تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804780393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاويه و نماز جمعه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
معاويه و نماز جمعه
معاويه و نماز جمعه مسعودي مي گويد: کار فرمانبرداري و اطاعت کورکورانه ي مردم از معاويه به جايي رسيد که وقتي به طرف صفين مي رفت نماز جمعه را روز چهارشنبه اقامه کرد و تمام سپاهيانش به وي اقتدا کردند و با وجود اين بدعت آشکار، مورد اعتراض واقع نشد و در ميدان جنگ به فرمانش از سر مي گذشتند و او را سرور و مطاع خود مي دانستند.بعد از جنگ صفين سلطه وقدرت معاويه افزايش يافت و مردم، بي چون و چرا، دستوراتش را به کار مي بستند و بيش از پيش در راه اجراي فرمان هايش به اطاعت تن مي دادند. اهالي شام آن چنان تسليم معاويه شدند که فرمانش را بر فرمان خدا و پيغمبر، حتي فرمان عقل و وجدان مقدم مي داشتند گويي فقط به خواسته ها و دستورهاي او فکر مي کردند و براي عدل و انصاف، حق و فضيلت، شرافت و درست کاري و ديگر سجاياي انساني ارزش قائل نبودند.يکي از سربازان کوفي که با شتر خود به جبهه ي جنگ صفين آمده بود در مراجعت، مصمم شد سفري به شام نمايد و از نزديک حوزه ي حکومت معاويه را ببيند. تصميم خود را عملي نمود و رهسپار شام گرديد.روزي که وارد دمشق شد با سربازي از لشکريانش معاويه مواجه گرديد که او را در صفين ديده بود و مي دانست از دوستان علي عليه السلام است. نزديکش آمد، با وي گلاويز شد و گفت: اين ناقه که تو بر آن سواري متعلق به من است و تو در صفين از من گرفتي، مردم جمع شدند، اختلاف و گفت وگو بين آن دو بالا گرفت و ناچار به معاويه مراجعه کردند. دمشقي دعواي خود را طرح نمود و براي اثبات گفته ي خود، پنجاه شاهد آورد و همه گواهي دادند که ناقه متعلق به مرد شامي است. معاويه به نفع او حکم داد و به کوفي امر نمود که شتر را تسليم وي نمايد.در لغت عرب «ناقه» اسم شتر ماده است و «جمل» نام شتر نر. پس از صدور حکم، مرد کوفي به معاويه گفت اين شتر «جمل» است نه «ناقه» و مرد دمشقي از آغاز مدعي ناقه بود و پنجاه شاهد نيز به عنوان ناقه، شهادت دادند و در واقع خواست با اين تذکر، معاويه را به حقيقت امر متوجه کند و به او بفهماند که اين هياهو يک صحنه سازي بيش نبود و حکمي که داده ناصحيح و برخلاف حق است ولي معاويه به اظهارات او اعتنا نکرد و گفت حکمي است که صادر شده و بايد اجرا شود.مجلس قضا پايان يافت. طرفين دعوا و شهود متفرق شدند، لکن معاويه در پنهان، مرد کوفي را احضار نمود. قيمت شترش را پرسيد و دو برابر آن به وي پرداخت نمود، به علاوه مورد عنايت و احسانش قرار داد.و قال له ابلغ عليا اني اقابله بمائه الف مايهم من يفرق بين الناقه و الجمل: به او گفت: از قول من اين مطلب را به علي عليه السلام برسان که من مي توانم با صد هزار سربازي که بين ناقه و جمل فرق نمي گذارند با شما مقابله نمايم.مرد دمشقي و پنجاه نفر شهودش مانند ديگر مردم شام، طرفدار معاويه و مطيع بي قيد و شرط او بودند. اينان به حق و باطل، حلال و حرام، و خشنودي و خشم خدا فکر نمي کردند، فقط در اين انديشه بودند که با هر صورت ممکن از معاويه و طرفدارانش حمايت نمايند و به علي عليه السلام و يارانش آسيب برسانند به فرموده ي امام صادق عليه السلام، بني اميه به مردم آزادي ندادند که شرک را بشناسند و تعاليم اسلام را به درستي فراگيرند براي آن که بتوانند در مواقع لازم آنان را به اعمال مشرکانه وادار کنند و منويات ناروا و غير مشروع خويش را بر آنها تحميل نمايند.(2)پي نوشت ها:1- اقتباس از تفسير کشاف، ج 4، ص 536 (ذيل آيه) و نورالثقلين، ج 5، ص 329 (بايد توجه داشت که هنگام اين جريان هنوز «دحيه ي کلبي» مسلمان نشده بود.)2- مروج الذهب، ج 3، ص 31.منبع: مقاله معاويه و نماز جمعه/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 514]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن