تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805544652




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب تلاوت قرآن(11)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آداب تلاوت قرآن(11)
آداب تلاوت قرآن(11) عمل به دستورات قرآن هدف نهائي تلاوتآنچه از آغاز کتاب تاکنون، و طي فصل هاي جداگانه، پيرامون فضائل بيکران کتاب الهي و آداب تلاوت قرآن، از استعاذه و خضوع و خلوص و تأمل و تفکر و ... بيان گرديد، همه و همه بدين منظور و نيت بود که دلهاي ما با آيات قرآن آشنا بشوند، سپس آشنائي تبديل به انس گردد، و انس در ما حالت تأثيرپذيري بوجود آورد، و تأثيرپذيري موجب عمل به دستورات آسماني قرآن گردد.تا بدين طريق، از يکسو علاقمندي و وفاداري خود را نسبت به قرآن به اثبات برسانيم، و از سوي ديگر، با عمل خالصانه به رهنمودهاي آن، به فلاح و رستگاري که هدف اين کتاب الهي است، برسيم.و الا، ندانستن فرامين قرآن، شايد بدتر از آن نباشد که بدانيم ولي به آنها عمل نکنيم.هشدارهاي تکان دهندهدر احاديث بسياري که از پيامبر بزرگوار اسلام (ص) و ائمه معصومين (ع) برايمان به يادگار مانده است، عقوبت دردناک کساني بيان شده که قرآن را فرامي گيرند، اما به دستورات آن عمل نمي نمايند.حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:« کسي که قرآن را فراگيرد ولي به آن عمل نکند، و محبت دنيا را بر قرآن مقدم بدارد، خود را مستوجب خشم خدا قرار داده، و با يهود و نصارا و کساني که قرآن را پشت سرانداخته اند، محشور خواهد بود.و اين شخص روز قيامت کور محشور مي شود. پس عرض مي کند: خداوندا ! چرا مرا کور محشور فرمودي در حالي که من بينا بودم.خداوند مي فرمايد : همين است. آيات من به تو رسيد ولي همه را فراموش کردي. بنابراين تو نيز امروز از فراموش شدگان هستي.سپس امر مي شود تا به سوي آتش روانه شود. »(1)و از آن حضرت نقل است که فرمودند:« چه بسا تلاوت کننده قرآن است که قرآن او را لعن مي کند. »(2)و در حديثي ديگر، آن پيامبر رحمت و آن آيت حق، خطاب به همه ي نسل ها و همه ي انسانها، در همه ي اعصار و قرون، چنين فرمودند:« اي مردم ! معارف قرآن را فراگيريد و از تلاوت آن غفلت نورزيد، و بدانيد که قرآن با شماست.پس شما از قرآن تبعيت کنيد و پشت سرش راه برويد، و جلو او قرار نگيريد، زيرا قرآن پيروان خود را به بهشت راهنمائي مي کند، و آنان که قرآن را پشت سر گذاشته اند بجهنم مي برد »(3)ششمين نير فروزان برج امامت و عصمت امام صادق (ع) درباره ي کساني که در مقام عمل، تسليم قوانين قرآنند، چنين فرمودند:«... گروهي قرآن مي خوانند تا زير پوشش آن قران گيرند. به محکم و به متشابه آن اعتقاد دارند، فرايض قرآن را بجاي مي آورند، حلال آن را حلال و حرام آن را حرام، و در مقابل عمل تسليم قوانين قرآنند.اين گروه همان کساني هستند که دست رحمت الهي آنان را از هر سقوطي نجات مي دهد. آنان اهل بهشت هستند، و درباره هر که بخواهند حق شفاعت دارند. »(4)علت آن همه تأکيد و سفارش، براي نزديک شدن و عمل نمودن به تعاليم قرآن، اينست که برنامه ي کامل سعادت بشر، در اين کتاب آسماني، درج گرديده است.مؤيد اين گفتار، حديثي از امام صادق عليه السلام است که آن را زينت بخش اين صفحه مي نمائيم:« خداوند در قرآن همه چيز را بيان، و نيازهاي بشر را روشن کرده است. و جائي باقي نگذاشته تا کسي بگويد: اي کاش اين مطلب هم در قرآن آورده مي شد. »(5)رسيدن به حيات طيب« يکي از موضوعات مهمي که قرآن کريم آن را ره آورد وحي مي داند « حيات طيب » يا زندگي پاک و منزه است.قرآن مي فرمايد: زندگي و حيات طيب، بهره ي کساني است که هم از نظر جان، مؤمن و معتقد باشند، و هم از نظر عمل، صالح و شايسته.در اين زمينه، طبق رهنمود قرآن، بايد به چند مورد اشاره نمود:- اول اين که قرآن به پيروانش نويد حيات مي دهد و مي فرمايد: هر کس به قرآن معتقد بود و به دستور وحي عمل کرد، زنده مي شود، و هر کس به قرآن معتقد نبود و به وحي عمل نکرد، از اين حيات و زندگي برخوردار نيست، و قهرا مرده خواهد بود. در سوره ي انفال فرمود:يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاکم لمايحييکم. (6)اي کساني که ايمان آورده ايد! وقتي خدا و پيامبرش شما را به امري دعوت کردند، استجابت کنيد. زيرا اين دعوت شما را زنده مي کند.- دوم آن که چه حياتي ره آورد دين است؟ کدام زندگي است که با عمل به دستور وحي، نصيب انسان مي شود؟در سوره ي نحل، آن زندگي را به عنوان زندگي طيب و حيات پاکيزه معرفي فرمود:من عمل صالحا من ذکر او انثي و هو مؤمن فلنحيينه حيوه طيبه و لنجزينهم اجرهم باحسن ما کانوا يعملون. (7)« هر کس کار صالح بکند، خواه زن خواه مرد، و مؤمن باشد، به او حيات پاکيزه عطا مي کنيم، و اجري بسيار بهتر از عمل نيکي که کرده، باو عطا مي کنيم »براي رسيدن به اين حيات پاکيزه، دو قيد لازم است. يکي حسن فعلي ديگري حسن فاعلي. يکي کار خوب و ديگري داشتن جان خوب.پس اگر کسي معتقد و مؤمن به مبدأ و معاد باشد ولي کار مثبت نکند، و عمل صالح انجام ندهد، و به همان ايمان بدون عمل اکتفا کند، به حيات طيب نمي رسد.يا اگر کسي کار خوب انجام بدهد ولي به مبدأ و قيامت ايمان و اعتقادي نداشته باشد، به حيات طيب نمي رسد. »(8)« اميدواريم خداي متعال آن توفيق را مرحمت کند و دلهاي ما ظرف معارف قرآن کريم باشد. هم آيات قرآن را در مقام تلاوت بخوانيم و هم با معاني بلند آنها مأنوس بشويم. و بعد معاني آنها را در جانمان بعنوان علم راسخ جايگزين کنيم. و همراه با آن، عمل صالح را طبق آنچه قرآن راهنمائي کرده انجام بدهيم، تا قرآن در دنيا و آخرت با ما باشد.اگر چنين کرديم قرآن ما را رها نمي کند و بعد از مرگ هم با قرآن هستيم. اينکه گفته مي شود بعد از مرگ با قرآنيم، به اين معني نيست که بعد از مرگ به قرآن عمل مي کنيم، بلکه مقصود اينست که با قرآن محشور مي شويم »(9)پی نوشت‌ : 1- عقاب الاعمال - به نقل از قرآن در احاديث اسلامي .2- مستدرک، ج 1 - به نقل از قرآن در احاديث اسلامي .3- من لايحضره الفقيه، ج 2 - به نقل از قرآن در احاديث اسلامي .4- خصال، ج 1 - به نقل از قرآن در احاديث اسلامي .5- تفسير قمي، ص 87 - به نقل از قرآن در احاديث اسلامي .6- سوره ي انفال - آيه 24 .7- سوره ي نحل - آيه 97 .8- تفسير موضوعي قرآن مجيد - تأليف آيت الله جوادي آملي جلد يکم .9- تفسير موضوعي قرآن مجيد - جلد سوم .منبع:کتاب آداب تلاوت قرآنتصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 566]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن