر دين، حركت از شرك به سوي توحيد بوده است.2. گسترش ظلم و فقر و فساد، عامل اقبال به حكومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است.3. انتظار، فرهنگ و استراتژي آينده همه اديان است.4. حركت به سوي وحدت فكري و فرهنگي، استراتژي تمدن غالب امروزي است.5. مسابقات تسليحاتي و گسترش سلاحهاي هستهاي، نماد فساد ميباشد كه در خود وعده اصلاح را پنهان داشته است.6. مصلحان دلسوز در انديشه حكومت جهاني و زمينه سازيهاي اسلام براي حكومت جهاني هستند.7. برنامههاي تربيتي صحيح و دگرگونساز.در اين مقال برخي از اين عناوين را بررسي كنيم:1. سير طبيعي بشر به سمت پذيرش توحيدالف. از منظر قرآن و باورهاي اعتقادي و ديني، سير طبيعي، از شرك به سوي توحيد است:خداوند، به كساني كه ايمان آورده و عمل شايسته انجام دادهاند، وعده داده است كه آنها را در زمين، جانشين قرار دهد، همانگونه كه مردمان پيشين را جانشين قرار داد، و ديني را كه براي آنها پسنديده است، به قدرت برساند، و خوف و وحشت آنها را به امنيت بدل كند، تا آنكه همه مردم، او را پرستش نمايند و چيزي را شريك او قرار ندهند.[1]در اين آية نويد بخش، به چهار چيز، وعده قطعي داده شده است:1. صالحان را وارث ستمكاران قرار ميدهد؛ آنچنانكه فرعونيان را هلاك كرد، باغ و كنوز و جايگاههاي پر نعمتشان را، بنياسرائيل به ارث بردند.2. دينش را به قدرت ميرساند؛ به گونهاي كه همه مردم فقط از دين او پيروي كنند.3. خوفها، نگرانيها و اضطرابهاي ناشي از حاكميت جور، به امنيت تبديل ميشود.4. همه مردم روي زمين، فقط او را ميپرستند و چيز ديگري را شريك وي قرار نميدهند.از منظر استقراي تاريخي هم سير طبيعي جوامع بشري، از شرك به سوي يگانه پرستي است. گذري به تاريخ دينباوري انسان، به اثبات ميرساند كه سير طبيعي جامعههاي انساني، از شرك و پرستش چهرهها و سنگريزهها، ارواح و ارباب انواع مجسمهها، به سوي يگانهپرستي است. انسانهاي اوليه، «فيتيش» يعني چيزهايي مثل مهرهها، سنگريزهها و ديگر چيزهايي كه متبرك ميدانستند را ميپرستيدند. معابد انسانهاي اوليه و عبادتگاه آنها شكافهاي كوه بوده است كه پس از كشف آنها مهرههايي يافتند كه با دقت تراشيده و سوراخ شده بود؛ سپس با ريسمانهاي مخصوصي به رشته درآورده و در اشكال مختلف در آن معابد نگهداري ميشده است. بدويها با دست زدن و مسح كردن يا بوسيدن آنها به پرستيدنشان ميپرداختند. «فيتيش» يعني اعتقاد به تقدس بعضي چيزها.روح پرستي، مرحلهاي ديگر از مذاهب ابتدايي يا ابتداييترين مذهب عالم است. قبايل ابتدايي، به وجود ارواح نامرئي خاصي معتقد بودند؛ چون روح را داراي خصوصيات انسان، يعني آگاهي و اراده، كينه، تقرب، عشق و محبت ميدانستند كه خدمت ميكنند يا خيانت، شومند يا مقدس، خيرند يا شر. اينها هم صفات انسان است كه به ارواح داده شده است.دومين خصوصيت روح، ماندگاري آن است. انسان بدوي ميگويد: انسان وقتي مرد، روحش باقي ميماند و به آسمان برميگردد يا در تاريكيها زندگي را ادامه ميدهد، يا در اعماق جنگلها و زواياي شهرها يا كنار جنيان ميماند و حافظ جنيان است.« توتم» پرستي نيز مرحله نادر ديگري از مذاهب انسانهاي ابتدايي است. هر يك از قبيلههاي بدوي، چيزي را كه بيشتر حيواني بود، ميپرستيدند، براي نمونه طوطي را پرستش ميكردند. بدين جهت كه جد اعلايشان است و همه از او منشعب شدهاند. و جدّ، روح مشتركشان است كه در همه افراد وجود دارد.هر قبيله « توتمي» دارد و افراد قبيله در مراسم عبادي، در لباس پوشيدن، در آرايش و حركاتشان، ميكوشند تا اداي توتم خود را دربياورند؛ براي مثال موهايشان را به شكل سر او يا پرهاي او بسازند. و بدين وسيله، پيروي و اطاعت از جد اعلايشان را نشان دهند و حلالزادگيشان را براي جامعه خود اثبات كنند. قبليه، خوردن گوشت «توتم» را براي خود حرام ميداند؛ ولي براي قبيلهاي ديگر، نه.[2]اصل عبوديت و پرستش، يك نياز ثابت در انسان است كه با ذات وي عجين شده است؛ ولي اقوام و انسانهاي ابتدائي، با پرستش سنگريزه و مهره و توتم، روح خود را آرام و به نياز دروني خود پاسخ ميدادند.امت حضرت نوح عليه السلام ـ كه از قديمترين امتها است ـ مجسمههاي گوناگون را ميپرستيدند. از بزرگترين آنها به نامهاي ودّ، سواع، يعوق، يغوث و نسر ياد ميشود. پرستش چنين مجسمههاي بيروح و بيشعوري، آنچنان در روح و جان آن مردم درآميخته بود كه از درك خداي واحد ناتوان بودند؛ به گونهاي كه برهانهاي قطعي و استدلالهاي منطقي حضرت نوح در آنان نفوذ نكرد و فطرت آنها هرگز بيدار نشد تا آنكه در كام امواج آب فرو رفتند. با آنكه حضرت نوح عليه السلام پيامبر اولوالعزم بود، طي 950 سال دعوت بيوقفه خود، نتوانست بيش از هشتاد نفر را يگانهپرست كند.سفاهت و بلاهت، بيشعوري و جمود فكري، سراسر وجود مردم زمان حضرت نوح عليه السلام را احاطه كرده بود؛ آنچنانكه انگشتان خود را در گوشهايشان فرو ميبردند تا سخنان حضرت نوح عليه السلام را نشنوند. بتهاي سنگي، چوبي و فلزي را در سرنوشت و زندگي خود مؤثر ميدانستند؛ اما خداي يكتا را به خدايي و جناب نوح عليه السلام را به پيامبري قبول نداشتند.اما به مرور ايام و روزگاران، به تدريج شكوفاييهايي در عقول و انديشههاي بشري پديد آمد و نفوس تاريك بشري براي پذيرايي دعوت حق مستعد و آماده شدند. برخلاف موانع و مزاحماتي كه از سوي دشمنان حق موجود بود، دعوت پيامبران در دل تودهها اثر گذاشت؛ چنانكه امروز ميبينيم پيروان آيين توحيدي حضرت ابراهيم عليه السلام (كليميها، مسيحيها و مسلمانان) اكثريت مردم روي زمين را تشكيل ميدهند؛ زيرا حس ديني و پاسخ يافتن به نيازهاي معنوي يك نياز طبيعي و قطعي است. پيشرفت سريع اسلامدر روزگاراني كه حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله ، ميان درههاي مكه و سرزمين مدينه با چند تن ژنده پوش و گرسنه و بيپناه، نويد پيروزي بر عرب و عجم را ميداد، در كار حفر خندق، خود شخصاً كلنگ را گرفته و بر فرق صخرهاي كوفت؛ برقي جستن كرد و آنحضرت فرمود: «مناطق حيره، شامات و يمن را مشاهده كردم». بار ديگر كلنگ را به شدت بر فرق آن سنگ فرود آورد و برق جستن كرد؛ فرمود: «كاخهاي مداين و كسرا را ديدم». آنگاه فرمود: «امت من، به همه اين سرزمينها غلبه مييابد»؛ اما، مردم به ويژه مشركان و اشراف قريش باور نميكردند و فرمودههاي پيامبر صلي الله عليه و آله را به مسخره ميگرفتند؛ زيرا اهميت قدرت حق و نيروي حقيقت را نميدانستند. ولي چندي نگذشت كه عرب بتپرست، بتشكن شدند و كشورهاي رنج ديده، تسليم آنها گرديدند. شرق و غرب عالم كه در تاريكي محض به سر ميبردند، به اين نور هدايت، روي آوردند. همين مردم خودبين و خودپرست، خضوع عرب سركش و جنگجو و شكست دولتهاي پوشالي را به چشم خود ديدند.اين سير طبيعي همچنان ادامه مييابد، و مخالفان اسلام و پيروان اديان ديگر ـ به ويژه جهان مسيحيت ـ به اسلام كه حقيقت فطري دارد، روي ميآورند. گروهي از غير مسلمانان كه دربارة جامعيت اسلام تحقيق كردهاند، اسلام را بهترين و كاملترين دين معرفي ميكنند؛ مانند دكتر لورا واكسياواگليري، گوستا ولوبون، جان ديون پورت، توماس كارلايل، لادين كوپولا كه در كتاب به سوي خدا، از آنان نام برده شده است. نيز مانند دكتر ماردريل، و بلر (خاورشناس معروف)، ناپلئون در كتاب ناپلئون و اسلام و كنت فرانسوي، تولستوي روسي در كتاب حكم النبي محمد صلي الله عليه و آله مسيو سديو (مورخ فرانسوي)، ويل دورانت، شبلي شميل، ولتر، برنارد شاو در كتاب دخترك سياه در جست وجوي خدا، گوته رياضيدان و شاعر معروف آلماني، ژول لابوم، نولد كه، دوزي هلندي و ... .[3]«ستوارد» آمريكايي كه در موضوع «امروز مسلمين» بحث ميكند، جنبش جديد عالم اسلام را از قرن هجده به دنيا گوشزد مينمايد. و با اين جمله كتاب خود را پايان ميبرد: پس حقيقت معرفت، تأمل و اميدواري است. چون معرفت يافتي، تأمل كن و اميدوار باش كه اين درد مخاضي است كه آن را جز كساني كه در آن؛ علم فراوان و عقل فروزان و قلب حقپذير دارند، درنمييابند. اين نيست، مگر آنكه شرق جديدي در عالم جديد به وجود خواهد آمد (شايد منظور نويسنده نظم نوين جديد ميباشد) و يك ژنرال اسپانيايي به صراحت اعلام كرد كه از ياران حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است.[4]وانگهي انديشه قيام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف كه يك تفكر مسلّم اسلامي است، مورد قبول همه خواهد بود. خصوصاً با توجه به آنكه در روايات معتبر آمده است كه حضرت مسيح عليه السلام، پشت سر حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به اقتدا ميايستد. وقتي دنياي مسيحيت ـ همين صاحبان صنعت و فنآوري پيشرفته ـ آن را ببينند، آيا با حضرت مسيح عليه السلام مخالفت خواهند كرد يا آنان نيز همانند حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي اقتدا خواهند نمود؟ و اينك دو روايت:1. حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: «به درستي كه عيسي عليه السلام پيش از روز قيامت، به سوي دنيا فرود ميآيد، پيرو هر ديني ـ يهود و غيره ـ باقي نميمانند جز آنكه پيش از مردنشان به او ايمان ميآورند و عيسي عليه السلام پشت سر مهدي عليه السلام به نماز ميايستد.[5]2. امام محمد باقر عليه السلام ميفرمايد: : قائم ما، با ترسي كه در دل دشمنان جاي ميگيرد، پيروز ميگردد و با نصرت الهي ياري ميشود. زمين، زير پاي او در هم ميپيچد. گنجهاي زمين براي او آشكار ميشود و قدرت او، مشرق و مغرب عالم را فرا ميگيرد. خداوند كه شأن او بزرگ و عزيز است، به سبب او دين خود را بر همه دينها چيره ميكند؛ هر چند مشركان را خوش نيايد. در زمين خرابي باقي نميماند، مگر آنكه آن را آبادان ميكند، و روحالله عيسي بن مريم ـ از آسمان فرود ميآيد و پشت سر او نماز ميخواند.[6]2. گسترش شر و فساد، زمينهساز پذيرش حكومت مهدي (عج)طبق پيشبينيها جهان براي زندگي تنگ ميشود؛ نه شهوات و سرگرميها تسكينبخش است و نه تكنيكهاي علمي و تفننهاي نظام بشري، نهاد تشنه و نيازهاي بشري را ميتواند اشباع و ارضا نمايد. فشارها و سختيها، در اثر استفادة نابجا از پيشرفت فنآوري هستهاي در مغز و اعصاب همه اثر ميگذارد و وسايل تعدي و تجاوز و تخريب افزوده ميشود. علم خشك و بيروح، در ارضاي خواستهها و تمنيات اصيل انساني ناتوان ميماند. تناقض و عجز سيستمهاي بشري، در اصلاح اوضاع نابسامان بشري، به خوبي آشكار ميشود. و عموم مردم، از اصلاح و تدبير عاجز ميشوند و كار اداره امور از دست زمامداران سياست بيرون ميرهد و ....بنابراين زماني فرا ميرسد كه همه مردم، بر اثر تجربههاي تلخ گذشته و سرخوردگي از رژيمهاي ساختگي بشري، آماده قبول چنين حكومتي خواهد شد. پس از آنكه ظلم و بيداد و نگراني، همه جا و همه كس را فرا بگيرد، تازيانههاي بيداد، حواس و مشاعر خفته عموم بشر را بيدار نمايد و عموم خلق به خود آيند و متوجه شوند كه بايد به كمك يكديگر، زمين را از لوث بيدادگران پاك كنند؛ به ويژه وقتي ببينند شخصي كه پرچم انقلاب را برافراشته است، ميتواند اصول و قوانيني را در جهان حاكم نمايد كه مورد قبول و به مصلحت همه است.[7]در روزگاراني كه وسائل ارتباطي بين كشورهاي جهان، چارپايان بودند و حكومتها محدود و محصور به حد و مرز معيني بر اساس تعصبات پوچ و نژادي بود، پيشنهاد حكومت جهاني و شكستن حد و مرزها و به وجود آوردن هماهنگي و وحدت جهاني، پيشنهادي پيش از موقع بود؛ اما اكنون كه بشر، سنگلاخها را پيموده و با فساد و تبعيض گسترده دست و پنجه نرم ميكند و فقر سازمان يافته بيداد ميكند، هضم و قبول حكومت جهاني آسان است.اگر در چنين موقعيتي كه بشر از وضع خود ناراضي و از نگرانيهاي خود هراسان است، مصلح راستيني به پا خيزد، و درمان و راه چاره را همراه داشته باشد، و بر بشريت عاقل و انديشور امروزي عرضه كند، آنان، از صميم دل ميپذيرند و به پيشواز آن ميشتابند؛ چون بشر امروز، تشنه حقيقت و اصول انساني است.[8]3. مسابقات تسليحاتي و جنگهاي ويرانگرپيشرفت اختراعات خطرناك، گسترش سلاحهاي ويرانگر، مسابقة جنونآميز تسليحاتي، تنزل اخلاق و فقدان معنويت، كره زمين را در آستانه انفجار قرار داده است. كابوس وحشتناك جنگ، تمدنهاي بشري را به نابودي تهديد ميكند. جريان وحشتناك جنگ، آينده جهان را چنان مينماياند كه دول بزرگ و استعماري، در اثر خودخواهي و استيلا طلبي، به جان هم افتاده، بسياري از جهانيان را قرباني مطامع و خودخواهي خود ميكنند.مطابق بعضي آمار، هفتاد درصد نيروي فكري و علمي بشر، صرف امور تسليحاتي و جنگ ميشود. يك محاسبه ديگر نشان ميدهد با پولي كه در نيمه اول قرن بيستم، صرف جنگ و تسليحات شده است، امكان داشت پنجاه سال، به تمام افراد روي زمين، غذا داد و براي پانصد ميليون خانواده، خانههاي راحت ساخت.[9]مورخان، ضمن تحقيق و بررسي در تاريخ پنج هزار ساله اخير بشر (از سپيده دم پيدايش خط) دريافتهاند كه بيش از 14500 جنگ در كره خاكي زمين، ميان آدميان درگرفته، و به از ميان رفتن چهل ميليارد نفر منتهي شده است. طي اين پنجهزار سال، كمتر از سيصد سال، صلح برقرار بوده است. در قاره اروپا به تنهايي در قرنهاي هفدهم پنج ميليون و چهارصد هزار نفر از بين رفتند. در قرن هجدهم، ميزان تلفات انساني اين قاره به 5/5 ميليون نفر و در قرن نوزدهم، به نه ميليون انسان و 260 ميليارد دلار خسارت مالي رسيدند. در جنگ جهاني دوم، هفده ميليون سرباز و 33 ميليون غير نظامي كشته شدند و هزينهها و خسارات به 3300 ميليارد دلار رسيد.هزينه نظامي در سال 1960م بالغ بر چهارصد ميليارد دلار و در سال 1980م، هشتصد ميليارد دلار رسيد. علاوه بر اين، بيش از شصت ميليون نفر، در زمينههاي مختلف نظامي مشغول به جنگ بودند. بيش از پانصد هزار نفر از دانشمندان و يك چهارم محققان دنيا، با هزينهاي معادل 25 ميليارد دلار، در كارهاي نظامي به كار گماشته شدهاند. اين هزينه سرسامآور ميتواند مشكلات اقتصادي جهان را حل كند. هر روز چهل هزار كودك در كشورهاي در حال توسعه از گرسنگي و سوء تغذيه ميميرند. قيمت يك فروند زير دريايي تريندندنت، شانزده ميليون كودك را در كشورهاي جهان سوم، به مدت يك سال آموزش ميدهد، يا چهار صد هزار دستگاه خانه براي دو ميليون نفر تأمين ميكند.بيش از %20 مردم جهان، در پنجاه جنگي كه پس از 1945 م در دنيا رخ داده است، كشته شدهاند.در سال 1982، كشورهاي در حال توسعه، 500 ميليارد دلار صرف هزينه نظامي كرده اند، در حاليكه كمكهاي اقتصادي به آنها 20 ميليارد دلار بوده است.%70 هزينه نظامي نگهداري ارتشهاي بزرگ، مربوط، به شش قدرت بزرگ جهاني بود. تنها %15 هزينههاي نظامي را كشورهاي ديگر صنعتي و %15 هزينههاي نظامي را كشورهاي در حال توسعه ميپرداختند.با يك ميليارد دلار ميتوان 28000 شغل در توليد كالا و خدمات نظامي ايجاد كرد و با يك ميليارد دلار ميتوان 57000 شغل در كارهاي صنعتي به وجود آورد و 71000 شغل آموزشي فراهم كرد. براي هر سرباز به طور متوسط در دنيا 20000 دلار هزينه، و براي هر كودك دبستاني در نظام آموزشي همگاني، 380 دلار هزينه لازم است.درست يك پنجم هزينههاي نظامي دنيا ميتواند همه گرسنگان جهان را تا چند دهه سير كند و گرسنگي را ريشه كن نمايد. برابر هر صدهزار مردم جهان، 556 سرباز و 85 نفر پزشك وجود دارد. مساحت معادل بيش از پانصد هزار كيلومتر مربع زمين در اختيار تأسيسات نظامي دنيا است.[10]بيش از پنجاه ميليون نفر در خدمت توليدات مهمّات جنگي هستند. مواد اوليه مصرفي تسليحات (آلومينيوم، مس، نيكل و پلاتين) كه در سطح جهان براي مقاصد نظامي مصرف ميشود، از مجموع نيازهاي قارههاي آفريقا، آسيا و آمريكاي لاتين بيشتر است. در سالهاي هفتاد %20 دانشمندان و مهندسان دنيا، در تحقيقات نظامي شركت داشتند.به علاوه جنگ يك عامل استرسزاي شديد بر ساختار رواني است؛ انرژي رواني را تحليل ميبرد، عملكرد را ضعيف ميكند، و اغلب مردم را با احساس پوچي و بي ارزشي، همراه نااميدي و بيهدفي و اهداف دستنيافتني مواجه ميكند.در بيشتر جنگها بيش از %90 از كسانيكه در جبهه بودهاند، دچار اختلالات شديد رفتاري شدهاند. در سال 1988 م در جنگهاي داخلي لبنان %90 آواره و %68 بيخانمان شدند. % 68 فقر مطلق و % 54 شاهد اعمال خشونتآميز گرديدند.[11]در سال 1986 م در هر ثانيه، يك دلار خرج تسليحات شده؛ آن هم به مدت سي و شش سال؛ يعني آنچه بشر صرف تسليحات كرده، در هر دقيقه دو ميليون دلار بوده است؛ در حاليكه ميلياردها انسان در فقر ميزيسته و پانصد ميليون نفر آنها دچار سوء تغذيه بودهاند.دبير سابق سازمان ملل (اوتانت) ميگفت: هزينههاي نظامي به نحو عجيبي، ثروت بشر را ميبلعد. بهاي يك زيردريايي اتمي، بيش از بودجه آموزش سالانه بيش از دوازده دولت روبه رشد است، به عبارت ديگر، هزينه تسليحات در سال، چند برابر هزينه تعليم و تربيت است.[12]شوروي، آمريكا، چين، بريتانيا و عربستان سعودي، بيش از ديگر كشورها هزينه نظامي دارند. دولتهاي مقروض، پيوسته پولي كه به تسليحات اختصاص ميدهند، بيش از پولي است كه صرف بناي مدارس ميكنند.اتيوپي از كشورهايي است كه مردمش از گرسنگي رنج ميبرند و متوسط درآمد هر نفر، 110 دلار در سال است. در اين كشور هر 69000 نفر داراي يك پزشك هستند و %20 اطفال، پيش از رسيدن به پنج سالگي ميميرند؛ اما يك چهارم بودجه اين كشور صرف تسليحات و امور نظامي ميشود. كارشناسان گفتهاند هزينه دفاعي اتيوپي، نيمي از بودجه دولت است. روسيه، سه ميليارد دلار اسلحه به آنها فروخته است. اتيوپي قريب 250000 سرباز براي مقابله با جنبشهاي ضد دولتي آماده دارد. ساير دولتهاي جهان هم وضعيت مشابهي دارند. سطح هزينههاي نظامي در سال، به اشل تريليون سنجيده ميشود و در قرن بيستم، صد ميليون نفر در جنگ كشته شدهاند. بعد از جنگ جهاني دوم، صد جنگ ديگر رخ داده است و هفت ميليون نفر در جنگهاي داخلي، در خلال پانزده سال، كشته شدهاند.[13]هم اكنون از مجموع ساكنان زمين، از هر سه نفر، يك نفر سرگرم نبرد مسلحانه است.يك مسلسل 600 دلاري معادل 82 شنكش آهني است و يك تانك 2800000 دلاري، معادل 6222 گاو 450 دلاري است. همچنين يك هواپيماي 27000000 دلاري، معادل 1350 تراكتور 78 اسبي 200000 دلاري است و يك زير دريايي 2000000000 دلاري، معادل 25000 خانه 80000 دلاري است.[14]ميگويند اگر روزي جنگ اتمي در گيرد، ميلياردها انسان در جهان سوم خواهند مرد. حتي تغييرات در مسير وزش بادهاي موسمي رخ خواهد داد. خورشيد، در پردهاي ستبر از دود سياهي كه از سوختن شهرها به هوا بر خواهد خاست، پوشيده خواهد شد. چهار پنجم ساكنان زمين كشته خواهند شد و آنها كه زنده ميمانند، به انواع بيماريهاي هستهاي مانند سرطان و ايدز، ديوانگي و امراض عصبي دچار خواهند شد؛... اما خطري كه هم اكنون بشر را تهديد ميكند، آلودگي اجتماعي است.[15]آلودگي زمين، به گونهاي است كه حتي با حادثه بوپال هند هم قابل مقايسه نيست و آن، در اثر سوراخ شدن لايه ازن است كه به سبب گازهايي كه انسان توليد ميكند، خطر آن هر بار بيشتر و بيشتر ميشود. ميگويند: آمريكاييها روزانه ، 1/5 ميليارد كيلو زباله توليد ميكنند، و اين، سبب از بين رفتن محيط زيست ميشود. محققان در باب آلودگي محيط زيست آمريكا گفتهاند: صد ميليارد دلار و پنجاه سال وقت لازم است، تا بتوان مواد سمي را از ايالات متحده پاك كرد.[16]اما خسارات جنگ جهاني اول در طول 1565 روز:1. بودجه نظامي:219 ميليارد دلار.2. خسارات مالي:278 ميليارد دلار.3. تلفات جاني: 9 ميليون نفر.خسارات جنگ جهاني دوم:1. بودجه نظامي: 167 ميليارد دلار.2. خسارات مالي، 000/300/316 دلار.3. تلفات جاني:23 ميليون نفر4. فاقد الاعضا: 20 ميليون نفر.5. سقط جنين: دوازده ميليون.6. تخريب دبستان و دبيرستان: 130 واحد.7. تخريب دانشگاه: 6 واحد.تنها در انگلستان يك ميليون نفر از چشم مصنوعي استفاده ميكردند. و شوروي از آمريكا چهار ميليون پاي مصنوعي درخواست كرد.[17]در يك كلمه ميتوان گفت: فساد در خشكي و دريا به سبب اعمال مردم بيداد ميكند. [18]تباهكاري و ويراني در دريا و خشكي به سبب انتشار آدم كشي و تخريب، از سلاحهاي معمولي و هستهاي و شيميايي پديدار گشته است.«جان كندي» حدود پنجاه سال پيش كه سلاحهاي اتمي توليد نشده و به آزمايش گذاشته نشده بود، و بيشتركشورهاي توسعهيافته جهان به خانواده توليدكننده سلاحهاي اتمي نپيوسته بودند، طي نطقي گفت: هم اينك ظرفيت انهدام كنندهاي كه در اختيار ما است، ميتوانيم دشمن را 25 بار نابود كنيم و نيروي مقابلي كه در دست خصم است، ميتواند ما را ده بار نابود كند و هر دو نيرو اگر جايي به كار افتد، ميتواند هفت بار كره زمين را نابود كند.[19]چنين سلاحهايي اگر به كار افتد، اول گريبان توليدكنندگان آن را ميگيرد. امروز جهان به صورت باروت آمادة انفجار است كه فشار دادن يك دكمه، مساوي است با ويراني يك كشور. وقوع چنين جنگهاي فراگير جهاني در سخنان پيشوايان دين هم پيشبيني شده است؛ چنانچه حضرت اميرمومنان عليه السلام ميفرمايد:«در آستانه ظهور مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مردم با مرگ سرخ و مرگ سفيد هلاك ميشوند. ملخها در موقع و در غير موقعش، كشتها و زراعتهاي مردم را تباه ميسازد. مرگ سرخ، جنگ است و مرگ سفيد، طاعون».[20] منظور از طاعون، همان ايدز، سرطان، ديوانگي و امراض عصبي است كه امروزه زندگي را در ذائقه مردم تلخ كرده است و نيز دهها بيماري كه تا هنوز كشف نشده است. وضعيت مرارت باري كه مدام، پيام مرگ و نابودي بشر را سر ميدهد، انديشه تشكيل حكومت جهاني واحد را تقويت كرده و ايمان و اعتقاد به ظهور و پيروزي مصلح راستين را، روز به روز قويتر ميكند.4. مصلحان دلسوز و انديشه حكومت جهانيراسل ميگويد: دولت مركزي جهاني، بايد تمام سلاحهاي عظيم جنگ را منحصر به خود كند و نيروي مسلح لازم براي به كار بردن آن سلاحها را فراهم نمايد؛ تا از اعمال زور دولتها به يكديگر جلوگيري كند. سازمانهاي ديگري براي قوه مقننه و قوه قضائيه نيز لازم است. تصور نميكنم نژاد انسان، آن سياستمداري و قابليت را داشته باشد كه تنها به ميل و رضاي خود، به تأسيس دولت جهان گردننهد ... و مادام كه دولت جهاني تشكيل نشده، وقوع جنگهاي عظيم اجتنابناپذير است.[21] راسل براي اجتناب از جنگ و فساد، تشكيل حكومت جهاني واحد را ضروري ميداند. وي در جاي ديگر ميگويد: چون هم اكنون خرابي جنگ، بيش از قرون گذشته است، يا بايد حكومت جهاني را بپذيريم و يا بايد به عهد بربريت برگرديم و به نابودي انساني راضي شويم.[22]پروفسور آرنولد توينبي، فيلسوف و مورخ انگليسي ضمن نطقي در كنفرانس صلح نيويورك گفت: تنها راه حفظ صلح و نجات نسل بشر، تشكيل يك حكومت جهاني و جلوگيري از گسترش سلاحهاي اتمي است.[23] انشتين ميگويد: يا بايد حكومت جهاني با كنترل بين المللي انرژي اتمي تشكيل شود يا حكومتهاي جداگانه محلي، همچنان باقي بمانند و منجر به انهدام تمدن بشري گردد[24]. البته اعتقاد به تشكيل حكومت جهاني واحد، پيشينه ديرينه دارد؛ ولي از روزي كه بشريت با حوادث خطرناك رو به رو شد، اين فكر قوت گرفت. زيو ـ فيلسوف يوناني (350 ق .م) ـ گويد: «همه مردم بايد از نظام جهاني واحد پيروي كنند، تا به خوشبختي برسند».[25]بلوتاك ـ مورخ يوناني (46 ـ 120 م) ـ گويد: «همه مردم، بايد يك نظام را تشكيل دهند و از يك قانون پيروي كنند؛ مانند گلهاي كه تحت اداره يك چوپان است و در يك مرتع به سر ميبرد».[26]مقالات زيادي حول جمهوري جهاني واحد، در آثار ويكتورهوگو ـ فيلسوف فرانسوي قرن هجدهم ـ نيز ديده ميشود.[27]اما اشكال اينجا است كه در جهاني كه مسابقه قدرت بر آن، استيلا يافته و فضاي جهان را عربدة جنونآميز ستمكاران و قدرتمندان پر كرده است، كدام مرجع بينالمللي ميتواند مسابقه تسليحات و اعمال قدرت قدرتمندان را به خوبي اداره كند؟و نيچه ميگويد: «آنها كه درك صحيح دارند، ميتوانند مژده دهنده ظهور شخصي باشند و زمينه را براي ظهور او هموار كنند».[28]چارهاي نيست جز آن كه همه دستگاهها و سيستمهاي حاكم بشري برابر يك مركز و مبدأ كه فارغ از تعصبات و علايق محلي، ملي، مسلكي، نژادي و ... باشد، گردن نهند؛ مركزي كه براي او، فقط بشريت به صورت يك مجموعه متشكل و مرتبط مطرح باشد.اما در تفكر اسلامي و شيعي، كسي عهدهدار ايجاد حكومت جهاني و سيستم عادلانه بشري ميشود كه از هرگونه علايق و تعصبات ملي، حزبي، نژادي و ... عصمت دارد و فقط براي او اجراي عدالت جهاني و نجات بشريت مطرح است.ادامه دارد ...پي نوشت : [1]. (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَي لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ). نور(24): 55.[2]. دكتر علي شريعتي، تاريخ و شناخت اديان، ج1، ص60 ـ 65. و ر.ك: ويل دورانت، لذات فلسفه، تهران، نشر انديشه، چاپ چهارم، 2537 طاغوتي، ص408 ـ 430.[3]. محمد رضا حكيمي، در فجر ساحل، تهران، شركت سهامي انتظار، چاپ اول، ص135، (به نقل از المعارف العالميه؛ كاظميني، اسلام و ديگران ؛ شيخ كاظم آل نوح، محمد و قرآن ؛ ابوالفضل مجتهد زنجاني، تاريخ قرآن).[4]. براي مطالعه بيشتر ر.ك: آينده بشريت از نظر مكتب ما نوشته سيد محمود طالقاني و ر.ك: امر عرب، المهدي المنتظر حقيقه ام خرافه؟، چاپ اول، بيروت، 1371ش، ص254.[5]. «اِّنَ عِيسي عليه السلام يَنْزُلُ قبْلَ يَوْمِ الُقِيمَهِ الِيَ الدُّنيا، فَلا يبَقي اهْلُ مِلَّهٍ ـ يَهُودِّيٌ وَ لا غيرُه ـ اِلّا آمَنُوا بِهِ قَبُلَ موتِهِمْ وَ يُصَلّي عِيسَي عليه السلام خلفَ المَهدِي». لطف الله صافي گلپايگاني، منتخب الأثر، ص479. [6]. «الَقائِمُ مِنّا منصُورٌ بِالرُّعبِ، مُؤَيَّدٌ بِالنُصِّر، تطويُ لَهُ الارضُ، وَ تظهُرُ لَهُ الُكُنُوُزُ، يبلُغُ سُلطانُه المشِرقَ وَ الْمغرِبَ، وَ يظهُرُ اللهُ ـ عَزَّوَجّلً ـ بِه دَيِنَهُ عَلَي الِدِّين كُلِّه وَ لوكَرِهَ المُشْرِكُونَ، فَلا يبقي فْي الارضِ خَرابٌ اِلاّ وَ عَمُرَ، و يَنزُلُ روُحُ اللهِ ـ عيِسَي بنِ مريَمَ فَيْصَلّي خلفَهُ...» همان، ص292؛ تفسير صافي، ج2، ص333؛ كشف الغمه، ج3، ص312.[7]. براي مطالعه بيشتر ر.ك: سيدمحمود طالقاني، پيشين.[8]. در فجر ساحل ص126، به نقل از مشكلات اجتماعي و نابسامانيهاي قرن بيستم، ص32 به بعد؛ سيد صدرالدين صدر، المهدي، قم، انتشارات انصاريان، ص223.[9]. عبدالحسين سعيديان، دائرة المعارف بزرگ نو، ج3، تهران، چاپ ماه منتظر، 1358ش، ص2192، به نقل از مجله علم و زندگي.[10]. دايره المعارف بزرگ نو ، ج3، ص2176.[11]. محمدتقي مدرسي، تفسير هدايت، ترجمه: احمد آرام و عبدالمحمد آيتي، مشهد، چاپ آستان قدس رضوي، بنياد پژوهشهاي اسلامي، 1377ش، ج10، ص117.[12]. همان، ج10، ص118.[13]. همان.[14]. همان،ص95، به نقل از: مجله الحقيقة الواضحه، مورخ 1/2/1982 م.[15]. همان، ص66؛ امر عرب، پيشين، ص586 ـ 588.[16]. عقيقي بخشايشي، دشمنان بشر، ص50 ـ 51، به نقل از: آمار سازمان ملل، انتشارات نسل جوان، 30.[17]. دشمنان بشر، ص18 ـ 19، به نقل از تاريخ جنگ جهاني دوم، سپهبد نخجواني، ص71 و روزنامه اطلاعات 19/9/39.[18]. (ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ)؛ روم (30): 42.[19]. جان كندي، استراتژي صلح، ص66، ترجمه عبدالله گله داري، چاپ سوم، 1342ش.[20]. «بينَ يَدَي المهدي موتُ اَحمَر وَ موتُ أبيَض وَ جَرادٌ في حِينِه وَ جَرادُ في غيِرحِينِه فالمَوتُ الاحْمَرُ فَالسَّيفُ وَ امّا الاُبيضُ فَالطّاعُونُ». شيخ طوسي، غيبت، ص267؛ نعماني، غيبت، ص278؛ شيخ صدوق، كمال الدين، ص655؛ مجلسي، بحارالانوار، ج52، ص207.[21]. برتراند راسل، اميدهاي نو، ترجمه دكتر علي شايگان، تهران، 1336ش، ص134 ـ 137.[22]. سيد عبدالكريم هاشمي نژاد، مشكلات مذهبي روز، موسسه انتشارات فراهاني، 1352، ص23، به نقل از تاثير علم بر اجتماع، ص199.[23]. همان، ص24، به نقل از روزنامه اطلاعات شماره 11617 و سيدمحمود طالقاني، پيشين، ص53.[24]. همان، ص21، به نقل از مفهوم نسبيت انيشتين، ص35.[25]. امر عرب، پيشين، ص213.[26]. همان.[27]. همان.[28]. همان، ص214.منبع: مجله انتظار – ش 27/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 597]
صفحات پیشنهادی
تشكيل حكومت جهاني ، چرا و چگونه ؟ ( 2 )
( 2 )- تشكيل حكومت جهاني ، چرا و چگونه ؟ ... است؛ پيامبراني كه حداكثر چوپان و برخاسته از ميان طبقات محروم بودند، با دو شيوه بر خصم بدانديش خود به پيروزي رسيدند:1.
( 2 )- تشكيل حكومت جهاني ، چرا و چگونه ؟ ... است؛ پيامبراني كه حداكثر چوپان و برخاسته از ميان طبقات محروم بودند، با دو شيوه بر خصم بدانديش خود به پيروزي رسيدند:1.
تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1)
تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1) نویسنده : حجت الاسلام عزيزالله عليزاده مالستاني چكيدهميتوان دلايلي يافت كه پيروزي حضرت مهدي صاحب زمان عجل الله تعالي فرجه ...
تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1) نویسنده : حجت الاسلام عزيزالله عليزاده مالستاني چكيدهميتوان دلايلي يافت كه پيروزي حضرت مهدي صاحب زمان عجل الله تعالي فرجه ...
ایدز چرا و چگونه؟
تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1) تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ ... زمين كشته خواهند شد و آنها كه زنده ميمانند، به انواع بيماريهاي هستهاي مانند سرطان و ايدز، ...
تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1) تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ ... زمين كشته خواهند شد و آنها كه زنده ميمانند، به انواع بيماريهاي هستهاي مانند سرطان و ايدز، ...
عنوان : ضرورت حکومت عدل جهاني (1. راه فطري)
چرا در آخرالزمان بايد حکومت توحيدي و جهاني برپا شود ؟ ... تبيين راه فطرت راه فطري بر ضرورت تشکيل حکومت عدل جهاني را از چند راه مي توان ترسيم نمود:1- راه فطرت ، بر پايه ي ميل به حکومت ... پس چگونه منفور فطري همه ي افراد بشر ، ريشه کن نشود؟
چرا در آخرالزمان بايد حکومت توحيدي و جهاني برپا شود ؟ ... تبيين راه فطرت راه فطري بر ضرورت تشکيل حکومت عدل جهاني را از چند راه مي توان ترسيم نمود:1- راه فطرت ، بر پايه ي ميل به حکومت ... پس چگونه منفور فطري همه ي افراد بشر ، ريشه کن نشود؟
ويتامين هاي آنتي اکسيدان و محرک سيستم دفاعي بدن
درضمن درجذب آهن سوخت و سازبافت ها و توليد آنزيم ها ،تشکيل دندان ها و استخوانها نيز ... تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1) · تشكيل حكومت جهاني ، چرا و چگونه ؟ ( 2 ) ...
درضمن درجذب آهن سوخت و سازبافت ها و توليد آنزيم ها ،تشکيل دندان ها و استخوانها نيز ... تشكيل حكومت جهاني، چرا و چگونه؟ (1) · تشكيل حكومت جهاني ، چرا و چگونه ؟ ( 2 ) ...
حکومتحضرت مهدی علیه السلام تنها حکومت واحد جهانی
حکومتحضرت مهدی علیه السلام تنها حکومت واحد جهانی نويسنده:خدامراد سلیمیان بحث ... و حاکمان حکومت جهانی چیست و حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام چگونه حکومتی خواهد بود؟ ... در آن دوران به دست آن امام بزرگ، آرمان والای تشکیل جامعه بزرگ بشری و خانواده ... که ناگزیر به آرمان حکومت واحد جهانی شیعی منجر میشود، از این قرار است: 1 .
حکومتحضرت مهدی علیه السلام تنها حکومت واحد جهانی نويسنده:خدامراد سلیمیان بحث ... و حاکمان حکومت جهانی چیست و حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام چگونه حکومتی خواهد بود؟ ... در آن دوران به دست آن امام بزرگ، آرمان والای تشکیل جامعه بزرگ بشری و خانواده ... که ناگزیر به آرمان حکومت واحد جهانی شیعی منجر میشود، از این قرار است: 1 .
نويسنده:فرشاد شريعت جهاني شدن ليبراليسم و پارادوكس جمهوري ...
نويسنده:فرشاد شريعت جهاني شدن ليبراليسم و پارادوكس جمهوري اسلامي ... در دستيابي توأمان به دو محتوي نشان دهد كه چرا و چگونه جمهوري اسلامي ايران با هويتي مستقل ... [1] بررسي بيشتر نشان ميدهد كه اتفاقاً چنين برداشتي از نظريه سياسي ... روشن است كه با غيبت كبري و عدم حضور رهبري معصوم, شيعه با مسئله تشكيل حكومت مواجه شد.
نويسنده:فرشاد شريعت جهاني شدن ليبراليسم و پارادوكس جمهوري اسلامي ... در دستيابي توأمان به دو محتوي نشان دهد كه چرا و چگونه جمهوري اسلامي ايران با هويتي مستقل ... [1] بررسي بيشتر نشان ميدهد كه اتفاقاً چنين برداشتي از نظريه سياسي ... روشن است كه با غيبت كبري و عدم حضور رهبري معصوم, شيعه با مسئله تشكيل حكومت مواجه شد.
نويسنده: روح الله حسينيان جشنهاي 2500 ساله شاهنشاهي ، چرا و چگونه
نويسنده: روح الله حسينيان جشنهاي 2500 ساله شاهنشاهي ، چرا و چگونه؟ ... در همان ايام كميتهاي باسرپرستي علاء، وزير دربار، جهت مطالعهي طرحهاي لازم تشكيل شد. ... را كهنخستين حكومت آريايي تاريخ جهان و در عين حال اولين امپراطوري جهاني تاريخ بود"بنياد نهادند. شاه با برقراري جشنهاي 2500 ساله دو چيز را پي ميگرفت: 1ـ "با پل زدن بين خودو ...
نويسنده: روح الله حسينيان جشنهاي 2500 ساله شاهنشاهي ، چرا و چگونه؟ ... در همان ايام كميتهاي باسرپرستي علاء، وزير دربار، جهت مطالعهي طرحهاي لازم تشكيل شد. ... را كهنخستين حكومت آريايي تاريخ جهان و در عين حال اولين امپراطوري جهاني تاريخ بود"بنياد نهادند. شاه با برقراري جشنهاي 2500 ساله دو چيز را پي ميگرفت: 1ـ "با پل زدن بين خودو ...
ابعاد جهاني آموزه مهدويت (1)
ابعاد جهاني آموزه مهدويت (1) گفت و گوی فصلنامه انتظار با دكتر همايون همتي، ... شدن را به نحوي به آيندة جهان و تشکيل حکومت واحد جهاني ارتباط ميدهند و گاهي هم مغالطه ... يعني بررسي ميکنند که چرا فرد عضو اين گروهها از جامعة خود، سرخورده شده و دنبال يک ... و وجه اشتراک اعتقادي ما را ـ براي اينکه پايهاي براي اديان باشد ـ چگونه ميبينيد؟
ابعاد جهاني آموزه مهدويت (1) گفت و گوی فصلنامه انتظار با دكتر همايون همتي، ... شدن را به نحوي به آيندة جهان و تشکيل حکومت واحد جهاني ارتباط ميدهند و گاهي هم مغالطه ... يعني بررسي ميکنند که چرا فرد عضو اين گروهها از جامعة خود، سرخورده شده و دنبال يک ... و وجه اشتراک اعتقادي ما را ـ براي اينکه پايهاي براي اديان باشد ـ چگونه ميبينيد؟
نويسنده: محمدصادق مزيناني حكومت اسلامي در عصر انتظار (قسمت ...
بيشتر فقهاي شيعه, تشكيل حكومت اسلامي را در دوره غيبت, ضروري مي دانند و بر اين باورند ... 1. برداشت نادرست از رواياتي كه گسترش ستم و فساد را از نشانه هاي ظهور امام ... با سيره قطعيه معصومين(ع) ناسازگار است,زيرا آنان, با اين كه در انتظار حكومت جهاني ... امروز, جاي آن است كه از دست اندازي تو بدين مسند, در شگفت فرو روند, چرا كه تو, ...
بيشتر فقهاي شيعه, تشكيل حكومت اسلامي را در دوره غيبت, ضروري مي دانند و بر اين باورند ... 1. برداشت نادرست از رواياتي كه گسترش ستم و فساد را از نشانه هاي ظهور امام ... با سيره قطعيه معصومين(ع) ناسازگار است,زيرا آنان, با اين كه در انتظار حكومت جهاني ... امروز, جاي آن است كه از دست اندازي تو بدين مسند, در شگفت فرو روند, چرا كه تو, ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها