تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798984678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با هدف ايجاد جرياني نو در ساختارشكني جهان؛ ايران، مبلغ زن به خارج از كشور اعزام مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با هدف ايجاد جرياني نو در ساختارشكني جهان؛ ايران، مبلغ زن به خارج از كشور اعزام مي كند
جام جم آنلاين: مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري اعلام كرد: دولت با هدف «ايجاد جرياني نو در ساختار شكني و بيداري اذهان حق طلب و عدالت جو در جهان»، مبلغان زن را به كشورهاي ديگر اعزام و فعالان زن را در عرصه حقوق بين‌الملل تربيت مي‌كند.


به گزارش جام‌جم آنلاين، اين مركز در گزارش مشتركي كه به همراه معاونت پژوهشي نهاد رياست جمهوري با عنوان «منزلت زنان و خانواده در دولت نهم، رويكردها و اقدامات» منتشر كرده است، تصريح كرد:«تلاش براي تربيت افرادي متعهد، متخصص و آگاه به مسائل زنان و ادبيات بين‌الملل، بي شك جرياني نو در ساختار شكني و بيداري اذهان حق طلب و عدالت جو در جهان به شمار مي‌رود.»

مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري افزود: در همين راستا، دوره آموزشي «سفيران نور» با هدف آموزش مبلغان زن درعرصه بين‌الملل، دوره آموزشي «سبا» جهت تربيت فعالين زن درعرصه حقوق بين‌الملل و دوره آموزشي «شميم» به منظور توانمندسازي دختران جوان دانشجو و آشنايي آنان با مسائل زنان در سطح بين‌الملل از فعاليتهاي اين مركز براي حضوري غرورآفرين زنان ايراني در مجامع بين‌المللي و مشاركت آنان در فرايند سياستگذاري و تعميم سازي در عرصه نظام بين‌المللي است.

متن كامل اين گزارش را كه به عنوان يكي از مجموعه گزارشهاي عملكرد دولت موسوم به گزارش جمهور در ماه جاري انتشار يافته است، پيش رو داريد:

گزارش جمهور/ضميمه فصلنامه تخصصي نامه دولت اسلامي/ شماره34 / ششم خرداد 1387

منزلت زنان و خانواده در دولت نهم؛رويكردها و اقدامات

سخن نخست

رويكرد دولت نهم به زنان، فراتر از نگرشهاي سطحي به اين جمعيت اثر­گذار بوده و متضمن تحكيم بنيان خانواده به مثابه ارزشمندترين كانون تربيت و تعالي ابناء بشر، از سويي و تقويت نقش مديريتي بانوان و تأثيرگزاري آنان بر روند تصميم گيري در عرصه‌هاي مختلف جامعه اسلامي از ديگر سو مي‌باشد.

در شماره پيش روي از سلسله گزارشهاي جمهور كه همراه با بيانات رياست محترم جمهوري درباره منزلت بانوان و خانواده مي‌باشد، با استفاده از گزارش پژوهشي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري كه با همياري معاونت پژوهشي اين مركز پردازش و تنظيم شده است، مؤلفه‌هايي همچون: اهداف اصلي مركز ياد شده، تحكيم و تعالي خانواده به عنوان اصلي ترين پايگاه فرهنگي كشور، فرايند معرفي الگوي شايسته بر اساس شاخصه‌هاي ديني و ملي در حوزه زنان، حضور قدرتمند زن مسلمان در سايه ارائه طرحي برتر در عرصه نظام بين‌الملل، سير حمايت از زنان آسيب پذير با هدف كاهش آسيب اجتماعي، سياستگزاري در ارتباط با حضور زنان در عرصه فعاليتهاي اقتصادي، پاسداشت فرهنگ ايثار و شهادت، سازمانهاي مردم نهاد، ملاقاتهاي مردمي و بهره گيري از اثربخشي دنياي مجازي در حوزه زنان و خانواده، مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است كه اهمّ آن تقديم مخاطبان گرامي مي‌گردد.

معاونت ارتباطات و اطلاع رساني
مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري

بانوان و مادران؛ كانون اتكا، تربيت و تعالي جامعه

1. نظريه اسلام اين است كه زن و مرد، مكمل و لازمه بقا و تكامل يكديگرند. در اصل خلقت و جوهره وجود، زن و مرد يكي هستند.

2. محوري ترين نقش زنان بدون ترديد، مادري است. مادري بالاترين نقشي است كه يك انسان مي­تواند ايفا كند.

3. همه فرهنگ و اجتماع و آينده و همه امور جامعه، منبعث از نقش مادري است.

4. اگر مي‌بينيد بعضي از جوامع در حال متلاشي شدن هستند، به خاطر اين است كه زنان آن جوامع نقش مادريشان را فراموش كرده‌اند.

5. نقش ديگر زنان، محور و نقطه اتكا بودن است. من خيلي ساده برايتان بگويم، يك خانواده با رفتن پدر استمرار پيدا مي‌كند، اما با رفتن مادر، استمرار پيدا نمي‌كند.

6. دومين نقش بي بديل زنان، ترويج مهرورزي، محبت و عاطفه در جامعه است.

7. نقش زن در جامعه به حجم فعاليتهايش نسبت به كيفيت كار است.

8. اگر نقش يگانه دختران و بانوان ما نبود، قطعاً بدانيد امروز ما استقلال و تماميت ارضي را در اختيار نداشتيم.

9. امروز هم در بسياري از عرصه ها، خانمها هستند كه راه را باز مي‌كنند، تشجيع مي‌كنند، فضا را مساعد مي‌كنند، خودشان حاضر مي‌شوند و كمك مي‌كنند كه گره‌ها از پيش پاي ملت ايران باز شود و جلو برود.

10. خانمها هستند كه در همه عرصه‌ها حاضرند، فعاليت مي‌كنند و به خصوص درخانه، فرزندان ملت و نسلهاي آينده را شجاع، مؤمن و پاك تربيت مي‌كنند.

مقدمه

هموار ساختن مسير تحولات و دگرگونيهاي جامعه براي دستيابي به اهداف سند چشم­انداز جمهوري اسلامي ايران، نيازمند اتخاذ راهبردهاي مشخص و سياستهاي كليدي متناظر با آرمانهاست.

از اهداف اصلي دولت نهم، بازگشت و اتكاء به تعاليم الهي و نجات بخش اسلام به عنوان
اصلي­ترين و كارآمدترين شيوه رشد جامعه است. تغيير نگرش از سمت توصيه­هاي جهاني به سوي مفاهيم والاي الهي به عنوان تنها كليد حل مشكلات زنان ايراني از زيربنايي ترين مطالبات اين قشر از دولت نهم و در نتيجه از اصول مبنايي در سياستگذاري حوزه اجرايي مرتبط با مسائل زنان محسوب مي‌شود.

بحث مشاركت فعال زنان در عرصه اجتماعي كشور، اگر چه لازمه تكامل زن و ضرورت تعالي جامعه است، ليكن عدم دقت نظر به همراهي اين مهم با نقش برجسته بانوان در پاسداشت و حفظ حريم امن خانوادگي، دركنار غفلت از ارزشهاي متعالي نقشهاي مادري و همسري، مي­رفت تا حوزه سلامت فرهنگي جامعه را با پررنگ شدن «بحث مشاركت زنان» و بي رنگ شدن «محوريت خانواده» به مخاطره اندازد.

اين امر با بازبيني دولت نهم از نقش برجسته زنان در حفظ كيان فرهنگي كشور و با ورود عنوان مبارك «خانواده» به نام و حوزه فعاليتهاي مركز امور زنان نهاد رياست جمهوري تعقيب شد و بحث حفظ حريم فردي و خانوادگي بانوان مورد حمايت مجدانه قرار گرفت.

به دنبال اين رويكرد، عرصه فعاليت درحيطه زن و خانواده با شرح وظايفي جديد نسبت به مسووليتهاي قبلي به مجموعه افزوده شد و متناظر با مسووليت فوق، اين نهاد عملكرد وسيعي را در حيطه مذكور دنبال نموده است كه در اين نوشتار به آن پرداخته مي‌شود:

اهداف اصلي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري

مركز امور زنان و خانواده به عنوان يك دستگاه ستادي، اهداف و سياستهاي كلان راهبردي و جهت گيريها و اقدامات اجرايي امور زنان و خانواده را با توجه به قانون اساسي، سند چشم انداز، رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب، برنامه چهارم توسعه و نيز با عنايت به اهداف چهارگانه دولت نهم مبتني بر پيشرفت و تعالي مادي و معنوي كشور، خدمت رساني به بندگان خدا، عدالت گستري و مهرورزي تدوين نموده است، كه به آنها اشاره مي‌شود:

1. افزايش ميزان مشاركت زنان در عرصه خانواده و اجتماع از طريق بررسي علمي و كارشناسي موضوع و ارائه راهكارهاي به دست آمده به هيات محترم دولت، مجلس شوراي اسلامي، شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان و ساير مراجع ذيربط به منظور وضع مقررات و اتخاذ سياستهاي كلان در اين حوزه؛

2. ارتقاء نگرشها و باورها در مسائل مربوط به بانوان بر مبناي شناخت دقيق وضعيت زنان و ترسيم وضع مطلوب زندگي اين قشر در جامعه وخانواده؛

3. تحكيم بنيان خانواده به عنوان مناسب ترين بستر رشد انسانهاي شايسته و متعالي و كانون مهر و عاطفه به منظور بقاي سلامت و اخلاق در جامعه؛

4. ارائه الگوي زن مسلمان به عنوان نماد آزاد انديشي، آزادگي، عفاف و وارستگي و تأثيرگذار بر فرايند تصميم گيري سياسي، اجتماعي، فرهنگي و تقويت نقش مديريتي و تربيتي زنان در ابعاد ملي و بين‌المللي؛

5. شناخت مسائل و مشكلات زنان در جامعه، خانواده، محيط كار و پيگيري اصلاح قوانين مربوطه يا وضع قوانين لازم براي حل مشكلات.

تحكيم و تعالي خانواده به عنوان اصلي ترين پايگاه فرهنگي كشور

تجربه تلخ كشورهاي پيشرفته مبني بر غفلت از مباحث ارزشي بشر كه بي هويتي انسان و محو ارزشها را در ساختار توسعه رقم زده است، هشداري است كه انديشمندان جهاني را به فراخواني عظيم براي حفظ خانواده به عنوان اصلي ترين نهاد اجتماعي دعوت مي‌نمايد.

توجه به نقشهاي فردي زن و مرد جداي از نقشهاي محوري آن دو در مجموعه خانواده، عملكرد غير قابل باور جوامعي است كه رفته رفته آسيبهاي عمده و لطمات جبران ناپذير اين انتخاب نامتعادل را آشكار مي‌سازد. افزايش بي سابقه طلاق، رشد جرائم جنسي، خشونت عليه زنان، ايدز، اعتياد، كودكان نامشروع و هزاران هزار لطمه غير قابل جبران از عوارض مشهود اين نگرش است.

مركز امور زنان و خانواده با توجه به نقش محوري بانوان در زمينه سازي حيات اجتماعي و اهميت خانواده در توليد فرهنگ اصيل و ملي براي جلوگيري از سرايت عوارض و لطمات فراروي، اهتمام ويژه‌اي دارد. بهره گيري از نگرش والاي اسلام به مقام زن در خانواده و احياء شأن و منزلت بانوان كشور، رويكرد اصلي اين نهاد است. به دنبال چنين هدفي اين مركز علاوه بر ايجاد زمينه‌هاي لازم براي رشد زنان در عرصه‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي كشور، اهميت نقش زنان در تصميم سازي و تصميم گيري، همراهي در فرآيند توسعه، كسب مهارتهاي لازم و توانمندسازي بانوان، حفظ اصلي ترين مسووليت و گرانبهاترين گوهر وجودي زن يعني پاسداشت مقام مادري را در كانون خانواده تعقيب مي‌نمايد.

آموزش به عنوان زمينه ساز افزايش آگاهي و بينش فردي از جمله اقدامات مهم اين مجموعه در بحث تحكيم و آسيب شناسي نهاد خانواده به شمار مي‌رود. آموزشهاي ذكر شده با رويكرد اساسي اخلاق محوري به عنوان جايگزين مناسب حقوق محوري در خانواده باعث افزايش آگاهي زن و مرد از مسووليتهاي ويژه خود در قبال ديگري و تلطيف فضاي اخلاقي و معنوي خانواده ايراني گشته است. لذا به منظور تحقق اين ايده، مركز امور زنان و خانواده اقدام به آموزش خانواده به صورت گسترده در سطح كشور نموده است.

1. طرح ملي رحمت

اين طرح با هدف آموزش خانواده و روابط صحيح زوجين مبتني بر ديدگاه اسلام و منطبق با دو ثقل قرآن و عترت در 30 استان كشور با همكاري مشاوران امور بانوان استانداريها و حوزه‌هاي علميه خواهران اجرا شده است. در مرحله اول اين طرح، زنان خانه دار به عنوان اصلي­ترين گروه مخاطبان در نظر گرفته شدند كه طي دو سال اخير در 290 شهرستان با كمك گرفتن از حدود 4000 هزار مربي، تعداد 700 هزار نفر از اين آموزش چهره به چهره بهره مند شده­اند. از سوي ديگر، در سال 1386 طيف مخاطبان اين طرح علاوه بر زنان خانه دار به شاخه‌هاي زير گسترش يافت:

ـ‌ شاخه دانش آموزي طرح رحمت (ويژه دختران جوان)، به منظور آشنايي نسل نوجوان با ارزشهاي اسلامي و اخلاقي و نيز ارتقاي بينش ديني و ترويج معارف و فرهنگ اسلامي در برخي استانها به مرحله اجرا درآمد.

ـ‌ در شاخه كارگري طرح رحمت، دوره آموزش ويژه كارگران زن و مرد با رويكرد فوق در 69 كارخانه در 15 استان با همكاري وزارت صنايع و معادن آغاز گرديد.

ـ‌ طرح ملي آموزش خانواده در دستگاههاي اجرايي با هدف آموزش خانواده و روابط صحيح زوجين و فرزندان، در سال 1385 ويژه كاركنان زن و مرد شاغل در مراكز دولتي تنظيم شده و طبق بخشنامه معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري در سال 1386، در كليه سازمانها و ارگانهاي دولتي به عنوان آموزش ضمن خدمت از چهار ساعت آموزش تعيين شده قبلي به مدت 38 ساعت ارتقاء داده شد. لازم است ذكر شود كه كتب آموزشي، سرفصلهاي دروس و ساير محتواي آموزشي از سوي مركز، تعيين و به دستگاههاي اجرايي ابلاغ شده تا به صورت غير حضوري مورد استفاده علاق مندان قرار گيرد و تاكنون بيش از 100 هزار متقاضي شركت در اين آموزشها ثبت نام نموده‌اند.

2. طرح آموزش خانواده ويژه زوجهاي جوان در دانشگاهها: اين طرح با همكاري نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها و معاونت فرهنگي وزارت علوم تحقيقات و فناوري به اجرا درآمد.

3. طرح آموزشي «خانواده سالم»: اين طرح با همكاري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي 15 هزار نفر از بانوان و همسران خانواده‌هاي سپاهي در 28 استان كشور برگزار گرديده است.

مركز امور زنان و خانواده اميدوار است در سال جاري اين آموزشها را نيز در ميان سربازان و دانشجويان گسترش دهد.

معاونت پژوهشي مركز امور زنان و خانواده به عنوان اصلي­ترين شاخه علمي مجموعه حاضر به منظور آسيب شناسي مشكلات زن وخانواده و روشن نمودن چالشها و ارائه راهكارهاي علمي و عملي مبتني بر خاستگاههاي ارزشي فعاليت مي‌نمايد.

4. امر پژوهش و تحقيق به عنوان زيربنايي­ترين محور در سير اصولي برنامه ريزي كلان جامعه در موضوع زنان و در راستاي اولويتهاي ديني و ملي كشور از جايگاه خاصي برخوردار است. اصل فوق با تأكيد رهبر معظم انقلاب درخصوص توليد علم و جنبش نرم افزاري در حوزه عملكرد مركز امور زنان و خانواده دنبال مي‌گردد.

پژوهش در حيطه مسائل زنان بعضاً سياست زده و دور از واقعيتهاي موجود در جامعه بوده است و نتيجه عملكرد فوق، مغفول ماندن مشكلات واقعي و ملي زنان، تلاشي غير منطقي براي به كارگيري الگوهاي رايج بين‌المللي، علي رغم ناسازگاري آنها با ساختارهاي داخلي در بهبود وضعيت زنان كشور است.

مركز امور زنان و خانواده ساماندهي، هدايت و مديريت تحقيقات ومطالعات منطبق با روح مفاهيم بلند ديني، دوري جستن از شعارزدگي و در نهايت حمايت از تحقيقاتي را كه مستقيماً ناظر به كشف و حل مشكلات واقعي زنان در ابعاد ملي مي‌باشد، به عهده گرفته و از اهداف پژوهشي خود قرار داده است.

5. طرح پيشنهادي نظام نامه پژوهش و ايجاد سامانه پژوهش زن و خانواده و تعيين 30 اولويت پژوهشي در حوزه زنان و خانواده در سال 1385 و 1386، كه برخي از آنها به اتمام رسيده و برخي در مراحل پاياني مي‌باشند. از جمله اين طرحها مي‌توان موارد زير را نام برد:

ـ‌ بررسي جايگاه زن و خانواده در طراحي مدل مهندسي فرهنگي؛

ـ‌ طرح جامع نظام حقوق زن از ديدگاه اسلام؛

ـ‌ طرح جامع استراتژيك خانواده افق 1404؛

ـ‌ بررسي روند پيدايش تغييرات در هويت ملي زنان ايران.

6. همكاري در تدوين دانشنامه فرهنگ فاطمي

7. تلاش براي تدوين10 سند بخشي توسعه امور زنان و خانواده

8. تهيه بانك جامع اطلاعات زنان توانمند و متعهد كشور و دهها تحقيق در زمينه بررسي علل و عوامل بروز آسيبهاي اجتماعي و مشكلات موجود زنان و راههاي برون رفت از اين معضلات از ديگر اقدامات ثمر بخش اين مجموعه بوده است.

علاوه بر ساماندهي وضعيت تحقيقات و فعاليتهاي مطالعاتي در حوزه علوم انساني، حمايت از دستاوردهاي تحقيقاتي زنان در ساير حوزه‌هاي مختلف علمي از محورهاي ديگر مورد توجه اين نهاد است. به گونه‌اي كه حمايت از سه طرح در حوزه سلولهاي بنيادي با پژوهشكده رويان، حمايت از پروژه تحقيقاتي درمان ضايعات نخاعي با دانشگاه تهران و همچنين حمايت از طرح پژوهشي تهيه نوعي آلياژ صنعتي و طرح پژوهشي استفاده از آذرخش به منظور توليد برق با همكاري وزارت نيرو كه همگي در سايه همت بانوان نخبه ايراني پيگيري گرديده، نشان دهنده توجه اين مركز به حمايت از زنان نوآور و خلاق در عرصه‌هاي مختلف علمي و فناوري است.

همچنين براي كاهش وقوع طلاق در كشور، راه اندازي مراكز مشاوره داخل مجتمع قضايي خانواده از سال 1385 با همكاري قوه قضاييه در دستور كار اين مركز قرار گرفت.

اين فعاليت، ابتدا در سه مجتمع قضايي تهران آغاز گرديد و در سال 1386 به 20 استان كشور توسعه يافت و در سال 1387 به كليه استانهاي كشور گسترش خواهد يافت. مراكز مشاوره ياد شده
مي توانند ضمن راهنمايي و هدايت زوجين، راهكارهاي لازم براي طرح مشكلات و رفع آن را بدون تخريب نهاد خانواده و وقوع طلاق ارائه نمايند.

ارائه و معرفي الگوي شايسته براساس شاخصه‌هاي ديني و ملي در حوزه زنان

سهم عظيمي از روند خودباوري بانوان در كشور به الگوپذيري از زنان موفق و مطرح در
حوزه‌هاي مختلف اجتماعي بازمي گردد.برگزاري همايشهاي گوناگون براي شناخت و معرفي زنان موفق در حوزه‌هاي مختلفي نظير زنان مبارز و ايثارگر، افتخار آفرينان در علوم قرآن و حديث، نخبگان در عرصه‌هاي علمي و تخصصي، زنان پيشكسوت در بحث صنعت هسته اي، دختران نخبه دانشگاهي كه براساس توانمندي والاي خود و تربيت در مكتب فاطمي و استفاده از ظرفيتهاي كشور سهم مؤثري در تربيت بانوان درعرصه‌هاي مطروحه داشته ­اند و همچنين به منظور شناخت، تجليل و معرفي بهترين زنان جامعه اسلامي اقداماتي صورت گرفته است كه عبارتند از:

ـ‌ برگزاري مراسم ديدار زنان نخبه سراسر كشور با رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته زن، پس از گذشت 11 سال از آخرين ملاقات مشابه؛

ـ‌ تجليل از زنان نمونه و ايثارگر با حضور رياست محترم جمهوري و معاون اول ايشان در روز بزرگداشت زن درسالهاي85 و 1386؛

ـ‌ تجليل اززنان پژوهشگر در عرصه صنعت هسته‌اي با همكاري سازمان انرژي اتمي؛

ـ‌ حمايت از برگزاري همايش بانوان قرآن پژوه؛

ـ‌ حمايت از جشنواره عذرا به منظور تجليل اززنان كارآفرين در عرصه كشاورزي و صنايع تبديلي ؛

ـ‌ تدوين 13 مجلد كتاب داستاني در معرفي زنان نخبه و خانواده معظم شهدا، زنان ايثارگر و خاطرات بانوان زنداني در بند رژيم پهلوي و... ؛

ـ‌ تهيه فيلم مستند از زنان انديشمند و نخبه ايراني به زبانهاي انگليسي و عربي به منظور آشنايي زنان جهان با پيشرفت و رشد علمي و فرهنگي زنان ايراني درسه دهه انقلاب.

حضور قدرتمند در سايه ارائه طرحي برتر در عرصه نظام بين‌الملل

تلاش براي تلطيف مرز و حريم ارزشي دركنار دين زدايي از ساحت قوانين داخلي كشورها، حوزه امن اجتماعي و اخلاقي را به خصوص در كشورهاي مسلمان به مخاطره افكنده است. نتيجه اوج روند اسلام گرايي و بازگشت به معنويت در جهان معاصر، تلاش بي امان تخريب باورهاي اسلامي و به دنبال آن تضعيف شخصيتهاي والاي زنان مسلمان در عرصه نظام بين‌الملل از سوي مخالفين حق طلبي و آزاديخواهي است.

علاوه براين وجود چالشها و نقصانها در ادبيات رايج تصميم سازي و تصميم گيري در عرصه نظام بين‌الملل در حوزه مسائل زنان و همچنين مروري بر دستاوردهاي ناموفق طرحهاي متداول توصيه شده به كشورها، همگي گوياي اين است كه بايد زنان مسلمان ايران زمين با درايت و تيزبيني خود در اين عرصه گامهايي مؤثر در زمينه جريان سازي براي احقاق حقوق از دست رفته زنان جهان براساس بازگشت به فطرت، اخلاق و معنويت بردارند.

حسب فرموده‌هاي رهبر معظم انقلاب، دعوي مطالبات زنان از نظام نامتوازن غرب در خصوص مساله زن، هدفي روشن از علت حضور مفيد، مؤثر و قدرتمند زن مسلمان ايراني درعرصه بين‌المللي است.

از اين منظر تلاش براي تربيت افرادي متعهد، متخصص و آگاه به مسائل زنان و ادبيات بين‌الملل، بي شك جرياني نو در ساختار شكني و بيداري اذهان حق طلب و عدالت جو در جهان به شمار مي‌رود. اهم فعاليتها و سفرهاي هيات اعزامي از جانب مركز امور زنان و خانواده به منظور حضور زنان ايراني در فرايند سياستگذاري و تعميم سازي در عرصه نظام بين‌المللي عبارتند از:

ـ‌ دوره آموزشي «سفيران نور» با هدف آموزش مبلغان زن درعرصه بين‌الملل با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي؛

ـ‌ دوره آموزشي «سبا» جهت تربيت فعالين زن درعرصه حقوق بين‌الملل؛

ـ‌ دوره آموزشي «شميم» به منظور توانمندسازي دختران جوان دانشجو و آشنايي آنان با مسائل زنان در سطح بين‌الملل؛

از جمله فعاليتهاي صورت گرفته مركز امور زنان و خانواده، آموزش بانوان متخصص براي حضوري غرورآفرين در مجامع بين‌المللي است.

ـ‌ مبارزه ناآگاهانه برخي كشورها مبتني بر ممانعت از آموزش، اشتغال و ساير فعاليتهاي بانوان محجبه، نمايانگر اين مهم است كه «حجاب و عفاف» به عنوان مظهر ونماد بانوان مسلمان، تأثيرات عميقي در اذهان عمومي جهان به جا گذاشته است.

«حجاب» اين ركن معنويت ديني، پرچم هويت، سربلندي و اطمينان به راهي است كه مقصد آن حضور اجتماعي زن همراه با مصونيت فردي، تحكيم خانواده و تعالي جامعه است.

برگزاري همايش بين‌المللي زنان انديشمند جهان اسلام با موضوع «زن، عفاف و معنويت» توسط مركز امورزنان و خانواده، گامي در راه جريان سازي اين فرهنگ و تبادل نظر درباره اين امر مهم با انديشمندان جهان اسلام است.

ـ‌ خلاء حاصل از نابساماني كنوانسيونها و معاهدات جهاني در رفع و گره گشايي از مشكلات زنان، عاملي است كه ارائه طرحي برتر براي ارتقاء وضعيت زنان جهان را مبتني بر فطرت و ارزشهاي الهي به عنوان مسووليتي خطير ضروري مي‌سازد. مركز امور زنان و خانواده با چنين هدفي با رويكردي نوين در همايش بين‌المللي «حقوق و مسووليتهاي زن در نظام اسلامي»، «منشور حقوق و مسووليتهاي زنان» (مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي) را به عنوان گامي نخست به منظور معرفي طرحي برتر و جايگزيني مناسب براي معاهدات ناكارآمد جهاني به متفكرين و صاحبنظران جهان اسلام درحوزه مربوطه عرضه نمود.

ـ‌ زنان و كودكان، آسيب پذيرترين اقشار در جنگها و مناقشات مسلحانه‌اند. جنگ افروزي كشورهاي قدرت طلب دراقصي نقاط جهان، اصلي ترين عامل شكل گيري خشونت عليه زنان و كودكان بي دفاع است. اتحاد كليه اديان الهي براي برقراري صلح و امنيت مبتني بر عدالت و تأكيد دين اسلام به محوريت صلح و آرامش، نشان دهنده حل معماي قدرت طلبي بشر امروز در سايه توجه و به كارگيري توصيه‌هاي آسماني در جهان معاصر است. همايش بين‌المللي «زنان، صلح و اديان الهي» كه با همت مركز امور زنان و خانواده با هدف ايجاد تعاملي مثبت در بين معتقدان به مكاتب الهي و ايجاد زمينه آشنايي بيشتر برگزار گرديد، بيانگر اوج اتحاد اديان آسماني در بازگشت صلح و امنيت علي رغم جنگ افروزي سياستمداران قدرت طلب در به اصطلاح نظم نوين جهاني است.

ـ‌ اعزام هيات ايراني به اردن به منظور شركت در همايش خانواده و كودكان؛

ـ‌ شركت در اجلاس برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان درمالزي؛

ـ‌ شركت در كنفرانس «گفتگو براي ايجاد دموكراسي وتأكيد بر توانمندسازي زنان در زندگي اجتماعي» در تركيه (آنكارا)؛

ـ‌ اعزام هيات ايراني به منظور تنظيم برنامه همكاري با وزارت امور زنان و خانواده آفريقاي جنوبي؛

ـ‌ بازديد از مناطق جنگ زده لبنان پس از جنگ 33 روزه و دلجويي از خانواده شهداي آسيب ديده در جنگ؛

ـ‌ شركت در اجلاس اولين وزراي زن كشورهاي اسلامي (OIC) (استانبول تركيه)؛

ـ‌ شركت در نشست علمي انجمن دوستي زنان جمهوري اسلامي ايران و روسيه با موضوع زن و قانون اساسي با تأكيد بر عدالت اجتماعي؛

قابل ذكر است كه گروه اعزامي براي شركت در كميسيون مقام زن در نيويورك با توجه به انحصار طلبي امريكا و سلب حق قانوني دولتها به منظور شركت در مجامع بين‌المللي و عدم صدور ويزا، با وجود آمادگي براي شركت و حضوري موثر در اجلاس فوق، در دو سال متوالي امكان حضور نيافته است.

حمايت از زنان آسيب پذير با هدف كاهش آسيبهاي اجتماعي

زمينه ساز اصلي مشكلات اجتماعي و خانوادگي ناشي از عدم سرپرستي درست، فقدان منابع مالي لازم، كمبود آگاهي و... مي‌باشد. زنان با توجه به نقش مادري داراي مسووليت كم نظيري در حفظ سلامت خانواده اند و از اين رو، زنان سرپرست خانوار با به دوش كشيدن نقش پدر و مادر در حفظ سلامت خانواده نقشي مهم و سنگين را ايفا مي‌نمايند.

از تعداد بالغ بر هفده ميليون خانوار در كشور حدود يك ميليون و ششصد هزار خانوار تحت سرپرستي بانوان اداره مي‌شوند( سرشماري عمومي نفوس و مسكن – 1385، مركز آمار ايران ).اين رقم لزوم و ضرورت برنامه ريزي منسجم دولتي براي همكاري و همياري با اين گروه آسيب پذير اجتماعي را مشخص مي‌سازد. زنان سرپرست خانوار به دنبال بافت موجود خانوادگي در ايران كه ناظر بر مسووليت تأمين معاش خانوار توسط پدر خانواده مي­باشد، معمولاً از تجربه و مهارت و در نهايت توان كمتري براي تأمين نياز اقتصادي خانواده
بهره مندند و آمار بيانگر آن است كه حدود 70 درصد زنان سرپرست خانوار فاقد تخصص لازم به منظور ورود به عرصه فعاليتهاي اقتصادي كشور مي‌باشند. از سوي ديگر، آسيب پذيري بالاي زنان و خانواده‌هاي زن سرپرست، ضرورت بسيج نيروهاي تصميم گير نظام را براي رفع مشكلات و توانمندسازي اين قشر روشن مي‌سازد.

مركز امور زنان و خانواده با عنايت به اين اصل، ايجاد زمينه‌هاي مناسب شغلي، برنامه‌هاي آموزشي، تقويت مهارت و كارآفريني و در نهايت توانمندسازي زنان سرپرست خانوار را دنبال
مي نمايد. علاوه بر توانمندسازي زنان سرپرست خانوار، رسيدگي به بانوان محروم در اقصي نقاط كشور، مهارت آموزي به زنان زنداني به منظور عدم بازگشت به بزه و پرنمودن اوقات فراغت آنان از ساير فعاليتهاي مورد توجه در برنامه ريزيهاي مركز امور زنان و خانواده به شمار مي‌رود. سرفصلهاي ذيل اهم فعاليتهاي اين مركز را براي توجه به اقشار آسيب پذير به منظور رفع و كاهش آسيبهاي اجتماعي نشان مي‌دهد:

ـ‌ پيشنهاد لايحه معافيت و تخفيف سهم بيمه كارفرما مشروط به ايجاد فرصت شغلي براي زنان سرپرست خانوار؛

ـ‌ ارائه پيشنهاد بازنشستگي پيش از موعد زنان سرپرست خانوارِ روستاييِ فاقد بيمه‌هاي اجتماعي از اعتبارات به جا مانده از صندوق بيمه روستاييان؛

ـ‌ انعقاد موافقتنامه براي آموزش زنان سرپرست خانواده به منظور كسب مهارتهاي فني و حرفه اي، با سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور؛

ـ‌ پايش وضعيت سلامت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش كميته امداد حضرت امام (ره) و غربالگري سرطانهاي رايج زنان در اين گروه با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در6 استان كشور كه در سال 1387 به 11 استان گسترش خواهد يافت. اين امر همچنين افراد تحت پوشش بهزيستي و زنان شاغلِ سرپرست خانوار در آموزش و پرورش 5 استان كشور را در بر خواهد گرفت.

ـ‌ تقويت و توسعه گروههاي هميار بهزيستي شامل تشكيل كارگروههاي آموزشي، تحويل مواد اوليه و همكاري تا توليد كالا و حمايت از كلينيكهاي مددكاري بهزيستي به منظور نظارت بر گروههاي هميار در كليه استانهاي كشور؛

ـ‌ حمايت از سه كلينيك مشاوره بيماريهاي رفتاري زنان در زندانها درسه مركز تهران، خراسان رضوي و كرمان با حدود 600 زن مددجو و برنامه توسعه و افزايش پايگاههاي فرهنگي و ورزشي ويژه دختران و زنان بزهكار حاضر در زندانها ي سراسر كشور براي 3900 زن زنداني؛

ـ‌ اجراي برنامه بسيج سازندگي به منظور محروميت زدايي از مناطق محروم با فعاليت داوطلبانه خواهران بسيجي، مشتمل بر 20 برنامه توانمندسازي با همكاري نيروي مقاومت بسيج؛

ـ‌ ارائه برنامه‌هاي آموزشي و توانمندسازي براي دختران تحت آموزش سازمان آموزش و پرورش استثنايي در سراسر كشور؛

اين مجموعه گوشه‌اي از فعاليتهاي مركز امور زنان و خانواده درارتباط با گروههاي
آسيب پذير زنان در كشور با هدف تأمين سلامت اجتماعي است.

6ـ‌ سياستگذاري براي با حضور زنان در عرصه فعاليتهاي اقتصادي

تكيه بر استفاده از قابليتها و ويژگيهاي خاص زنان براي شركت در حوزه اقتصادي كشور متناسب با خاستگاههاي فطري و روحي آنان و با در نظر گرفتن مصونيت حريم امن خانوادگي از اهم سياستهاي مركز امور زنان و خانواده در اين عرصه است.

از سوي ديگر، توانمندسازي بانوان و خروج آنان از چتر حمايتي دولت، عنايت به محوريت عدالت در توزيع فرصتهاي شغلي براي زنان سرپرست خانوار از ديگر نكات مورد اهتمام اين مجموعه در حوزه مربوطه است.

انعقاد موافقتنامه‌هاي متعدد با سازمانهاي مختلف كشور براي دستيابي به ايجاد مشاغل خويش فرما براي زنان به خصوص افزايش كمي و كيفي تعاونيهاي زنان روستايي و شهري، محوريت بحث توانمندسازي اقتصادي زنان را براي كسب فرصتهاي شغلي مناسب توسط مركز امور زنان و خانواده تبيين مي‌نمايد:

ـ‌ تقديم لايحه تسهيلات شغلي به هيات محترم دولت؛

ـ‌ تدوين لايحه تسهيلات شغلي زنان روستايي و عشايري؛

ـ‌ ارائه پيشنهاد مبني بر تخصيص حقوق بازنشستگي زنان كارمند پس از فوت به فرزندان ؛

ـ‌ ارائه پيشنهاد مبني بر افزايش هزينه پرداختي مهدكودكها به زنان شاغل در دستگاههاي دولتي به هيات محترم دولت؛

(موارد فوق از جمله محورهاي مهم حقوقي و تسهيلات ويژه زنان شاغل پيشنهاد شده از سوي مركز امور زنان و خانواده است.)

ـ‌ حمايت از شركتهاي تعاوني زنان، اعم از تعاونيهاي تحت پوشش سازمان امور تعاون روستايي، وزارت جهاد كشاورزي و وزارت تعاون و صندوقهاي اعتباري خرد زنان روستايي، از جمله ديگر اقدامات حمايتي مركز در عرصه كمك به تعاونيهاي زنان به شمار مي‌رود.

به علاوه حمايت از صدها طرح توليدي، كشاورزي، دامپروري، پرورش ماهي و ميگو، صنايع دستي و... در استانهاي مختلف كشور با گرايش به بحث كارآفريني براي بانوان و طي همكاري با سازمانهاي مختلف، توجه اين مركز را به اصل تسهيل خود اشتغالي زنان به خصوص در اشتغالات خرد و كوچك خانگي در عرصه اقتصادي كشور به نمايش مي­گذارد.

پاسداشت فرهنگ ايثار و شهادت

مروري بر تاريخ حضور زنان در زمان پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و حماسه‌هاي بنياد ماندني اين اسطوره‌هاي صبر و ايمان در دوران دفاع مقدس و تلاش و همكاري قهرمانانه آنان در دوران سازندگي كشور، بيانگر اوج عاطفه و مهر همراه با ايثار و گذشت زنان اين مرز و بوم است.

مركز امور زنان و خانواده با عنايت به لزوم حفظ ذخاير با ارزش ايثار و فداكاري در كشور، وظيفه اصلي خود را ارتقاء جايگاه ارزشي زنان ايثارگر در جامعه و روايت حماسه سازي آنان به ويژه مادران، همسران و فرزندان شهدا، جانبازان و ايثارگران مي‌داند.

ملاقات رئيس مركز امور زنان و خانواده و هئيت همراه هردو هفته يكبار با خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران، نشان دهنده اهميت اين مركز براي كسب فيض از اين خانواده‌هاي گرامي و
گره­گشايي از مشكلات اين عزيزان به شمار مي‌رود.

اين امر مهم با عنايت به گراميداشت مقام اين عزيزان در داخل كشور اسلامي، با گستردگي و اهداف بلندتري براي پاسداشت فرهنگ ايثار و شهادت در ابعاد جهاني و شناسايي زنان مقاوم و پيروز جهان اسلام تعقيب مي‌شود. لذا در سال «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» مطابق با توصيه رهبر معظم انقلاب مبتني بر تعامل با جهان و ايجاد اتحاد و انسجام ميان كشورهاي اسلامي، همايش تجليل از زنان ايثارگر جهان اسلام با دعوت از خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران كشورهاي اسلامي توسط مركز امور زنان و خانواده برگزار گرديد. از جمله اقدامات مركز در تجليل از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان ميهن اسلامي­مان مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

ـ‌ همايش بي تاب اما آرام با دعوت و تجليل از جمعي از مادران شهداي مفقودالجسد و بيان خاطرات هم رزمان اين عزيزان براي نسل سوميهاي انقلاب اسلامي؛

ـ‌ دو همايش تجليل از نخبگان علمي و مادران و همسران شهدا و جانبازان، به مناسبت هفته زن در سالهاي 85 و 1386؛

ـ‌ مراسم تجليل از ايثارگران زن تحت عنوان زنان ايثارگر، مردان آسماني و...

سازمانهاي مردم نهاد

وجود تشكيلات منظم و منسجم مردمي در برقراري ارتباطات اجتماعي دولت با مردم و بالعكس، مي‌تواند در شناسايي و كمك به رفع نيازهاي اجتماعي، سياستگذاران كلان جامعه را در امر برنامه ريزي ياريگر باشد.

سازمانهاي مردم نهاد مي‌توانند مدخل مناسبي براي نظم و انضباط فعاليتهاي داوطلبانه اجتماعي و ايجاد سازندگي باشند. اين حركتهاي خودجوش مردميِ غيرسياسي چنانچه به صورت هدفمند شناسايي و هدايت گردند، مي‌توانند به صورت اهرمي پرقدرت در دستيابي به تعاملات دولت – ملت در خدمت نظام برنامه ريزي كشور قرار گيرند.

ـ‌ برگزاري كارگاههاي آموزشي و نشست هم انديشي با هدف آشنايي با ماهيت، كاركرد و نحوه تشكيل سازمانهاي مردم نهاد به منظور ترغيب بانوان متعهد به سازماندهي فعاليتها، جلب مشاركت مردمي و هم چنين توانمندسازي سازمانهاي مردم نهاد تازه تأسيس؛

ـ‌ برگزاري دوره‌هاي آموزشي پروژه نويسي و تسهيل­گري ويژه سازمانهاي مردم نهاد در حوزه زنان و خانواد؛

ـ‌ و حمايت از دهها سازمان مردم نهادِ فعال در عرصه‌هاي فرهنگي، اشتغالزايي و خيريه اي؛ از جمله طرحهايي است كه به وسيله اين مركز با سازمانهاي مختلف غيردولتي و با هدف ارتقاء كمي و كيفي سازمانهاي مردمي اجرا شده است.

ملاقاتهاي مردمي

با توجه به سياست محوري دولت نهم مبتني بر تماس مستقيم مسوولان با مردم به منظور آشنايي با مشكلات آنان وكمك براي رفع آنان، ديدارهاي مردمي و آشنايي نزديك با مشكلات زنان در دستور كار مركز امور زنان و خانواده قرار گرفته است.

اگر چه ملاقاتهاي مردمي بيانگر گوشه‌اي از مشكلات بانوان كشور است، ليكن همراهي مسوولين با دغدغه‌هاي متداول و رايج مردم و منفك نبودن آنان از معضلات مبتلا­به جامعه، وجود چنين روابطي را بين مسوولان نظام و مردم ضروري مي‌سازد. علاوه بر آن، اين مركز ضمن رسيدگي به نامه‌هاي رسيده، تنها در سال 86، به متجاوز از 2000 نامه مردمي رسيدگي و براي رفع مشكلات آنان، تا حصول به نتيجه نهايي اقدام نموده است.

همچنين طي سالهاي 85 و 1386 جمعاً 600 ملاقات مردمي با حضور رياست مركز صورت گرفته است كه در كنار آن مي‌توان به برگزاري چند ملاقات مردمي از طريق ويدئو كنفرانس كه با نخبگان، برگزيدگان استاني و كارآفرينان زن در 30 استان كشورانجام شد و با استقبال بانوان
رو به رو گشت، اشاره نمود.

بهره گيري از اثربخشي دنياي مجازي در حوزه زنان و خانواده

فناوري اطلاعات و دستيابي به روشهاي نوين ايجاد و انتقال انديشه ها، آراء، آمار و اطلاعات در حوزه زنان به عنوان بخش مهمي از روشهاي اثربخش در جذب مخاطبين داخلي و خارجي توسط مركز امور زنان و خانواده پيگيري مي‌گردد.

امروزه به واسطه پوشش وسيع اطلاعات اينترنتي به خصوص در ميان مخاطبين جوان يكي از روشهاي مؤثر تعامل اطلاعات مبتني بر جمع آوري سؤالات و شبهات متداول جوانان در حوزه ديني و فرايند پاسخگويي سريع و به روز به آنان از اهميت بالايي برخوردار است.

علاوه بر اين، تمايل روزافزون زنان در كشورهاي مختلف جهان براي دستيابي به اطلاعات مبتني بر چگونگي وضع بانوان در ساير ممالك و هم چنين كيفيت زندگي زنان ايراني، اهميت استفاده از دنياي مجازي را صد چندان نموده است.

برگزاري دوره آموزشي طهورا با پنج محور جريان شناسي مسائل زنان، اخلاق اينترنتي، روشهاي وبلاگ نويسي ديني، تحليلي بر حركتهاي فمنيستي و جايگاه زن در غرب و اسلام به منظور تقويت رويكرد اسلامي در وبلاگ نويسي به ويژه در حوزه مسائل زنان و خانواده براي دختران دانشجو و طلبه و هم چنين برگزاري «دوره آموزشي وبلاگ نويسي» براي دو هزار نفر از خواهران طلبه در استانهاي مختلف كشور از جمله دستاوردهاي مجموعه حاضر در راستاي اهداف ذكر شده مي‌باشد.

سايت تخصصي مركز امور زنان و خانواده با ارائه آخرين اطلاعات خبري، آماري، تأليفات و مقالات، نظرسنجي و برقراري ارتباط دو سويه، آماده خدمت رساني سريع و به روز به بانوان در داخل و خارج كشور است. هم چنين ارائه خدمات حضوري و الكترونيكي كتابخانه تخصصي مركز با بيش از 66000 ركورد اطلاعاتي از ديگر فعاليتهاي اين نهاد در حوزه اطلاع رساني محسوب
مي شود.

اما آنچه بايد در حوزه مسائل زنان و خانواده واقع گردد:
به واسطه تاثيرپذيري زنان از تحولات اجتماعي، تأثير برنامه ريزي و اقدامات محوري حكومتها در ارتباط با مسائل زنان آيينه تمام نمايي از چگونگي عملكرد دولتها در حوزه فرهنگي و خانوادگي است. موضوعات زن و خانواده با همه محورهاي مختلف اجتماعي جامعه گره خورده و پيچيده است. حوزه‌هاي سياست، فرهنگ و اقتصاد به تناسب خود هر يك قابليت فراهم نمودن شرايط آرماني را براي هر يك از دو جنس دارا مي‌باشند لذا آنچه دغدغه اصلي برنامه ريزي و اجراي قوانين مربوط به مسائل زنان و خانواده است، دوري از گسستها و اتخاذ راهبرد پيوست مسائل اين جمعيت اثرگذار با ديگر بخشهاي جامعه و برنامه‌ها مي‌باشد.

در طول دوران بعد از انقلاب، سياست متوليان امور زنان در كشور با توجه به تغييرات دولتها و سلايق سياستگذاران و تصميم گيران در حوزه‌هاي اجرايي، با تحليلها و رويكردهاي كاملاً متفاوتي درخصوص بهبود وضعيت اين قشر مواجه بوده است. گر چه انتظار يك گرايش و نظر واحد بر عملكرد كليه حوزه‌هاي فرهنگي در جامعه انتظاري ضروري و قطعي است، اما در حوزه مسائل زنان به دليل نقش تربيتي آنان در كانون خانواده و جامعه مهم تر و اساسي تر است.

ليكن در طول اين دوران، عدم وحدت رويه براي ارائه يك نسخه نهايي و تشتت آراء در حدي كه از ابراز يك راه حل اصولي به جامعه ممانعت به عمل آورد، مي‌تواند در حوزه زنان بحران ساز باشد.

لذا با توجه به غناي نظام جمهوري اسلامي ايران در رابطه با ارزشها و اعتقادات و وجود ساختار پربركت ولايت فقيه در رأس قدرت تصميم گيريِ نظام، لزوم برقراري فرآيندي مناسب براي تكامل فردي، خانوادگي، و اجتماعي بانوان، مستلزم برنامه ريزي صحيح و ارائه الگويي مشخص به دور از سياست زدگي و براساس ضوابط ديني و مصالح ملي زير نظر مقام والاي ولايت است تا با سلايق دولتها دچار تغييرات اصولي نشود.

پرداختن به شرح وظايف و ساختار مجموعه حاضر در مركز امور زنان و خانواده، بسط
فعاليتهاي اين مركز از موضوع زن به حوزه بسيار گسترده­تر خانواده و لزوم بررسي همه جانبه فعاليت ساير مراكز در ارتباط با موضوعات بانوان، ارتقاء تشكيلاتي اين مجموعه را به عنوان يك امر لازم قطعي مي‌سازد.

تشكيلات و ساختار مركز امور زنان و خانواده براي طراحي فعاليت در حوزه‌هاي مختلف و اجراي دقيق آن و نظارت بر حسن اجراي فعاليتهاي ساير مراكز ذي ربط و به خصوص مقابله با تهاجم گسترده جهاني به مقوله زن، منوط به بازآرايي و ارتقاء قانوني و تشكيلاتي اين مجموعه است.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 636]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن