محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1825971342
بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره) بزرگترین حادثه عالمزمان ها خودشان هیچ مزیتی ندارند بعضی بر بعضی، زمان یک موجود ساری متحرک است و متعین و هیچ فرقی ما بین قطعه ای با قطعه ای دیگر نیست. شرافت زمان ها یا نحوست زمان ها به واسطه قضایائی است که در آنها واقع می شود. اگر چنانچه شرافت زمان به واسطه حادثه ای است که در آن زمان واقع می شود، باید عرض کنم که روز بعثت رسول اکرم(ص) در سرتاسر دهر " من الازل الی الابد" روزی شریفتر از آن نیست، برای اینکه حادثه ای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده است . حوادث بسیار بزرگی در دنیا اتفاق افتاده است. بعثت انبیا بزرگ، انبیاء اولوالعزم و بسیاری از حوادث بسیار بزرگ، لکن حادثه ای بزرگتر از رسول اکرم در عالم وجود نیست غیر از ذات مقدس حق تعالی و حادثه ای بزرگتر از بعثت او هم نیست. بعثتی که بعثت رسول ختمی است و بزرگترین شخصیت های عالم امکان و بزرگترین قوانین الهی، و این حادثه در یک همچو روزی اتفاق افتاده است و این روز را بزرگ کرده است و شریف، و همچو روزی ما دیگر درازل و ابد نداریم و نخواهیم داشت. تزکیه نفوساول آیه ای که به رسول اکرم (ص) به حسب روایات و تواریخ وارد شده است ، آیه " اقرا باسم ربک" است و این آیه اولین آیه ای است که به حسب نقل، جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است و از اول به قرائت و به تعلم دعوت شده است " اقرا باسم ربک الذی خلق" و در همین سوره است که " ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" این سوره اولین مورد وحی (است) و دراولین نزول وحی این آیه دراین سوره وارد شده است که " کلا ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" معلوم می شود که طغیان و طاغوت بودن از اموری است که در راس اموراست. و برای طاغوت زدائی باید تعلیم کتاب و حکمت و تعلم کتاب و حکمت کرد و تزکیه کرد. انسان اینطوری است، وضع روحی همه انسان ها اینطور است که تا یک استغنائی پیدا می کند طغیان می کنند. (آدمی) استغنای مالی که پیدا می کند به حسب همان مقدار طغیان پیدا می کند، استغنای علمی که پیدا می کند به همان مقدار طغیان می کند، مقام که پیدا می کند به مقدار طغیان می کند، مقام که پیدا می کند به مقداری که مقام پیدا کرده است طغیان می کند. فرعون را که خدای تبارک وتعالی می گوید طاغی است ، برای همین است که مقام پیدا کرده بود و انگیزه الهی در او نبود و این مقام او را به طغیان کشیده بود. کسانی که چیزهائی که مربوط به دنیاست آنها را بدون تزکیه نفس پیدا می کنند، اینها هر چه پیدا بکنند طغیانشان زیادتر خواهد شد و وبال این مال و این منال و این مقام و این جاه و این مسند از چیزهایی است که موجب گرفتاری های انسان است در اینجا و بیشتر در آنجا . انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان ها نجات دهد و ما خودمان را تزکیه کنیم، نفوس خودمان را صفا دهیم و نفوس خودمان را ازاین ظلمات نجات بدهیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد ، دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق. تمام اختلافاتی که بین بشر هست، اختلافاتی که بین سلاطین هست، اختلافاتی که بین قدرتمندان هست ریشه اش همان طغیانی است که در نفس هست ریشه این است که انسان دیده است که خودش یک مقام دارد طغیان کرده است و چون قانع نمی شود به آن مقام، این طغیان اسباب تجاوز می شود، تجاوز که شد اختلاف حاصل می شود و این فرق نمی کند. از آن مرتبه نازلش طغیان است تا آن مرتبه عالی آن. از مرتبه نازلی که در یک روستا بین افراد اختلاف حاصل می شود ، ریشه اش همین طغیان است تا مرتبه بالاتر و هر چه بالاتر برود طغیان زیادتر می شود. فرعونی که طغیان کرد و" انا ربکم الاعلی" گفت، این انگیزه در همه است فقط در فرعون نیست . اگر انسان را سر خود بگذارند" انا ربکم الاعلی" خواهد گفت: انگیزه بعثت این است که این نفوس سرکش را این نفوس طاغی و یاغی را از آن سرکشی و از آن طغیان و از آن یاغیگری نجات دهد و تزکیه کند نفوس را. همه اختلافاتی که در بشر هست برای این است که تزکیه نشده است. غایت بعثت این است که تزکیه کند مردم را تا به واسطه تزکیه، هم تعلم حکمت کند و هم تعلم قرآن و کتاب و اگر چنانچه تزکیه بشوند طغیان پیش نمی آید. کسی که تزکیه کرد خود را هیچ گاه خودش را مستغنی نمی داند " ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" وقتی که خودش را می بیند و برای خودش مقام قائل است وبرای خودش عظمت قائل است این خودبینی اسباب طغیان است. اختلافاتی که بین هم بشر هست، اختلافاتی که بر سر دنیا بین همه بشر هست این اختلافات ریشه اش طغیانی است که در نفس هاست و گرفتاریی است که انسان در گرفتاری به خود دارد و به هواهای نفسانیه. اگر انسان تزکیه بشود و نفس انسان تربیت بشود ، این اختلافات برداشته می شود. تحول عرفانی در جهانمساله مبعث و ماهیت آن و برکاتش چیزی نیست که بتوان با زبان های الکن ما از آن ذکری کرد و به قدری ابعاد آن زیاد است و جهات معنوی و مادی آن زیاد است که گمان ندارم حتی بتوان حول آن صحبتی کرد. مساله بعثت یک تحول علمی- عرفانی در عالم ایجاد کرد که آن فلسفه های خشک یونانی را که به دست یونانی ها تحقق پیدا کرده بود و ارزش هم داشت و دارد، مبدل کرد به یک عرفان عینی و یک شهود واقعی برای ارباب شهود... اگر کسی سیر کند در فلسفه های قبل ازاسلام و فلسفه های بعد از اسلام و خصوصاً قرن های آخر و عرفای قبل از اسلام و آن کسانی که در هندوستان و امثال آن یک همچو مسائلی داشتند، و عرفای بعد از اسلام که به تعلم اسلام در این امر وارد شده اند، می فهمد که چه تحولی بعد (از آن ) حاصل شده است. در صورتی که عرفای بزرگ اسلام هم راجل هستند در کشف حقایق قرآن. لسان قرآن که از برکات بعثت، از برکات بزرگ بعثت رسول خداست، لسانی است که سهل و ممتنع است. بسیاری شاید گمان کنند که قرآن را می توانند بهفمند، از باب اینکه به نظرشان سهل است. بسیاری از ارباب معرفت و ارباب فلسفه گمان می کنند که قرآن را می توانند بفهمند، برای اینکه آن بعدی که برای آنها جلوه کرده است و آن بعدی که درپس این ابعاد است ، برای آنها معلوم نشده است. قرآن دارای ابعادی است که تا رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم مبعوث نشده بودند و قرآن متنزل نشده بود از آن مقام غیب ، نازل نشده بود از آنجا ، و با آن جلوه نزولی اش در قلب رسول خدا جلوه نکرده بود، برای احدی از موجودات ملک و ملکوت ظاهر نبود بعد از آنکه اتصال پیدا کرد مقام مقدس نبوی ولی اعظم با مبدأ فیض به آن اندازه ای که قبل اتصال بود، قرآن را نازلتاً و منزلتاً کسب کرد. در قلب مبارکش جلوه کرد و با نزول به مراتب هفتگانه به زبان مبارکش جاری شد. قرآنی که الان در دست ماست ، نازله هفتم قرآن است و این از برکات بعثت است و همین نازله هفتم آنچنان تحولی در عرفان اسلامی، درعرفان جهانی بوجود آورد که اهل معرفت شمه ای از آن را می دانند و همه ابعاد آن و جمیع ابعاد آن برای بشر( هنوز) معلوم نشده است و معلوم نیست معلوم شود. و این از برکات بعثت است اینقدری که معرفت برای اهل معرفت حاصل شده است. این ازنازله کتاب خداست به وسیله نزول بر قلب رسول الله که آن هم از اسرار بزرگ است. کیفیت وحی از اموری است که غیر از خود رسول خدا و کسانی که در خلوت با رسول خدا بودند ، یا اینکه از او الهام گرفته اند کسی آنرا نمی تواند بفهمد و لهذا هر وقت خواستند معرفی هم بکنند با زبان ما عامی ها معرفی کردند، چنانچه خدای تبارک و تعالی با زبان آن بشرعامی خودش را با شتر معرفی می کند، با آسمان معرفی می کند، با زمین معرفی می کند، با خلق امثال اینها، برای این است که بیان قاصر است از اینکه آن مطالبی که هست ادا بشود و تا آن حدی که بیان می توانسته اداکند قرآن ادا کرده است و هیچ کتاب معرفتی ادا نکرده است، آنهایی که ادا کردند به تبع قرآن ادا کردند. اگر قرآن نبود باب معرفت الله بسته بود الی الابد، و آن فلسفه یونانی یک باب دیگری است که در محل خودش بسیار ارجمند است برای اینکه با استدلال ثابت می کند، نه معرفت حاصل می شود، وجود خدای تبارک و تعالی از باب دلیل اثبات می شود و معرفت غیر اثبات وجود است و قرآن آمده است که هم اثبات بکند به همان طریقه های متعارف و طریقه های بلکه گاهی نازل تر از آن و هم پرده دیگرش عرفان قرآن است که آن را... در هیچ کتابی نمی یابید، حتی در کتب عرفانی اسلامی که متحول شده است و با عرفان قبل از اسلام بسیار فرق دارد. و تعبیرات قرآنی غیر از آنی است که آنها دارند. یک نحوه دیگری هست، یک لطایف دیگری در قرآن هست و اینها همه از برکات بعثت است و برکات بعثت آن مقداری که در معنویات هست ، در مادیات ظاهر نشده است، لکن آن مقداری هم که در مادیات ظاهر شده است ، قبل از اسلام نبوده است. اتصال معنویت به مادیت و انعکاس معنویت در همه جهات مادیت از خصوصیات قرآن است که افاضه فرموده است. رفع ظلمبعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اینکه مردم بتوانند با قدرت های بزرگ مقابله کنند به مردم بفهماند. بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام اینها را از ظلمت ها نجات بدهد، ظلمات را بکلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند، ظلمت جهل را کنار بزند و به جای او نورعمل بیاورد، ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جای او عدالت بگذارد، نور عدالت را به جای او بگذارد و راه او را به ما فهمانده است. فهمانده است که تمام مردم، تمام مسلمین برادر هستند و باید با هم وحدت داشته باشند، تفریق نداشته باشند. ختم نبوتانبیاء سلف هم کشف داشتند و هم بسط، اما نه بطوراطلاق بلکه فی الجمله. اگر چه در این معنی مختلف بودند؛ چنانچه اولوالعزم ها، کشف و بسط حقایق را بیشتر داشتند و وجود نازنین احمدی(ص) که کشف تام و بسط تمام و تام داشت، خاتم شد و خاتم پیامبران گردید؛ یعنی به آن نحوی که ممکن است حقیقت کشف شود، برای حضرت محمد(ص) کشف بود و به آن قدری که ممکن است حقایق بسط شود برای حضرت بسط نمود. لذا دیگر ممکن نیست کشف و بسط ، اَتـَم ازاین باشد تا نبوت دیگری حاصل آید.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 513]
صفحات پیشنهادی
بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره)
بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره) بزرگترین حادثه عالمزمان ها خودشان هیچ مزیتی ندارند بعضی بر بعضی، زمان یک موجود ساری متحرک است و متعین و هیچ فرقی ما بین قطعه ...
بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره) بزرگترین حادثه عالمزمان ها خودشان هیچ مزیتی ندارند بعضی بر بعضی، زمان یک موجود ساری متحرک است و متعین و هیچ فرقی ما بین قطعه ...
ایجاد حكومت اسلامی توفیق خاص امام خمینی (ره) بود
ایجاد حكومت اسلامی توفیق خاص امام خمینی (ره) بود-ایجاد حكومت اسلامی توفیق خاص امام ... انگیزه و آثار بعثت از دیدگاه امام خمینی-انگیزه و آثار بعثت از دیدگاه امام .
ایجاد حكومت اسلامی توفیق خاص امام خمینی (ره) بود-ایجاد حكومت اسلامی توفیق خاص امام ... انگیزه و آثار بعثت از دیدگاه امام خمینی-انگیزه و آثار بعثت از دیدگاه امام .
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه (2)
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه (2)-ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)ره آورد ... سال 1384 1) نبوي، سيدعباس، جامعه ي ديني از منظر امام خميني (ره)، انديشه ي حوزه، ش 54.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه (2)-ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)ره آورد ... سال 1384 1) نبوي، سيدعباس، جامعه ي ديني از منظر امام خميني (ره)، انديشه ي حوزه، ش 54.
باران وحی - ویژه نامه مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
باران وحی - ویژه نامه مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله-بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين بعثت روز بيداری تاريخ و زمان بعثت بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره) ارمغان ...
باران وحی - ویژه نامه مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله-بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين بعثت روز بيداری تاريخ و زمان بعثت بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره) ارمغان ...
عدالت اجتماعي از ديدگاه امام خميني(ره)
عدالت اجتماعي از ديدگاه امام خميني(ره) در اين قسمت به بيان و بررسي ديدگاه حضرت امام(ره) درخصوص مفهوم عدالت و راههاي برقراري عدالت اجتماعي ميپردازيم. خداوند تعالي در ...
عدالت اجتماعي از ديدگاه امام خميني(ره) در اين قسمت به بيان و بررسي ديدگاه حضرت امام(ره) درخصوص مفهوم عدالت و راههاي برقراري عدالت اجتماعي ميپردازيم. خداوند تعالي در ...
بخش نخست/قرآنشناسي از ديدگاه امام خميني(ره)
بخش نخست/قرآنشناسي از ديدگاه امام خميني(ره)-بخش نخست/قرآنشناسي از ديدگاه امام ... افكار و انديشههاي امام خميني(ره) بهعنوان يك قرآنشناس برجسته و تأثيرگذار بر مسلم. ... انگيزه بعثت بسط اين سفره در بين بشر از زمان نزول تا آخر است، اين يكي از ...
بخش نخست/قرآنشناسي از ديدگاه امام خميني(ره)-بخش نخست/قرآنشناسي از ديدگاه امام ... افكار و انديشههاي امام خميني(ره) بهعنوان يك قرآنشناس برجسته و تأثيرگذار بر مسلم. ... انگيزه بعثت بسط اين سفره در بين بشر از زمان نزول تا آخر است، اين يكي از ...
محرم و عاشورا از منظر امام خمینی(ره)
محرم و عاشورا از منظر امام خمینی(ره)-"محرم و عاشورا از منظر امام خمینی(ره)"-محرم ماهى است كه ... و عبرت درباره فتنه 88 (10)، بعثت خون محرم (22)، کلیپ های برگزیده (20) ...
محرم و عاشورا از منظر امام خمینی(ره)-"محرم و عاشورا از منظر امام خمینی(ره)"-محرم ماهى است كه ... و عبرت درباره فتنه 88 (10)، بعثت خون محرم (22)، کلیپ های برگزیده (20) ...
سیدحسن خمینی:امام مقابل ریگان هم باادب بود
سیدحسن خمینی:امام مقابل ریگان هم باادب بود-سیدحسن خمینی:امام مقابل ریگان هم باادب بود نظم ... اسلامی را دستاورد بزرگ امام خمینی(ره) عنوان كرد و گفت: علت غایی خلقت، بعثت، تشكیل ... دبير انجمن اسـلامي دانشجويان مستقل دانشگاه شهركرد: ديد جنبش .
سیدحسن خمینی:امام مقابل ریگان هم باادب بود-سیدحسن خمینی:امام مقابل ریگان هم باادب بود نظم ... اسلامی را دستاورد بزرگ امام خمینی(ره) عنوان كرد و گفت: علت غایی خلقت، بعثت، تشكیل ... دبير انجمن اسـلامي دانشجويان مستقل دانشگاه شهركرد: ديد جنبش .
امام خميني (ره) اسلام را براي همه شئون زندگي انسان ميداند
امام خميني (ره) اسلام را براي همه شئون زندگي انسان ميداند-عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و ... گفت: در نگاه امام خميني (ره) اسلام تمام ابعاد زندگي فردي، اجتماعي، دنيوي و اخر. ... در اواخر عمر خود با نوشتن كتاب «آخرت و خدا هدف بعثت انبيا» بر همين امر تاكيد كرد. ... حجتالاسلام نادري در پايان با صحه گذاشتن بر ديدگاه امام خميني (ره) در تبيين ...
امام خميني (ره) اسلام را براي همه شئون زندگي انسان ميداند-عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و ... گفت: در نگاه امام خميني (ره) اسلام تمام ابعاد زندگي فردي، اجتماعي، دنيوي و اخر. ... در اواخر عمر خود با نوشتن كتاب «آخرت و خدا هدف بعثت انبيا» بر همين امر تاكيد كرد. ... حجتالاسلام نادري در پايان با صحه گذاشتن بر ديدگاه امام خميني (ره) در تبيين ...
امام خميني ( ره ) و نظريه ولايت مطلقه ي فقيه (1)
امام خميني ( ره ) و نظريه ولايت مطلقه ي فقيه (1)-امام خميني ( ره ) و نظريه ولايت مطلقه ي فقيه ... [خداوندي را که با بعثت پيامبر (ص) ] پايه ي عدل را در جهان با فداکاري هاي ...
امام خميني ( ره ) و نظريه ولايت مطلقه ي فقيه (1)-امام خميني ( ره ) و نظريه ولايت مطلقه ي فقيه ... [خداوندي را که با بعثت پيامبر (ص) ] پايه ي عدل را در جهان با فداکاري هاي ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها