واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جمال سالکان نگاهي به حالات، کرامات و زندگي جمال عارفان و بزرگ اهل مراقبه آيت الله آخوند ملا حسينقلي همدانيدر دويست سال گذشته، در عرفان شيعي کمتر شخصيتي به عظمت و استواري عارف کامل و فرزانه بي بديل آيت الحق، آخوند ملاحسينقلي همداني رسيده است و عرصه معارف اسلامي چنين شخصيتي را ميان استادان سير و سلوک الي الله، کمتر به خود ديده است. شخصيت بزرگواري که بسياري عارفان پس از او تاکنون تحت تأثير عميق انديشه هاي بلند و آسماني آن جناب بوده و هستند و در عرفان اسلامي خود را وامدار و دانسته اند.تولد جمال سالکان راه دوست، آخوند ملاحسينقلي همداني، «در جزيني»، به سال 1239 ق در روستاي «شوند» از توابع شهر همدان، ديده به جهان گشود. پدرش که پيشه اش چوپاني بود، رمضان علي نام داشت. او از اعقاب جابر بن عبدالله انصاري، صحابي معروف رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم بوده است که قرن ها در اين روستا زندگي مي کرده و پيراهني را که حضرت علي عليه السلام به جابر بن عبدالله انصاري عطا کرده بودند، از او به يادگار داشته است. وي علاقه فراواني داشت که فرزندانش به تحصيل علم بپردازند و در زمره ي عالمان درآيند؛ به اين دليل حسينقلي را براي تحصيل به تهران فرستاد.استادان آن عارف کاملايشان در تهران در مدرسه مروي از حوزه درس فقيه مشهور شيخ عبدالحسين تهراني معروف به شيخ العراقين استفاده نموده و سپس رهسپار سبزوار شد و از محضر حکيم حاج ملاهادي سبزواري جرعه هاي جانبخشي نوشيد و از فيض دروس حکمت وي بهره مند شد.علامه شهيد استاد مطهري، در اين باره مي گويد: بزرگترين حسنه حکيم سبزواري، مرحوم حکيم رباني، عالم کامل الهي، فقيه نامدار، آخوند ملاحسينقلي همداني در جزيني است. اين مرد بزرگوار که فرزند يک چوپان پاک سرشت بود و براي ادامه تحصيل از همدان به تهران آمد، هيبت و شهرت و جاذبه معنوي حکيم سبزواري او را به سبزوار کشانيد. اگر همه شاگردان حوزه حکيم سبزواري به حضور در حوزه او افتخار مي کنند، حوزه حکيم به حضور چنين مردي مفتخر است.آن عارف يگانه پس از استفاد از محضر حاج ملا هادي سبزواري راهي نجف اشرف شد و در جوار امام همام، مولي الموحدين، علي ابن ابي طالب عليه السلام مشغول به تحصيل شد و به درس خاتم فقيهان شيخ مرتضي انصاري رحمه الله حاضر گرديد. مدتي در خدمت ايشان بود اگر چه شيخ انصاري رحمه الله صاحب نفسي قدسي و حالات و مشاهدات و کرامات بود؛ اما خداود براي او چنين رقم زده بود که به محضر صاحب کمالي، راه عبوديت حق پيمايد وئ چنين شد که به محضر مقدس آقا سيد علي شوشتري رحمه الله شرف حضور يافت. مرحوم ملاحسينقلي همداني، در محضر آن عارف رباني (سيد علي شوشتري) به مقامات عالي مي رسد و چنان در عرفان حق پيش مي رود که از نوادر روزگار مي گردد و شاگردان فراواني تربيت مي کند که برخي، تعداد شاگردان او را تا سي صد نفر ذکر کرده اند که نام تعدادي از شاگردان ايشان در دست است که در قله عرفان و معرفت قرار داشته اند. عارفان و عاشقان دلسوخته اي چون: حاج ميرزا آقا ملکي تبريزي، آقا سيد علي همداني، آقا شيخ علي زاهد قمي، آقا سيد احمد کربلايي، آقا شيخ محمد بهاري همداني، حاج علي محمد نجف آبادي رحمه الله، و ...آخوند در منظر ميرزا جواد ملکي تبريزيشيخ کامل ميرزا جواد ملکي تبريزي در مقام تکريم از يگانه استادي که نقش کليدي در پالايش دروني وي داشته است، نکات و گفتارهاي ارزنده اي را در خلال تأليفاتش ذکر کرده است و مي نويسد: عظمت و حرمت استاد جليل القدري چون آخوند ملاحسينقلي همداني ما را اندرز مي دهد که اين مطالب فاخر و عزيز را در اين سرنوشت نامه بياوريم:باري اي برادر، عادت خداوند بين بندگانش به يک منوال است. من و تو هنوز وقت داريم. بلا، ظاهرا نازل نشده، مي توانيم از درياي رحمت «ارحم الراحمين» حظي ببريم و اين آتش هاي افروخته را خاموش کنيم.در جايي ديگر مي نويسد. استاد و تکيه گاه من در علوم حقه، برايم حکايت نمود که از طالبان آخرت احدي به مقامي ديني نرسيد مگر آنان که اهل تهجد و شب زنده داري بودند.آن عارف الهي همچنين در کتاب «اسرار الصلوه» مي نويسد: من از يکي از مشايخ بزرگوار خود که حکيم عارف و معلم خبير و طبيب کاملي بسان او نديدم، سؤال کردم که کدامين عمل از اعمال جوارح را شما در قلب کارسازتر يافته ايد؟ فرمود: سجده طولاني در دل شب که يک ساعت و لااقل سه ربع ساعت به درازا کشد و در آن گفته شود: «لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين» که با تلاوت اين آيه، انسان به زنداني بودن خود در زندان طبيعت و گرفتار بودنش در دام اخلاق زشت و منزه بودن حضرت ذوالجلال، از هر ظلم و ستمي نسبت به بندگانش گواهي مي دهد و ظلم نفس خود را بر خود و افکندن خويشتن از در اين مهلکه عظيم در نظر آورد و ديگر صد مرتبه قرائت سوره قدر در شب و عصر جمعه است. ايشان فرمودند: «هيچ عملي از اعمال مستحبه را نديدم که به اندازه اين سه عمل تاثير داشته باشد.»تاليفاتايشان علاوه بر تربيت شاگرد، آثار و برکات علمي و معنوي مکتوبي نيز از ايشان باقي مانده است که بخشي چاپ شده و تاکنون اطلاعي از بقيه به دست نياورده ايم؛ آثار چاپ شده عبارتند از:تقريرات دروس فقه و اصول استاد شيخ انصاري رحمه الله؛تقريرات بحث «قضاء» با عنوان «القضاء الاسلامي» به تحقيق دکتر حسن سلمان در بيروت؛دستورالعملهاي اخلاقي و عرفاني؛ دستوراتي بوده که آخوند به شاگردان خود نوشته است. از اين دستورات آنچه تاکنون باقي مانده همان است که در کتاب «تذکره المتقين» آمده است؛مباحث صلاه مسافر؛مباحث ظل نماز؛رحلتباري آخوند ملاحسينقلي همداني پس از عمري تهذيب و سلوک الي الله و تقرب به حضرت محبوب و تربيت شاگردان و تدريس در حوزه هاي علميه شيعه سرانجام در 28 شعبان المعظم سال 1311 ق به ملکوت اعلي پيوست.اقتباس از کتاب فرزانه قبيله ي عشق منبع: مجله ي خلق پيش شماره سوم/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]