تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816407220
ازدواج فرزندان آدم (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:
فرزندان بلا فصل آدم (ع) تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است که نتیجهاش متولد شدن پسران و دخترانى و به عبارت دیگر خواهران و برادرانى گردیده است و در این باره بحثى نیست، بحث در این است که طبقه دوم بشر یعنى همین خواهران و برادران چگونه و با چه کسى ازدواج کردهاند؟آیا ازدواج در بین خود آنان بوده و یا به طریقى دیگر صورت گرفته است؟از ظاهر اطلاق آیه شریفه زیر که مىفرماید: "و بث منهما رجالا کثیرا و نساء..."به بیانى که گذشتبر مىآید که در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ کس دیگرى دخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنى از غیر بشر دخالت داشته، و نه هیچ مردى، چون قرآن کریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدا دانسته، و اگر غیر از آدم و حوا مردى یا زنى از غیر بشر نیز دخالت مىداشت، مىفرمود: "و بث منهما و من غیرهما"، و یا عبارتى دیگر نظیر این را مىآورد تا بفهماند که غیر از آدم و حوا موجودى دیگر نیز دخالت داشته و معلوم است که منحصر بودن آدم و حوا در مبدایت انتشار نسل، اقتضا مىکند که در طبقه دوم ازدواج بین خواهر و برادر صورت گرفته باشد. و اما اینکه چنین ازدواجى در اسلام حرام است و بطورى که حکایتشده در سایر شرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضررى به این نظریه نمىزند، براى اینکه تحریم حکمى است تشریعى، که تابع مصالح و مفاسد است، نه حکمى تکوینى(نظیر مستى آوردن شراب)و غیر قابل تغییر، و زمام تشریع هم به دستخداى سبحان است، او هر چه بخواهد مىکند و هر حکمى بخواهد مىراند، چه مانعى دارد که یک عمل را در روزى و روزگارى جایز و مباح کند، و در روزگارى دیگر حرام نماید، در روزى که جز تجویزش چارهاى نیست تجویز کند و در روزگارى دیگر که این ضرورت در کار نیست تحریم کند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى که تجویزش باعثشیوع فحشا و جریحهدار شدن عفت عمومى نمىشود تجویز کند و در روزگارى دیگر که باعث این محذور مىشود تحریم کند. خواهى گفت که تجویز چنین ازدواجى هم مخالف با فطرت بشر و همچنین، مخالف با شرایع انبیا است که آن نیز طبق فطرت است، همچنان که خداى عز و جل فرموده: "فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التى فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم" (1) ، و حاصل مفاد آیه این است که شرایع الهى همه مطابق با فطرت است و دین پایدار هم دینى است که چنین باشد. در پاسخ مىگوئیم: این سخن که ازدواج خواهر و برادر منافى با فطرت باشد درست نیست و فطرت چنین ازدواجى را صرفا به خاطر اینکه ازدواج خواهر و برادر است نفى نمىکند و از آن تنفر ندارد، بلکه اگر نفى مىکند و اگر از آن تنفر دارد براى این است که باعثشیوع فحشا و منکرات مىشود و باعث مىگردد غریزه عفتباطل گردد و عفت عمومى لکهدار شود. و پر واضح است که شیوع فحشا بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانى است که جامعه گستردهاى از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگارى که در تمامى روى زمین غیر از چند پسر و چند دختر از یک پدر و مادر وجود ندارند و از سوى دیگر مشیتخداى تعالى تعلق گرفته که همین چند تن را زیاد کند، و افرادى بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشا بر چنین ازدواجى منطبق و صادق نیست. پس اگر انسان امروز از چنین تماس و چنین جماعى نفرت دارد به خاطر علتى است که گفتیم، نه اینکه به حسب فطرت از آن متنفر باشد، به شهادت اینکه مىبینیم مجوسیان در قرنهائى طولانى(بطورى که تاریخ ذکر مىکند)ازدواج بین خواهر و برادر را مشروع مىدانستند و از آن متنفر نبودند و هم اکنون بطور قانونى در روسیه(بطورى که نقل شده)و نیز بطور غیر قانونى یعنى به عنوان زنا در اروپا انجام مىشود. یکى از عادات که در این ایام در ملل متمدن اروپا و آمریکا معمول است این است که دوشیزگان قبل از ازدواج قانونى و قبل از رسیدن به حد بلوغ سنى ازدواج، بکارت خود را زایل مىسازند و آمارى که در این باره گرفته شده به این نتیجه رسیده که بعضى از این افضاها از ناحیه پدران و برادران دوشیزگان صورت مىگیرد. بعضىها گفتهاند: اینگونه ازدواج با قوانین طبیعى یعنى قوانینى که قبل از پیدایش مجتمع صالح در بشر به منظور سعادتش، در انسانها جارى بوده نمىسازد، زیرا اختلاط و انسى که در بین افراد یک خانواده برقرار است غریزه شهوت و عشق ورزى و میل غریزى را در بین خواهران و برادران باطل مىکند، و به قول مونتسکیو حقوقدان معروف در کتابش روح القوانین: "علاقه خواهر برادرى غیر از علاقه شهوانى بین زن و مرد است"لیکن این سخن درست نیست. اولا: به همان دلیلى که خاطرنشان کردیم و ثانیا: به فرض هم که قبول کنیم منحصر در موارد معمولى است، نه در جائى که ضرورت آن را ایجاب کند، یعنى قوانین وضعى طبیعى نتواند صلاح مجتمع را تامین کند که در چنین صورتى چارهاى جز این نیست که قوانین غیر طبیعى مورد عمل قرار گیرد و اگر قرار باشد بطور کلى جز قوانین طبیعى پذیرفته نشود، باید بیشتر قوانین معمول و اصول دایر در زندگى امروز هم دور ریخته شود، (در متن عربى کلمه"لا"در جمله "بما لا تکون"غلط است). بحث روایتى (در باره خلقت آدم، صله رحم و...) در کتاب توحید از امام صادق ع روایتى آورده که در ضمن آن به راوى فرموده: شاید شما گمان کنید که خداى عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگرى نیافریده، نه، چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدمها هستید (2) . مؤلف قدس سره: ابن میثم نیز در شرح نهج البلاغه خود حدیثى به این معنا از امام باقر ع نقل کرده (3) و صدوق نیز همان را در کتاب خصال خود آورده (4) . و در خصال از امام صادق ع روایت آورده که فرمود: خداى عز و جل دوازده هزار عالم آفریده که هر یک از آن عوالم از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است و هیچیک از اهالى یک عالم به ذهنش نمىرسد که خداى تعالى غیر عالم او عالمى دیگر نیز آفریده باشد (5) . و در همان کتاب از امام باقر ع روایت کرده که فرمود: خداى عز و جل در همین زمین از روزى که آن را آفریده، هفت عالم خلق کرده(و سپس بر چیده)و هیچیک از آن عوالم از نسل آدم ابو البشر نبودند و خداى تعالى همه آنها را از پوسته روى زمین آفرید و نسلى را بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و براى هر یک عالمى بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر آدم ابو البشر را بیافرید و ذریهاش را از او منشعب ساخت... (6) . و در نهج البیان شیبانى از عمرو بن ابى المقدام از پدرش ابى المقدام روایت آورده که گفت: من از امام ابى جعفر ع پرسیدم: خداى عز و جل حوا را از چه آفرید؟ فرمود: این مردم در این باره چه مىگویند؟عرضه داشتم: مىگویند او را از دندهاى از دندههاى آدم آفرید، فرمود: دروغ مىگویند، مگر خدا عاجز بود که او را از غیر دنده آدم خلق کند؟عرضه داشتم: فدایتشوم پس او را از چه آفرید؟فرمود: پدرم از پدران بزرگوارش نقل کرده که گفتند: رسول خدا(ص)فرمود: خداى تبارک و تعالى قبضهاى(مشتى)از گل را قبضه کرد و آن را با دست راستخود مخلوط نمود(که البته هر دو دست او راست است)و آنگاه آدم را از آن گل آفرید و مقدارى زیاد آمد حوا را از آن زیادى خلق کرد (7) . مؤلف قدس سره: نظیر این روایت را مرحوم صدوق از عمر و نامبرده نقل کرده و در این میان روایاتى دیگر نیز هست که دلالت دارد بر اینکه حوا را از پشت آدم یعنى از کوتاهترین ضلع او(که سمت چپ او است)خلق کرده و همچنین در تورات در فصل دوم از سفر تکوین چنین آمده، لیکن هر چند چنین چیزى فى نفسه مستلزم محال عقلى نیست، اما آیات کریمه قرآن از چیزى که بر آن دلالت کند خالى است (8) . و در احتجاج از امام سجاد ع آمده که در حدیثى و گفتگوئى که با مردى قرشى داشته سخن بدینجا رسانده که: "هابیل"، با"لوزا"خواهر همزاى"قابیل"ازدواج کرد و "قابیل"با"اقلیما"، همزاى هابیل، راوى مىگوید: مرد قرشى پرسید: آیا هابیل و قابیل خواهران خود را حامله کردند؟فرمود: آرى، مرد عرضه داشت: اینکه عمل مجوسیان امروز است، راوى مىگوید: حضرت فرمود: مجوسیان اگر این کار را مىکنند و ما آن را باطل مىدانیم براى این است که بعد از تحریم خدا آن را انجام مىدهند، آنگاه اضافه نمود: منکر این مطلب نباش براى اینکه درستى این عمل در آن روز و نادرستیش در امروز حکم خدا است که چنین جارى شده، مگر خداى تعالى همسر آدم را از خود او خلق نکرد؟در عین حال مىبینیم که او را بر وى حلال نمود، پس این حکم شریعت آن روز فرزندان آدم و خاص آنان بوده و بعدها خداى تعالى حکم حرمتش را نازل فرمود... (9) . مؤلف قدس سره: مطلبى که در این حدیث آمده موافق با ظاهر قرآن کریم و هم موافق با اعتبار عقلى است، ولى در این میان روایات دیگرى است که معارض با آن است و دلالت دارد بر اینکه اولاد آدم با افرادى از جن و حور که برایشان نازل شدند ازدواج کردند، (و این روایات با اعتبار عقلى درست در نمىآید، زیرا خلقت جن و حوریان بهشتى مادى نیست و غیر مادى نمىتواند فرزند مادى بزاید)و خواننده محترم از آنچه گذشتحق مطلب را دریافت نمود. پىنوشتها: 1)"سوره روم آیه 30" 2)توحید ص 277 ح 2 طبع طهران. 3)شرح نهج البلاغة ابن میثم ج 1 ص 173 4)خصال ج 2 ص 652 ح 54. 5)خصال ج 2 ص 639 ح 14. 6)خصال ج 2 ص 358 ح 45. 7)تفسیر برهان ج 1 ص 336 ح 10. 8)علل الشرایع ج 1 ص 17 ب 17 ح 1. 9)احتجاج طبرسى ج 2 ص 44 طبع نجف. نویسنده: علامه طباطبایى کتاب: تفسیر المیزان ج 4 ص 228
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]
صفحات پیشنهادی
فرزندان آدم و حوا و نحوهء ازدواج آنها
فرزندان آدم و حوا و نحوهء ازدواج آنها-فرزندان آدم و حوا و نحوهء ازدواج آنهاآدم(ع) و حوا به فرمان خداوند سبحان با هم ازدواج کرده دارای فرزند شدند و در تواریخ و اخبار عدد فرزندان آنها را ...
فرزندان آدم و حوا و نحوهء ازدواج آنها-فرزندان آدم و حوا و نحوهء ازدواج آنهاآدم(ع) و حوا به فرمان خداوند سبحان با هم ازدواج کرده دارای فرزند شدند و در تواریخ و اخبار عدد فرزندان آنها را ...
ازدواج فرزندان آدم (ع)
ازدواج فرزندان آدم (ع)-فرزندان بلا فصل آدم (ع) تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است که نتیجهاش متولد شدن پسران و دخترانى و به عبارت دیگر ...
ازدواج فرزندان آدم (ع)-فرزندان بلا فصل آدم (ع) تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است که نتیجهاش متولد شدن پسران و دخترانى و به عبارت دیگر ...
کیفیت ازدواج فرزندان آدم(ع)
کیفیت ازدواج فرزندان آدم(ع)-کیفیت ازدواج فرزندان آدم(ع) از ابوحمزه ثمالى نقل است كه گفت : مىشنيدم حضرت على بن الحسين (ع) با يكى از بيت قريش سخن مىگفت و ...
کیفیت ازدواج فرزندان آدم(ع)-کیفیت ازدواج فرزندان آدم(ع) از ابوحمزه ثمالى نقل است كه گفت : مىشنيدم حضرت على بن الحسين (ع) با يكى از بيت قريش سخن مىگفت و ...
ماجراي ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و قتل هابيل
ماجراي ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و قتل هابيل-ماجراي ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و قتل هابيل دو پسر آدم و ازدواج آنها حضرت آدم ـ عليه السلام ـ و حوّا ـ عليها السلام ـ وقتي ...
ماجراي ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و قتل هابيل-ماجراي ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و قتل هابيل دو پسر آدم و ازدواج آنها حضرت آدم ـ عليه السلام ـ و حوّا ـ عليها السلام ـ وقتي ...
هابیل و قابیل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟!
هابیل و قابیل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟!-اگر پذیرفتیم ریشه انسانها به حضرت آدم و حوأ تنها مىرسند بایستى قبول كنیم كه انسانهاى موجود همه با هم ...
هابیل و قابیل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟!-اگر پذیرفتیم ریشه انسانها به حضرت آدم و حوأ تنها مىرسند بایستى قبول كنیم كه انسانهاى موجود همه با هم ...
هابيل و قابيل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟
هابيل و قابيل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟-هابيل و قابيل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟ بايد در جواب بگوييم: ازدواج فرزندان آدم ...
هابيل و قابيل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟-هابيل و قابيل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟ بايد در جواب بگوييم: ازدواج فرزندان آدم ...
ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است؟
ازدواج فرزندان آدم (ع)-فرزندان بلا فصل آدم (ع) تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و ... آدم (ع) تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است که نتیجهاش .
ازدواج فرزندان آدم (ع)-فرزندان بلا فصل آدم (ع) تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و ... آدم (ع) تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است که نتیجهاش .
چگونگي ازدواج فرزندان آدم و حوّا !
سوالات درباره چگونگی ازدواج فرزندان ادم:-سلام نمیدونم شاید این سوال من کمی همراه با حاشیه ... نسل نوین بشر از آدم (ع) و حواء (س) گسترش یافته اند نیز در تعارض است .
سوالات درباره چگونگی ازدواج فرزندان ادم:-سلام نمیدونم شاید این سوال من کمی همراه با حاشیه ... نسل نوین بشر از آدم (ع) و حواء (س) گسترش یافته اند نیز در تعارض است .
سوالات درباره چگونگی ازدواج فرزندان ادم:
سوالات درباره چگونگی ازدواج فرزندان ادم:-سلام نمیدونم شاید این سوال من کمی همراه با ... مورد وجود دارد این است که فرزندان آدم (ع) با بقایای نسل های قبل ، ازدواج کرده اند .
سوالات درباره چگونگی ازدواج فرزندان ادم:-سلام نمیدونم شاید این سوال من کمی همراه با ... مورد وجود دارد این است که فرزندان آدم (ع) با بقایای نسل های قبل ، ازدواج کرده اند .
ازدواج فرزندان آدم (علیه السلام); گفتارى در كيفيت تناسل طبقه ...
ازدواج فرزندان آدم (علیه السلام); گفتارى در كيفيت تناسل طبقه دوم از انسان-ازدواج ... در كتاب توحيد از امام صادق ع روايتى آورده كه در ضمن آن به راوى فرموده: شايد شما گمان ...
ازدواج فرزندان آدم (علیه السلام); گفتارى در كيفيت تناسل طبقه دوم از انسان-ازدواج ... در كتاب توحيد از امام صادق ع روايتى آورده كه در ضمن آن به راوى فرموده: شايد شما گمان ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها