واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: اگر پذیرفتیم ریشه انسانها به حضرت آدم و حوأ تنها مىرسند بایستى قبول كنیم كه انسانهاى موجود همه با هم خویشاوندى دارند گر چه یكىسفید است و دیگرى سیاه و… باید در جواب بگوییم: ازدواج فرزندان آدم بایكدیگر صورت گرفته است به خاطر اینكه در قرآن آمده «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً”كَثِیراً” وَ نِساءً”؛ از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانى در روى زمینمنتشر ساخت» (نسأ آیه 1).اگر در پدید آمدن نسل از آدم و حوا غیر هم نقش داشت باید قران مىفرمود: «و بث منهما و من غیر هما» و حال آنكه اینگونهنفرموده است افزون بر آن مرحوم طبرسى حدیثى از امام سجاد (ع) چنین نقل مىكند كه آن حضرت در ضمن گفتارى كه بهمردى قریشى بیان داشت جریانازدواج هابیل را با بلوزا خواهر قابیل همچنین ازدواج قابیل را با قلیما خواهر هابیل شرح مىداد به او فرمود: این مطلب را انكار مكن چه آنكه روش الهى براین جارى شده است مگر نه این است كه خداوند زوجه آدم را از خود او آفرید وسپس براى او حلالش كرد… تا آخر حدیث.علامه طباطبایى در توجیه این نظریه مىفرماید حكم ازدواج یك حكم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است و حكمتكوینى نیست كه قابل تغییر نباشد زمام چنین حكمى به دست خداست از این رو ممكن است روزى به خاطر ضرورت از جانب خدا حلال گردد افزون بر ایننمىتوان گفت فطرت با این ازدواج مخالف است به لحاظ اینكه متمایل نبودن طبع نه از آن جهت است كه از آن تنفر دارد بلكه به جهت آن است كهاین را موجب اشاعه فحشأ و اعمال زشت و از بین رفتن غریزه عفت مىداند و اما در جامعه آن روز كه فقط چند خواهر و برادر بودهاند با در نظر گرفتنمشیت خداوند عنوان فحشأ صدق نخواهد كرد گذشته از آن ازدواج خواهر و برادر براى مدتى طولانى در بین مجوس شایع بوده است. حاصل مطلب اینكه چه اشكال دارد كه به طور موقت براى گروهى به خاطر ضرورت این گونهازدواج مباح باشد.براى آگاهى بیشتر ر. ك:1- ترجمه تفسیر المیزان ج 4 ص 239 - ج 16 ص 3992- سبحانى جعفر منشور جاوید ج 4 ص 198 ج س3- اگر پذیرفتیم ریشه انسانها به حضرت آدم و حوأ تنها مىرسند بایستى قبول كنیم كه انسانهاى موجود همه با هم خویشاوندى دارند گر چه یكىسفید است و دیگرى سیاه و… البته متوجه این نكته باشیم كه براى خاطر تنظیم زندگى قوانین خاص میان انسانها وضع گشته خواه از سوى خدا و خواهاز طرف خود انسانها. این نوع قوانین قوانین اعتبارىاند كه گاهى ممكن است مسائل تكوینى در آنها ملاحظه نشده باشد. قوانین موجود در مسأله ارثو مانند آن از این نوع قوانین است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]