تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860768445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ذكر خدای متعال


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: هجدهمین حدیث از چهل حدیث امام خمینی(ره) درباره ذكر خداوند و فایده ذكر پروردگار است و روایاتی در این زمینه ارائه می نماید . این مبحث با روایتی از امام باقرعلیه السلام گشوده می شود: ابوحمزه ثمالی می گوید : امام باقرعلیه السلام فرمود :" در توراتی كه تغییر نكرده ، نوشته شده است : همانا موسی از پروردگار خود سؤال كرد ، پس گفت: ای پروردگار من! آیا تو به من نزدیك هستی تا تو را مناجات نمایم ، یا دورهستی تا تو را صدا بزنم ؟ پس خدای عزوجل به او وحی فرستاد كه ای موسی! من همنشین كسی هستم كه مرا یاد كند . پس موسی پرسید : چه كسی در پناه توست در آن روز كه جز تو پناهی نیست؟ خدا فرمود : آنها كه مرا یاد می كنند ، من هم آنها را یاد می كنم . در راه من با یكدیگر دوستی می ورزند ، پس آنها را دوست دارم . اینها كسانی هستند كه وقتی بخواهم عذابی به اهل زمین برسانم ، آنها را یاد می كنم ، پس آن [ عذاب ] را از آنان [ اهل زمین] به واسطه ی این كسان رفع می كنم" . مرحوم مجلسی می نویسد : " گویا منظور حضرت موسی علیه السلام از این سؤال ، آن بوده است كه آداب دعا را از پرودگار سوال كند . " این احتمال هم وجود دارد كه حضرت موسی با این سؤال ناتوانی خود را از كیفیت دعا بیان می كند و می گوید كه پروردگارا ! تو منزهی از این كه به دوری و نزدیكی وصف گردی و هیچ گونه دعایی را شایسته مقام تو نمی دانم . تو خود اجازه ورود به دعا و كیفیت آن را به من مرحمت نما. لذا از سوی خداوند متعال جواب آمد كه همه ی عوالم محضر من است. در حقیقت این كه در آیات قرآن آمده است: " من به بندگانم نزدیك هستم " ( بقره/186) یا " از رگ گردن به آنها نزدیكترم" ( ق/16) نوعی استعاره است ؛ و الا ذات مقدس خداوند ، منزه از نزدیكی و دوری حسی و معنوی است . با عنایت به حدیث فوق ، یاد خداوند متعال و دوستی با یكدیگر درراه خدا چند دستاورد دارد كه بزرگترین آن ، این است كه خداوند متعال ، بنده را یاد می كند و این یاد كردن ، نقطه ی مقابل فراموشی ای است كه نسبت به برخی افراد آمده است . ( طه/126) چنانكه فراموشی آیات الهی در دنیا موجب آن می شود كه شخص در قیامت ، كور محشور گردد. محبت و دوستی در راه پروردگار نیز سبب محبت پروردگار می گردد و این دوستی زدوده شدن پرده های باطنی را به دنبال دارد. تفاوت تذكر وتفكر تذكر ، دستاورد تفكر و اندیشیدن است ؛ لذا در منازل و مراتب سیر وسلوك ، تفكر و اندیشیدن را بر تذكر مقدم دانسته اند . جناب خواجه عبدالله انصاری می فرماید : تذكر فوق تفكراست زیرا اندیشیدن، درخواست محبوب است و تذكر به دست آمدن آن . تا زمانی كه شخص در پی به دست آوردن مطلوب باشد ، از مطلوب پوشیده است ؛ و نیز قوت و كمال تذكر، وابسته به قوت و كمال تفكر است و سایر اعمال به آن تفكری كه نتیجه اش تذكر تام و تمام معبود باشد ، قابل مقایسه نیست ، چنان كه در روایات این نوع تفكر را از یك سال، شصت سال و هفتاد سال عبادت برتر دانسته اند . ای عزیز! بدان كه به یاد محبوب بودن برای هر طبقه از مردم ، دستاوردهایی دارد: برای اولیاء و عرفا ، نهایت آرزویشان است و برای عموم مردم ، بهترین راه اصلاح اخلاقی شان است. این همه مصیبت ، به دلیل دوری و غفلت از یاد پروردگاراست . دل را به یاد پروردگار عادت بده ، تا صورت قلبی تو صورت ذكر خداوند گردد . اگر چه ذكر حق از صفات قلب است و اگر قلب شخص متذكر گردید ، از تمام دستاوردهای تذكر ، بهره خواهد برد ، ولی بهتر آن است كه ذكر قلبی پس از ذكر زبانی باشد . كامل ترین ذكر آن است كه در تمام مراتب وجودی شخص ، جاری باشد و حكم آن ذكر، ظاهر و باطن شخص را در بر بگیرد . در این صورت ، تمام حركات انسان اعم از حركات ظاهری و باطنی با ذكر خداوند انجام می گیرد ؛ و این تمام آمال و آرزوی اهل " الله " است و از این معلوم می شود كه ذكر زبانی هم مفید است ، زیرا اولاً در این صورت زبان به وظیفه خود اقدام كرده و ثانیاً چه بسا از رهگذر همین ذكر زبانی ، قلب نیز متذكر گردد. شیخ عارف ما ، جناب شاه آبادی ، می فرمودند: " شخص ذاكر باید مثل كسی باشد كه می خواهد به طفلی كلمه هایی را آموزش دهد. پس از آن كه طفل توانست بر اثر تكرار معلم ، كلمه را ادا كند خستگی معلم بر طرف می شود . همین طور كسی كه ذكر می گوید باید به قلب خود كه زبان ذكر باز نكرده است ، ذكر را آموزش بدهد ، و علامت گشوده شدن زبان قلب آن است كه زبان از قلب پیروی می كند ، و ارزش اعمال ظاهری به میزان اقبال و توجه قلب انسان است و اینكه قلب به آن اعمال ظاهری ، حیاتی ملكوتی ببخشد." روایاتی در زمینه ذكر پروردگار امام صادق علیه السلام فرمود:" هر مجلسی كه نیكوكاران و بدكاران در آن جمع شوند و بدون ذكر و یاد خدای عزوجل جلسه را ترك نمایند در روز قیامت برایشان به حسرت تبدیل می شود." در روز قیامت ، وقتی نتایج عظیم ذكر خداوند برای افراد معلوم گردد ، آن وقت است كه شخص خواهد فهمید ، چه نعمتهایی به خاطر غفلت ازدستش رفته است. پس باید فرصت را غنیمت شمرده و محافل و مجالس را خالی از ذكر خدا برگزار ننماید . در روایاتی آمده است كه خدای عزوجل به حضرت عیسی علیه السلام فرمود:" ای عیسی! مرا نزد خودت یاد كن تا تو را نزد خودم یاد كنم و مرا در میان جمعیت یاد كن تا تو را در میان جمعیتی بهتر از جمعیت آدمیان یاد نمایم. ای عیسی! دل خودت را برای من نرم نما و مرا در خلوتها بسیار یاد كن..." خدای عزوجل می فرماید : " كسی كه به واسطه ی ذكر من از درخواست كردن باز بماند ، چیزی برتر از آنچه شخص دیگر ِ درخواست كننده از من مسئلت و درخواست كرده است، به او عطا می نمایم ." از رسول اكرم صلی الله علیه و آله روایت شده است : " بدانید كه بهترین كارهای شما نزد خداوند و پاكیزه ترین و بالاترین آنها در درجات شما و بهترین چیزی كه آفتاب بر آن طلوع كرده است ، ذكر خداوند سبحان می باشد، زیرا خداوند از جانب خود فرموده است من همنشین كسی هستم كه مرا یاد كند. " tebyan.net




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن