تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815359651
شرح و تحلیل خطبه 153 نهج البلاغه -
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شرح و تحلیل خطبه 153 نهج البلاغه - نويسنده:امام جمعه خوي ابتدا لازم به يادآوري است كه بر اساس اظهار نظر بعضي از شارحان نهج البلاغه از جمله ابن ابي الحديد ، اميرمؤمنان (ع) اين خطبه را در سال 36 هجري در مدينه وقتيكه مردم را، براي جنگ با شورشيان بصره (ناكثين) آماده مي كرد ايراد فرمود و محورهاي مباحث خطبه در موارد زير خلاصه مي شود : 1- بيان ويژگيها و خصوصيات انسانهاي گمراه جهت روشنگري به توده مردم تا از آنان فاصله بگيرند 2- توضيح اين مطلب كه بعضاً انسانهاي غافل و گمراه وقتي بيدار مي شوند ، كه كار از كار گذشته و به قول معروف پلهاي پشت سر همه خراب شده اند و ديگر راه بازگشتي وجود ندارد 3- بيان ويژگيها و خصوصيات انسانهاي بصير و بينا در برخورد با حوادث ، اتفاقات و درك حقايق 4- در نهايت بيان صفات چهارپايان ، درندگان و انسانهاي دنياپرست و مؤمنان بيدار در يك مقايسه كوتاه انگيزه هاي انتخاب خطبه : موضوعات و شرايط بوجود آورنده مباحث مطرح شده در اين خطبه از جهات مختلف با وضعيّت و شرايط جامعه ما همخواني دارد لذا به نظر رسيد مطرح كردن آن در جمع اساتيد بزرگوار كه به قول مقام معظم رهبري مدظله فرماندهان جبهه علم و دانش هستند ضروري باشد: 1- جنگ جمل يك جنگ داخلي بوده و عده اي از مسلمانان كه سوابق خوبي هم در مبارزات اسلامي داشتند اين جنگ را عليه اميرمؤمنان (ع) راه انداختند 2- عاملان جنگ جمل كساني بودند كه ابتدا با اميرمؤمنان (ع) بيعت نموده لكن بعداً پيمان شكني كردند لذا امام (ع) آنان را ناكثين نامگذاري فرمودند 3- جهل و ناداني (عدم بصيرت) بسياري از پيروان ناكثين نقش اساسي در بوجود آمدن جنگ جمل داشت 4- انگيزه هاي پيمان شكنان جنگ جمل جهت تحليل و بررسي، از موضوعات مهم در مسائل سياسي و اجتماعي جوامع اسلامي مي باشد از قبيل:هواپرستي ، دنيا پرستي ، كينه توزي ، حسادت، ساده لوحي ، ثروت اندوزي و مقام پرستي ناكثين چه كساني بودند ؟ قبل از بررسي محتواي خطبه لازم است ولو بصورت اجمال، شناختي از ويژگيها و خصوصيات شخصيتي پيمان شكنان داشته باشيم همه آنان را مي توان در دو گروه اصلي دسته بندي كرد: الف: گروه اول: كساني بودند كه پرچم مبارزه عليه اميرمؤمنان(ع) را برافراشتند و عبارت بودند از: 1- عايشهدختر ابوبكر و همسر رسولخدا (ص)، كه يك زن باهوش و مورد احترام در جامعه اسلامي بود و نسبت به اميرمؤمنان (ع) از كينه ديرينه برخوردار بود 2- طلحةبن عبيد اللهاز پيشتازان در صدر اسلام و از بزرگان صحابه رسولخدا (ص) بود 3- زبير بن عوّام پسر عمه رسولخدا (ص) و اميرمؤمنان (ع) و از ياران سرشناس و شجاع پيامبر (ص) بود و در تمامي جنگهاي او شركت داشت و چندين بار مجروح شد 4- عبدالله بن زبير كه در سال اول هجري بدنيا آمد و نوه ابوبكر بود و او در انحراف پدرش از مسير حق نقش اساسي داشت لذا اميرمؤمنان (ع) مي فرمايد: ما زالَ الزُّبَيْرُ رَجُلاً مِنّا اَهْلَ الْبَيْتِ حَتّي نَشَأَ اِبْنُهُ الْمَشْئُومُ عَبْدُاللهِ(1) زبير هميشه از ما اهل بيت (ع) بود تا زمانيكه فرزند نامباركش عبدالله بزرگ شد 5- مروان بن حكم: مروان يك چهره مرموز ، فتنه انگيز و فرصت طلبي بود كه تمايل زيادي به ايجاد فتنه و درگيري داشت مروان از خاندان اموي و پسر عموي عثمان بود كه در مكه يا طائف متولد شد ليكن چون پيامبر خدا (ص) پدر او حَكَم بن ابي العاص را به طائف تبعيد كرده بود او نيز به همراه پدرش در طائف بود لذا پيامبر خدا (ص) را نديد و علت تبعيد حَكَم، به طائف نگاه كردن او به داخل خانه پيامبر (ص) و يا به سخره گرفتن اعمال و رفتار ايشان بود. پيامبر (ص) يكبار حَكَم را نفرين كرده و فرمود: واي بر امت من از دست نسل اين مرد(2) ب: گروه دوم : كساني بودند كه با سكوت و همراهي نكردن با اميرمؤمنان (ع) در واقع به جبهه ناكثين كمك كردند چون اينان شخصيتهاي برجسته ، سابقه دار و مورد توجه و احترام جامعه اسلامي بودند كه اگر در جبهه اميرمؤمنان (ع) قرار مي گرفتند شايد سرنوشت جنگ عوض مي شد و اينان عبارتند از: 1- سعد بن ابي وقّاص : او صحابه رسولخدا (ص) و اولين كسي بود كه در راه خدا تير انداخت معروف به فارِسُ الاسلام بود و در 17 سالگي مسلمان شد و در جنگ بدر حضور داشت شهرت او بخاطر پيروزي بر سپاه ايران و فتح عراق و تصرف پايتخت ساساني است وي شهر كوفه را بنا كرد و از سوي عمر به حكومت آن شهر گماشته شد و در خلافت عثمان نيز مدتي والي آن شهر بود در اواخر عمربه مدينه رفت و نابينا گرديد و در همين شهر درگذشت(3) 2- اسامةبن زيد بن حارثه: از صحابه رسولخدا (ص) و مورد علاقه ، محبت و محل اعتماد آن حضرت بود. پيامبر (ص) او را در سن 18 سالگي فرمانده سپاهي كرد كه بزرگان صحابه افراد آن سپاه بودند كه به جنگ با روميان اعزام فرمود ولي افراد سپاه تمرد كردند و اين جنگ تا به دوران خلافت ابوبكر به تأخير افتاد و پس از 40 روز با پيروزي و به اسارت گرفتن عده اي از روميان بازگشت وي در جنگهاي اميرمؤمنان (ع) شركت نكرد و لذا چون سهم خويش را از بيت المال از آن حضرت مطالبه نمود فرمود: اين اموال مخصوص مجاهدان است من خودم املاكي در مدينه دارم هر چه خواستي از آنها بردار(4) 3- عبدالله بن عمر بن خطّاب: وي سه سال پس از بعثت در مكه متولد شد و گفته شده قبل از پدرش اسلام آورده و او قبل از پدر خود به مدينه هجرت كرده و در جنگ بَدر و اُحُد خود را براي جنگ عرضه داشت ولي پيامبر (ص) اجازه نفرمود وي در جنگ خندق در شمار مجاهدان بود و در سال 73 يا 74 هـ .ق در سن 84 سالگي در مكه از دنيا رفت و براي تحليل شخصيت او مطالب جالبي در زندگي وي وجود داردكه چند نمونه را يادآوري مي كنيم: الف:عبدالله با يزيد بيعت كرد و كار خود را چنين توجيه مي نمود كه اگر اين كار درستي بوده چه بهتر وگرنه صبر مي كنم تا اوضاع تغيير كند. ب :وقتي مردم مدينه عليه يزيد قيام كردند و بيعت او را شكستند عبدالله بن عمر فرزندان خود را جمع كرد و گفت: ما بر اساس بيعت خدا و رسول او با يزيد بيعت كرديم و از پيامبر (ص) شنيدم فرمود: روز قيامت پرچمي افراشته گردد و گروهي زير آن گرد آيند و سپس اعلام مي شود اينان جفاكارانند و بزرگترين جفاي آنان پس از شرك به خدا نقض بيعت است مبادا يكي از شما بيعت خود را بشكند كه ميان من و او شمشير حكم خواهد كرد(5) ج :ابن عبد البر در كتاب اِسْتيعاب و زِرِكْلي در كتاب الاعلام و ديگران نقل كرده اند كه عبدالله بن عمر هميشه مي گفت: در تمام عمرم بيش از هرچيز بر اين افسوس مي خورم كه چرا با علي (ع) در جنگهايش با سركشان و طاغيان زمانش شركت ننمودم(6) 4- محمد بن مَسْلَمة بن خالد : صحابي رسولخدا (ص) و از انصار مدينه بود و در غزوات بدر و احد و ساير جنگها به جز تبوك حضور داشت و گفته شده يكبار از سوي رسولخدا (ص) در يكي از سفرهاي آن حضرت عامل مدينه گرديد. وي پس از قتل عثمان خانه نشيني اختيار نمود و در سال 46 .ق در مدينه از دنيا رفت وي در جنگهاي جمل و صفين شركت نكرد و خود را كنار كشيد(7) توضيح : مرحوم شيخ مفيد در كتاب الجمل به نقل از ابومُخْنَف ( لوط بن يحيي الازدي ) در كتاب خودش كه در زمينه جنگ بصره نوشته نقل مي كند: اميرمؤمنان (ع) وقتي عدم شركت سعد بن وقاص ، محمد بن مَسْلمة، اُسامة بن زيد و عبدالله بن عمر را در جنگ جمل شنيد بدنبال آنان فرستاد وقتي حاضر شدند امام (ع) خطاب به آنان فرمود: قَدْ بَلَغَنِي عَنْكُمْ هَناتٌ (خصال سوء) كَرِهْتُها وَ اَنَا لا اُكْرِهُكُمْ عَلَي الْمَسيرِ مَعِي ، اَلَسْتُمْ عَلي بَيْعَتِي ؟ قالُو: بَلي قالَ : فَمَا الَّذِي يُقْعِدُكُمْ عَنْ صُحْبَتِي؟ هركدام يك يك به امام (ع) پاسخ دادند: سعد بن وقّاص گفت: اِنّي اَكْرَهُ الْخُرُوجَ فِي هَذَا الْحَرْبِ لِئَلاّ اُصيبَ مُؤْمِناً فَاِنْ اَعْطَيْتَنِي سَيفاً يَعْرِفُ الْمُؤْمِنَ مِنَ الْكافِرِ قاتَلْتُ مَعَكَ ! زيد بن اُسامة گفت: اَنْتَ اَعَزُّ الْخَلْقِ عَلَيَّ وَ لكِنّي عاهَدْتُ اللهَ اَنْ لا اُقاتِلَ اَهْلَ لا اِلهَ اِلاَّ الله عبد الله بن عمر گفت: لَسْتُ اَعْرِفُ فِي هَذَا الْحَرْبِ شَيْئاً اَسْئَلُكَ اَلاّ تَحْمِلَنِي عَلي ما لا اَعْرِفُ(8) متن خطبه : وَ هُوَ فِي مُهْلَةٍ مِنَ اللهِ او (انسان گمراه) در اين چند روزي كه خدا مهلت داده 1- يَهْوِي مَعَ الْغافِلينَ پيوسته با غافلان بسوي سقوط مي رود 2- وَ يَغْدُو مَعَ الْمُذْنِبينَ و همه روز با گنهكاران به سر مي برد 3- بَلا سَبيلٍ قاصِدٍ بي آنكه در طريقي گام نهد كه او را به حق رساند 4- وَ لا اِمامٍ قائِدٍ و يا پيشوايي برگزيند كه راهنماي او باشد پي نوشت ها : (1)نهج البلاغه / حكمت 453 (2) اسدالغابة في معرفة الصحابة/ ابن اثير ج 2 ص 49 (3) الاعلام / زركلي ج 3 ص 87 و المنجد ص 355 (4) سير اعلام النبلاء / ذهبي ج 2 ص 496 و دايرة المعارف جامع اسلامي / دشتي ج 2 ص 140 (5) قاموس الرجال / تستري ج 6 ص 538 و الطبقات الكبري/ ابن سعد ج 4 ص 389 (6) بحار الانوار / مجلسي ج 44 ص 34 (7) الاعلام / زركلي ج 7 ص 97 و دايرة المعارف جامع اسلامي / دشتي ج 9 ص 180 (8) مصنفات / الشيخ المفيد ج 1 ص 95-96 منبع:شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت :j133719
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9145]
صفحات پیشنهادی
شرح و تحلیل خطبه 153 نهج البلاغه -
شرح و تحلیل خطبه 153 نهج البلاغه - نويسنده:امام جمعه خوي ابتدا لازم به يادآوري است كه بر اساس اظهار نظر بعضي از شارحان نهج البلاغه از جمله ابن ابي الحديد ، اميرمؤمنان ...
شرح و تحلیل خطبه 153 نهج البلاغه - نويسنده:امام جمعه خوي ابتدا لازم به يادآوري است كه بر اساس اظهار نظر بعضي از شارحان نهج البلاغه از جمله ابن ابي الحديد ، اميرمؤمنان ...
امام علي (ع) و تفسير قرآن كريم (3)
88ـ براي تفسير خطبه رك: منهاج البراعه، ج 9، ص 21؛ شرح ابن ميثم بحراني، ج 3، ص 187؛ ترجمه و تفسير نهج البلاغه، ج24، ص 153؛ شرح ابن ابي الحديد، ج 9، ص 86 و ...
88ـ براي تفسير خطبه رك: منهاج البراعه، ج 9، ص 21؛ شرح ابن ميثم بحراني، ج 3، ص 187؛ ترجمه و تفسير نهج البلاغه، ج24، ص 153؛ شرح ابن ابي الحديد، ج 9، ص 86 و ...
پيامهاى ادعيه روزانه ماه مبارك رمضان (3)
3 - قلب نورانى: سئل رسول الله صلى الله عليه و آله عن شرح الصدر ما هو؟ فقال: «نور يقذفه ... 4) نهجالبلاغه، خ 153. 5) بحارالانوار، ج .... ویژگیهای ماه رمضان در خطبه پیامبر ...
3 - قلب نورانى: سئل رسول الله صلى الله عليه و آله عن شرح الصدر ما هو؟ فقال: «نور يقذفه ... 4) نهجالبلاغه، خ 153. 5) بحارالانوار، ج .... ویژگیهای ماه رمضان در خطبه پیامبر ...
جوان و آينده نگري (2)
نهج البلاغه، شرح و ترجمه: فيض الاسلام، خطبه 153. ... با تخيل فلسفي - تحليل هايي با سبک تفکر ارزشي 2-روشهاي آينده نگري ملي - در آينده نگري ملي به تناسب مي ...
نهج البلاغه، شرح و ترجمه: فيض الاسلام، خطبه 153. ... با تخيل فلسفي - تحليل هايي با سبک تفکر ارزشي 2-روشهاي آينده نگري ملي - در آينده نگري ملي به تناسب مي ...
پژوهشى نو درباره خانواده, بلاها, سختيها (قسمت سوم)
اينك در باره اين پرسش به تحليل مى نشينيم و با تإملى اندك درمى يابيم:اول اينكه, .... ص198.5ـ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد, ج1, ص;371 بحارالانوار, ج39, ص295.6ـ اصول ... ج1, ص105.15ـ تفسير نمونه, ج19, ص303 ـ 300.16ـ نهج البلاغه, خطبه امام على(ع) در ... نك: تفسير المنار, ج5, ص275 و ج12, ص113 و 157.30ـ بقره, آيه ;153 رك: بقره, ...
اينك در باره اين پرسش به تحليل مى نشينيم و با تإملى اندك درمى يابيم:اول اينكه, .... ص198.5ـ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد, ج1, ص;371 بحارالانوار, ج39, ص295.6ـ اصول ... ج1, ص105.15ـ تفسير نمونه, ج19, ص303 ـ 300.16ـ نهج البلاغه, خطبه امام على(ع) در ... نك: تفسير المنار, ج5, ص275 و ج12, ص113 و 157.30ـ بقره, آيه ;153 رك: بقره, ...
تفسير سورهي انفال( آيات 41 تا 45 )
«فان اخراجه مفتاح رزقكم»(153) 11- نظم و حساب در سرمايه. كسى كه حساب سال دارد و خمس مىدهد، در .... 137) نهجالبلاغه، خطبه 120. 138) براى توضيح بيشتر به توضيح ...
«فان اخراجه مفتاح رزقكم»(153) 11- نظم و حساب در سرمايه. كسى كه حساب سال دارد و خمس مىدهد، در .... 137) نهجالبلاغه، خطبه 120. 138) براى توضيح بيشتر به توضيح ...
پژوهشي در باره خطبههاي جمعه و عيدين امام علي عليه السلام (1)
ضرورت تحقيق پژوهش و مطالعه راجع به برگزاري نماز جمعه و نحوه ايراد و تحليل محتوايي ... ابنابيالحديد در شرح نهجالبلاغه ي توضيحات بيشتري در باره سند اين خطبه ... الرضي، نذكر منهم الدينوري في الأخبارالطوال، ص 153 و المسعودي في مروج الذهب، ج 2، ...
ضرورت تحقيق پژوهش و مطالعه راجع به برگزاري نماز جمعه و نحوه ايراد و تحليل محتوايي ... ابنابيالحديد در شرح نهجالبلاغه ي توضيحات بيشتري در باره سند اين خطبه ... الرضي، نذكر منهم الدينوري في الأخبارالطوال، ص 153 و المسعودي في مروج الذهب، ج 2، ...
حيات عارفانه امام على علیه السلام
سپس در ذيل آن، كلامِ خود را اينگونه شرح مىكند: «لا تدركه العيون بمشاهدة العيان، ولكن .... بحارالانوار. بيروت: دار احياء التراث العربى. ج 40. ص 153. 7. همان. ج 26. ص 141. ... نهج البلاغه. «خطبه 189». 9. همان. «خطبه 4». 10. همان. «خطبه 192». 11. همانجا. 12.
سپس در ذيل آن، كلامِ خود را اينگونه شرح مىكند: «لا تدركه العيون بمشاهدة العيان، ولكن .... بحارالانوار. بيروت: دار احياء التراث العربى. ج 40. ص 153. 7. همان. ج 26. ص 141. ... نهج البلاغه. «خطبه 189». 9. همان. «خطبه 4». 10. همان. «خطبه 192». 11. همانجا. 12.
درس ها و عبرت هاي عاشورا در عرصه رفتار سياسي (3)
کاربران آنلاین : 153 .... براي دريافت ابعاد اين تحليل تاريخي و جامعه شناسانه كه نسخه شفابخش جامعه امروز .... برخي ديگر بر آنند كه اين خطبه در دوم محرم و در سرزمين كربلا ايراد شده است . .... پي نوشت ها : 54) شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 11، ص 44 .
کاربران آنلاین : 153 .... براي دريافت ابعاد اين تحليل تاريخي و جامعه شناسانه كه نسخه شفابخش جامعه امروز .... برخي ديگر بر آنند كه اين خطبه در دوم محرم و در سرزمين كربلا ايراد شده است . .... پي نوشت ها : 54) شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 11، ص 44 .
افق های تازه؛ تحقیق بازار در سال ۲۰۱۰
این آژانس ها یا شرکت ها درصدد آن هستند تا در حیطهٔ توانائی های خود در تفسیر و به کارگیری اطلاعات، خدماتی با ارزش افزوده را .... شرح و تحلیل خطبه 153 نهج البلاغه - ...
این آژانس ها یا شرکت ها درصدد آن هستند تا در حیطهٔ توانائی های خود در تفسیر و به کارگیری اطلاعات، خدماتی با ارزش افزوده را .... شرح و تحلیل خطبه 153 نهج البلاغه - ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها