تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798914578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جایگاه زن درخانواده درادیان جهان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خانواده اصیل ترین نهاد اجتماعی است که ازسوی ادیان الهی مورد اهتمام واقع شده و بخش قابل توجهی ازآموزه ها وتعالیم دینی را به خود اختصاص داده است . خانواده درنگاه قرآن ، برپایه مودت ورحمت میان زوجین استوار است وقرآن به منظور حصول مودت و رحمت وبا توجه به هویت انسانی مشترک زن ومرد ونیزتوجه به تفاوت های طبیعی وتکوینی میان آن دو نظام ارتباطی وحقوقی خاصی را میان زوجین تاسیس کرده است . علیرغم آموزه های صریح قرآن کریم درپاسداشت شخصیت انسانی وحقوقی زن و تصریح برتمایز جنسیتی زن ومرد دربرخی تعالیم کتاب مقدس ، تاثیرپذیری مسلمانان ازمنابع غیردینی ودرک سطحی ازمنابع دینی اصیل ، به برخی سوء برداشتها درارتباط با شخصیت انسانی زن وجایگاه والای او درنظام آفرینش وبالتبع درخانواده منجرشده است . زن وخانواده درکتاب مقدس 1 : کتاب مقدس درتعیین تکالیف وحقوق زوجین به تمایز جنسیتی قائل بوده ومرد راازآن جهت که مرد است ، مستحق ریاست وسرپرستی برزن می داند . درنگاه تورات ،زن جنس دوم و برآمده ازجسم مرد است وهدف ازخلقت او موانست ومساعدت به او می باشد . درسفر تکوین دراین باره چنین آمده است: وخداوند گفت : « بودن آدم تنها خوب نیست به جهت او یاوری را بسازم که با او باشد » (تکوین ، 2/18) ودرانجیل چنین آمده است : « که مرد نیست اززن بلکه زن ازمرد است ومرد به جهت زن خلق نشد بلکه زن به جهت مرد خلق شد» (نامه اول پولس به اهل قرنتس ، 11 : 9-8) طبق تعالیم توارت ، وظیفه زن درخانواده ، به فرزندزایی وعلاقه به شوهرمنحصر می شود :« و{خداوند} به زن گفت : ألم وحمل ترا به غایت زیادخواهم گردانید که به زحمت اولادها راخواهی زائید واشتیاق تو به شوهرت خواهد بود واو برتو مسلط خواهد شد» (تکوین ، 3 : 16) درنگاه کتاب مقدس ، مرد اصل واساس خانواده است وزن موظف است که از او اطاعت کند ، چون وجود طفیلی مرد است :« وباید که زن به آرام وبا کمال اطاعت تعلیم گیرد، وزن را به تعلیم دادن اجازت نمی دهم تا آن که زیردست مرد باشد بلکه سکوت اختیار کند، ازآنجا که اول آدم خلق شد وبعد حوا» (نامه اول پولوس به تیموثیوس : 2 : 11 – 13) زن وخانواده درتلمود 2 : درتلمود که دومین کتاب یهودیان بعد ازتورات است ، دعایی وجود دارد که جایگاه زن درخانواده ودرنگاه آیین یهود را تبیین می کند . « انسان موظف است که هرروز این سه دعای برکت را بخواند : متبارک است خدایی که مرا یهودی خلق کرد ، که مرا زن نیافرید وکه مرا یک بیسواد وبی معرفت به وجود نیاورد .» ( تلمود / 177) درنگاه تلمود ، نقش درخانواده واجتماع بشری ، دراشتغال به امور خانه داری منحصر است وتنها راه کمال زن ، تشویق شوهر و فرزندان به فراگیری تورات است :« زنان به چه وسیله کسب شایستگی وامتیاز می کنند ؟ بوسیله فرستادن فرزندانشان به کنیسه برای فراگرفتن تورا ت، وبه وسیله وادارکردن شوهرانشان به آموختن قوانین الهی درمحضر دانشمندان .» (همان / 178) زن وخانواده درقرآن: قرآن کریم زن ومرد را درهویت انسانی برابر دانسته وآنها را دوقطب مکمل یکدیگر می داند . درنگاه قرآن جنس درجه اول وجنس طفیلی وجود ندارد . قرآن کریم آنگاه که ازمقام انسان وحقیقت او سخن به میان می آورد ، او را صاحب کرامت معرفی کرده وتفاوتی میان دو جنس زن ومرد قائل نمی شود آنجا که می فرماید : ولقد کرمنا بنی آدم (اسراء ، 17/ 70) و در توصیف حقیقت انسان او را ازسایر مخلوقات برتری داده و می فرماید : ونفخت فیه من روحی (حجر ، 15 /29) وبه خاطر آفرینش انسان به خود تبریک می گوید : فتبارک الله أ حسن الخالقین (مومنون ، 43 / 14) درتمامی این آیات ،سخن ازماهیت وحقیقت انسانی است که تمایز جنسیتی درآن راه ندارد. نگاه ارزشمدارانه نسبت به زن ، درسرتاسر قرآن نمایان است به گونه ای که هرجا از مردان مومن وصالح سخن به میان می آورد ، زنان مومنه وصالحه را درکنار آنها مطرح کرده . (احزاب / 35 – حدید /18 – فتح / 5 – توبه / 71 – 72) وبه صراحت اعلام می کند که خداوند درپاداش اعمال افراد ، هیچ گونه تبعیضی به دلیل جنسیت آنها روا نمی دارد . (نساء / 124) درقرآن کریم سخن ازتاخر زمانی درخلقت زن وجود دارد اما ترتب ارزشی ،آنچنان که کتاب مقدس به آن تصریح می کند ، درقرآن مطرح نشده است . آنچه درنگاه قرآنی موجب تمایز ارزشی انسانها درپیشگاه الهی است ،تقوا است ونه جنسیت . آنجا که می فرماید : ان اکرمکم عندالله اتقیکم (حجرات ، 49 / 13) قرآن کریم براین مساله تصریح می کند که پاداش اخروی وبار یافتن به مقام قرب الهی ،ارتباطی به جنسیت نداشته بلکه وابسته به ایمان وعمل صالح است.آنجا که می فرماید: و من عمل صالحا من ذکر أو أنثی وهو مومن فاولئک یدخلون الجنه یرزقون فیها بغیرحساب (مومن 40 / 40) البته احترام واکرام قرآن نسبت به زن واعلام تساوی زن ومرد درگوهر انسانی ، به معنای تساوی درتکالیف وحقوق نیست . زیرا تشریع تکالیف درنظام حقوقی اسلام ، برمبنای تناسب تکوین وتشریع می باشد، به این معنی که آنچه درنظام تکوین موجود است عبارتست ازتفاوت جنسیت زن ومرد وبالتبع تفاوت استعدادها وتوانمندیها ودر پی آن تفاوت در تکالیف که بواسطه تفاوت درتکالیف ، تفاوت درحقوق رخ می نماید . قرآن کریم هدف ازخلقت زن ومرد رادستیابی به آرامش وسکن دانسته است (روم /21) لذا بدیهی به نظر می رسد که هریک ازآن دو – که براساس تکوین ازویژگی های فیزیولوژیک واحساسات وعواطف متمایز برخوردارند – بایستی نقش مکمل رابرای آن دیگری ایفاء نماید. دل آرا (فاطمه) نعمتی پیرعلی برگرفته از بینات / سال دوازدهم شماره چهل وهشت http://www.m-narjes.org/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1360]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن