واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خانوادة شهيدان ، عاشقان كوي حق اعتبار و توجه خانوادههاي شهدا به پيام و رسالتي كه به عهده دارند به عنوان اصيلترين و جامعترين تكليفي است كه بر عهده آنان محوّل شده است سنگين ترين و قويترين اهرمي كه اصالت انقلاب و عملي شدن شعارهايش مانند استقلال و آزادي و ديگر شعارهاي آن را تضمين ميكند و در انقلاب اسلامي نيز از عمدهترين عوامل پيدايش و پيروزي نهضت به حساب ميآيد چرا كه تفكر و حركت سياسي مسلمانان جريان خود را از عقايد و آموزشهاي ديني شروع ميكند و ابتدا آيات قرآن و سپس سنت و سيرة رهبران معصوم اسلام مخصوصاً به كارگيري همة امكانات خانواده شهداي صدر اسلام و در رأس همه خانوادهها و بازماندگان شهداي هميشه زندة عاشورا از بهترين عوامل كوشان و ثمر عاليترين و پرارجترين نمودهاي انقلاب توحيدي است. آن جامعه شناس اسلامي گفته است آنان كه رفتند كاري حسيني كردند و آنان كه ماندند بايد كاري زينبي كنند والا يزيدياند. بديهي است كه اين گفتار از اصالت و تأثير خاصي برخوردار است قبل از هر چيز بايد به اين نكته توجه كرد كه انجام كاري حسيني با همة سختي و سنگينياش سهل و آسان است آنچه كه از كار حسيني سختتر است كاري زينبي است و با حسابي دقيق ابلاغ رسالت و پيام خون. ما نميدانيم كه در انقلاب عاشورا و به ثمر رسانيدن آن چند درصد كار به عهده حسين بوده است و جند درصد آن به عهده زينب اما قاطعانه ميتوانيم بگوييم كه اگر صبر و تحمل و كارداني بيش از حد زينب و خانوادههاي شهيدان نبود كا ر نهضت ناتمام انقلابي نافرجام ميماند. به اين معنا انقلاب را كساني به بار نشانيدند كه نه تنها توقع يك تسليت و رفاه نسبي نداشتند كه بعد از شهادت عزيزانشان صددرصد آمادة رنجها و تلخيها شلاق خوردنها شب زنده داريها در خرابههاي شام و زندانهاي كوفه بودند به طناب و زنجير بسته شدند و ناسزا و شماتت و زخم زبان و... شنيدند. ما اصولاً بايد معنا و كاربرد مرثيه خواني و روضه خواني و اشك ريختن در حوادث كربلا و عاشورا را بدانيم و به دنيا مخصوصاً ملتهاي تحت سلطه بفهمانيم. بايد درك كنيم كه انقلاب و رفاه آشتي ناپذيرند و تمام جامعههاي انقلاب كرده اين حقيقت را پذيرفتهاند. منتها هر كس با معيارها و مقياسهاي فرهنگ سرزمين و تاريخ و مقدسات مخصوص خود. اگر ما بدانيم از صميم قلب بپذيريم كه رنج و عذاب شخص انقلابي تازه بعد از پيروزي انقلابش آغاز ميشود و اگر به اين واقعيت معتقد باشيم كه پيروزي انقلاب سرآغاز فشارها و رنجها و محاصرههاي همه جانبه و بالاخره تحمل عواقب دراقتادن با خدايان زرو زور است و بفهميم كه رگههاي حياتي منافع زورگويان با انقلاب تودههاي محروم قطع ميشوند و بدانيم كه هيچ گاه زورگويي معتاد به خون و سرنوشت ملتها در مراحل پس از انقلاب آرام ننشسته و تماشاگر صحنه نخواهد بود و از تمام امكاناتش در جهت سركوب انقلاب سود خواهد جست تحمل مصائب كمرشكن و فشارهاي كشنده محاصرهها كمبودها نبودها داغها سوزها و جنگهاي تحميلي و حتي انواع بيماريها و آلودگيهاي مادي و مهنوي براي ما نه تنها سهل آسان خوهد بود كه بصورت دردهاي كليدي لذت بخش نيز خواهد شد. عمده درك اين واقعيت است كه وقتي پاكترين و شوريدهترين انسانهاي تاريخ مانند محمد(علیه السلام) و عيسي(علیه السلام) و حسين(علیه السلام) دست به انقلاب ميزنند بيترديد و بيوقفه از طرف استكبار جزيزه العرب محاصرةاقتصادي ميشوند. حتي چند جرعه آب براي بچة بيزبان مسئلهساز ميشود داغها و سوزها و گرسنگيها و هرزه شنيدنها و شلاق خوردنها و مشاهدة اسير تب دار در ميان قفس آهنين كه جاي خود دارند. اساساً روضه و گريه در مصائب كربلا يعني يادگيري اين مسائل و كشش به سوي چنين انقلابي يعني تحمل چنين مصيبتهايي از اين روست كه در اسلام خواندن روضه و شنيدن مرثيه و ريختن اشك در مصائب عاشورا اين همه ثواب و اجر دارد. اصولاً ثواب و اجر يعني چه؟ بهشت براي عزادار حسين واجب ميشود و يا عزادار آن حضرت بهشتي ميشود يعني چه؟ يعني نجات يافتن از آتش دنيا و آخرت. يعني برچيدن بساط ظلم و ظالم يعني قرباني شد در پاي انقلاب و نجات از انواع بدبختي ها يعني دگرگون ساختن فرهنگ منحط جامعه و تغيير سرنوشت نسل ها. خانوادهها و فرزندان عزيز انقلاب كه صاحبان واقعي اين كشور و اين انقلاب هستند نبايد از روند اصيل و مسير انقلابي خود منحرف شوند و خدا نياورد روزي را كه فرزندان و خانوادههاي شهيدان نقش مؤثر خود را در تاريخ اسلام ناديده بگيرند و با اين كار ضربهاي به انقلاب بزنند كه ضربهاي كه جبران آن قرنها وقت و نيروي عظيم تاريخ را هدر ميدهد بر تاريخ از اين مصائب بسيار رفته كه شرح اجمالي آن نيز از حوصلة اين بحث خارج است. به هر حال خدا نياورد روزي كه خانوادههاي شهيدان نسبت به رسالتشان بيتفاوت باشند و فراموش كنند كه بارور ساختن خون عزيزانشان با زجرها و شنيدن شماتتها و ناسزاها و شلاق خوردنها و رفتن راه در ميان خار مغيلان رابطةمستقيم دارد. و نه تنها اين گونه رسالتها را فراموش كنند كه چيز و چيزهايي را هم طلبكار باشند و به عمق اين حقيقت پي نبرند كه انقلاب اول خواستههايش را ميگيرد و سپس در شرايط خاصي ديون را به جامعةانقلابي ميپردازد. و اين قانون است چه در انقلابهاي مذهبي و الهي و چه در انقلاب هاي مادي و ماترياليستي چه در انقلابهاي موسي و عيسي و حسين و يا در انقلابهاي اكتبر شوروي و نيكاراگوآ اين قانون و سنت فطري اين جهان است كه انقلاب قبل از خواستن و گرفتن خواستههايش به پرداخت ابتداييترين ديون خود اقدام نميكند و آب هبچ گاه سربالا جريان پيدا نميكند . و اين است رمز پيامدهاي طلايي اكثر انقلابها ودر طول تاريخ گذشته و نيز همين است راز تمدنهاي حيرت انگيز انقلابهايي كه دكتر گوستاو لوبون با يك دنيا سرفرازي از بازدهانقلاب هاي عرب ها و مسلمانان نقل ميكند و همة خاور شناسان نيز همين معنا را تأييد ميكنند. منبع: http://www.navideshahed.com/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]