محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802789459
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: اجماع یا اختلاف فقها بر ولایت فقیه refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
اجماع یا اختلاف فقها بر ولایت فقیه
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![اجماع یا اختلاف فقها بر ولایت فقیه](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/95137.jpg)
اجماع یا اختلاف فقها بر ولایت فقیه نويسنده:مصطفى جعفرپيشه فرد با توجّه به پیشینه نظریه ولایت فقیه كه در متون فقهى شیعه و آراىِ صاحب نظران به تفصیل مورد اشاره و بحث قرار گرفته است، نیازى به تكرار آن مباحث نیست لذا در اینجا، افزون بر آن مطالب، چند نكته را مناسب مى بینیم كه مورد توجّه و یادآورى قرار گیرد: 1. نكته اوّل آن كه اگر در بحث« اجماع فقهای شیعه بر ولایت فقیه»، منظور از اجماع و اتّفاقِ نظر فقیهان شیعه آن است كه در دامنه و شعاع اختیارات فقیه و همچنین در تلقّى و تفسیرى كه فقیهان از ولایت فقیه دارند، اختلافى وجود ندارد، در پاسخ باید گفت: بى تردید، پاسخْ منفى است و چنین اتّفاق نظرى وجود ندارد و فقیهان شیعه، هم به لحاظ دامنه و حدود اختیارات فقیه و هم به لحاظ تلقّى و تفسیرى كه از ولایت فقیه دارند، نظریه هاى متفاوتى را ارائه كرده اند. امّا، اگر منظور از اجماع و اتّفاق نظر آن باشد كه درباره ى اصل ولایت فقیه اختلاف نظرى وجود ندارد و كسى را نمى توان یافت كه ولایت فقیه را به طور كلّى و از ریشه نفى كرده باشد، بدون شك، پاسخ مثبت است و كسى نمى تواند مدّعى شود كه در طول تاریخ فقاهت شیعه، مى توان كسانى را یافت، كه به طور كلّى، از اساس، با ولایت فقیه مخالفت كرده و یا تنها عدّه اى معدود از فقها، با برداشت هاى فقهى خاص از پاره اى از روایات، به این نظریه گرایش نشان داده اند. اصل ولایت فقیه از مسلّمات و حتمیات فقه اسلامى است; گرچه در دامنه و تفسیر آن، تفاوت نظر قابل انكار نیست. در نكات بعدى به برخى از شواهد و ادلّه ى مسلّم و حتمى بودن ولایت فقیه اشاره خواهد شد. 2. متون فقهى شیعه، از عصر اهل بیت(علیهم السلام)تا زمان معاصر، گواه این واقعیّت است كه نمى توان فقیهى را یافت كه ولایت فقیه را از ریشه انكار كرده باشد و براى فقهاىِ عصر غیبت، جایگاه و موقعیّت و اختیاراتى علاوه بر فتوا دادن نپذیرفته باشد. بدون شك، اختیارات فقها در ولایت و تصدّىِ امر قضاوت و مسائل مربوط به آن و دخالت در امور حسبیه از اجماعیّات محسوب مى شود و احدى از فقها آن را انكار نمى كند. علاوه بر این تتبّع فقهى، وقتى به اظهار نظرهاى صریح برخى از فقیهان درجه اوّل و برجسته مراجعه مى كنیم، مى بینیم كه عده اى از ایشان در مسئله ى ولایت فقیه یا نقل اجماع كرده اند و یا خودشان آن را از اجماعیّات شیعه برشمرده اند: یك. مرحوم سید جواد عاملى در كتاب مفتاح الكرامه (شرح قواعد علاّمه حلّى) پس از آن كه ولایت فقیه را اجماعى دانسته است، حتّى روایات را به عنوان مؤیّد ذكر مى كند و مى فرماید: و یدّل علیه العقل و الاجماع و الاخبار; بر این مطلب عقل و اجماع و روایات دلالت مى كند. آنگاه درباره اجماع مى گوید: وامّا الاجماع فبعد تحققه كما اعترف به یصح لنا ان ندعى انه انعقد على انه نایب عنه (عج) اتفاق اصحابنا حجّه والاّ لوجب الظهور لماتواتر من الاخبار ان لاتزال الطائفه على الحقّ.;[1] اجماع بر ولایت فقیه محقّق است و علاّمه حلّى نیز به آن اعتراف كرده است; بنابراین، مى توان مدّعى شد كه اجماع فقیهان شیعه، بر نیابت فقیه از سوى امام زمان (عج) انعقاد یافته است و چنین اتفاق نظرى حجّت است والاّ اگر اجماع حجّت نبود، باید مخالفت با آن آشكار مى شد; زیرا روایات متواترى وجود دارد كه اتفاق نظر طائفه (شیعه) را نشانه ى راستى و درستى نظر آنها مى دانند. دو. محقّق كركى، فقیه برجسته ى دیگرى است كه ولایت فقیه را به عنوان نیابت از امام معصوم(علیه السلام)اجماعى مى داند و مى گوید: اتفق اصحابنا ـ رضوان الله علیهم ـ على ان الفقیه العدل الامامى الجامع شرایط الفتوى، المعبّر عنه بالمجتهد فى الاحكام الشرعیه نائب من قبل ائمه الهدى فى حال الغیبه فى جمیع ما للنیابه فیه مدخلٌ.;[2] فقهاى شیعه اتّفاق نظر دارند به این كه فقیه جامع الشرایط و مجتهد توانا در استنباط احكام شرعى، در زمان غیبت، از طرف امامان معصوم(علیهم السلام) نیابت دارد تا تمام امور نیابت پذیر را بردوش بگیرد. سه. محقّق اردبیلى یكى دیگر از فقیهانى است كه مستند ولایت فقیه را اجماع معرفى مى كند.[3] چهار. مرحوم میرزاى قمى(رحمه الله) دلیل ولایت حاكم را اجماع منقول مى شمرد.[4] پنج. ملا احمد نراقى، ولایت فقیه را، به مقتضاى ظاهر كلمات اصحاب، اجماع مى داند و مى گوید: از كلمات اصحاب ظاهر مى شود كه ثبوت اختیارات معصوم براى فقیه از مسلّمات فقه است.[5] شش. میر فتّاح مراغى، در كتاب العناوین، پس از آن كه مدّعى «اجماع محصل»[6] بر ولایت حاكم شرع مى شود، مى گوید: وهذا الاجماع واضح لمن تتبّع كلمه الاصحاب;[7] براى متتِبّعى كه در كلمات فقهاى شیعه كاوش كند، این اجماع از واضحات است. هفت. صاحب جواهر، از فقیهان برجسته و سرآمد دیگرى است كه اجماعى بودن و مسلّم و ضرورى بودن ولایت فقیه را به عنوان نیابت عامّه ى فقیه از سوى امام معصوم(علیه السلام)، در موارد متعدّد از دایره المعارف عظیمِ فقهىِ خویش، كتاب جواهر الكلام، با صراحت مورد تأكید قرار داده است و مى گوید: فمن الغریب وسوسه بعض الناس فى ذلك بل كانّه ماذاق من طعم الفقه شیئاً;[8] وسوسه ى برخى از مردم در نیابت عامّه ى فقیه از امام معصوم(علیه السلام) شگفت آور است، گویا اینان چیزى را از طعم فقه نچشیده اند. آنچه گذشت، سخن صریح و روشن عدّه اى از بزرگ ترین چهره هاى شاخص فقاهت شیعه بود كه ولایت فقیه را، آن هم در بعد گسترده و وسیع و به عنوان نیابت عامّه از طرف امام زمان (عج)، اجماعى و مسلّم مى دانند; و اگر محقّق و كاوشگرِ با حوصله اى به بررسى متون فقهى بپردازد چه بسا تعداد مدعیان اجماع را به بیش از آنچه گزارش شد، برساند. اجماعات یاد شده ى بالا، اگر درحدّ «متواتر» نباشد، «مستفیض» بودن آن خالى از تردید است و نشان مى دهد كه مسئله ى ولایت فقیه، مسئله اى مسلّم و ریشه دار در تاریخ فقاهت شیعه است و انكار اجماعى بودن آن، و یا نسبت دادن آن به برداشت خاصّ تعدادى از فقهاى معاصر از چند روایت نشان از بى اطلاعى و غفلت گوینده دارد. امام خمینى(رحمه الله) درباره ى مسئله ى ولایت فقیه، معتقد بود: فولایه الفقیه - بعد تصوّر اطراف القضیه - لیست امراً نظریاً یحتاج الى البرهان;[9] پس از تصور كامل اطراف قضیه ى ولایت فقیه (موضوع و محمول آن) آشكار مى گردد كه این مسئله، از مسائل نظرىِ نیازمند برهان نیست. 3. آخرین نكته ى قابل توجّه در باب اجماع و اتّفاق نظر نسبت به ولایت فقیه كه یادآورى آن مناسب به نظر مى رسد، آن است كه، ولایت فقیه یا مشروط بودن حاكمیّت سیاسى به فقاهت و اجتهاد، مطلبى نیست كه تنها در فقه شیعه از مسلّمات محسوب شود، بلكه این موضوع از جمله مواردى است كه در مورد آن، میان همه ى مسلمانان، اعم از شیعه و سنّى، وحدت و یك صدایى حاكم است; چرا كه در فقه اهل سنّت نیز مسئله ى مشروط بودن زمام دارى و حاكمیّت سیاسى به فقاهت، ازمسائل ریشه دار مذاهب اربعه ى فقهى آنان به شمار مى رود. شخصیّت هاى برجسته اى از قدماى اهل سنّت، مثل امام الحرمین جوینى، ایجى، ماوردى، قاضى ابى یعلى و غزالى، حاكمیّت و الزام سیاسى را مشروط به مجتهد بودن حاكم دانسته اند. در عصر حاضر نیز چهره هاى برجسته اى چون: شیخ محمد ابوزهره، استاد محمد مبارك و شیخ شلتوت، همان نظریّه سلف خود را برگزیده و بر این حقیقت تأكید نموده اند كه: حاكم و رئیس دولت اسلامى باید مجتهد باشد.[10] جزیرى، پدید آورنده اثر معروف الفقه على المذاهب الاربعه، درباره ى اجماعى بودن شرط اجتهاد براى حاكم اسلامى، پس از آن كه شرایط امامت را از دیدگاه مذاهب اربعه ى اهل سنت (حنبلى، شافعى، مالكى و حنفى) شرح مى دهد، در شرط هفتم معتقد است: اتفق الائمّه رحمهم الله... ان یكون عالماً مجتهداً لیعرف الاحكام و یَتَفقَّهَ فى الدین فیعلم الناس و لایحتاج الى استفتاء غیره;[11] پیشوایان چهارگانه مذاهب اربعه بر این نظر متّفق اند كه باید امامْ دانشمندى مجتهد باشد تا احكام الهى را بشناسد و در دین تفقّه نماید و آنگاه به مردم آموزش دهد و نیازمند مراجعه به دیگران و درخواست فتوا از آنان نباشد. ________________________________________ [1]ـ مفتاح الكرامه، ج 10، ص 21. [2]ـ رسائل، ج 1، ص 142. [3]ـ مجمع الفائده والبرهان، ج 12، ص 28. [4]ـ جامع الشتات، ج 2، ص 465. [5]ـ ملاّ احمد نراقى، عوائد الایّام، ص 536. [6]ـ در اصطلاح علم اصول، دو گونه اجماع موجود است: اجماع منقول و اجماع محصّل. اجماع منقول، اجماعى را گویند كه فردى از اجماعى خبر مى دهد و به تعبیر دیگر، نقل اجماع مى كند; ولى اجماع محصّل به اجماعى گفته مى شود كه خود فرد، با تتبّع و كاوش در كلمات فقها، به این نتیجه برسد كه مسئله مورد اتفاق نظر همه ى فقهاست. [7]ـ ج 2، ص 563. [8]ـ ج 21، ص 397. [9]ـ كتاب البیع، ج 2، ص 467. [10]ـ براى آگاهى بیش تر از شرط فقاهت در حاكم و امام المسلمین نزد اهل سنّت ر.ك: محمد سروش محلاتى، دین و دولت در اندیشه ى اسلامى، ص 291 - 294. [11]ـ الفقه على المذاهب الاربعه، ج 5، ص 416 و 417. منبع:- مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]
صفحات پیشنهادی
اجماع یا اختلاف فقها بر ولایت فقیه
اجماع یا اختلاف فقها بر ولایت فقیه نويسنده:مصطفى جعفرپيشه فرد با توجّه به پیشینه نظریه ولایت فقیه كه در متون فقهى شیعه و آراىِ صاحب نظران به تفصیل مورد ...
اجماع یا اختلاف فقها بر ولایت فقیه نويسنده:مصطفى جعفرپيشه فرد با توجّه به پیشینه نظریه ولایت فقیه كه در متون فقهى شیعه و آراىِ صاحب نظران به تفصیل مورد ...
پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه (1)
پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه (1)-پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه ... شده و يا در جايي ديگر مخالفت بعضي از فقها را با مسأله ي ولايت فقيه سند مدعاي ... و اما ذكر شبهات و پاسخ به آن ها :شبهه ي اول :در مورد ولایت فقیه بین علما “ اجماع ” نیست. ... اندك ، به ضروريات منتهي مي شوند ، بسياري از مسائل نظري مورد اختلاف است.
پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه (1)-پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه ... شده و يا در جايي ديگر مخالفت بعضي از فقها را با مسأله ي ولايت فقيه سند مدعاي ... و اما ذكر شبهات و پاسخ به آن ها :شبهه ي اول :در مورد ولایت فقیه بین علما “ اجماع ” نیست. ... اندك ، به ضروريات منتهي مي شوند ، بسياري از مسائل نظري مورد اختلاف است.
چرا فقها از ولی فقیه ننوشته اند؟
گفتار پیشین: تاریخ آغاز نظریه ولایت فقیهحوزه بحث ولایت فقیهیكى ... جانشین خود را واجب كند و تعیین جانشین یا باید از طرف او باشد یا به اجماع اهل سابقه بر ... و تعیین جانشین با نصب بهتر است زیرا در این صورت از اختلاف و نزاع دور خواهدبود ».
گفتار پیشین: تاریخ آغاز نظریه ولایت فقیهحوزه بحث ولایت فقیهیكى ... جانشین خود را واجب كند و تعیین جانشین یا باید از طرف او باشد یا به اجماع اهل سابقه بر ... و تعیین جانشین با نصب بهتر است زیرا در این صورت از اختلاف و نزاع دور خواهدبود ».
مشهور فقها قائل به اجراي حدود در زمان غيبت هستند
مشهور فقها قائل به اجراي حدود در زمان غيبت هستند-دکتر احمد حاجی دهآبادی عضو هیأت ... است: اختلاف است كه آیا در زمان غیبت امام زمان(ع) مجتهد عادل میتواند اقامه حدود بکند یا نه؟ ... ولایت فقیه هم استفاده میشود و همچنین به روایت حفص بن غیاث هم استناد کرده اند. ... این مطلب مورد اجماع فقهاست که اجرای حد مختص به امام و یا کسی که امام او را نصب ...
مشهور فقها قائل به اجراي حدود در زمان غيبت هستند-دکتر احمد حاجی دهآبادی عضو هیأت ... است: اختلاف است كه آیا در زمان غیبت امام زمان(ع) مجتهد عادل میتواند اقامه حدود بکند یا نه؟ ... ولایت فقیه هم استفاده میشود و همچنین به روایت حفص بن غیاث هم استناد کرده اند. ... این مطلب مورد اجماع فقهاست که اجرای حد مختص به امام و یا کسی که امام او را نصب ...
دكتر احمد حاجي دهآبادي در گفتگو با رجانيوز:مشهور فقها قائل به ...
دكتر احمد حاجي دهآبادي در گفتگو با رجانيوز:مشهور فقها قائل به اجراي حدود در زمان ... چنين است: اختلاف است كه آيا در زمان غيبت امام زمان(ع) مجتهد عادل ميتواند اقامه حدود بكند يا نه؟ ... ولايت فقيه هم استفاده ميشود و همچنين به روايت حفص بن غياث هم استناد كرده اند. ... اين مطلب مورد اجماع فقهاست كه اجراي حد مختص به امام و يا كسي كه امام او را نصب ...
دكتر احمد حاجي دهآبادي در گفتگو با رجانيوز:مشهور فقها قائل به اجراي حدود در زمان ... چنين است: اختلاف است كه آيا در زمان غيبت امام زمان(ع) مجتهد عادل ميتواند اقامه حدود بكند يا نه؟ ... ولايت فقيه هم استفاده ميشود و همچنين به روايت حفص بن غياث هم استناد كرده اند. ... اين مطلب مورد اجماع فقهاست كه اجراي حد مختص به امام و يا كسي كه امام او را نصب ...
ولایت فقیه و دموکراسی
ولایت فقیه و دموکراسی-ولایت فقیه و دموکراسیطراد حماده* ـ الاخباراين مقاله با اين ... يا حكومت اسلامى كه در زمان نبودن پيامبران بر اساس ديدگاه مسلمان شيعه، ولايت فقيه. ... كه بر حسن اجراى قوانين و مقرات نظارت كند و اختلاف بين اشخاص حقيقى و حقوقى را ... غيبت او، يكى از فقهاى جامع الشرايط مسئول آن خواهد شد، كه امتداد حاكميت خداست و ...
ولایت فقیه و دموکراسی-ولایت فقیه و دموکراسیطراد حماده* ـ الاخباراين مقاله با اين ... يا حكومت اسلامى كه در زمان نبودن پيامبران بر اساس ديدگاه مسلمان شيعه، ولايت فقيه. ... كه بر حسن اجراى قوانين و مقرات نظارت كند و اختلاف بين اشخاص حقيقى و حقوقى را ... غيبت او، يكى از فقهاى جامع الشرايط مسئول آن خواهد شد، كه امتداد حاكميت خداست و ...
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل
جای تردیدنیست که امام از طرفداران مبنای مشروعیت الهی ولایت فقیه است،چنان که ... چنان که ابنحزم الاندلسیدر خصوص همگرایی دین و سیاست ادعای اجماع کرده است. ... حق حاکمیتسیاسی رهبری از آن کیستو مشروعیت آن از سوی چه کسی و یا کسانی .... ولایت فقیهرا طرح کرده است، که این عنصر در اندیشه برخی از فقها نادیدهگرفته شده است.
جای تردیدنیست که امام از طرفداران مبنای مشروعیت الهی ولایت فقیه است،چنان که ... چنان که ابنحزم الاندلسیدر خصوص همگرایی دین و سیاست ادعای اجماع کرده است. ... حق حاکمیتسیاسی رهبری از آن کیستو مشروعیت آن از سوی چه کسی و یا کسانی .... ولایت فقیهرا طرح کرده است، که این عنصر در اندیشه برخی از فقها نادیدهگرفته شده است.
جنجال سازی بر سر یک استفتاء
ماجرای استفتاء از مقام معظم رهبری در باب التزام عملی به ولایت فقیه و پاسخ ... یکی تصریح به اجماع فقها بر این مساله است و دیگری تسری دایره اختیارات ولی فقیه در ... یا این كه حكم كلى (فتوا) را بر مصداق معینى تطبیق دهد و تصدیق كند به عنوان مثال: ...
ماجرای استفتاء از مقام معظم رهبری در باب التزام عملی به ولایت فقیه و پاسخ ... یکی تصریح به اجماع فقها بر این مساله است و دیگری تسری دایره اختیارات ولی فقیه در ... یا این كه حكم كلى (فتوا) را بر مصداق معینى تطبیق دهد و تصدیق كند به عنوان مثال: ...
شیوه تعیین رهبری
و همین طور طبق اصل 107 سابق كه مقرر می داشت:«هر گاه یكی از فقهای واجد شرایط مذكور در ... یكی از مباحث مهم در نظام ولایت فقیه و رهبری، بحث انتخابی یا انتصابی بودن ... شود در تعداد افراد اهل حل و عقد اختلاف نظر وجود دارد كه این تعداد باید چند نفر باشند؟ ... مختلف بر امامت شخصی اجماع كنند و این بدان خاطر است كه امامت او فراگیر شود و همه ...
و همین طور طبق اصل 107 سابق كه مقرر می داشت:«هر گاه یكی از فقهای واجد شرایط مذكور در ... یكی از مباحث مهم در نظام ولایت فقیه و رهبری، بحث انتخابی یا انتصابی بودن ... شود در تعداد افراد اهل حل و عقد اختلاف نظر وجود دارد كه این تعداد باید چند نفر باشند؟ ... مختلف بر امامت شخصی اجماع كنند و این بدان خاطر است كه امامت او فراگیر شود و همه ...
متن کامل « منشور برادری »
ایشان به صراحت تاکید کردند که" اگر در این نظام کسى یا گروهى خداى ناکرده بى جهت ... و سیاسى و اقتصادى و عبادى، تا آنجا که در مسائلى که ادعاى اجماع شده است قول و یا اقوال ... حال آیا مىتوان تصورنمود که چون فقها با یکدیگر اختلاف نظر داشتهاند- ... و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همه اینها گوشهاى از هزاران مسئله مورد ...
ایشان به صراحت تاکید کردند که" اگر در این نظام کسى یا گروهى خداى ناکرده بى جهت ... و سیاسى و اقتصادى و عبادى، تا آنجا که در مسائلى که ادعاى اجماع شده است قول و یا اقوال ... حال آیا مىتوان تصورنمود که چون فقها با یکدیگر اختلاف نظر داشتهاند- ... و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همه اینها گوشهاى از هزاران مسئله مورد ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها