تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836423676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأمل در سوره جمعه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تأمل در سوره جمعه
تأمل در سوره جمعه سوره ي جمعه، بيان يک حقيقت به شکل بسيار هنرمندانه و ظريف مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند: سوره ي جمعه، هر هفته در نماز جمعه تکرار مي شود. آدم در اين جاها مي فهمد که چرا سوره ي جمعه بايد هر هفته تکرار بشود و مردم اينها را بشنوند. ببينيد چه طور اين حقيقت، به شکل بسيار هنرمندانه و ظريفي بيان شده است. اول، گستره ي دعوت الهي را بيان مي کند: «هوالذي بعث الاميين رسولا منهم يتلوا عليهم اياته و يزکيهم و يعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفي ضلال مبين. و اخرين منهم لما يلحقوا بهم» (1). يعني خدا اين پيامبر را فقط براي همين عده يي که هستند، نفرستاده است؛ بلکه براي ديگراني هم که هنوز به اينها ملحق نشده اند- يعني شماها، يعني نسلهاي آينده- فرستاده است. آيا پرتاب اين دعوت الهي و کشش آن، به نسلهاي بعد هم خواهد رسيد؟ در مقابل دعوت نبوي، اين همه موانع وجود دارد. پيامبر در زمان خودش، اين همه متحمل زحمت شد، تا توانست چهار نفر را مسلمان بکند. آيا در آينده، کسان ديگري مسلمان خواهند شد؟ اين که خيلي سخت است. آخر آيه، جواب اين پرسش است: «و هوالعزيز الحکيم» (2). او عزيز است. عزيز، يعني غالب و آن کسي که در نهايت، حرف او تحقق پيدا مي کند. «الغالب الذي لا يغلب» (3). عزيز، خود داراي حکمت است؛ يعني کارهايش محکم است. قطعاً کشش اين دعوت و رسالت، به نسلهاي طولاني خواهد رسيد- که مي بينيد رسيده- والحمدلله روز به روز هم زيادتر مي شود. مضمون «انا اعطيناک الکوثر» (4) ، همين است. کوثر، يعني افزاينده؛ روز به روز زياد مي شود. آيه ي بعد مي فرمايد: «ذلک فضل الله يؤتيه من يشاء و الله ذالفضل العظيم» (5). اين، فضل خداست. درست است که دعوت عام است؛ اما اين چنين هم نيست که هر انساني اگر در مقابل اين دعوت قرار گرفت، آن لياقت را پيدا نمايد که از آن تأثر پيدا کند و آن را بپذيرد. نه، اين متعلق به همه نيست. البته از طرف خدا راه باز است؛ ولي انسانها اسير شهوات مي شوند و نمي کنند. همه ي اينها نويد آينده است و اين که اين دين پيشرفت خواهد کرد؛ ليکن هشداري در اين جا هست. اين، آن نکته يي است که مي خواهم شما در سوره ي جمعه به آن توجه کنيد. کشش دعوت براي آينده، هيچ محل بحث نيست- قطعي است- اما موظاب باشيد که حال حاضر را از دست ندهيد. نسل هاي آينده سر فراز خواهند شد؛ اما نسل مباشر فعلي دوره ي کنوني- که حالا سر افراز شده- خودش در معرض يک آفت است. اسلام مي خواهد اين نکته را به مسلمانان در هر زمان تفهيم بکند. هر زمان هر نسلي که احساس مسلماني کرد، بايد از اين هشدار الهي بترسد؛ منتها اين نکته را مستقيم نمي گويد. قرآن در اين جا، با شکل بسيار ظريف و با يک تمثيل، آن را بيان مي کند؛ تمثيل به بني اسرائيل: «مثل الذين حملوا التوريه ثم لم يتحملوها» (6). تورات را بر ذهن و دل و ايمان آنها سوار کرديم؛ اما بعد از گذشت زماني، اين بار معنوي و اين هدايت الهي را پرتاب کردند و خودشان را از آن محروم نمودند. آن وقت نتيجه اين مي شود که ظاهر، ظاهر هدايت است؛ اما باطن، باطن بي خبر از هدايت. نام، نام موحد؛ باطن، باطن مشرک. نام، نام مسلمان؛ باطن، باطن کافر. «کمثل الحمار يحمل اسفارا» (7). مانند چهار پايي که رويش کتاب گذاشته باشند، اما از مضمون آن هيچ اطلاعي ندارند. اين، همان هشدار به نسل هاي ايمان آورده ي مسلمان است. از اين بايستي ترسيد. پي نوشت ها: 1-جمعه 2 و 3 2-جمعه 3 3-بحارالانوار، ج 84، 4-کوثر: 1 5-جمعه: 4 6-جمعه: 4 7-جمعه: 5 منبع:www.khamenei.ir/ن
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن