محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831061224
مهدويت و فرقههاى انحرافى
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مهدويت و فرقههاى انحرافى نويسنده: جعفر خوشنويستدوين: على لارى مسالهى حضرت بقية الله الاعظم، مهدى موعود (عج)، يكى از بارزترين و بديهىترين مسايل اسلامى و مورد تاييد و اعتقاد همهى مسلمانان به ويژه شيعيان است، زيرا صدها آيات قرآنى و روايات نبوى اين مسالهى با اهميت را به طور گسترده و مبسوط عنوان و مطرح ساختهاند و جزئيات آن را با بياناتى دقيق و روشن، ذكر كردهاند، به طورى كه ابهامى براى كسى باقى نگذاشتهاند . تمامى فرق اسلامى - تقريبا - اين آيات و روايات و مفاد آنها را به نحوى دركتب حديثى و كلامى و تفسيرى و احيانا رجالى و تاريخى خود متعرض شدهاند و دربارهى آن به شكلهاى مختلف سخن گفتهاند، تا جايى كه مىتوان ادعا كرد كه كمتر دانشمند و عالمى، بلكه مسلمانى يافت مىشود كه به اين موضوع مهم و خطير نپرداخته، يا اينكه اين مطلب به گوش او نرسيده باشد . شاهد روشن و قوى اين مدعا، صدها كتابى است كه در طول تاريخ، با استفاده از اين نام شريف و مقدس به وجود آمده است . اما اين مسالهى مقدس و بديهى - بسان هر مسالهى ديگر دينى و اسلامى حتى مانند الوهيت و ربوبيت و نبوت و رسالت - گهگاهى مورد سوء استفادهى افراد يا گروههايى البته با انگيزههاى شخصى يا سياسى، قرار گرفته و مىگيرد و اهداف و اغراض خاصى از اين عمل دنبال شده و مىشود مگر نه اينكه جهان هميشه شاهد اين مطلب است كه افرادى گستاخانه مدعى الوهيتيا ربوبيتشده و كوس خدايى زدهاند و يا مدعى نبوت و رسالتشده و دعوى پيغمبرى نمودهاند؟ ! ! بديهى است كه اين سوءاستفادهها و اين ادعاهاى مفتضح و رسوا، هرگز به اصل و اصالت اين حقايق ضربه نمىزند و كسى نمىتواند با اين بهانه كه گهگاهى اين نوع مطالب واقعى و ريشهدار در فطرت و عقل و مؤيد به صدها بلكه هزاران دليل، مورد سوء استفاده قرار گرفته يا مىگيرد، آنها را زير سئوال ببرد و يا اينكه به نحوى در صحت اصل آنها، تشكيك كند . از آنجا كه مسالهى حضرت بقية الله الاعظم، مهدى موعود (عج)، كه در آيات و روايات فراوانى خصوصيات آن مطرح شده است، نزد مسلمانان، مسالهاى مقدس و ظهور حضرتش همواره آرزوى آنان بوده است، از اين قاعده مستثنا نبوده و نيستاين مسالهى مهم از همان زمان ائمهى اطهار عليهم السلام و حتى با وجود خود امامان - كه جزو مبشران و نويددهندگان به آن بودهاند - به نحوى مورد سوء برداشت قرار گرفت و با برخورد ائمه عليهم السلام، مواجه شد . اين روند خطرناك و انحرافى در عصر غيبت صغرى مخصوصا پس از آن، به شكلهايى مانند ادعاى دروغين (سفارت و نيابتخاصه) حضرت مهدى (عج) تجلى مىنمود، كه مورد تكذيب حضرت (عج) و هشدار آن وجود مقدس قرار مىگرفت و مؤمنان تنها به سفرا و نواب واقعى توجه داده مىشدند . البته اين حركت در زمانهاى بعد، نه تنها در جوامع شيعى بلكه در جوامع سنى نيز ادامه پيدا كرد و از اعتقاد و علاقهى مسلمانان به اين مطلب مقدس و حساس و سرنوشتساز، بى محابا و ناجوانمردانه بهره بردارى مىشد! با اين حال، خوشبختانه با هشدارهاى قوى و به موقع عالمان دين و صدور دهها روايت كه شمايل و نشانههاى آن حضرت، شرايط ظهور و نحوه كار آن ذخيرهى الهى را بيان مىكرد، ماهيت پليد آن حركتهاى شوم و مغرضانه آشكار مىشد و صاحبان آن مفتضح و رسوا مىگشتند . اين ماجرا سردرازى دارد كه از حوصلهى اين مقالهى مختصر بيرون است . لذا ما در اينجا تنها به بخشى از آنچه در دو قرن اخير واقع شد و مسلمانان بخصوص شيعيان هنوز از تبعات و پيامدهاى ناگوار آن رنج مىبرند، مىپردازيم تا شايد گامى، در جهت تنوير اذهان باشد . آنچه فعلا در اين مقاله مطرح است، بررسى كوتاهى است دربارهى فرقهاى كه متاسفانه، زمينه ساز پيدايش فرقهى ضالهى بابيت و سپس بهائيتشد . لازم به تذكر است كه اين مقاله يك مرور اجمالى بيش نيست، و تفصيل كلام به شمارههاى بعد موكول مىشود . شيخيه; ريشهى بهائيتاگر بخواهيم تصويرى جامع و گويا از فرقهى ضالهى بهائيت داشته باشيم، لازم است ريشهى پيدايش بهائيت را مورد بررسى و دقت قرار دهيم . در حقيقت، بهائيت زاييدهى بابىگرى است و بابىگرى از كشفيه، و كشفيه هم فرزند ناخلف شيخىگرى است . قهرا براى پىبردن به واقعيتبهائىگرى بايد ريشهها و دامنههايى را كه در آن متولد شده و پرورش يافته است، بشناسيم . لذا قبل از ورود به بحثبهائيت، بايد دو فرقهى ديگر را مورد بررسى قرار بدهيم . ما در اينجا اول فرقهى شيخيه را مورد بحث قرار مىدهيم . الف - شيخيه 1- شيخ احمد احسائى كيست؟ مؤسس فرقهى شيخيه، شيخ احمد احسائى است . شيخ احمد احسائى فرزند زينالدين بن ابراهيم بن صفر بن راغب بن رمضان درسال 1160 ه . در قريهاى به نام مطيرفى از قراء احساء يا (لهسا) متولد شد . وى از اعراب صحرانشين بود، ولى به خاطر اختلافى كه بين جد دوم و سومش (دائر و رمضان) پيدا شد، به منطقهى احساء رفتند . اجداد شيخ احمد از سنىهاى متعصب بودند، ولى آمدن آنها به منطقهى احساء كه شيعهنشين بود، باعثشد تحت تاثير شيعه قرار گرفتند . با اين حال، به دليل سابقهى تعصب و صحرانشينى، به نظر مىرسد تشيع آنها از روى تحقيق و تعقل نبوده است و چه بسا از باب همرنگ شدن با محيط جديد بوده است . 2- اوصاف احسائى برخى از مريدان وى اوصاف عجيب و غريبى را به او نسبت دادهاند و از وى فردى استثنايى و داراى الهامات و امدادهاى غيبى، ساختهاند، ولى بيشتر اين اوصاف توسط پسرش به او الهام مىشد . بيشتر اوصافى كه به او نسبت داده شده، از ناحيهى پسرش بوده كه كتابى هم در وصف او نوشته است . مثلا قبل از 5 سالگى، يادگيرى قرآن را تمام كرد . خود مىگويد: «در ايام طفوليت، جسمم با بچهها در حال بازى بود، ولى روحم در عالم ديگر بود . هميشه فكر مىكردم و تدبير مىنمودم و بر همه مقدم بودم . در سنين كودكى، بر اين عادت بودم كه در خلوتهايم دربارهى اوضاع جهان و مردم مىانديشيدم كه: كجايند ساكنين اين عمارات كه اين بناها و كاخها را ساختهاند و وقتى متذكر احوالشان مىشدم، مىگريستم . در مجالس لهو كه در آن زمان شايع بود، مىرفتم، ولى از آن كنارهگيرى مىكردم . اگر هم جسمم با آنها بود، ولى روحم در ملا اعلى بود» . لازم به تذكر است كه در منطقهاى كه او سكونت داشت، موسيقى و غنا و امثال اينها خيلى رواج داشت تا آنجا كه دستگاه موسيقى را بر درب خانههاىشان آويزان مىكردند . دربارهى حافظه و هوشمندى خويش نيز مىگويد: «دو ساله كه بودم، سيلى آمد و همه چيز را برد جز يك مسجد و خانهى عمهام; حبابه .» كه اين سخن، حافظهى قوى او را مىرساند . گويند زمانى بر مقتولى گذر كرد، با عبارت فصيح به او خطاب نمود: «اين ملكك، اين شجاعتك، اين قوتك؟ ملك و شجاعتت چه شد، نيرو و توانت كو؟» و بعد بر دگرگونى زمان، مىگريست . اين فضايل مربوط به دوران طفوليت او است كه مقدمهاى استبراى ادعاهايى ديگر . به هر حال، اوصافى براى او ذكر نمودهاند كه لازمهاش، قداست و نبوغى خارق العاده است كه در اصلاب وى بىسابقه بوده و هدف از اين كار، چيزى جز اغواء و فريفتن مردم نبود . نكتهى قابل توجه اين است كه: چنين اوصافى بعد از آن كه وى، رييس اين گروه گرديد، توسط پسرش، بيان مىشد تا مريدانش از او پيروى كنند . 2- علماء و احسائى از علماى معاصر و غير معاصر او، به خاطر عقايد باطله، چيزى جز تكفير و تفسيق و نكوهش و ذم او نقل نشده است كه به اسامى بعضى از آنها اشاره مىكنيم: 1- سيد محمد مجاهد; نويسندهى مناهل (متوفى 1242 ه .) 2- سيد مهدى طباطبايى; فرزند نويسندهى كتاب رياض (متوفى 1260 ه .) 3- شيخ محمد حسين; نويسندهى فصول (متوفى 1261 ه .) 4- سيد ابراهيم قزوينى; مؤلف ضوابط (متوفى 1262 ه .) 5- شهيد سوم شيخ محمد تقى قزوينى (متوفى 1264 ه .) 6- شيخ شريف العلماء (متوفى 1265 ه .) 7- شيخ محمد حسن مؤلف جواهر (متوفى 1266 ه .) 8- ملا آقا دربندى; مؤلف كتب خزائن الاصول و خزائن الاحكام (متوفى 1285 ه .) 9- ميرزا محمد باقر خوانسارى; نويسندهى روضات الجنات (متوفى 1313 ه .) 4 - تحصيلات شيخ شيخ بعضى علوم و بعضى از معارف را تحصيل نمود بى آنكه براى او شفاى قلبى حاصل شود و توشهاى معنوى برگيرد . خود مىگويد: «در 25 سالگى در خواب ديدم كه كتابى در مقابل من باز شد و اين قول خداوند: «الذى خلق فسوى و الذى قدر فهدى» (2) را چنين تفسير مىكرد: الذى خلق; يعنى اصل شى را كه هيولا باشد، خلق كرد . فسوى; يعنى صورت نوعيهى آن . قدر; اسباب آن . فهدى; يعنى از اين نوع به خير و شر هدايت كرد . بر اثر اين خواب، انقلابى عجيب در من ايجاد شد كه مرا از ادامهى تحصيل علوم كه ظاهرى و غيرواقعى است، بازداشت» . بنابراين ادعا، اين مطلب برايش از اين علوم و معارف كه آنها را صرفا ظاهرى مىداند، بهتر است! زيرا گويى منادى غيبى، او را مورد خطاب قرار داده است، چيزى شبيه به وحى يا اشراق و الهام . در ادامه مىگويد: «پس از عزلتى چند، و در نفس خود، امور ديگرى را احساس كردم» . مريدان او ادعا كردهاند كه شيخ، علمش را از عالم اعلى گرفته استبرخلاف ديگران كه با همهى سعى و كوشش وافر خود از آن عاجز هستند، براى او در علوم مختلف، 300 تاليف ذكر كردهاند و تنها يك هزارم فضايل او مطرح شده است . در هر فن و علمى از تمام متخصصان بالاتر است . گفته شده ايشان سفرهاى زيادى به بلاد مختلف داشته، خصوصا بلاد و شهرهايى كه داراى حوزهى علميه بوده و علماى بزرگ در آن زندگى مىكردند . شركت در درس آن علما باعثشد كه علوم زيادى فراگرفته و از او يك عالم بزرگ و شخصيتى مقدس و متقى بسازد . منتها اين ادعا را امورى تكذيب و از اهميت آن مىكاهد كه اينك آنها را بر مىشماريم: 1-- بنابر آنچه كه از ايشان نقل شده استيا به او نسبت دادهاند، او نه براى آموختن، بلكه صرفا براى آزمايش علما در دروس شركت مىكرد . 2- بنابر تصريح خود يا نقلى كه از او شده است، با ديدن آن خواب، حقايق علوم را دريافت و به او الهام گشت . 3- ادعاى اينكه علم او لدنى بود . 4-گويند: بعضى از علوم مانند فلسفه و تصوف و بعضى علوم غريبه را در سفرهايش آموخت و به دليل همين علوم يا به خاطر اعتماد بر بعضى از روايات كه معناى آن را نفهميده بود، دچار چنين سرانجامى شد . شيخ احمد احسائى در اوايل امر به تقوى، زهد و ورع توصيف شده است و لذا بعضى او را مدح كردهاند . ليك با بيان اعتقادات غلوآميز و ادعاهايش، انحراف او مشخص گشت . بدين سبب، علما به تكفير او حكم دادند . - شيخ احمد احسائى و تشيع شيخ احمد احسائى داراى مسلكى اخبارى بود . او به امورى غريب معتقد بود كه با اعتقادات شيعهى اماميه كه در طول قرون متمادى در كتب كلاميه و اعتقاديهى خود به صورت مختصر و مطول بيان كردهاند، فاصلهى زيادى دارد . مواردى از اعتقادات شيخ را بر مىشماريم: 1-- ائمه را به عنوان علل اربع براى عالم ذكر كرده است (علل فاعلى، مادى، صورى، غايى .) اين غلوى است كه عقل و شرع مقدس از آن ابا دارد . 2 - - اصول دين 4 تا است: معرفت الله، معرفت انبياء، معرفت ائمه، معرفت ركن رابع; كه شيوخ و بزرگان شيخيه هستند . 3 - - قرآن، كلام نبى صلى الله عليه و آله است . شيخ با اين كلام، منكر وحى بودن قرآن است 4-- اتحاد حق با خلق; يعنى الله تعالى با انبياء، شىء واحدى هستند . 5- تفسير معاد به معناى غيرمتعارف و بيگانه از آنچه علماى كلام مىگويند . 6- تفسير امام به شىء غريب كه همراه با غلو، شرك و خرافه است كه قرآن و شرع مقدس، مخالف چنين امرى است . 7- اعتقاد به ركن رابع كه از مختصات اين فرقه است . دليل اعتقاد به ركن رابع: براى هر سلطانى، 4 وزير است و اگر اين چهار وزير نباشند، ملك و سلطنت از بين مىرود و كم و زياد كردن آنها هم جايز نيست: 1- وزير عدل; 2- وزير انفاق; 3- وزير جنگ; 4- وزير دارايى و ماليات . چون خداوند و نبى و امام از جنس بشر نيستند، لازم استبين آنها و خلق، شيوخ آنها واسطه و موضوع تجلى حق باشند . اينها اين اصل را در مقابل سفارش ائمهى معصومين عليهم السلام در رجوع به فقهاء كه قدرت استنباط احكام را از كتاب، سنت، عقل و اجماع دارند و حجتبر عوام هستند، قرار دادهاند . 8- اعتقاد عجيب و غريب شيخ در مورد امام عصر (عج)، استهزاى آن حضرت است كه شبيه به كلام منكرين است و گفته است امام غايب در پشت پردهى غيبت چه فايدهاى دارد؟ وى گفته است: ان الامام الحجة خاف وفر الى العالم حور قليائى; امام عصر به خاطر ترس به عالم حور قليايى گريخت . 9- اعتقاد به حقانيت فرقهى شيخيه و عقايد آن و تصريح به بطلان جميع فرق شيعه حتى اماميه . 10- نفى عدل كه نزد شيعه از اصول دين است . شيخ احمد احسائى در يكى از كتابهايش به خلفا حمله كرد . به همين دليل، حكومت عثمانى كه در آن وقتبر عراق، سيطره داشت، به كربلا حمله كرد، عدهاى از اهالى آنجا را كشت، خانهها را آتش زد و ويران كرد . در اين ميان، خانهاى جز خانهى سيد كاظم رشتى شاگرد شيخ احمد احسائى سالم نماند . شيخ كه مسبب اين فتنه بود، خود در امان ماند . مدتى بعد به حجاز رفت و در آنجا مورد احترام قرار گرفت . اين در حالى بود كه حكام آن ديار، سنى بود و زير نظر حكومت عثمانى قرار داشتند . به هر حال شيخ در 57 سالگى به سال 1241ه . از دنيا رفت و در بقيع به خاك سپرده شد . شاگردان شيخ، مروجان عقايد او و مورد عنايت ناصرالدين شاه بودند، (او به دنبال معارضه و مقابله با قدرت علماى شيعه بود) و كارهاى آنان به اختلاف بين صفوف شيعيان انجاميد، خصوصا در آن زمان كه شيعيان عراق تحتحكومت متعصب سنى عثمانى بوده و به اتحاد، نياز شديد داشتند . سعى هميشگى استعمار بر اين بود كه مراجع را كه ملجا و پناه شيعيان، بودند از ميان بردارد . سيد كاظم رشتى كه در كلاس درس او شركت و عقايد او را ترويج مىداد، بعدها فرقهى كشفيه را تاسيس كرد . بعد از مرگ شيخ، فرقهى او به شعب مختلف تقسيم شد مانند: كراميه، احقاقيه، حجت الاسلاميه و باقريه كه هر يك از اينها افكار مخصوص به خود را داشتند . ب - كشفيه 1- سيد كاظم رشتى كيست؟ سيد كاظم رشتى فرزند سيد قاسم رشتى گيلانى حائرى، ايرانى الاصل بود و در سال 1212ه . متولد شد . بعضى گفتهاند نسبش از سادات حسينى بوده، ولى بعضى گفتهاند كه اصلا سيد نبوده، بلكه اين يك اسم مستعارى است; زيرا در يزد با نام احمد احسائى به فعاليت مىپرداخت . وى در 21 سالگى به كربلا رفت و تا آخر عمر در آنجا ماند و عقيدهى شيخ را ترويج مىكرد . بعد از وفات شيخ، از بين مشايخ شيخيه، وى چون جرات زيادى در اظهار عقايد سلف خود داشتيا به خاطر اسباب خارجى و سياستمداران خارجى، به عنوان رييس انتخاب شد . او بر عقايد سلف خود، اوهامى جديد افزود و ادعاهاى شبيه به كشف داشت . شايد به همين خاطر، به آنها كشفيه مىگويند . سيد كاظم 20 سال رييس فرقه بود و بين پيروانش در ايران و عراق، ركن رابع بود . او مىگفت: فقط ما شيعهى كامل هستيم . 2- تاليفات سيد رشتى، كتب زيادى قريب به 120 كتاب، تاليف كرد كه در بردارندهى امور غريبه و ادعاهايى عجيب است و از غلو و خرافه دربارهى ائمهى معصومين عليهم السلام آكنده است . او غالبا كتابهايش را با رمز مىنوشت . افندى عبدالباقى عمرى فاروقى موصلى، در مدح سلطان عثمانى كه پردهاى از پردههاى حرم نبوى را براى مرقد موسى بن جعفر عليه السلام به عراق فرستاد، قصيدهاى دارد و در آن به يكى از فضائل اميرالمؤمنين على عليه السلام اشاره مىكند كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: انا مدينه العلم و على بابها . افندى اين كلام را به صورت شعر درآورد و گفت: هذا رواق مدينه العلم الذى من بابها قد ضل من لايدخل سيد كاظم رشتى اين بيت را شرح كرد و گفت: اين مدينهاى عظيم در آسمان است و ائمه عليهم السلام در آن ساكن هستند . بعد اين مدينه را توصيف مىكند كه اين مدينه، 21 محله دارد و 360 كوچه . سپس براى هر يك از آنها نام عجيب و صاحبى با اسم عجيب ذكر مىكند . اينها مطالبى شبيه اساطير و خرافات است كه دين و عقيده را به مسخره و استهزاء گرفته است . وقتى اين شرح اسطورهاى به شاعر رسيد، گفت: چنين سخنى به ذهن من هم خطور نكرده بود . سيد محمود آلوسى مفتى بغداد كه در عناد با شيعه معروف است، سيد كاظم را مورد احترام قرار داد . وى وصف عجيبى را براى او بيان مىكند و مىگويد: اگر سيد رشتى در زمانى بود كه آمدن نبى امكان داشت، پيامبر بود و من نخستين كسى بودم كه به او ايمان مىآوردم; چون شرايط نبوت را از نظر اخلاقى و علم كثير و عمل به سجاياى انسانى داراست . آيا چنين ستايشى از طرف مخالفين، دلالتبر رضايت آنها از اين فرد فاسد العقيده ندارد و آيا دليل بر اين نيست كه آنچه رشتى گفته و نشر داده، مخالف راه و روش اهل بيت عليهم السلام بوده است؟ 3- سيد كاظم رشتى و مهدويتسيد كاظم رشتى، مهدويت را به صورتى موهوم مطرح مىكرد . براى مثال مىگفت: الآن مهدى در بين شماست . او حتى مبلغينش را به اطراف مىفرستاد كه: آماده باشيد، آقا مىآيد و گاهى مىگفت: آقا بين خود شماست . به خاطر همين افكار خرافاتى و موهوم، يكى از شاگردان بارزش به نام على محمد باب ادعا كرد كه من باب امام زمان هستم . بعد ادعا كرد كه خود مهدى هستم . مردم هم دور او را گرفتند و زيربناى بابيتشكل گرفت . سيد كاظم رشتى، شاگردانى را تربيت كرد كه متاسفانه بعضى از آنها از اهل علم بودند . آنان عقايد و افكار او را در مناطقى از ايران از جمله; كرمان، آذربايجان و تبريز ترويج دادند . احسائى و رشتى، نايبى را معرفى نكردند، ولى بعضىها در بعضى مناطق ادعا كردند كه نايب سيد هستند . سيد كاظم، قريب به 150 تاليف داشت كه برخى از آنها شرح بعضى از ادعيه است . با تاويلاتى غريب شبيه به داستان . سيد كاظم در سال 1259 هجرى درگذشت و فرزندش سيد احمد، رييس فرقه شد . منابع: 1 . حياة شيخ احمد احسائى; مؤلف: فرزند شيخ احمد احسائى . 2 . ارشاد و العلوم، كريم خان كرمانى . 3 . تاريخ نبيل، زرندى . جهت مطالعه و تحقيق بيشتر به كتابهاى زير مراجعه شود: 1 . رد شيخيه، محمد مهدى بن سيد صالح قزوينى موسوى (انتشار سال 1337 .) 2 . اسرار پيدايش شيخيه، بابيه و بهائيه، محمد كاظم خالصى . 3 . خرافات شيخيه و كفريات ارشاد العلوم، محمد كاظم خالصى . 4 . كشف المراد (بررسى عقايد شيخيه و رد اتهامات)، مؤلف و ناشر . الف حكيم هاشمى (تهران 1352ش .) پی نوشت:1. نوشتهى حاضر، تقرير سلسله درسهاى «مهدويت و فرقههاى انحرافى» از استاد جعفر خوشنويس است كه در مركز تخصصى مهدويت وابسته به بنياد حضرت مهدى موعود (عج) در قم، براى جمعى از طلاب و دانش پژوهان ارايه شده است . از تلاش حجت الاسلام لارى از دانشپژوهان كوشاى اين دوره براى تدوين اين درسها، سپاسگزارى مىشود . 2. الاعلى، 2 و 3
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]
صفحات پیشنهادی
مهدويت و فرقههاى انحرافى
مهدويت و فرقههاى انحرافى نويسنده: جعفر خوشنويستدوين: على لارى مسالهى حضرت بقية الله الاعظم، مهدى موعود (عج)، يكى از بارزترين و بديهىترين مسايل اسلامى و مورد ...
مهدويت و فرقههاى انحرافى نويسنده: جعفر خوشنويستدوين: على لارى مسالهى حضرت بقية الله الاعظم، مهدى موعود (عج)، يكى از بارزترين و بديهىترين مسايل اسلامى و مورد ...
معرفی و دانلود کتاب های متفرقه و جالب جاوا
اين کتاب شامل پيش شماره تلفن هاي شهر و روستاهاي کشور ايران - پيش شماره ... تربيتى مهدويت :: فرقه شناسي » مهدويت و فرقههاى انحرافى :: دعا شناسي » مرورى بر دعاى ...
اين کتاب شامل پيش شماره تلفن هاي شهر و روستاهاي کشور ايران - پيش شماره ... تربيتى مهدويت :: فرقه شناسي » مهدويت و فرقههاى انحرافى :: دعا شناسي » مرورى بر دعاى ...
رويارويى علما با فرقه هاى انحرافى در دوره قاجار (3)
رويارويى علما با فرقه هاى انحرافى در دوره قاجار (3) نویسنده : سيد عباس رضوى 2. ... اين كه مدعيان دروغين نبوت و مهدويت توانستند در مدت كوتاهى، انسانهايى را در كمند ...
رويارويى علما با فرقه هاى انحرافى در دوره قاجار (3) نویسنده : سيد عباس رضوى 2. ... اين كه مدعيان دروغين نبوت و مهدويت توانستند در مدت كوتاهى، انسانهايى را در كمند ...
مهدويت و شيخيه
در سدههاى اخير نيز فرقههايى انديشه ناب مهدويت را وسيلهاى براى رسيدن به اهداف و آمال ... بدون شك آسيبشناسى انديشه مهدويت و پالايش اين انديشه از افكار انحرافى بر ...
در سدههاى اخير نيز فرقههايى انديشه ناب مهدويت را وسيلهاى براى رسيدن به اهداف و آمال ... بدون شك آسيبشناسى انديشه مهدويت و پالايش اين انديشه از افكار انحرافى بر ...
حقوق امام مهدى (ع)
در آموزشهاى حوزوى، درسهايى مانندمبانى اعتقادى مهدويت، تاريخ عصر غيبت، حديث شناسى و منبع شناسى مهدويت، دعاشناسى، شناخت فرقه ها و گروههاى انحرافى، بايد از ...
در آموزشهاى حوزوى، درسهايى مانندمبانى اعتقادى مهدويت، تاريخ عصر غيبت، حديث شناسى و منبع شناسى مهدويت، دعاشناسى، شناخت فرقه ها و گروههاى انحرافى، بايد از ...
چگونگی بررسى شبهات مهدويت
اگر قرار باشد كه مهدويت يكى از محورىترين پايه هاى تربيت فرد و جامعه باشد كه هست, ... كرده اند, به سرعت بحث را منحرف مى كنند و يك بحث انحرافى ديگرى پيش مى كشند. ... مهدويت, نه فقط همه ى شيعيان را شامل مى شود, بلكه تمام مسلمان ها از تمام فرقه هاى ...
اگر قرار باشد كه مهدويت يكى از محورىترين پايه هاى تربيت فرد و جامعه باشد كه هست, ... كرده اند, به سرعت بحث را منحرف مى كنند و يك بحث انحرافى ديگرى پيش مى كشند. ... مهدويت, نه فقط همه ى شيعيان را شامل مى شود, بلكه تمام مسلمان ها از تمام فرقه هاى ...
كارشناسان هشدار دادند مدعيان دروغين اعتقادات جوانان را نشانه ...
10 آگوست 2008 – سيد امير حسين مدنى مسئله مدعيان دروغين مهدويت را خطرى جدى براى كشور ... فرقه هاى انحرافى امروز براى گسترش و ترويج مكاتب خود با جديت تلاش مى ...
10 آگوست 2008 – سيد امير حسين مدنى مسئله مدعيان دروغين مهدويت را خطرى جدى براى كشور ... فرقه هاى انحرافى امروز براى گسترش و ترويج مكاتب خود با جديت تلاش مى ...
پاسداران ولايت در عصر امام كاظم(علیه السلام)
... بخشكد، با اين حال عدهاى با انگيزه مهدويت اسماعيل و يا بهانههاى ديگر فرقهاى به ... تاريخ تشيع پديد آوردند كه مسيرى انحرافى از صراط مستقيم عترت پيامبر بود.
... بخشكد، با اين حال عدهاى با انگيزه مهدويت اسماعيل و يا بهانههاى ديگر فرقهاى به ... تاريخ تشيع پديد آوردند كه مسيرى انحرافى از صراط مستقيم عترت پيامبر بود.
علل ظهور و افول دارالفنون
ایجاد فرقه انحرافى بابیت، براى از بین بردن نظم اجتماعى و انسجام فرهنگى که ... جدى وارد کرد و همچنین اعتقاد به مهدویت و ظهور امام زمان(عج) که از اندیشههاى تابناک و ...
ایجاد فرقه انحرافى بابیت، براى از بین بردن نظم اجتماعى و انسجام فرهنگى که ... جدى وارد کرد و همچنین اعتقاد به مهدویت و ظهور امام زمان(عج) که از اندیشههاى تابناک و ...
گزارش جلسه نقد كتاب
آقانورى: يك بحث، بحث خاستگاه تشيع بود و يك بحث، بحث خاستگاه فرقههاى شيعى. .... يكي از حاضران: در ص 241 كتاب ذيل عنوان «طرح دعاوى مهدويت، رجعت و ناميرايى ...
آقانورى: يك بحث، بحث خاستگاه تشيع بود و يك بحث، بحث خاستگاه فرقههاى شيعى. .... يكي از حاضران: در ص 241 كتاب ذيل عنوان «طرح دعاوى مهدويت، رجعت و ناميرايى ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها