تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798381808




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماهيت ايمان ديني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ماهيت ايمان ديني
ماهيت ايمان ديني نويسنده:مهدي جمشيديمنبع: روزنامه كيهان ايمان ديني در بردارنده «تصديق» است، اما اين تصديق تنها تصديق و تأييد منطقي نيست. توضيح آنكه، مقوله تصديق را مي توان در دو لايه بررسي كرد: يكي «تصديق منطقي» و ديگري «تصديق روان شناختي».«تصديق منطقي» حالتي است كه رابطه ميان اركان يك قضيه (يعني موضوع و محمول) را درنظر مي گيريم و برپايه استدلال و تفكر منطقي، آن را تأييد مي كنيم. اما «تصديق رواشناختي» باور داشتن به قضيه اي بدون توجه به وجود رابطه واقعي و نفس الامري ميان اركان آن است. بنابراين، تصديق منطقي تابع «اراده انسان» نيست و حاكي از «واقعيتي خارج از اختيار» اوست، درحالي كه تصديق روان شناختي، به طور كامل، ريشه در ميل و اراده انسان دارد و ناشي از آن است.ميان تصديق منطقي و تصديق روان شناختي، الزاما «تلازم» وجود ندارد؛ يعني اينگونه نيست كه اگر انسان به مرحله تصديق منطقي يك گزاره رسيد، آن را از منظر روان شناختي نيز تصديق كند. عكس اين حالت نيز قابل تصور مي باشد؛ به اين صورت كه گاهي انسان به چيزي معتقد مي شود كه «واقعيت» ندارد و گاهي نيز به واقعيت بي اعتنايي مي كند و آن را تصديق (از نظر رواني) نمي كند.قرآن كريم به مواردي اشاره مي كند كه انسان «علم» به مسائلي داشته است، يعني ثبوت چيزي يا ثبوت صفتي براي آن را منطقا تصديق مي كرده، اما در عين حال به آن «ايمان» نياورده است (اسراء- 102، نمل- 14) درنتيجه، مي توان دريافت كه «علم» و «ايمان» دو مقوله هستند و با يكديگر «ملازمه ضروري و دائمي» ندارند. يعني بدين گونه نيست كه با تحصيل علم درباره يك موضوع، ايمان به آن نيز تحقق يابد.به عبارت دقيق تر، علم هرگز نقش علت تامه را براي به وجود آمدن ايمان برعهده ندارد، اما روشن است كه ايمان آوردن به يك موضوع، متوقف بر حداقل كسب علم اجمالي نسبت به آن مي باشد. ايمان اسلامي هرگز از مسير «جهالت»، «حيرت» و «ابهام» نمي گذرد. منطقا نيز در جايي كه جهل به موضوعي داريم و يا اساسا يقين به عدم آن داريم، ايماني نسبت به آن موضوع در انسان پديد نخواهد آمد.با توجه به اين مقدمات مي توان تعريف دقيقي از ايمان ارائه داد. ايمان يك حالت دروني و قلبي است كه با علم حضوري قابل درك است و براي توصيف آن، تنها مي توانيم آثار و علايم آن را برشماريم. بدين ترتيب، ايمان عبارت است از علم به اضافه حالت انقياد و تسليم دروني در پذيرش لوازم آن علم. يعني ايمان داراي دو جزء ذاتي است: يك علم و ديگري حالت تسليم رواني. اگرچه ممكن است كسب جزء اول اختياري نباشد. اما جزء دوم كاملا اختياري است و برپايه همين امر است كه مقوله ايمان، «اجباربردار» و «تحميلي» نيست.مقصود از علم به عنوان يكي از اجزاي ايمان نيز، «علم منطقي» نيست بلكه «علم عرفي» است. علم عرفي يعني اطميناني كه حالت ترديد يا دغذغه رواني نسبت به آن موضوع را از انسان بزدايد، اما علم منطقي حاصل برهان عقلي يقين آور و خطاناپذير است. درواقع، حداقلي از علم كه بايد تحقق يابد تا يك جزء از ايمان فراهم شود؛ علم عرفي است.براساس آيات قرآن كريم، متعلق ايمان اسلامي را مي توان مقولاتي از قبيل «الله»، «يوم الاخر»، «انبياء»، «كتب آسماني» و «ملائكه» معرفي نمود، به طوري كه انكار يكي از اين موارد به معني انكار ساير موارد و در حكم كفر باطني خواهد بود.(بقره- 177 و 285 )نكته جالبي كه قرآن به آن اشاره كرده، اين است كه ايمان، قابل تضعيف و تقويت شدن است و يكي از مهمترين عواملي كه سبب تضعيف و يا حتي رخت بر بستن ايمان از قلب انسان مي شود، «عدم التزام به لوازم عملي ايمان» (يعني ارتكاب گناه و معصيت) است (روم- 10) انس با زشتي ها به تدريج، از لطافت روحي انسان مي كاهد و زنگار غفلت را بر قلب و دل آدمي مي نشاند، در چنين حالي است كه انسان با وجود ايمان اوليه، در مقام تكذيب آيات الهي برمي آيد.منابع :1- سيدمحمدحسين طباطبايي، ترجمه تفسير الميزان، ج 2، ص 523 و 5242 محمدتقي مصباح يزدي، كاوش ها و چالش ها، ج 2، ص 174





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 706]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن