تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813217962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علم بهتر است يا ثروت؟! علم، ثروت بي‌پاياني است كه در جهان امروز بدون ثروت به دست نمي‌آيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: علم بهتر است يا ثروت؟! "علم"، ثروت بي‌پاياني است كه در جهان امروز بدون "ثروت" به دست نمي‌آيد


خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: شهرستان‌ها

بحث درباره‌ي موضوع علم بهتر است يا ثروت، قرن‌هاست كه مطرح است و هر شخصي نيز متناسب با شرايط روحي و كاري خود در اين خصوص اظهار نظر مي‌كند. مثلا اگر از يك معلم در اين باره سوال شود بدون شك در پاسخ به اين سوال نگاه خردمندانه‌اي مي‌اندازد و مي‌گويد حتما علم بهتر است، ولي ثروت نيز در جاي خود خوب است و از نظر يك تاجر نيز با اينكه اصولا به ثروت بيشتر از علم اهميت مي‌دهد ولي براي اينكه نشان علم را زير سوال نبرد، علم را ترجيح مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اما اكنون نيز اين سوال مطرح مي‌شود كه در جامعه مدرن امروز كداميك از ديگري بهتر است يا به اصطلاح پيشي گرفته است؟ "علم يا ثروت"؟

رضا شرفي كه يك بازاري است، در اين خصوص مي‌گويد: در زمان تحصيل هميشه در جواب اين سوال توماري بسيار رسا درباره اينكه علم در مقام و مرتبه‌اي والا واقع است و هيچگاه نمي‌توان مقام علم را با پول كه به اصطلاح چرك كف دست است، مقايسه كرد، مي‌نوشتيم ولي در اين زمانه كه ثروت همواره حرفي براي گفتن دارد، اشكالي نيست كه هر دو با هم مطرح شوند.

علي رمضاني نيز كه دبير بازنشسته است، در پاسخ به اين سوال گفت: با شنيدن اين سوال شعري از شاعر شيرين سخن سعدي به ذهن مي رسد كه "زگهواره تا گور دانش بجوي" ولي آيا در جامعه امروزي و با توجه به اين شرايط اقتصادي مي‌توان ثروت را ناديده گرفت؟

وي ادامه مي دهد: آيا مي توان بدون ثروت به تحصيل علم پرداخت؟ علم در جايگاه خود بسيار نيكو است ولي شايد با داشتن ثروت بتوان بهتر و بيشتر به علم دست پيدا كرد.

سرپرست شعب بانك ملي خراسان شمالي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در اين خصوص گفت: در دوران تحصيل هميشه به ما مي گفتند كه علم بهتر از ثروت است ولي به نظر من اين دو مورد مكمل يكديگر هستند و با كمي سعي و تلاش مي‌توان هر دو را در كنار هم داشت.

محمود ابراهيمي افزود: در جامعه امروزي علم و ثروت بايد در كنار يكديگر باشند تا بتوان به مقاطع علمي و شغلي بالا دست پيدا كرد.

وي خاطرنشان كرد: تنها با ثروت و بدون علم نمي‌توان به مديريت درست دست يافت و از سويي براي استفاده درست از ثروت بايد از سواد و تحصيلات عاليه برخوردار بود.

مديرعامل مجتمع پتروشيمي خراسان نيز در اين خصوص گفت: اين سوال به نوع تلقي و نگرش ما به جايگاه اين دو كلمه بستگي دارد، جايگاه علم والا و ارزشمند است زيرا علم بالاترين سرمايه وجودي هر فردي مي باشد.

وي ادامه مي دهد: در مقابل ماندگاران علم و انديشه را مي‌بينيد، تمامي كسانيكه نامشان با اين اصالت قرين شده، جايگاه والا و گرانسنگ دارند كه تا قيام قيامت باقي است.

وي بيان كرد: به طور كلي به نظر من "علم"، ثروت بي پاياني است كه در جهان امروز بدون "ثروت" به دست نمي‌آيد.

مسوول امور فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي بجنورد نيز در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: علم بهتر از ثروت است به اين دليل كه قرآن و اولياء ديني براي توسعه علم تاكيد و توصيه فراوان كرده‌اند ولي درخصوص كسب ثروت و مال اندوزي هيچ آيه و حديثي موجود نيست.

حجت‌الاسلام حسن فروتن افزود: در احاديث زيادي از علم به عنوان چراغ عقل كه محور رشد و تعالي انسان است، يادشده ولي هيچ تعبيري در رابطه با مال اندوزي وجود ندارد.

وي تاكيد كرد: در قرآن از علم به عنوان نور و روشنايي و از ثروت به عنوان جهل و نابينايي و تاريكي ياد شده و قضاوت ميان اين دو به فضلا و انديشمندان واگذار شده است.

حجت الاسلام فروتن خاطرنشان ساخت: علم به عنوان حكمت گمشده انسان تلقي مي‌شود، اگر علم درست و جهت دار باشد مي‌تواند انسان را به كمال و مدارج معنوي برساند و مانند گنج پايان ناپذير زندگي انسان را تامين مي كند.

وي افزود: علم همواره باقي و ماندگار است كه از نمونه‌هاي آن علومي از انبياء و ائمه است كه به عنوان گنج جاويد به ما به ارث رسيده ولي از گنج‌ها و ثروت هايي مانند گنج قارون هيچ اثري و نشاني در زندگي باقي نمانده است.

وي در پايان گفت: بنابراين مي توان نتيجه گرفت، و به سخن امام علي (ع) استناد كرد كه "علم بهتر از ثروت است."

انتهاي پيام
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن