تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816728271




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهل حكمت رضوى


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
چهل حكمت رضوى
چهل حكمت رضوى نظم اشعار از على باقرزاده (بقا) 1 ـ مِن اَخلاقِ الاَنبياء التَّنّظُّف نظافت موجب پاكى جسم است         نظافت مايـه آرام جـان استامـام هشتمين فرمود بـا خلق            نظـافت شيـوه پيغمبران است2 ـ صاحِبُ النّعمَةِ يَجِبُ ان يُوَسِّعَ عَلى عِيالِهِتوانگر را بوَد واجب كه بخشد          زن و فـرزند را از مال دنيـادهـد وسـعت به امر زندگانى          بـه شـكر نعـمت حى ّ تـوانا3 ـ مَن لَم يَشكُرِ المُنعِمَ مِن المَخلوقين لَم يَشكُر اللهَ عزّوجلّشـنيده ام كه علـى بن موسـى كاظم               خديو طوس، بفـرمـود نكته اى زيبـاكسى كه نيكويى خلق را نداشت سپاس          نكـرده است سپـاس خداى بـى همتـا4 ـ الايمانُ اداءُ الفرائضِ و اجتِنابُ المَحارِمفرمود رضــ ا امام هشتم:          انجام فرائــ ض است ايماندورى ز محرّمات و زشتى            پرهيز ز ناصواب و عصيان5 ـ لَم يَخُنكَ الاَمين، وَ لكِن ائتَمَنتَ الخائِنَكسى كه بيـم ندارد ز كردگار عليم         وِرا به خدمت خلق خدا مكن تعيينامين نكرده خيانت، تو از ره غفلت            امين شمـرده خيـانت شعار بدآيين6 ـ الصَّمتُ بابٌ مِن ابوابِ الحِكمةزبـان تو گـر تحـت فرمان نباشد                          خموشـى گزيـن، تا نيفتى به ذلـّتعلى بن موسـى الرضا راست پندى :          سكوت است بابـى ز ابواب حكمت7 ـ الاَخُ الاَكبرُ بِمنزِلةِ الاَببرادر چو دانا و شد و آزموده          وِرا با پـدر مـى شمارش برابربگفتـا امـام بحق، نور مطلق          به جاى پـدر هست، مهتر برادر8 ـ صديقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقلُهُ و عَدُوُّه جَهلُهُبــ ه نزديـك نـادان بـوَد تـار گيتى                  ز دانـش بكـن گـيتـى تـار روشـنبفرمود فرزنـد موســ ى بـن جعفـر:          تو را عقل يار است و جهل است دشمن9 ـ التَّوَدُّدُ الى النّاسِ نِصْفُ العَقلِهميشـه در پـى تيـمـار بينـوايان باش              كمك به خلق، ز كردار خـالق احـد استامام راست در اين رهگذر، كلامى نغـز:          كه در معاشرت خلق، نيمى از خرد است10 ـ التَوَكُلُ اَن لاتَخافَ اَحداً اِلاّ اللهَبزن بـر لطـف حق دست توكل          كـه لطف ايـزدى باشد تو را بستوكـل آن بـوَد كـاندر دو عالم              به غير حق نـترسى از دگر كس11 ـ اَفْضَلُ ما توصَلُ به الرَّحِمِ كفُّ الاَذى عَنْهافرمـود رضـا ولـى ّ مـطـلق                 گنجينـه علم و فضل و احسـانبهتر صلـه رحـم به گيتى است          خـوددارى از گـزنـد ايشـان12 ـ اَحسَنُ النّاسِ مَعاشاً مَن حَسُنَ معاشُ غيرِهِ فى معاشِهبهتـرين رهـرو به راه زندگـى است          آن كه همچـون شمع روشنگـر بـوَدمردمـان در پرتـوش راحـت زينـد                زندگـى در خـدمتش بـهتـر بــ وَد13 ـ العَقلُ حِباءٌ مِنَ اللهِ و الادَبُ  كُلْفَةرضـا سبـط پاك رسـول امين                  كه نتـوان سـر از خدمتش تافتنبگفتا: خرد بخشش ايـزدى است          ادب را به كوشش تـوان يافـتن14 ـ لَيسَ لِبَخيلٍ راحةٌ و لا لِحَسودٍ لَذّةٌبخل رنج است و حسادت محنت است          از ولـى ّ آمـوز درس عبـرتـــى راحتـى در بخــ ل نتـوان يـافـتن                      در حسـد هـرگـز نيـابـى لذّتــ ى 15 ـ مَا الْتَقَتْ فِئَتانِ قَطُّ اِلاّ نُصِرَ اَعظَمُهُما عَفواًعفــ و آييـن بزرگـــان باشـــد                      بـخشش آييـنـه دورانـديـش اسـتدو گـروهـى كه به جنگنـد و ستيـز         نصرت آن راست كه عفوش بيش است16 ـ عَونُك لِلضَّعيفِ اَفضَلُ مِنَ الصَدَقَةسخنـى دارم از امـام همام          كـه مفيد است بهر هر طبقهدستگيرى ز ناتوان و ضعيف           به يقين، بهتر است از صدقه17 ـ المُؤمِن اِذا اَحسَنَ استَبشَرَ وَ اِذا اَساءَ استَغفَرَگر ز بخت بد به كس بد كرده اى          هان، مشـو نوميـد از درگاه ربّمـؤمن ار نيكى كنـد شادان شود         ور كند بد، مى كنـد بخشش طلـب18 ـ المُسلِمُ الّذى سَلِمَ المُسلِمون مِن لِسانه وَ يَدهشـنو پند فرزند موسـى بن جعفر                  امـام بحـق، مـاه بـرج امـامتكسـى هسـت مُسلم كه باشند مردم         ز دست و زبانش به امن و سلامت19 ـ لَيسَ مِنّا مَن لَم يأمَن جارُهُ بَوائِقَهبه همـسايه نيكى كن اى نيكمرد          كه همـسايه را بر تو حقها بوَداز آن كس كه همسايه ايمن نبُود            بـفرمود مـولا: نـه از ما بوَد20 ـ التواضُعُ ان تُعطى النّاس مِن نَفسِك ما تُحبّ ان يُعطوك مِثلَهچنان سـر كن اى دوست با نيك و بد          كه باشـد ز تـو نيك و بد در امـانتـواضع چـنان كن به خـلق خـداى                  كه خواهـى كنـد خلق با تو چنـان21 ـ مِن علاماتِ الفقيهِ الحُكم و العِلم و الصَّمتبصيـر بـاش به احكـام دين حق كه خداى          از آن فقيه كه دانا به حـكم اوست رضاستنشـانـه هـاى فقـاهـت به نزد پـير خرد            قضـاوت بحـق و دانـش و سكوت بجاست22 ـ الصَّفح الجميلُ العفوُ مِن غيرِ عِتابعفو چون كرده اى خطاب مكن            كار بـى جا و نـاصـواب مكنوه چه نيكوسـت، عفـو بى منّت          عفو كـردى اگـر، عتـاب مكن23 ـ لايَأبَى الكرامَةَ الاّ الحِمارَبشـنـو كـلـام نـغـز فـرزنـد پيمبر                گفتـار او روشـنـگـر شبهاى تار استجز مردم احـمـق نتـابـد رخ ز احسان         هر كس كند احسان مردم ردّ، حمار است24 ـ السّخى ّ يأكُل مِن طَعامِ الناس لِيأكُلوا مِن طَعامِهسخـى مى خورد نان ز خوان كسان          كه مردم به رغبت ز خوانش خورندبخيــ ل از سـر بخـل نان كسـى                 نيـارد خـورد تا كه نانش خورنـد25 ـ السّخى ُّ قريبٌ مِن اللهِ، قريبٌ مِن الجنّة، قريبٌ مِن الناسِسخـاوتمنـد هرگز نيست تنهـا             كه تنـهايى نصيب ديگران استسخـى باشد قريـب رحمت حق          به نزديك بهشت و مردمان است26 ـ صديقُ الجاهِلِ فى التَّعَببه نـادان مكـن دوستى ، چون تـو را          گـدازد ز كـزدار خـود روز و شببگفتـا علــ ى بن موسـى الـرضـا             رفاقـت به نـادان غـم اسـت و تعب27 ـ اَفضَلُ العَقلِ معرفَةُ الاِنسانِ بِربّهز خـاطر مـبر شـكـر يزدان پـاك                           كه شـكـر نعـَم نعمـت افزون كنـدبهين دانش اى دوست، آن دانشى است         كه ات رهـبرى سوى بـى چـون كند28 ـ مَن رَضى َ باليَسيرِ مِنَ الحَلال خفّت مَؤونتهُرضـا بـاش بر داده كردگـار                   كـه خشنـودى از حق بوَد بندگى اگر شـاد گـردى به اندك حلال          سبـك بـگـذرى از پل زندگـى 29 ـ مَن رَضى بالقَليل مِن الرِزقِ قُبِلَ منه اليسيرُ مِنَ العمَلكلامـى شنـو از شهنشاه طـوس          ولـى ّ خـداونـد و سبـط رسـولچون بر رزق اندك رضايى ، خداى          كنـد طـاعـت انـدكـت را قبول30 ـ الصَّمتُ يَكسبُ المحبّةَ و هو دليلٌ على كُلِّ خيرٍز حسن خموشى و اوصاف آن          چنين گفت شاه خراسان، رضاخموشـى به بار آورَد دوستـى          شـود رهگشـاى همه خوبهـا31 ـ مَن حاسَبَ نَفسَه رَبِحَ و مَن غَفَلَ عَنها خَسِرَتواى كه ديده فرو بسته اى ز كرده خويش          هميشـه زشتـى احـوال ديگران بينـى حساب نفس بدانديش كن كه سـود برى            شوى چو غافل از اعمال خود زيان بينى 32 ـ مَنِ اعتَبَرَ اَبصَرَ وَ مَن اَبصَرَ فَهِمَ و مَن فَهِمَ علِِمَامام راسـت كلامـى كه مرد بـاتدبير              هزار نكتـه از آن يك كلام مى خـواندكسى كه عبرت گيرد بسـى شـود بينا          كسـى كه بينــ ا گردد بفهمـد و داند33 ـ افضَلُ المالِ ما وُقى َ به العِرضُتوانـگر را بگـو امروز كـن ايثار سيم و زر                     كه فردا سيـم و زر در اختيـار ديگـران باشدبهين مـال آن بوَد كان موجب حفظ شرف گردد          اگر در راه ديگر صرف شد، حاصل زيان باشد34 ـ المُؤمِنُ اِذا غَضِبَ لَم يُخرِجهُ غَضَبُهُ مِن حَقّسخنـى بشنـو از امـام غريـب           تا شـود علم و دانشـت افـزونمـرد مـؤمن اگر به خشـم شود          نـرود از طريـق حـق بيـرون35 ـ المُؤمِنُ اِذا قَدرَ لَم يَأخُذُ اَكثَرَ مِن حَقّهنكـته اى بشنـو ز فرزند رسـول                آن كه مـردم را امـام و پيشواستگـر كه قـدرت دست مؤمن اوفتاد         بيشتر از حـقّ خود هرگز نخواست36 ـ النّظَرُ الى ذرّيّةِ محمّدٍ عبادَةٌبكـن عادت به كردار بزرگـان          كه نتوان كرد آسان ترك عـادتنظر كـردن به فرزنـد پيمبـر            بوَد در پيش مرد حق، عبادت37 ـ اِنّما الحِميَةُ مِن الشَّى ءِ الاِقلالُ مِنهُشنـو از علـى بن موسى الرضـا          كلامى كه افزاديت عقـل و هـوشچو پرهيز خواهـى كنى از خوراك          به كـم خوردن خوردنيهـا بكـوش38 ـ لايَعدمُ العُقوبَةَ مَن اَدرَعَ بالبَغى ِگو به آن كس كه ظلـم كرد فزون          كـه عقـوبـت نـبـوده نشمـاردگـر بخـواهـد زيَـد به آرامـش               كيـفـر روزگـار نــ گــ ذارد39 ـ لاتَطلُبوا الهُدى فى غَيرِ القُرآنِ فَتَضِلّوابـگـفـتـا رضـا، ماه برج ولايت          هدايـت مجـوييـد از غيـر قـرآنبـجـز راه قـرآن مـپـوييد راهى          كـه گـمراهى آخر بوَد حاصـل آن40 ـ مِن عَلامةِ ايمانِ المُؤمِنِ، كِتمانُ السِّر و الصَّبرُ فى البأساء و الضرّاء و مُداراة النّاساز عـلامـات مرد حق باشد          رازدارى و صـبر بر سختى با مـدارا بـه مردمان پويـد              راه آزادگـى و خـوشبـختى منبع: www.imamreza.netمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن