تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836162934
دریچهای به سوی روشنایی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دریچهای به سوی روشنایی نويسنده: مهدی سلطانیرنانی در میان عبادات، نماز دارای ارزش والا و اهمیت بسزایی است که از پیشینهای دیرینه و ماندگار برخوردار است. در قرآن کریم از زبان حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ نقل شده که فرمود:«و أوصانی بالصلاة و الزکاة ما دمت حیّا»(1)«خداوند مرا به نماز و زکات سفارش کرده است، تا آنگاه که زندهام.»در تاریخ، نخستین عبادتی که خداوند متعال، آن را بر پیامبران به منظور گسترش پیام توحید امر نمود و پیامبر اسلام نیز پیش از هر چیز به برپایی آن فرمان داد، نماز بود. احکام اسلامی در سایه نماز تشریع شده است و تبلیغ آنها بدون سلاح نماز نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت.نماز یکی از عناصر بنیادی و اساسی جامعه اسلامی، به منظور ریشه کن کردن کفر و فرهنگ بیگانه و از تعلیمات مهم زیر بنایی اسلام و یکی از ارزشهای اخلاقی، معنوی و اجتماعی این مکتب آسمانی به شمار میرود.نماز، چون کعبهای است که سایر اعمال عبادی بر گرد آن میگردد و با آن ارتباط ناگسستنی و محکمی دارد. در قرآن، نماز همپای زکات ذکر شده و اعمال سیاسی ـ عبادی حج با همه ارزش فراگیرش، بدون نماز طواف، ناقص و باطل است. جهاد نیز روح، معنا و انگیزه خود را از نماز میگیرد. در اصل، همه اعمال عبادی اسلام، اعم از فردی و اجتماعی، به نحوی با نماز پیوند، و تحت تأثیر مستقیم آن قرار دارند. به علاوه، نماز عبادتی است که در هیچ حال کنار گذاشتنی و شایان بیاعتنایی و سستی نیست: «الصلاة لا تسقط بحالٍ».نماز، یاد خدا و سخنی دلانگیز با او و دریچهای به سوی نور و روشنایی باطنی است. نماز اظهار عبودیت در برابر معبودی یکتا و بی همتا و پرواز ملکوتی همه بندگان به سوی اوست: «الصلاةُ معراج المؤمن»، تا آنجا که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: «جعلت قرة عینی فی الصلاة»(2) این پرواز معنوی مایه قرب به درگاه رب العالمین میشود: «الصلاةُ قربانُ کلّ تقیّ».(3)نقش اثر بخش و تحول آفرین نماز تا بدان پایه است که میتواند مایه رستگاری، تقوا و طهارت دلها و بهبود روابط اجتماعی شود و جریان نیرومند و سنگر استواری در جلوگیری و ممانعت از پلیدیها و انحرافات اخلاقی و اجتماعی باشد؛ زیرا «إنَّ الصلوة تَنْهی عَنِ الفحشاءِ و المنکرِ و لَذکرُ اللّه اکبر ... »(4). چون فواید فردی و اجتماعی این عبادت اصیل بی شمار است، این چنین در فرهنگ اسلام از جایگاهی والا برخوردار شده و قبولی همه اعمال در درگاه حضرت الوهیّت وابسته و مشروط به قبولی آن گردیده است: «اِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ ماسَواها»(5)نخستین کسی که پس از پیامبر گرامی اسلام به ادای نماز افتخار یافت و مدال معنوی این عبادت استوار اسلامی را به گردن آویخت، علی ـ علیه السلام ـ بود. او نخستین مردی بود که اسلام آورد و پشت سر رسول خدا ایستاد و به نماز او اقتدا کرد.علی ـ علیه السلام ـ مرد نماز بود و حرکت، و آخرین وصیت آن امام همام نیز توصیه به نماز بود. او همان علی بود که در حال نماز، در محراب عبادت، فرقش شکافته شد و روح بزرگش به ملکوت اعلی پرواز کرد و از دریچه نماز به دیدار حق تعالی شتافت و به فلاح و فوز حقیقی و ابدی دست یافت. خود نیز در نهج البلاغه فرمود:«اللهم إنّی اَوّلُ مَنْ أنابَ و سَمِع و اَجابَ، لَم یَسْبِقْنی اِلاّ رسولُ الله بالصَّلاةِ.»(6)«بار پروردگارا! من نخستین کسی هستم که به حق رسیده و آن را شنیده و پذیرفته است، هیچ کس بر من به نماز پیشی نگرفت، مگر رسول خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ .»در روایتی دیگر از آن حضرت منقول است که فرمود:«وَ لَقَد صَلَّیْتُ مع رسول اللّه ـ صلی الله علیه و آله ـ قَبْل النّاسِ بِسَبع سنین و أنا اوّل مَنْ صَلّی مَعَهُ.»(7)خداوندا من آن اوّل کس استم که حق بشنیده و در کار بستم زجان و دل شدم سوی انابت نداهای تورا کردم اجابت کسی بر من به شهراه حقیقت به جز پیغمبرت نگرفته سبقت چو او بهر نماز افراخت قامت ببستم قامت و کردم قیامت نماز، نشانه ملیّت اسلامیاز دیدگاه امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ نماز نشانه ملیّت اسلامی و عملی است که مسلمانان به آن، ممتاز و مشخص میشوند:«وَ إقامُ الصَّلوةِ فَإنَّهَا المِلَّة.»(8)در جاهای دیگر نهج البلاغه نیز، نماز به عنوان شعار اصلی ملّت اسلام معرفی و شناخته شده است. به همین دلیل کسی که نماز را ترک میکند، کافر خوانده شده و از ملیّت دین اسلام و شریعت الهی بیرون رفته است؛ پیامبر اکرم ـ صلی اللّه علیه و آله ـ فرموده:«بین العبد و بین الکفر ترک الصّلوة.»(9)«فاصله انسان و کفر، ترک نماز است.»نماز فی نفسه فعلی فردی است و هر کسی باید در انجام دادن آن تلاش کند، ولی کتاب و سنّت بدین مطلب تصریح دارند که نه تنها نماز گزار موظّف است که خود نماز گزارد، بلکه باید در احیای این فریضه الهی در جامعه اسلامی نیز کوشا باشد، مانند همان عملی که امام علی ـ علیه السلام ـ در معرکه جنگ و سیّد الشهدا امام حسین ـ علیه السلام ـ در ظهر عاشورا انجام دادند و برای نماز فداکاری و جانفشانی نمودند.نماز، چون کعبهای است که سایر اعمال عبادی بر گرد آن میگردد و با آن ارتباط ناگسستنی و محکمی دارد.علاوه بر اینها، نماز از برنامههای مهم ملّی و دینی تمام پیامبران الهی بوده است. نکته مهم دیگر در این باب که ما را به جایگاه ویژه نماز در حکومت الهی ره مینماید، این است که حضرت علی ـ علیه السلام ـ با تأکید فرمود:«نماز نفس ملّت و دین است.»از این سخن در مییابیم که اگر در جامعهای فرهنگ نماز به شیوه صحیح خود، نهادینه شود، و قرآن چنان که شایسته است اقامه گردد، آن جامعه، ملیّت و آیین هویّت اصلی خودش را هرگز از دست نخواهد داد و در مقابل سیل تهاجم فرهنگی غرق نمیشود.اهمیت نماز اوّل وقت«صَلِّ الصَّلوة لِوَقْتِها الموَقَّتِ لَها و لاتُعَجِّل وَقتها لِفراغٍ و لاتؤَخِّرها عَن وقتها لإشتغالٍ.»(10)«نماز را در وقت معین آن به جای آر و به دلیل اینکه بیکاری پیش از وقت آن را به جا نیاور و به بهانه کار داشتن آن را به تأخیر مینداز.»از آنجایی که نمازهای یومیّه، بلکه تمامی فرایض الهی، اوقات معیّن و مشخّصی دارند، نمازگزار با رعایت اوقات نماز، رفته رفته با انضباط و وقتشناس میشود و در واقع، نماز «تمرین وقتشناسی» است. استاد شهید حضرت آیةاللّه مرتضی مطهّری ـ رضوان اللّه علیه ـ مینویسد:«مسئله مهم دیگری که در باب نماز مورد توجّه واقع شده، دقّت زیاد نسبت به مسأله وقت است، به طوری که دقیقا روی دقیقه و ثانیه آن حساب میشود.»(11)مسائل تربیتی باید تحت انضباط و شرایط معیّن قرار گیرد تا عدّهای آن را به فراموشی نسپارند و بهانهای برای ترک کردن آن نداشته باشند. در حقیقت نماز یک کلاس انسان سازی است.درباره فضیلت اقامه نماز در وقت مقرّر و عقوبت تأخیر انداختن آن از وقت، در روایات بسیاری سخن رفته است. به عنوان نمونه نوشتهاند که حضرت رضا ـ علیه السلام ـ برای استقبال از خویشاوندان خود از خانه و شهر خارج شد، در بین راه وقت نماز فرا رسید، حضرت به کناری رفته و ایستاد و به یکی از همراهان خود فرمود: اذان بگو تا نماز بگزاریم! آن فرد عرض کرد: ما در انتظار میهمانان خود هستیم و نماز را بعد خواهیم خواند. حضرت فرمود: «خدایت بیامرزد، هیچ گاه بدون عذر، نمازت را از اوّل وقت به تأخیر مینداز و همیشه نماز را در اوّل وقتِ آن به جای آور!». سپس به نماز ایستادند.(12)درباره اوقات شرعی نمازهای یومیّه، امام علی ـ علیهالسلام ـ طی نامهای که به یکی از حاکمان شهرها نوشته، فرموده است:«امّا بَعْدُ فَصلّوا بالنّاسِ الظُّهرَ حتّی تفیءَ الشَّمسُ مَرْبِض العَنْز؛ وَ صَلّوا بِهِمُ العَصْرَ وَ الشَّمسُ بیضاءُ حَیَّةٌ فی عُضوٍ مِنَ النَّهار حینَ یُسَارُ فیها فَرْسَخانِ وَ صَلّوا بِهِمُ المَغْربَ حینَ یُفْطِرُ الصّائمُ وَ یَدْفَعُ الحاجُّ إلی مِنی وَ صلّوا بِهِمُ العِشآءَ حینَ یتوارَی الشَّفَقُ إلی ثُلُثِ اللّیل، و صَلّوا بِهِمُ الغداةَ و الرَّجُلُ یَعْرِفُ وَجْهَ صاحبِه.»(13)«نماز ظهر را به جماعت هنگامی به پا دارید که سایه آفتاب به اندازه دیوار خوابگاه بزی برگردد و نماز عصر را با آنان هنگامی بخوانید که خورشید در پارهای از روز روشن و درخشان بوده و میتوان تا هنگام مغرب، پیاده دو فرسخ راه را پیمود و نماز مغرب را با آنها هنگامی به جا آورید که روزه دار افطار میکند و حاجی به منی روانه میشود و نماز عشا را با آنها زمانی بخوانید که ثلثی از شب گذشته و سرخی پنهان میگردد و نماز صبح را با آنها هنگامی به پا دارید که شخص، چهره رفیق و همراه خود را بشناسد.»آن حضرت، پس از آنکه محمّد بن ابی بکر را برای فرمانداری مصر انتخاب نمود، دستورالعملی درباره نماز اوّل وقت نوشت و به وی ابلاغ فرمود:«صَلِّ الصَّلوة لِوَقْتِها، المُوَقَّت لها و ... و اعْلَمْ أنّ کُلّ شیءٍ مِنْ عملک تَبعٌ لِصَلاتِک.»(14)نماز را در وقت اختصاصی خودش بخوان (اوّل وقت) و چون بیکار شدی، در انجام نماز شتاب نکن، یا چون به کاری مشغول هستی، نماز را تأخیر مینداز و بدان که تمام اعمال تو در گرو قبولی نماز توست.»در کتابهای روایی نیز، از علی ـ علیه السلام ـ درباره اهمیّت نماز اوّل وقت و برکات آن سخنان بسیاری ذکر شده است. برای نمونه، ایشان در حدیثی از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل مینمایند که بندهای نیست که به اوقات نماز و طلوع و غروب خورشید اهمیتی بدهد، مگر اینکه من برای او راحتی هنگام مرگ و برطرف شدن غم و اندوه و نجات از آتش دوزخ را ضامن میشوم.(15)حالات امام علی ـ علیه السلام ـ در نمازدر این نوشتار سزاوار است که به ذکر جلوههایی از نماز، حالات معنوی و عبادت علی ـ علیه السلام ـ اشاره شود که به حق باعث تنبّه و تذکّر پیروان آن بزرگوار خواهد گردید.الف: خشوع بیمانندامیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ هنگامی که داخل نماز میشد، همچون بنایی ثابت و استوار و بدون تحرّک بود و چه بسیار رکوع و سجودش طولانی میشد و بدون توجه قلبی ذکر نمیگفت و بدنش از بس بیحرکت بود که گاهی مرغی بر پشت مبارک آن حضرت مینشست، و هیچ کس به جز علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ و علی بن الحسین ـ علیهم السلام ـ طاقت نداشتند که مانند رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نماز بخواند.(16)روایات فراوانی درباره خشوع آن حضرت وارد شده است، از جمله امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمودند:«کان علیٌ إذا قام إلی الصّلاةِ، فقال: و جَّهْتُ وَجْهِیَ لِلّذی فَطَرَ السّموات و الأرض و تَغَیُّرُ لو نِهِ یُعْرف ذلک فی وجهه.»(17)«هر گاه علی به نماز برمیخاست، میگفت: روی خود را به سوی کسی کردم که آسمانها و زمین را آفرید، و رنگش تغییر میکرد به طوری که در چهرهاش پیدا بود.»در تفسیر قشیری آمده است:«علی ـ علیه السلام ـ چون وقت نماز میشد، رنگش تغییر میکرد و به خود میلرزید، به آن حضرت عرض میشد، شما را چه شده است؟ میفرمود: هنگام ادای نماز، یعنی امانتی بزرگ رسیده است که خدای تعالی آن را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرد و آنها از پذیرش آن ابا کردند و انسان آن را به عهده گرفت و من با این ضعف و ناتوانیام، نمیدانم آیا از عهده برداشتن این بار به خوبی بر میآیم یا نه.»(18)ب: حضور قلبابتدا باید توجه نمود که این حالت در نماز یک امر باطنی است که معمولاً درک آن برای شخص دیگر بسیار مشکل و حتّی غیر ممکن است. فقط خدای عزّوجل از باطن و ضمیر نمازگزار آگاه است.از این رو پی بردن به وجود این حقیقت در شخص نمازگزار بسیار کار مشکلی است. آنچه در منابع مذهبی درباره حالات حضرت علی ـ علیه السلام ـ در نماز نقل شده که مجموعا حاکی از حضور قلب بالای وی در نماز میباشد، فراوان است که در اینجا به ذکر چند نمونه بسنده میکنیم.نخستین کسی که پس از پیامبر گرامی اسلام به ادای نماز افتخار یافت و مدال معنوی این عبادت استوار اسلامی را به گردن آویخت، علی ـ علیهالسلام ـ بود.1ـ بیرون آوردن تیر از پای آن حضرتدر جنگ صفّین تیر از پای حضرت بیرون کشیدند، در حالی که مشغول خواندن نماز بود و حضرت درد را احساس نکرد، و قبل از نماز نیز امکان عمل جرّاحی نبود و سوگند یاد کرد که اصلاً متوجه آن نشده است.(19)2ـ تغییر رنگ سیمای حضرت در نمازابن شهر آشوب از تفسیر قشیری روایت نموده: هنگامی که وقت نماز میشد، رنگ امام ـ علیه السلام ـ تغییر میکرد و حالت تزلزل و اضطراب به او دست میداد، کسی پرسید: برای چه این حالت به شما دست داد؟ فرمود:«جاءَ وقتُ أمانَةٍ عَرضَهَا الله تعالی علی السَّموات و الارض و الجبال فأبین أنْ یَحْمِلْنَها و حملها الانسان(20) فی ضعفی فلا أدری أُحْسِنَ اذا ما حَمَلتُ أم لا؟.»(21)«وقت ادای امانتی که خدا تعالی آن را به زمین و آسمان و کوهها عرضه داشت و از پذیرش آن سرباز زدند فرا رسیده است و من با این ضعفم نمیدانم که آیا میتوانم به خوبی ادای امانت کنم یا نه.»3ـ پاداش الهی بر حضور قلب در نمازدر تفسیر وکیع و سدی و عطا از ابن عباس روایت شده که: دو ناقه (شتر ماده) بزرگ و چاق برای رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ هدیه آوردند، حضرت به اصحاب فرمود:«هل فیکم أحدٌ یُصلی رکعتین بقیامهما و رکوعهما و سجودهما و وضوئهما و خُشوعهما لا یهتمَّ فیهما مِنْ أمر الدّنیا بشیءٍ و لا یُحدّثُ قَلْبَهُ بفکر الدّنیا؟ أُهدی إلیه إحدی هاتین النّاقتین.»«آیا در میان شما کسی هست که دو رکعت نماز با قیام و رکوع و سجود و وضو و خشوع بخواند و در این دو رکعت نماز به امور دنیا فکر نکند و با قلب و دلش نجوای دنیا نکند؟ اگر چنین نمازی را کسی به جا بیاورد، یکی از این دو ناقة را به او هدیه خواهم کرد.»سه بار جمله فوق را تکرار کرد و هیچ یک از اصحاب جواب نداد. علی ـ علیه السلام ـ برخاست و عرضه داشت:«أنا یا رسول اللّه، أصَلّی رکعتین، أُکَبِّرُ تکبیرة الإحرام وَ إلی أنْ اُسَلِّمَ منها لا أُحَدِّثُ نفسی بشیءٍ مِن أمر الدّنیا.»«ای رسول خدا، من دو رکعت نماز میگزارم، از تکبیرة الاحرام تا سلام آن را به جا میآورم، در حالی که به دلم چیزی از امور دنیا را خطور ندهم.»رسول خدا فرمود: «یا علی، صَلِّ، صلّی اللّه علیک»؛ «ای علی نماز را بجا بیاور که صلوات خدا بر تو باد.»امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ تکبیر گفت و نماز را آغاز کرد، همین که سلام داد، جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت:«یا محمّد! إنّ اللّه یُقْرئُکَ السَّلام و یقولُ لک أعطِه احدی النّاقتین.»«ای محمّد! خداوند سلامت میرساند و میفرماید: یکی از دو ناقه را به علی عطا کن.»پیامبر خدا که به قدرت حق و علم غیب از ضمیر علی آگاه شده بود، به جبرئیل فرمود:«إنّی شارطتُهُ أن یُصلّی رکعتین لا یُحَدِّثُ فیهما بشیءٍ مِنَ الدّنیا، أعطیه إحدی النّاقتین أن صلاهما وَ أنّه جَلَسَ فی التّشهد فتفکّر فی نفسهِ اَیّهما یأخُذ.»«من با علی شرط کرده بودم که در طول دو رکعت نماز به امور دنیا فکر نکند تا یکی از دو ناقه را به او ببخشم. در حالی که علی در تشهّد نمازش فکر میکرد که کدامیک از دو ناقه را بگیرد!»جبرئیل عرضه داشت:«یا محمّد! إنَّ اللّه یَقرئُکَ السّلام و یقول بک: تفکَّرَ اَیّهُما یأخُذُها أسمنهما و أعظمهما فیسخرها و یَتَصَدَّقُ بِها لِوَجهِ اللّه، فکانَ تفکّرُهُ للّه عَزّوجل لا لنفسه و لا للدُّنْیا؛ ... .»(22)«ای محمّد! خدایت تو را سلام میرساند و میگوید: درست است ولیکن علی میاندیشید که کدام یک از دو ناقه فربهتر و بزرگتر است تا آن را در راه خدا قربانی نماید و به مردم صدقه دهد، پس تفکر او هم برای خدابوده، نه برای خود و نه برای دنیا.»گناه زدایی نماز«وَ اِنَّها لَتَحُتُّ الذّنوبَ حَتَّ الوَرَق.»(23)«نماز، گناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو میریزد.»نظر به اینکه انسان دارای دو جنبه جسم و روح است، شکی نیست همان طوری که جسم گاهی بر اثر آلودگی نیاز به نظافت و تمیزی دارد، روح و روان نیز بر اثر گناهان و خطاها آلوده و مکدر شده و نیاز به شست و شو و رفع کدورت دارد.نماز، دعوتنامه حق برای حضور یافتن خلق در یک ضیافت معنوی است؛ ضیافتی که لحظه لحظه آن عروج و نزدیکی به یگانهای مهربان است.از نگاه امام علی ـ علیه السلام ـ نماز از مؤثرترین عوامل وارستگیها و شست و شوی گناهان و دفع پلیدیهای روحی است؛ زیرا خواه ناخواه نماز، انسان را به توبه و اصلاح گذشته دعوت میکند. خداوند متعال نیز در قرآن کریم حسنات را عامل از بین رفتن سیّئات معرفی میکند و نماز یکی از مهمترین و برترین حسنات است: «اَقم الصَّلوة طَرَفی النّهارِ و زُلَفا مِنَ اللیل، إنَّ الحسنات یُذهِبنَ السَّیئاتِ»(24)از دیدگاه امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ در نهجالبلاغه، نماز عامل وارستگی و دوری از گناه و زوال آثار زشت آن است. حضرت در تعبیر زیبایی میفرماید:«نماز، گناهان را از گناهکار میگشاید چنانکه بند از کسی بگشانید.»(25)چنان که برگ ریزد از درختان نماز آن گونه میریزد گناهان از نگاه فرهنگی نیز ارزش و اهمیت نماز از آنجا مشخص میشود که بدین وسیله انسان به شخصیت اجتماعی مورد قبول و شایستهای میرسد و از لحاظ معنوی مورد ستایش قرار میگیرد؛ زیرا نماز همه آنچه را که همانند بندی به دست و پای فرد پیچیده و مانع رشد شخصیت اسلامیاش میشود، میگشاید و برطرف مینماید.همچنین نماز در کلام مولا علی ـ علیه السلام ـ به نقل از پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ به چشمه آب گرمی تشبیه شده که فرد مؤمن در شبانه روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو میدهد، به طوری که چرکی بر بدن او نمیماند.(26)به هنگام گنه شستن، تو آن دریای بَس ژرفی بشر را خوشترین حرفی، به کوثر بهترین ظرفی در حکمتهای نهجالبلاغه نیز درباره تأثیر و نقش نماز و شست و شوی گناهان و امیدواری نسبت به فضل و رحمت الهی آمده است:«ما أهمّنی ذنبٌ أمْهِلْتُ بَعْدَهُ حتّی أصَلّی رکعتین و أسأل الله العافیة.»«اندوهگینم نکرد گناهی که در پی آن مهلت یافتم دو رکعت نماز گزارم و از خدا اصلاح حال خود را بخواهم.»(27)ابن میثم در شرح این جمله نوشته است: «علت اینکه انسان نباید پس از خواندن دو رکعت نماز، نسبت به گناهان اندوهگین باشد، این است که نماز پوشاننده گناهان است».(28)نماز عبادتی سراسر لذت است که الگوی مجسم و منوری چون علی ـ علیهالسلام ـ دارد.علامه فرزانه، آیت اللّه حسن زاده آملی ـ حفظه الله ـ علاوه بر اینکه علت مذکور را تأکید مینماید، وجه دیگری را نیز بیان میکند و آن عبارت است از: امکان توبه از گناه، بازنده ماندن هر چند به مقدار خواندن دو رکعت نماز.(29)نماز، بزرگترین روزنه امیدنقل شده است که روزی علی ـ علیه السلام ـ رو به مردم کرد و فرمود: به نظر شما امید بخشترین آیه قرآن کدام است؟ بعضی گفتند:آیه «إنَّ اللّه لا یَغْفِرُ أنْ یُشرَکَ به ویَغْفِرُ ما دونَ ذلک لِمَنْ یشاء»(30)«خداوند هرگز شرک را نمیبخشد و پایینتر از آن را برای هر کس که بخواهد میبخشد».امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: خوب است، ولی آنچه من میخواهم این نیست. بعضی گفتند:«وَ مَنْ یعمَلْ سوأً أوْ یَظلِم نَفسَهُ ثُمَّ یَسْتَغفِراللّه یَجِدِاللّه غفورا رحیما»(31)«هر کس عمل زشتی انجام دهد یا بر خویشتن ستم کند و سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را غفور و رحیم خواهد یافت.»امام فرمود: خوب است، ولی آنچه میخواهم این نیست.بعضی گفتند:آیه «قُل یا عِبادی الذینَ أسرفوا علی أنْفُسهم لا تقنطوا مِنْ رحمةِاللّه»(32)«ای بندگان من که بر خویشتن اسراف کردهاید از رحمت خدا مأیوس نشوید.»بعضی گفتند:آیه «وَ الّذین إذا فَعَلوا فاحشةً أو ظَلَموا أنْفُسَهم ذَکَروا الله فاسْتَغفروا لِذنوبِهم وَ مَنْ یَغفرُ الذّنوبَ إلا اللّهُ»(33)«پرهیزکاران کسانی هستند که هنگامی که کار زشتی انجام میدهند یا به خود ستم میکنند، به یاد خدا میافتند و از گناهان خویش آمرزش میطلبند و چه کسی است جز خدا که گناهان را بیامرزد.»باز امام فرمود: خوب است، ولی آنچه میخواهم این نیست.در این هنگام مردم از هر طرف به سوی امام متوجه شدند و همهمه کردند. امام فرمود: چه خبر است؟ عرض کردند: به خدا سوگند ما آیه دیگری در این زمینه سراغ نداریم. امام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا شنیدم که فرمود: امید بخشترین آیه قرآن این است:«وَ اَقِم الصّلوةَ طَرَفی النّهارِ و زُلَفا مِنَ اللّیل، إنَّ الحسنات یُذهِبنَ السَّیئاتِ ذلک ذکری للذّاکرین»(34)«و نماز را در دو طرف روز به پا دارید و نیز در ساعات اوایل شب، که البته خوبیها، بدیها را از بین میبرد، این یادآوری است برای اهل ذکر.»چه امیدی از این بهتر که هر گاه پای انسان بلغزد یا هوی و هوس بر او چیره گردد و بدون این که عمد و اصراری داشته باشد پایش به گناه کشیده شود، در پیشگاه حضرت الوهیّت به راز و نیاز برخیزد و احساس شرمساری به او دست دهد، که در این حالت گناه او بخشوده میشود و ظلمت و تاریکی از قلب او رخت بر میبندد.آری گناه و انحراف، دل را تیره و بصیرت را ضعیف میسازد و پردههای غفلت و بی خبری بر جان سایه میافکند و نماز که یاد خدا و احیای فطرت الهی است، نور و روشنی میآورد و با امواج معنوی تطهیر کننده خود آثار گذشته را میزداید و محو مینماید.نتیجهلحظهها چون برق و باد میگذرند! در گذار این لحظهها، وظیفه آدمی است که توشهای معنوی برای خود ذخیره نماید و خود را برای سفری دراز مهیّا سازد و از پرتگاههای هبوط دهنده سیّئات اخلاقی رهایی یافته، به منزلگاههای صعود دهنده حسنات اخلاقی برسد. بهترین مرافق و مساعد این مسافرت طولانی، تقوی و عمل صالح است و در این میان بنیادیترین وسیلهای که باعث تقویت ایمان انسان و رابطه قلبی او با خدا میشود و وی را به حقیقت تقوی میرساند، نماز است.نماز، دعوتنامه حق برای حضور یافتن خلق در یک ضیافت معنوی است؛ ضیافتی که لحظه لحظه آن عروج و نزدیکی به یگانهای مهربان است. نماز عبادتی سراسر لذّت است که الگوی مجسّم و منوّری چون علی ـ علیه السلام ـ دارد. آن علی که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ دربارهاش میفرمود:«هر کس بخواهد علم آدم، تقوای نوح، بردباری ابراهیم، هیبت موسی و عبادت عیسی را ببیند به علی ـ علیه السلام ـ بنگرد.»(35)آری! نماز در جلوه گاه و منظَرِ مولای موحدان، صاحب صورتی زیبا و باطنی نظیف است و این خود نشانهای مهم بر اهمیت این فریضه الهی در تمام دورانهای زندگیِ انسان است. با مشاهده دقیق حالات امام علی ـ علیه السلام ـ در نماز میتوان به راهبردهای مهمتر و مؤثرتری در قرب الهی دست یافت.پي نوشت : 1ـ سوره مریم (19) آیه 31.2ـ زاد المعاد فی هدی خیر العباد، ج 1، باب الصلاة: نور چشم من در نماز است.3ـ فروع کافی، ج 3، ص 256؛ نهج البلاغه، حکمت 136.4ـ سوره عنکبوت (29) آیه 45: نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز میدارد و یاد خدا بزرگتر است ...5ـ فروع کافی، ج 3، ص 268.6ـ نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه 131، ص 407.7ـ الغدیر، ج 3، ص 222.8ـ نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه 110.9ـ بحارالانوار: ملامحمدباقر مجلسی، ج 82، ص 202.10ـ نهج البلاغه، نامه 27.11ـ تعلیم و تربیت در اسلام، مرتضی مطهّری، ص 192.12ـ بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، ج 83، ص 21.13ـ نهجالبلاغه، صبحی صالح، نامه 52.14- نهجالبلاغه، نامه 27.15ـ بحارالانوار، ج 80، ص 9 (کتاب الصلاة، باب الحثّ علی المحافظة علی الصلوات).16ـ میزان الحکمة، ج 5، ص 382.17ـ فلاح السّائل، ص 101.18ـ بحار الانوار، ج 41، ص 17، حدیث 10.19ـ منهاج البراعة، خویی، ج 8، ص 152.20ـ اقتباس از آیه 72 سوره احزاب.21ـ مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 124؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17.22ـ مناقب، ج 2، ص 20.23ـ نهج البلاغه، خطبه 199.24ـ سوره هود (11) آیه 11425ـ نهجالبلاغه، خطبه 199.26ـ فرهنگ آفتاب، عبدالمجید معادیخواه، ص 4781.27ـ شرح نهجالبلاغه ابن میثم، ج 5، ص 395.28ـ همان.29ـ شرح نهجالبلاغه خویی، ج 21، ص 39030ـ سوره نساء (4) آیه 116.31ـ همان، آیه 11032ـ سوره زمر (39) آیه 53.33ـ سوره آل عمران (3) آیه 135.34ـ سوره هود (11) آیه 114.35ـ شرح تجرید ملا علی قوشچی، باب امامت، و اربعین فخر رازی، به نقل از احمد بن حنبل و بیهقی، ص 474.منبع: فصلنامه فرهنگ جهاد/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 599]
صفحات پیشنهادی
دریچهای به سوی روشنایی
دریچهای به سوی روشنایی نويسنده: مهدی سلطانیرنانی در میان عبادات، نماز دارای ارزش والا و اهمیت بسزایی است که از پیشینهای دیرینه و ماندگار برخوردار است. در قرآن ...
دریچهای به سوی روشنایی نويسنده: مهدی سلطانیرنانی در میان عبادات، نماز دارای ارزش والا و اهمیت بسزایی است که از پیشینهای دیرینه و ماندگار برخوردار است. در قرآن ...
نوروز و تقويم و بیش از 60 مقاله دیگر
تشخيص و تطبيق نشانههاي ظهور دریچهای به سوی روشنایی پنج ويژگى حكومت حضرت مهدى (عجل ... اسرار نماز رویکردهای سیاسی، حقوقی به توقیعات ... پرسش هایی و ...
تشخيص و تطبيق نشانههاي ظهور دریچهای به سوی روشنایی پنج ويژگى حكومت حضرت مهدى (عجل ... اسرار نماز رویکردهای سیاسی، حقوقی به توقیعات ... پرسش هایی و ...
عاشقانه عکس.بگیرید، جهان خودش سراغ شمامی.آید
های درهم رفته مردان، زنان و کودکان افغان را برایمان به تصویرمی کشد. افعانستان؛ مرزی میان تاریکی و روشنایی دوربین؛ دریچه.ای به سوی واقعیت می.گویند عکس تنها ...
های درهم رفته مردان، زنان و کودکان افغان را برایمان به تصویرمی کشد. افعانستان؛ مرزی میان تاریکی و روشنایی دوربین؛ دریچه.ای به سوی واقعیت می.گویند عکس تنها ...
دریچه ای رو به امید
دریچه ای رو به امید-دریچه ای رو به امید بیا كه صبر برایم چه خوب معنا شددر انتظار ظهورت ... تو را شکر میکنم که راه شهادت را بر من گشودی، دریچهای پرافتخار از این دنیای خاکی به سوی ... اما اگر آن را دریچهای به روشناییهای ابدی بشناسیم و رهتوشه آن راه را .
دریچه ای رو به امید-دریچه ای رو به امید بیا كه صبر برایم چه خوب معنا شددر انتظار ظهورت ... تو را شکر میکنم که راه شهادت را بر من گشودی، دریچهای پرافتخار از این دنیای خاکی به سوی ... اما اگر آن را دریچهای به روشناییهای ابدی بشناسیم و رهتوشه آن راه را .
هدیه ای آسمانی بر روی زمین
هدیه ای آسمانی بر روی زمین-هدیه ای آسمانی بر روی زمیناگر به کودکان اهمیت دهیم همه برنامه های زندگی فردی و جمعی خود را در جهت احترام به آنان و ... دریچهای به سوی روشنایی ...
هدیه ای آسمانی بر روی زمین-هدیه ای آسمانی بر روی زمیناگر به کودکان اهمیت دهیم همه برنامه های زندگی فردی و جمعی خود را در جهت احترام به آنان و ... دریچهای به سوی روشنایی ...
عرفه؛ روزی بسان شب قدر
هر فرازی از این دعا، دریچهای از نور و توحید و عشق و محبت به خداوند را به سوی دل انسان ... آیا حقیقتی غیر از تو آن روشنایی را دارد که بتواند تو را بر من آشکار سازد؟
هر فرازی از این دعا، دریچهای از نور و توحید و عشق و محبت به خداوند را به سوی دل انسان ... آیا حقیقتی غیر از تو آن روشنایی را دارد که بتواند تو را بر من آشکار سازد؟
شما ای نورچشمان من!
دریچهای به سوی روشنایی آیا در میان شما کسی هست که دو رکعت نماز با قیام و رکوع و سجود و وضو و خشوع بخواند و ... ای رسول خدا، من دو رکعت نماز میگزارم، از تکبیرة ...
دریچهای به سوی روشنایی آیا در میان شما کسی هست که دو رکعت نماز با قیام و رکوع و سجود و وضو و خشوع بخواند و ... ای رسول خدا، من دو رکعت نماز میگزارم، از تکبیرة ...
متن كامل سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه كلمبیا
با هر تلاش دریچهای باز میشود و حقیقتی مكشوف میگردد. ... یعنی به او كتاب و حكمت و تورات و انجیل میآموزد و او پیامبر به سوی بنی اسرائیل است به راستی كه ... علم را به نور معنا و تعریف كردهاند ، علم یعنی روشنایی و علم حقیقی علمی است كه بشر را از ...
با هر تلاش دریچهای باز میشود و حقیقتی مكشوف میگردد. ... یعنی به او كتاب و حكمت و تورات و انجیل میآموزد و او پیامبر به سوی بنی اسرائیل است به راستی كه ... علم را به نور معنا و تعریف كردهاند ، علم یعنی روشنایی و علم حقیقی علمی است كه بشر را از ...
مرداب اعتیاد
دریچهای به بیرون از چهار دیواری خودخواهیها و خودپسندیها بگشایند، چشم به روشنایی و لطافت دنیای بدون دخانیات باز کنند و با یاری خواستن از خدای مهربان و بخشنده و با تکیه بر تقوای ... دست دعا به سوی او بلند کن و او را بخوان و به یاریاش امیدوار باش.
دریچهای به بیرون از چهار دیواری خودخواهیها و خودپسندیها بگشایند، چشم به روشنایی و لطافت دنیای بدون دخانیات باز کنند و با یاری خواستن از خدای مهربان و بخشنده و با تکیه بر تقوای ... دست دعا به سوی او بلند کن و او را بخوان و به یاریاش امیدوار باش.
مطهری پاره تن امام
ای روشنایی خورشید! ... با " حضور مسلحانه" در هر صحنه ای که دشمن به تاخت و تاز و دروغ و جعل و تحریف و ... وقتی دیدگان ما به " جهان بینی توحیدی " تو افتاد و دریچه " انسان و ایمان" را به ... تو معارف را شناختیم و پرواز کنان به سوی " زندگی جاوید" شتافتیم تا شاید دوستی " پیامبر امی " را فراهم آوریم و پیوند" ولاءها و ولایتها" را استوار سازیم.
ای روشنایی خورشید! ... با " حضور مسلحانه" در هر صحنه ای که دشمن به تاخت و تاز و دروغ و جعل و تحریف و ... وقتی دیدگان ما به " جهان بینی توحیدی " تو افتاد و دریچه " انسان و ایمان" را به ... تو معارف را شناختیم و پرواز کنان به سوی " زندگی جاوید" شتافتیم تا شاید دوستی " پیامبر امی " را فراهم آوریم و پیوند" ولاءها و ولایتها" را استوار سازیم.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها