تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830609741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قداست و احترام اهل قرآن در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قداست و احترام اهل قرآن در اسلام
قداست و احترام اهل قرآن در اسلام نويسنده: اكبر كافيمنبع: سایت اندیشه قم سخن نخست: 1. قرآن كريم نزد مسلمانان از شرافت و قداست و احترام خاصي برخوردار است، و با اين كه دين بزرگ اسلام نيز مانند ساير اديان بزرگ جهان گرفتار اختلافات داخلي و انشعابات بسيار مذهبي مي‌باشد، هيچ مسلماني در اعتبار و احترام و تقديس اين كتاب بزرگ ترديد ندارد و براي اثبات هر مدعايي در اسلام مي‌توان بدان چنگ زد.[1] مسلمانان نيز كه به يك معنا همه اهل قرآن مي‌باشند،[2] داراي مرتبه‌اي از احترام و قداست خواهند بود. 2. اهل چيزي بودن به معناي انس و ارتباط و اختصاص داشتن به آن است.[3] 3. اهلبيت نيز همانند ساير مفاهيم، داراي شدت و ضعف و ذو مراتب مي‌باشد[4] و به همين جهت، قداست و احترام اهل قرآن، داراي مراتب مختلف خواهد بود. اهل قرآن چه كساني هستند؟ با توجه به آن چه در مقدمه ذكر شد، بالاترين و والاترين مرتبه و مرحله از اهليّت قرآن كريم، اختصاص اهلبيت معصومين ـ عليهم السّلام ـ دارد، چنان چه از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نقل شده است: اياكم و تتحم المهالك باتباع الهوي و المقائيس قد جعل الله للقرآن اهلاً اغناكم بهم عن جميع الخلائق لا علم الاما امروا به، قال الله تعالي «فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون»ايانا عني.[5] خود را با متابعت از هواهاي نفساني و قياس در دين، به هلاكت نيندازيد، زيرا خداوند براي قرآن اهلي قرار داده است كه با وجود ايشان، شما را از ديگران بي‌نياز فرموده است و معلومات واقعي فقط همانست كه آنها به آن امر فرموده باشند (و لذا) خداوند فرموده است، اگر چيزي را نمي‌دانيد از اهل ذكر (اهل قرآن) بپرسيد و با اين آيه ما را قصد كرده است، (منظور ما بوده‌ايم) و از حضرت رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ هم نقل شده است كه: «علي مع القرآن و القرآن معه لا يفترقان حتي يردا علي الحوض»علي و قرآن از يكديگر جدايي ناپذيرند تا در كنار حوض كوثر به من بپيوندند. اهليت قرآن پس از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ به كساني مي‌برازد كه از انس و الفت و فهم‌ معاني عميق قرآن كريم، بهرة بيشتري داشته باشند و مخصوصاً با به كار بستن دقيق مفاهيم قرآني از جلا و صفاي روحي و نفساني خوبي برخوردار باشند. در روايات مختلف به اين معنا اشاره شده است، مثلاً: در روايتي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نقل شده است كه: «.. قد انزل الله القرآن و جعل فيه تبيان كل شيء و جعل للقران و لتعلم القرآن اهلاً، لا يسع اهل القرآن الذين اتاهم الله علمه...»[6]؛ در اين روايت امام صادق ـ عليه السّلام ـ اهل قرآن را كساني معرفي مي‌نمايد كه خداوند علم (به محكم، متشابه، ناسخ، منسوخ و...) قرآن كريم را به آنان مرحمت فرموده است. در روايت ديگري از امام باقر ـ عليه السّلام ـ آمده است كه: «قرّاء القرآن ثلاثه... و رجل قرأ القرآن فوضع دواء القرآن علي داء قلبه فاسهر به ليله و اطمأبه نهاره و قام به في مساجده و تجافي به عن فراشه...»؛[7] قاري (حقيقي كه مي‌تواند اهل قرآن باشد) كسي است كه با دواي قرآن دردهاي دلش (مشكلات معنوي و روانيش) را درمان مي‌كند، به دستور آن، سحرخيزي مي‌كند، روزه مي‌گيرد، در نمازش قرائت مي‌كند و رختخوابش را ترك مي‌كند.... بنابراين، گرچه همة مسلمين اهل قرآن‌اند. امّا كساني كه داراي علوم قرآني و عامل به دستورات آن هستند، از مرتبة والاتري از اهليت قرآن كريم را دارا مي‌باشند. احترام و قداست اهل قرآن: از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شده است كه: «اهل القرآن اهل الله و خاصّته»؛[8] اهل قرآن، اهل الله و از خواص درگاه ربوبي مي‌باشند. و امام صادق ـ عليه السّلام ـ نيز از آباء گرامش از پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل فرموده است كه: «ان اهل القرآن في اعلاء درجة من الآدمييّن ماخلا النبيّين و المرسلين، فلا تستضعفوا اهل القرآن حقوقهم فان لهم من الله العزيز الجبار لمكاناً عليّاً»؛ اهل قرآن در اعلا درجة انسانيت مي‌باشند، از همگان برترند مگر انبياء و مرسلين، پس كسي حق ندارد آنها را كوچك بشمارد و حقوقشان را ضايع كند، چرا كه آنان نزد خداوند عزيز جبار داراي مقامي والا مي‌باشند. اگر نبود جز همين دو روايت در شأن و منزلت اهل قرآن، كفايت مي‌كرد كه احترام و قداست ايشان را بشناسيم و به مقام و منزلت آنها پي ببريم. چگونه اهل قرآن شويم؟ انسان مي‌تواند در سايه عمل به قرآن كريم و عمل صالح، تحت ولايت مستقيم الهي قرار گيرد، چنان چه قرآن شريف در مورد رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌فرمايد: «ان وليي الله الذي نزل الكتاب و هو يتولي الصالحين»؛[9] ولي من آن خدايي است كه قرآن را نازل فرمود، و اوست كه صالحين را تحت ولايت خويش قرار مي‌دهد. شيخ المفسرين آيت الله جوادي آملي در ذيل اين آيه مي‌فرمايد: با توجه به سه نكته (مطرح در آيه شريفه: ان ولي الله و الذي نزل الكتاب و هو يتولي الصالحين) مي‌فهميم كه راه اين كه خدا ولي انسان باشد، آن است كه انسان صالح بشود و تا صالح نگرديم تحت ولايت الله نخواهيم بود و خدا هم تولي ما را نخواهد پذيرفت و بهترين راه صلاح هم انس با قرآن است. اين جمله كه مي‌فرمايد وليّ رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ خدايي است كه قرآن را نازل كرده، از باب تعليق حكم بر وصف مي‌باشد كه مشعر به عليت است، يعني اگر كسي به قرآن عمل كند، صالح مي‌شود و اگر خداوند بخواهد وليّ كسي بشود از راه قرآن ولايت و تدبير او را اعمال مي‌كند... قرآن حبل الهي است كه انس با آن و تدبر در آن و ايمان و عمل به آن، انسان را بالا مي‌برد و به مقام صالحين ملحق مي‌سازد تا مستقيماً تحت ولايت الله قرار گيرد.[10] پی نوشت ها:[1] . طباطبايي، علامه سيد محمد حسين، قرآن در اسلام، دفتر انتشارات اسلامي، چ دهم، 1379، ص 3. [2] . از حضرت امير ـ عليه السّلام ـ نقل شده است كه: «... و افتيت اهل القرآن بقرآنهم...» ؟؟؟، ج 10، ص 118. [3] . مصطفوي، حسن، التحقيق في كلمات القرآن، مؤسسه الطباعه و النشر، وزارت الثقافه و الارشاد الاسلامي، ج 1، ص 169. [4] . همان. [5] . بحار، ج 2، ص 312، روايت 75، باب 34. [6] . علامه محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج 78، ص 214. [7] . همان، ج 92، ص 178. [8] . ملا محسن فيض كاشاني، المحجة البيضاء في تهذيب الاحياء (مؤسسه للنشر الاسلامي، چ دوم، بي‌تا)، ج 2، ص 211. [9] . اعراف، 196. [10] . قرآن در قرآن، آيت الله جوادي آملي، ص 240.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن