تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815406264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رجعت از ديدگاه عقل


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
رجعت از ديدگاه عقل
رجعت از ديدگاه عقل براي اثبات امکان رجعت ، به برخي از دلايل عقلي اشاره مي کنيم : 1- قسر دائمي يا اکثري محال است تقرير دليل : الف ) روح ، علاقه اي تام به بدن عنصري دارد ، به جهت ربط ذاتي طبيعي بين قوه ي روحاني و قوه ي مادي طبيعي ؛ خواه قوه ي روحاني کلي باشد ، مثل قوه ي مؤثر کلي که مجموع عالم طبيعت در نظام اراده ي او حرکت مي کند و خواه قوه ي روحاني جزئي ، که نظام شخصي طبيعي بدن در تحت نفوذ اوست . و هر گاه توجه نفس ناطقه به بدن طبيعي از مرگ به شکل کامل تري صورت گيرد ، زندگي جديد ممکن است . ب ) هر حقيقت را خاصيت و اثري است که نماينده ي مقام وجود و مرتبه ي هستي اوست . خاتميت همان قوه ي تکميل و تعليم شخص خاتم نسبت به همه ي مراتب مختلف بشر ، و خارج نمودن نفوس آنان در کمال علمي و عملي از حد قوه به فعليت محض تا روز قيامت است . و مقام امام نيز - که خلافت از مقام منيع نبي است - همين گونه مي باشد . ج ) در حکمت به اثبات رسيده که قسر دائمي يا اکثري محال است . قسر در اصطلاح به معناي منع کردن و ممنوع شدن موجودي است از ظهور و بروز اثر طبيعي خود که طبعاً طالب اوست و به حسب فطرت وجود الهي روي به او دارد يا در غالب اوقات از آن اثر محروم است. حال اگر بخواهد اين قوه و جوهر هميشه يا در بيشتر اوقات از کمال خود محروم و اثرش در عرصه ي عالم کبير نمايان نشود لغو و عبث محض خواهد بود . نتيجه اين که : رجعت به معناي رجوع ارواح و نفس ناطقه ي مقدس حضرت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و ائمه ي طاهرين عليهم السلام به بدن هاي عنصري خويش ممکن ، بلکه به ضرورت عقل واجب است ،زيرا بروز اثر آنان به واسطه ي وجود موانع در زمان خودشان ممکن نشد ، پس بايد روزي فرا رسد که نفوس کليه ي معلمامن الهي به بدن هاي خود توجه نموده و در مقام تعليم ارواح مردم بر آيند . در اين جا توجه به يک نکته ضروري است که « نفس کل الهي » در نبي و امام داراي دو نوع اضافه و علاقه است : نوع اول : علاقه و ارتباط با بدن خود؛ نوع دوم : علاقه و ارتباط و استيلاي نفس کلي به مجموع عالم کبير. و در اثر همين ارتباط کلي است که فرموده اند : « آب ها به برکت ما جاري است و درختان به يمن ما برگ دارند و ميوه ها مي رسد ... » و علاقه ي دوم به موت باطل نمي شود . 2- ضرورت تداوم راه مصلحان تقرير دليل الف ) هر فرد مصلحي که در صدد برپايي انقلاب بزرگ فرهنگي - اجتماعي درسطح جامعه ي بشري است که به جانشيناني نياز دارد که اصول ترسيمي او را تبيين و تطبيق نمايند . به همين دليل بعد از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله به اماماني معصوم احتياج است تا اين خلاً جبران شود . ب ) تبيين کننده و تطبيق دهنده ي شريعت و اصول نهضت بايد اشخاصي معصوم باشند ؛ همان گونه که خود مؤسس نهضت فرهنگي و صاحب شريعت بايد معصوم باشد . ج ) طبق نصوص متواتره نزد شيعه و اهل سنت ، امامان بعد از پيامبر تا روزقيامت دوازده نفر ، و همه ي آنان از قريش اند . د ) امام زمان عليه السلام بزرگ ترين قيام کننده ي جهاني است که با هدف برپايي حکومت عدل توحيدي ، قيام کننده ي به امري جديد است . ه ) امر جديد احتياج به اشخاصي دارد که تطبيق دهنده و تبيين کننده و ادامه دهنده ي آن راهي باشند که شخص قائم به آن حکومت ، آورده است . نتيجه آن که : ضرورت اقتضا مي کند که بعد از امام زمان عليه السلام افرادي معصوم رجعت کنند تا ادامه ي دهنده ي راه و مرام آن حضرت و تطبيق دهنده و تبيين کننده ي آن باشند ، خصوصاً با در نظر گرفتن اين نکته که با ظهور آن حضرت عصر جديدي آغاز خواهد شد . 3- قاعده ي « حکم الامثال » تقرير دليل الف ) رجعت در عالم مادي ، به طور کلي به معاد ، بعث و حيات جديد در روز قيامت شباهت دارد . آلوسي مي گويد : « و کون الاحياء بعد الاماته و الارجاع الي الدنيا من الأمور المقدره له - عزوجل و مما لاينتطح فيه کبشان ، إلا إن الکلام في وقوعه » ؛(1) « زنده شدن بعد از مرگ و رجوع به دنيا از اموري است که مقدور خداوند متعال است ، که هيچ کس در آن شک و شبهه و ندارد ، و تنها بحث در وقوع آن است . » ب ) معاد ممکن الوقوع است ، پس رجعت نيز به دليل قاعده ي : « حکم الاميثال فيما يجوز و فيما لايجوز واحد » چنين مي باشد و اموري که مانند يکديگرند در جايز بودن و يا نبودن يکسانند . نتيجه آن که : از جنبه ي عقلي ممکن است . زير نويس ها 1- روح المعاني ، ج 20 ، ص 27. منبع: برگرفته از کتاب غيبت کبري.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 866]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن