تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806920127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ز گهواره تا گوردانش بجوي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ز گهواره تا گوردانش بجوي
ز گهواره تا گوردانش بجوي   نويسنده:جواد رحماني   نهج البلاغه ،دايره المعارفي بزرگ و جامع ازفرهنگ اسلامي است؛ اثري گران سنگ كه فراتر از عصر و زمان خود ، راه گشاي مشكلات بشر ، و در همه دوران راهنماي جاودانه پويندگان راه حق و حقيقت بوده است . اين گنجينه بي همتا ، تنها ، نشان دهنده گوشه اي از انديشه والاي مردي آسماني است .فصاحت و بلاغت ، جامعيت و تنوع و معارف عميق و ژرف ، آن را به اثري بي مانند بدل ساخته است . در اين مقاله برآنيم كه نمي از يم دانش و فضل علي (عليه السلام) بچشيم و از منظر او ، نگاهي اجمالي به بحث علم آموزي بيفكنيم .پس سري به اين نسخه شفابخش مي زنيم. ارزش دانش و دانش آموزي   اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) در نهج البلاغه درباره ارزش و اهميت دانش و فراگيري آن، سخنان حكيمانه اي بيان فرموده است؛ از جمله مي فرمايد :«دانش، ميراثي گران بها و آداب ،زيورهاي هميشه تازه و انديشه ، آيينه اي شفاف است.» (1) آن حضرت در توصيه اي براي كسب دانش مي فرمايد: در فراگيري دانش ، پيش از آنكه درختش بخشكد ،تلاش كنيد و پيش از آنكه به خود مشغول گرديد ، از معدن علوم اهل بيت (عليه السلام) دانش استخراج كنيد.(2) پيشواي متقيان ، حرص و طمع براي دانش آموزي را از نشانه هاي پرهيزكاران معرفي مي كند:«... و حرصاً في علم؛ ... جان آنها [پرهيزكاران] تشنه كسب دانش است و هرگزاز آن سيراب نمي شوند.»(3) ايشان در بيان مقام والاي معلم و متعلم ،انسان ها را به سه گروه تقسيم مي كند و مي فرمايد : مردم سه دسته اند: دانشمند الهي ، آموزنده اي بر راه رستگاري و گروهي كه همچون پشه ها دست خوش باد و توفانند و هميشه سرگردان؛آنها به دنبال هر سر و صدايي مي روند و با وزش هر بادي حركت مي كنند؛نه ازروشنايي دانش ،نورگرفتند و نه به پناهگاه استواري پناه بردند.(4) آن حضرت فراگيري دانش را به اندازه اي ارزشمند مي داند كه اجازه مي دهد از هر كسي علم بياموزيم: حكمت را هر كجا كه باشد فراگير. گاهي حكمت در سينه منافق است و بي تابي مي كند تا بيرون آيد و با همدمانش در سينه مؤمن آرام گيرد.(5) در نظر ايشان ارزش انسان به ميزان علم آموزي اوست: اي كميل ،قلب ها بسان ظرف هايي هستند كه بهترين آنها‌،فراگيرترين آنهاست؛پس آنچه را مي گويم نگاه دار. نامحدود بودن دانش   اميرمؤمنان علي (عليه السلام) دانش را به ظرفي نامحدود تشبيه مي كند كه پر كردن آن امكان پذير نيست: هر ظرفي با ريختن چيزي در آن پر مي شود ، جز ظرف دانش كه هر چه در آن جاي دهي ، وسعتش بيشتر مي شود.(6) از نگاه آن حضرت ، جويندگان دانش و مال ، گرسنگاني سيري ناپذيرند:«دو گرسنه هرگز سير نشوند ؛ جوينده علم وجوينده مال.»(7) علم نافع و علم غير نافع   در سخنان امام علي (عليه السلام) در نهج البلاغه ،تعبيرعلم نافع و غيرنافع ، يا علم سودمند و غيرسودمند ، بارها تكرار شده است: بهترين سخن ، آن است كه سودمند باشد . بدان كه علمي كه سودمند نباشد فايده اي نخواهد داشت و دانشي كه سزاوار يادگيري نيست سودي ندارد.(8) پرهيزكاران ....، گوش هاي خود را وقف [شنيدن] دانش سودمند كرده اند.(9) چه بسا عالمي كه جهلش او را از پاي درآورد و دانش او همراهش باشد ، ولي سودي به حال وي نداشته باشد.(10) امام ، معيار تشخيص علم نافع از علم غير نافع را چنين بيان مي كند: علم دو گونه است:علم فطري و علم اكتسابي . علم اكتسابي اگر با علم فطري هماهنگ نباشد ، سودمند نخواهد بود.(11) علوم فطري ، علومي هستند كه انسان در طبيعت و فطرت خويش آنها را مي يابد و زمينه هاي يافتن آنها را در خود دارد. علوم اكتسابي ، علومي هستند كه بادرس و بحث به دست مي آيند . به گفته حضرت ، دانش فطري و نيز هر دانش اكتسابي كه به دانش فطري باز گردد و با آن هماهنگ باشد و زمينه شكوفايي اش را فراهم كند، علم نافع خواهد بود و گرنه سودي نخواهد داشت . امام در تعبيري ديگر ، عالي ترين و نازل ترين دانش را اين گونه معرفي مي كند: بي ارزش ترين دانش ، دانشي است كه بر سر زبان است؛ و برترين دانش ، دانشي است كه در اعضا و جوارح آشكار شود.(12) بر اين اساس ، دانش بايد با عمل همراه باشد ، و در صورتي كه فقط بر زبان جاري شود و از عمل به دور باشد ، بي ارزش است . مشابه اين سخنان را در بخش هاي ديگري از نهج البلاغه نيز مي بينيم : علم و عمل پيوندي نزديك دارند و كسي كه [دانشي را] دانست بايد به آن عمل كند؛ چرا كه علم ، عمل را فرا مي خواند، اگر پاسخش را داد مي ماند ، و گرنه كوچ مي كند.(13) همچنين يكي از مواردي كه نادان را به فراگيري علم بي رغبت مي كند ، اين است كه بسيار مي بيند عالم ،علم خود را تباه كرده است و به آن عمل نمي كند:«هرگاه عالم ، علم خود را تباه كند ، نادان به آموختن روي نياورد.»(14) آداب پرسش و پاسخ   امام علي (عليه السلام) در نهج البلاغ براي پرسش و پاسخ ، آداب و شرايط خاصي بيان كرده است؛ازجمله مي فرمايد: براي فهميدن بپرس ، نه براي آزار دادن ؛ كه نادان آموزش گيرنده همانا داناست ،و داناي بي انصاف چون نادان بهانه جواست (15) اگر از كسي سؤال كردند و [پاسخ را] نمي داند ، شرم نكند و بگويد نمي دانم و كسي در آموختن و [پرسيدن] آنچه نمي داند ، شرم نكند.(16) آن حضرت همچنين ، پرسش كردن را راهي براي پوشاندن عيب ها معرفي مي كند.(17) مقايسه دانش با ثروت   اميرمؤمنان علي (عليه السلام) در مقايسه اي حكيمانه ،دانش و ثروت را اين گونه با هم مقايسه مي كند: دانش بهتر از مال است ؛ زيرا دانش ، نگهبان تو است ، و مال را تو بايد نگهبان باشي ،مال با بخشش كاستي پذيرد ، اما دانش با بخشش فزوني گيرد . مقام و شخصيتي كه با مال به دست آمده است ، با نابودي مال نابود گردد[، اما علم اين گونه نيست].ثروت اندوزان بي تقوا مرده اند ، گر چه به ظاهر زنده اند؛ اما دانشمندان ، تا دنيا برقرار است ، زنده اند؛ بدن هايشان در زمين پنهان ،اما ياد آنان در دل ها هميشه زنده است .دانش ،فرمانروا و مال ، فرمان بر است.(18) پی نوشت ها :   1.نهج البلاغه ، ترجمه : محمد دشتي ، ص444، حكمت 5. 2. همان ، ص 136 ، خطبه 105. 3.همان ، ص 288 ، خطبه 193. 4. همان ، ص 470 ، حكمت 147. 5. همان ، ص 456، حكمت 79. 6. همان ، ص 480 ، حكمت 205. 7. همان ، ص 528 ، حكمت 457. 8. همان ، ص370 ، نامه 31. 9. همان ، ص 286 ، خطبه 193. 10. همان ، ص 462 ، حكمت 107. 11. همان ، ص 506 ، حكمت 338. 12. همان ، ص 458، حكمت 92. 13. همان ، ص 510 ، حكمت 366. 14.همان ، ص 514 ، حكمت 372. 15. همان ، ص 504 ، حكمت 320. 16. همان ، ص 456،حكمت 82. 17.همان ، ص444، حكمت 6. 18. همان ، ص 470 ، حكمت 147.   منبع:نشريه گلبرگ ،شماره 123. /ج  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4625]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن