تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821120887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقامه نماز جمعه تهران به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اقامه نماز جمعه تهران به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني
بخش خبري : نماز عبادي ـ سياسي جمعه تهران در دانشگاه تهران و خيابانهاي اطراف آن به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور انبوه نمازگزاران تهراني اقامه شد.
بر پايه اين گزارش حجت الاسلام تقوي رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور كه در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران در ادامه سلسله مباحث « سيره نبوي » سخن مي گفت اظهار داشت : والدين بايد از كودكي به فكر آينده فرزندانشان باشند و با تعليم و تربيت صحيح زمينه را براي اوج گيري پيشرفت آنان در بزرگسالي رقم بزنند.
وي افزود : انسان بايد در زندگي جمعي حقوق ديگران را رعايت كند زيرا انسانها داراي حقوق متفاوت اجتماعي هستند و اگر اين حقوق شناسايي نشود انسان به طور خودآگاه يا ناخودآگاه پا در حريم ديگران مي گذارد و به اين ترتيب نزاعها و كدورتها ايجاد مي شود.
تقوي با تاكيد بر ضرورت ادب آموزي و آموزش حقوق اجتماعي به فرزندان ياد آور شد : پيامبر(ص ) فرمودند « هيچ هديه اي براي فرزند بهتر از حسن ادب و تربيت نيكو نيست » .
وي تصريح كرد : حضرت علي (ع ) فرمودندكه تربيت نيكو فرزند را به آداب نيكو مزين مي كند و لذا كودكي بهترين دوران براي تربيت فرزند است .
وي با اشاره به سخن ديگري از حضرت علي (ع ) در همين رابطه گفت : قلب كودك و نوجوان مانند يك زمين آماده براي رشد كردن است و بايد به اين نكته توجه كنيم كه در اين قلب چه مي ريزيم قبل از اينكه بدخواهان و فاسدان بذر مسمومي را در قلب فرزندان بريزند پدران بايد پيشي گرفته و اين قلب آماده را به زيبايي و شايستگي رشد دهند.
تقوي خاطرنشان كرد : بر اساس سيره نبوي فرزند سه حق بر گردن پدر و مادر دارد نام نيكو تعليم و تربيت صحيح و انتخاب همسري مناسب براي او و حضرت محمد(ص ) نخست فرزندان را با مسائل اجتماعي آشنا مي كرد و مي فرمودند كه فرزندانتان را به نيكي ادب كنيد و آداب نيك را به آنان بياموزيد.
وي يكي از اين آداب اجتماعي را سلام كردن برشمرد و گفت : نبي اكرم (ص ) هميشه پيش از كودكان به آنان سلام مي كرد و هرگز كسي نتوانست در اين زمينه از آن حضرت پيشي بگيرد.
آقاي تقوي همچنين يكي ديگر از وظايف پدر و مادر را آموزشهاي ديني به فرزندان دانست و تصريح كرد : والدين بايد قرآن را به فرزندان خود بياموزند و حضرت محمد(ص ) مي فرمودند كه ياسين گل خوشبوي قرآن است و آن را به فرزندان خود بياموزيد.
وي افزود : حضرت محمد(ص ) فرمودند فرزندان خود را به سه خصلت دوستي پيامبر(ص ) و اهل بيت (ع ) و قرائت قرآن تعليم نماز آموزش مسائل حرام و حلال پرورش دهيد.
تقوي يكي ديگر از وظايف والدين را آموزش مسائل سياسي به فرزندان دانست و گفت : مسائل ما در جهان اسلام است و ما بايد فرزندان خود را با اين مسائل هم آشنا كنيم . امام صادق (ع ) مي فرمايند كه قبل از اينكه منحرفان فرزندانتان را شكار كنند شما آنها را دريابيد و با معارف ديني و احاديث عصمت و طهارت ذهن آنان را مصونيت ببخشيد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت : برخي در ابتداي اسلام مدعي بودند كه دل انسان بايد پاك باشد و عمل هر چه باشد مهم نيست و امروز هم برخي همين سخن را مي گويند در حاليكه اين اعتقاد اشتباه است و ذهن وعمل با هم يكي هستند.
تقوي يكي ديگر از نكات مهم در تربيت فرزندان را آموزشهاي رزمي دانست و گفت : پيامبر(ص ) بر آموزش شنا و تيراندازي فرزندان تاكيد مي كردند و مي فرمودند فرزندان خود را با اين امور آشنا سازيد.
وي در پايان خاطرنشان كرد : پدر و مادر بايد بر روي شغل فرزندان هم حساسيت داشته باشند چرا كه در سيره نبوي اين موضوع هم مورد تاكيد قرار گرفته است .
گزارش خبرنگاران ما حاكيست سپس آيت الله هاشمي رفسنجاني در جايگاه خطابت قرار گرفته و در ميان ابراز احساسات پرشور نمازگزاران به ايراد خطبه هاي نماز جمعه تهران پرداخت .
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحيم ـ الحمدلله رب العالمين و الصلوه والسلام علي رسول الله و علي الائمه المعصومين قل ما يعبوابكم ربي لولا دعاوكم ... اععذبالله من الشيطان الرجيم . اوصيكم عبادالله بتقوي الله فانه من يتق الله يكفر عنه سيئاته و يعظم له اجرا.
بهترين سرمايه مادر راه خدا و رسيدن به سعادت دنيا و آخرت ملكه تقوي است . خداوند به همه مومنين اين لطف را بفرمايد و اين ملكه و سرمايه ارزشمند تقوي را در وجود آنها تقويت كند و ما هم محروم از اين موهبت الهي نباشيم . حتما مخاطبان ما فراموش نمي كنند كه من در خطبه هاي اول جمعه درباره شكل گيري نظام برمحور قرآن بحث مي كنم . تا بحال خطبه هاي زيادي ايراد شده گفتيم اول به بخش عبادات بپردازيم و اولين عبادت را نماز انتخاب كرديم و چند خطبه هم در اين باره تا بحال خوانده شده است و آخرين خطبه اخير درباره محتواي نماز بود كه توضيحات لازم داده شد. تا بحال درباره اذان و سوره فاتحه سوره توحيد ركوع سجده و تسبيح و حمد مطالبي عرض كرديم البته به اختصار و امروز درباره دعاهايي كه در قرآن هست بخاطر اينكه بخشي از محتواي نماز دعاست . همانطور كه مي دانيد جز نماز در سوره اول و دوم نيمه دوم سوره فاتحه دعاست گرچه ما به قصد قرآن مي خوانيم اما در همان حال حالت دعايي هم مي توانيم به خودمان بگيريم كه اينها دعاست و آمرزش الهي است كه خداوند چه چيزي بخواهيم در نماز و باز قنوت را داريم كه جز نماز است البته قنوت در همه مذاهب آسماني گذشته به نحوي بوده است در اسلام هم هست همه فرق اسلامي هم نوعي از قنوت را در نمازشان دارند. منتهي بعضي ها مثل ما بعضي ها بعد از ركوع بعضي ها در ركعات سوم و جاهاي ديگر و امثال اينها ولي اصل قنوت را من نديدم كه يكي از فرق معروف مذاهب فقهي اسلامي نداشته باشد. خوب قنوت هم دعاست و در تشهد هم باز ما دعا داريم آنجا دعايي بر پيغمبر و آل پيغمبر است و آخر نماز هم سلام است و سلام هم دعاست . فكر مي كنم درباره اين دو بخش و قنوت بايد در خطبه ديگري حرف بزنم چون نكات مهمي دارد كه در اين خطبه شايد نگنجد يعني راجع به سلام و راجع به صلوات بر پيغمبر و آل محمد كه از واجبات نماز است و ماهيت دعا هم دارد. به هر حال من يك بحث كلي درباره دعا عرض مي كنم امروز و عمده اش هم مربوط به اين دعاهاي در نماز است منتهي بحث قرآني است و خيلي وسيع است اگر مي خواستيم راجع به دعا بحث مبسوطي كنيم هفت يا هشت خطبه لازم دارد حالا مطالبي كه عرض مي كنم مي بينيد چقدر بزرگ و چقدر وسيع است . اين آيه اي كه خواندم اين آيه در آخرين آيه سوره فرقان است كه بعد از 12 آيه كه در باره صفات عبادالرحمن قرآن صحبت مي كند و آخرين ويژگي كه از عبادالرحمن قرآن نقل مي كند دو تا دعاست كه اينچنين است « والذين يقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذرياتنا قره اعين و اجعلنا المتقين اماما » يعني يك بخش از صفات عبادالرحمن اينست كه دعا مي كنند و اين دعايشان را نقض مي كند از خداوند مي خواهد كه در درون خانواده خودش و ازواجشان و اولادشان و ذرياتشان آنها را سعادتمند و باعث روشني چشمشان و دلشان بفرمايد بعدش يك دعاي بسيار مهمي است و مي فرمايد ما را امام متقين قرار بده خوب معلوم مي شود كه اين مخصوص شخصيتهاي خيلي بالايي است كه چنين احتمالي درباره آنها هست كه مي توانند امام المتقين باشند و اين توقع در آنها وجود دارد. حالا اين دعا را كه بعد از صفات ديگر عبادالرحمن نقل مي كند آخرين آيه مي آيد بعد از اين دعا قرآن به پيغمبر مي فرمايد به آنها بگو اگر شما دعا نكنيد پيش خداوند چه ارزشي داريد چه وزني براي شما پيش خدا هست اگر اهل دعا نباشيد خوب از اين خيلي چيزها مي فهميم و من هم آلان نمي خواهم به تفسير اين مساله حرف بزنم چون بحث هاي ديگر را نمي رسم فقط امروز مي خواهم يك كلياتي از دعا در قرآن و نماز عرض كنم . عرض كردم اين مطالبي كه جز نماز است و واجب است را در دعا عرض كردم دعاهاي مستحب فراواني ما بين فصول اذان قبل از ورود به نماز در ركوع در سجده در تشهد و جاهاي خاصي دعاهاي ماثوري داريم كه معمولا اهل ذكر و اهل نماز از آنها استفاده مي كنند و ادله فراواني داريم كه يكي از جاهائيكه خوب و مظان استجابت دعاست . نماز است . يعني در خلال نماز اگر ما دعا كنيم امكان استجابتش از جاهاي ديگر بيشتر است
و اين از الطاف بزرگ الهي است براي مردم و بشر و بخصوص امت اسلامي كه حيف است كه ما از اين غفلت كنيم و مردم ما از اين موقعيت بايد بيشتر استفاده كنند آموزش لازم دارد براي اين چيزها. اصلا دعا چيست دعا يك بحث واقعي است كه حقيقت دعا چيست خوب بحثهاي خيلي طولاني است اما خلاصه آن در دو سه جمله اينست كه سه حالت براي دعا مي شود در نظر گرفت كه مجموعه اينها دعاي واقعي را شكل مي دهد يكي آن خواست واقعي است كه در وجود انسان و همه موجودات است نيازي كه خداوند در همه موجودات براي آنها در مقابل خدا قرار داده كه هميشه نياز به رحمت خداوند و فيض خداوند دارند و بستگي دارند به فيض الهي اين حقيقت دعا در ذات ماست و آن آيه معروفي كه در قرآن هست كه مي فرمايد « واتاكم من كل ماسئلته » هرچه شما مي خواهيد خدا به شما داده است . احتمالا منظور همين است كه نيازهاي موجودات را خداوند تامين كرده است . اين يك حقيقتي است در وجود خودمان . دو مرحله ديگر داريم يكي مرحله اظهار لساني است كه انسان آن چيزي كه در وجودش هست و نياز دارد اين را در مقابل خداوند مطرح كند و ياد بياورد و به زبان و قلب خودش بياورد حضور در ذهن . دوم مرحله عملي است . انسان اگر واقعا نيازي داشته باشد و از خداوند مي خواهد بايد برويم بدنبال علل و اسباب آن اين را از ما نپذيرفتند كه ما فقط دعا كنيم و اقدام نكنيم بايد معمولا در دعاهايمان اسباب عادي اگر در اختيار هست از آن اسباب استفاده كنيم اما مسبب الاسباب خداست و در دعايمان از خداوند بخواهيم كه اين اسباب را فراهم كند و موثر كند درباره ما من فكر مي كنم اين بهترين تعريفي است كه انسان در كتب ادعيه و در اظهارات علما و عرفا مي تواند پيدا كند البته خيلي حرف است و لازم نيست كه ما در يك خطبه اينقدر بحثمان را طولاني كنيم .
نكته ديگر اينكه بعضي ها مي گويند جهان قانونمند است و خداوند همه چيز را از مجاري طبيعي آنجا مي دهد اينكه ما از خدا مي خواهيم كه اين كار را براي ما انجام دهد اضافه بر امور طبيعي اين چيست اين كجاست اصلا جايي دارد اين نظريه با معارف اسلامي و شيعي نمي سازد ما از آيات فراوان كه حالا من نمونه هايي را خدمت شما عرض مي كنم و صدها آيه در قرآن در مورد دعا داريم و از عمل پيغمبر انبيا داريم از اينكه بگذريم آيات فراوان خود قرآن كه حالا من يك مقداري فقط عدد و رقمش را مي گويم نمونه هايش چند نكته مهم در اينجا من از قرآن جمع آوري كردم ببينيد چقدر اهميت دارد بحث دعا براي ما. درباره شرايط دعا و احكام دعا ما در قرآن حدود 40 مورد داريم و اينكه عرض مي كنم حدود بخاطر اينست كه بعضي هايشان ممكن است آن آياتي كه مي خواهيم استدلال كنيم مضامين ديگري هم داشته باشند. درباره آثار دعا يعني آنهايي كه دعا مي كنند و آثار دعا در وجودشان و قلمرو خواسته هايشان پيدا مي شود ما 26 مورد داريم كه آثاري از دعا را در قرآن نشان مي دهد كه با دعا اين آثار بدست آمده است . اسامي دعاكنندگان در قرآن يك وقت قرآن را كه مي خوانيد نگاه كنيد و دقت كنيد مي بينيد كه چقدر از آدم گرفته تا خاتم . همه اينها دعا دارند و اكثرا دعاهاي متعدد مستجاب دارند غير از انبيا شخصيتهاي ديگري هم و جريانهاي ديگر و حتي دعاهاي كنار. مشركان و حتي ابليس هم آمده است .
بنابراين اينكه قرآن پذيرفته كه با دعا ما به آثاري برسيم و چيزهايي بدست آوريم خيلي فراوان است هر كس يك مقداري از قرآن را بخواند متوجه مي شود كه دليل قرآني دارد و با قرآن مي توانيم اين مساله را بدست بياوريم . و يك بحث ديگر اينكه آيا دعا با مقام رضا و تسليم منافات ندارد اگر انسان واقعا در مقابل خداوند راضي و تسليم است چرا ديگر از خداوند چيزي مي خواهد همانهايي كه خدا برايش پيش مي آورد براي او همانها سعادت است و به آنها قناعت بكند. خوب اين هم از حرفهاي مغالطه آميز است يعني همان خدايي كه رضا و تسليم را از ما خواسته است اين همه هم از ما خواسته كه دعا كنيم بنابراين ما مي توانيم مطمئن شويم كه دعا يك وسيله ارتباط انسان ارتقاي انسان نزديكي انسان به خداوند و حل مشكلات بشر حل مشكلات شخصي حل مشكلات جامعه اينها همه در سايه دعا بدست مي آيد. خوب در نماز هم خداوند براي همين چند كلمه نماز كه براي ما قرارداده است عرض كردم نيمي از سوره حمد قنوت و سلام و تشهد و از كاري كه در اين بين است به استغفارها و امثال اينها گرچه مستحب است ولي بالاخره جز و نماز مي تواند قرار گيرد اينها را هم در نماز قرار داده است . نماز فشرده ترين برنامه يك مسلمان است كه واقعا مثل يك كپسول همه چيز مورد نياز ما را در نماز گنجانده اند با چند كلمه و ما را مي تواند تقويت كند و من از اين بحثي كه با شما انجام دادم اين را ميخواهم استفاده كنم كه شما به دعاهائيكه در قرآن داريد توجه بيشتري كنيد خوب نماز بخشي از آن تسبيح و تحميد خداست بخشي از آن تعظيم در برابر خداست بخشي از آن اعلان است بخشي از آن اشاره به معارض است اما آن قسمتي كه بيشتر ما بايد از آن استفاده كنيم دعاهايي است كه خداوند به ما آموزش داده و شايد ناب ترين آن همان نيمه دوم سوره حمد است كه چه از خدا بخواهيم و باتوجه بدنبال اين مسائل باشيم نماز براي ما بسيار سازنده مي شود و ما را مي تواند « ان الصلوه تنهي عن الفحشا و المنكر واستعينوا باالصبر والصلوه » و آيات فراواني كه داريم ما از اين ناحيه دعا چيز زيادي را مي توانيم بدست آوريم و يك بحث ديگر هم هست كه آنهم خيلي معضل است و من نمي خواهم آنرا باز كنم دعاها دو جور است دعاهاي قرآني و غيرقرآني . شما اگر ليستي از دعاهاي ماثور را پيدا كنيد اكثر آن دعاهايي است كه در روايات و سنت از پيغمبر و ائمه داريم و تعدادي از دعاها هم از آيات دعاهايي است كه متن قرآن دارد . حدود 70 مورد مضمون قرآني دعاهاي ما وجود دارد و بسيار اهميت دارد كساني كه اهل ذكر و دعا و تقرب به خدا هستند متن دعاهاي قرآني را حفظ كنند و اين متن قرآن را به عنوان دعا در مظان استجابت دعا از آن استفاده كنند كه بسيار ثمربخش است و اگر ما چنين كاري كنيم آن موقع از دعاهايي كه در نماز مي خوانيم وضع كاملا بهتري داريم .

گزارش خبرنگاران ما حاكيست آيت الله هاشمي رفسنجاني در پايان خطبه اول سوره مباركه « كوثر » را قرائت كرد.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم ـ الحمدلله رب العالمين ـ والصلوه والسلام علي رسول الله و علي علي اميرالمومنين و علي الصديقه الطاهره و سبطي الرحمه و علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي والخلف الهادي المهدي صلوه الله عليهم اجمعين . اوصيكم عبادالله و نفسي بتقواالله و التباع امره .
چند مناسبت را در خطبه دوم خدمت شما عرض مي كنم . اولين آن شهادت امام صادق (ع ) است رئيس مذهب و مكتب شيعه گر چه رياست اوليه از علي بن ابيطالب بوده ولي چون توسعه اين مذهب و معارف شيعه در زمان امام صادق (ع ) اوج گرفته بيش از آنچه كه در گذشته بوده از اين جهت به اين عنوان و شهرت براي امام صادق (ع ) آمده است ولي حق اين است كه همه ائمه مادر زمان خودشان با اقتضا شرايط اين وظيفه نشر معارف اهل بيت و اسلام را از دريچه ديد اهل بيت مطرح كرده اند.
امام صادق بيش از همه و ايشان اينقدر وسعت دارد آموزش هايشان كه تمام شخصيت هاي بزرگ و ائمه مذاهب اهل سنت مستقيم يا غير مستقيم شاگرد امام صادق بوده اند و كسي نيست در قرن دوم و تا آخر قرن دوم كه به نحوي از مكتب امام صادق استفاده نكرده يا مستقيم و غيرمستقيم و حقيقتا محور چرخ علم و دانش در قرن دوم است كه نهضت علمي و تمدني اسلام از آن موقع دارد اوج مي گيرد و سهم امام صادق (ع ) بسيار بالا است . امروز علماي زيادي از تهران به خاطر ويژگي امام صادق (ع ) از همين جهتي كه عرض كردم به خاطر شهادت ايشان در نماز جمعه ما شركت كردند و اين خودش نمونه ديگري از اهتمامي است كه صاحبان دانش و علوم ديني به شخصيت امام صادق (ع ) قائل هستند.
اين امام بزرگوار حدود 33 سال دوران امامتشان بود و فرصتي هم شد به خاطر اينكه هنوز خلافت عباسي ها مستقر نشده بود و خلافت بني اميه قدرت مزاحمت نداشته امام صادق (ع ) از اين شرايط استفاده كردند و خورشيد معارف اهل بيت را در فضاي دنياي اسلام به حركت در آوردند و كار بسيار باارزشي است . ما در دوران خودمان در مدرسه ها در بحث هايمان در درس هايمان و در حوزه هاي علميه خيلي زياد مي رسيم به آموزش هاي امام صادق (ع ) و در اكثر مواردي كه فتواها را شما مي بينيد از امام صادق (ع ) چيزي درباره اينها است حالا يا كل آن مربوط به ايشان است و يا بخشي از آن مربوط به ايشان است . دو تا حادثه مهم هم مربوط به انقلاب از شهادت امام صادق (ع ) داريم . كه اولين آن مربوط مي شود به شروع نهضت به صورت برخورد در زمان امام راحل كه بعد از ادعاي رژيم شاه در تصويب لوايح ششگانه به اصطلاح انقلاب سفيد درگيري ها شدت پيدا كرد شاه به قم آمد اهانت كرد به حوزه و علما اعلام كردند كه عيد نوروز را عيد ندارند و اتفاقا آن سال روز اول عيد هم روز شهادت امام صادق (ع ) بود كه آيت الله العظمي گلپايگاني در مدرسه فيضيه جلسه اي گرفته بودند براي عزاداري و ما هم آنجا حضور داشتيم شركت كرده بوديم به عنوان يك طلبه كوچك جمعيت انبوهي هم بود و رژيم پهلوي براي اينكه زهر چشمي بگيرد از حوزه حمله سفاكانه اي كرد در اين روز به حوزه علميه واقعا جنايت كرد و در حمله به مدرسه فيضيه اين باعث شد كه يك گام مبارزات روحانيت و امام آمد بالاتر و حالت درگيري هاي جدي تري گرفت كه حالا من وارد اين بحث نمي شوم . و دومين آن بعد از تبعيد امام در سالگرد شهادت امام صادق (ع ) طلبه ها مراسمي داشتند در حرم و بعد از آن تظاهراتي كردند كه آن روز باز رژيم سفاك جمع زيادي از طلبه ها رو بازداشت كرد كه بنده خودم نيز جزو بازداشتي ها بودم و ديدم كه چه بر سر زنداني ها در آن زمان آمد. به هر حال حالا اين را براي انقلاب خودمان عرض كردم . ما بيش از اينها از خورشيد امام صادق (ع ) استفاده مي كنيم . به هرحال ياد اين شخصيت عظيم جهاني اسلامي شيعي مكتب اهل بيت را هميشه ما بايد بزرگ نگه داريم و فكر مي كنم منابع هم به اندازه كافي هست كه ما يك مقدار علوم امام صادق (ع ) را كه به دنياي اسلام و به بشريت تقديم كرده اند اينها را بيشتر بررسي كنيم .
مناسبت بعدي ما انفجار حرم مطهر عسگريين است كه در سال 82 توسط انسان هاي عنود و كينه توز و افراطي كه در دلشان كينه و عقده نسبت به فرزندان پيغمبر اكرم (ص ) هست اين حرم مظلوم را منفجر كردند كه هنوز هم كاملا بازسازي نشده . گر چه به حمدالله موقتا دارد آماده مي شود براي زيارتهاي محدودتر و اميدواريم يك روز جوري كه در شان اين ائمه بزرگوار هست اين حرمها تجديد رواق شود. شهادت آيت الله قاضي طباطبايي تبريزي كه حقيقتا يكي از بزرگان انقلاب بودند و سهم زيادي در پيروزي انقلاب بخصوص در آذربايجان داشتند كه اولين شهيد محراب هم هستند كه به دست منافقان كوردل شهيد شدند و ما در آستانه سالگرد اين شهادت و اين جنايت فجيع هستيم . و ديگري شهادت حسين فهميده است كه نحوه شهادت ايشان باعث شد كه در جوانها و نوجوان هاي ما شعله جديدي از ايثار و حركت و جهاد و فداكاري به وجود بيايد. حقيقتا ابتكار بزرگي كرد. براي اينكه نشان بدهد نفرت جوان هاي ايران را از اشغال ايران و خرمشهر وقتي كه تانك هاي رژيم بعث به خيابان هاي خرمشهر رسيدند با نارنجك زير تانك رفت و قطعه قطعه شد اما نام او جاويدان شد و براي جوانهاي ما كه بسيج دانش آموزي را بر اين اساس تاسيس كردند يك الهام بخش است . و نهايتا شهادت آيت الله حاج آقا مصطفي خميني است كه ايشان در سال 56 در حالي كه امام تحت فشار رژيم بعثي و تحت فشار توطئه هاي رژيم ايران بودند به شهادت رسيدند و امام را در آن شرايطي كه بسيار نياز به وجود ايشان بود تنها گذاشتند اما عجيب است كه خداوند چطور اين چيزها را جبران مي كند. همان شهادت مظلومانه و عشق مردم به امام و انقلاب باعث شد كه از شهادت آيت الله حاج آقا مصطفي در ايران حركت جديدي در انقلاب به وجود آمد از برنامه هاي عزاداري و بعد راهپيمايي ها و بعد شهادت ها تداوم پيدا كرد تا روز پيروزي انقلاب اسلامي و خروج آمريكائيها و رژيم پهلوي از ايران و اين قطعه تاريخ هم قطعه ارزشمندي است كه ما به بيت مكرم امام راحل اين شهادت را تسليت عرض مي كنيم . دو سه تا مسئله مهم داريم كه من بايد به اينها هم چندكلمه اي بپردازم . يكي همين بحث بحران اقتصادي است كه اين روزها در جهان به وجود آمده و چيز عجيبي است . البته سابقه دارد در سال 1930 بحراني شبيه اين آمد و آثار فراوان سياسي و اقتصادي هم در دنيا داشت . قبلا هم بحران ديگري بوده و بعضي ها مثل رئيس كل بانك بين المللي بانك جهاني مي گويد معمولا در هر 100 سال ما يك سونامي اقتصادي داشته ايم . البته من چون خودم كار نكرده ام روي اين تاريخ نمي دانم چقدر درست است يا نه . به هر حال لابد حرف معتبري است . حقيقتا يك سونامي است .
ما يك نيمه جلسه اي را در مجمع تشخيص مصلحت داشتيم و بحث كرديم درباره عامل اينكه اين چي بوده و اين جريان به كجا مي انجامد و آيا طولاني است يا كوتاه و تاثيرش بر ما و ايران چيست بحث هاي جدي است كه انجام شده ولي كافي نيست . الان هم محافل اقتصادي و سياسي در همه محافلشان دارند بررسي مي كنند. به هر حال مسئله اي واقعا قابل توجهي اتفاق افتاده . با اينكه اين همه پول به بازار تزريق شد در آمريكا آسيا و همه كشورها براي اينكه بانكها بتوانند چرخش اقتصاد را با گامهاي بيشتر به گردش در بياورند ولي هنوز جريان منفي است و روز به روز به مشكلات دارد اضافه مي شود و آنچه كه الان صحبت از آن مي كنند بحث ركود است . دارند اعتراف مي كنند كه دنيا وارد يك دوره ركود شده . ركود بخصوص اگر ركورد تورمي باشد بسيار كشنده است چنين شرايطي براي طبقات ضعيف بسيار شكننده و فشارهاي خيلي سختي دارد. ما نبايد فكر كنيم كه از اين حادثه اي كه در دنيا افتاده به نفع ما مي شود و اظهار خوشحالي بكنيم . من فكر نمي كنم اينجوري باشد. خيلي از صاحب نظران هم اينجوري فكر مي كنند. بالاخره بعضي تاثيرات مهم است . الان در كشورهاي كوچك و ضعيف و عقب افتاده سونامي اقتصادي مي تواند تعداد گرسنگان و فقرا بسيار بيشتر بكند به صورت امواج سونامي آنها را فقيرتر بكند گرسنه تر بكند. توليد كم مي شود توليد كه كم شد محصول گران مي شود بخصوص مواد غذايي . آنها كه متمكن هستند براي خودشان چيزي تامين مي كنند. آنهايي هم كه اهل سو استفاده هستند از اين بازارها معمولا سواستفاده مي كنند. اما كشورهاي فقير و انسان هاي فقير كه از آثار اين سونامي ضرر مي بينيد . ما در چند سال قبل 10 2 سال قبل برنامه اي را سازمان ملل داد كه گرسنگان امروز 800 ميليون نفر هستند كه در مدت 20 ساله مي خواهيم به صفر برسانيم ولي همين روزها اعلام شد كه گرسنگان جهان به يك ميليارد نفر رسيده اند . 200 ميليون نفر به گرسنگان جهان اضافه شده است . اينها فاجعه است . حقيقتا سخت مي گذرد بر سر مردم فقير و مريض و نيازمند . دارو گران مي شود غذا گران مي شود حمل و نقل گران مي شود كار كم مي شود همين حالا مي گوئيد 20 ميليون نفر از چرخه كار رفته اند بيرون به خاطر اينكه توليد كم شده . توليد كه كم مي شود كارگرهايشان را بيرون مي كنند. اينجور نباشد كساني پيدا بشوند بگويند خيلي خوب است معجزه خداست . ممكن است آنها تنبيه شوند اما براي همه سنگين است البته ما خيلي كاري ازمان ساخته نيست نقش ما در اين قضيه اين قدر نيست . ولي بايد فكر كنيم اولين موجي كه به ما رسيده همين ارزاني نفت است . نفت تا 147 دلار بالا رفته بود اما امروز نفت برنت را اعلام مي كردند 64 دلار است . ما چند دلار كم تر از نفت برنت در لندن قيمت قرار مي دهيم . اين براي ما خيلي خسارت بزرگي است . كشورمان با اين ذخاير حساب ارزي كه نقطه مطمئني براي كشور درست كنيم در چنين حوادثي اگر اتفاق افتاد بتوانيم تدبير كنيم . من نمي خواهم بحث انتقادي بكنم فقط هشدار و تذكر است همه بايد در اين قضيه با هم همكاري كنيم و آماده باشيم . موج اول آمده بايد بتوانيم امواج بعدي را مهار كنيم كه صدمه به جامعه فقرا و كارگران خودمان وارد نشود.
من يك قطعه اي از جنگ جهاني اول را يك وقتي مطالعه كردم اين حوادث اين طوري مي تواند منجر شود به يك اقدام جاهلانه مستكبرانه و فرافكني ها. ممكن است آمريكائيها به اين نتيجه برسند يك ماجراجويي جهاني مي تواند داخلشان را قدري جبران كند. لذا بايد مواظبت كرد و هشيار بود. قحطي كه در جنگ جهاني اول كه در ايران پيش آمد با اينكه ما جزو جنگ نبوديم فقط بيخودي ما را اشغال كردند ما را متهم مي كردند كه با فلان كشور رفيق هستيد. ميليونها نفر تلف شدند. ارتشهاي اشغالگر براي تغذيه خودشان موادغذايي را از روستاها جمع مي كردند انبار مي كردند و تا جنگ بود براي خودشان نگه داشتند و وقتي هم خواستند بروند براي اينكه دست دشمن نيفتد آنها را آتش زدند و واقعا يك فاجعه قحطي بزرگ در ايران اتفاق افتاد. اكثر ماها در آن سن نيستيم نبوديم يادمان نيست ولي تاريخ هست . لذا وقت آن است كه اولا كشورهاي بزرگ از اين ماجراجويي ها دست بردارند و دست كمك به همه كشورهاي دنيا دراز بكنند و بعد هم قدرتهاي محلي وارد ميدان شوند نگذارند بشريت در چنين شرايطي كه قبل از اين هم دچار مشكل غذا بودند به خاطر خشكسالي ها دچار فاجعه شوند.
مسئله بعدي كه واقعا مهم است و نمي شود به آساني از آن گذشت از مسايل روز ما و منطقه ماست و كشورهاي اسلامي است همين فشارهايي است كه آمريكائيها دارند به عراقي ها وارد مي كنند براي تحميل يك قرارداد امنيتي آن اجازه اي كه آمريكا داشته يكي دو ماه ديگر تمام مي شود و براي ماندن در عراق ديگر اجازه ندارد. چند راه بيشتر نيست . يا بايد دولت عراق با آنها قرارداد ببندند كه آمريكائيها 3 سال ديگر بمانند و بعد از 3 سال عراق را ترك بكنند كه البته معلوم نيست عراق را ترك بكنند . راه ديگر اينكه اگر اين توافق امضا نشود چون اينجور فكر مي كنند كه رفتن آمريكا ممكن است خلا به وجود بياورد ناامني به وجود آورد جنگ داخلي بيايد ممكن است سازمانم ملل وارد شود و دوباره مثل گذشته مصوبه اي بگذارد و يك مهلت ديگري به آمريكائيها بدهد كه مثل همين حالا بمانند. البته اين احتياجي به اجازه عراق ندارد. سوم اينكه آمريكائيها از راه هاي موذيانه اي كه تا به حال در عراق عمل كرده اند با فشارهاي نامعقول بر دولت و ملت و مجلس و ديگران و كارهاي خطرناك بخواهند تحميل كنند و شرايطي پديد بياورند. من فكر مي كنم شرايط سختي است آمريكا با اين همه خسارت با اين همه هزينه اين همه كشتار اين همه مجروح حالت فشلي پيدا كرده الان به يك نقطه بدي هم در عراق و هم در افغانستان رسيده است .
افغانستان براي آمريكا بدتر از عراق است . الان مجلس و دولت و شخصسيت ها هستند كه اوضاع را در حال عادي نگه مي دارند. ولي افغانستان موادمخدر چه مي كند . توليد موادمخدر در افغانستان 8 برابر شده . بيكاري و ناامني در افغانستان به اوج رسيده است . هرروز تعداد زيادي آدم در افغانستان كشته مي شوند. طالبان هم دارند جلو مي آيند. آمريكا دچار مسايل مشكلي واقعي است . آمريكا با اين گرفتاريهايي كه به خاطر روحيه متجاوز و مستكبر كه براي خودش درست كرده الان در شرايط سختي در عراق قرار گرفته از طرفي اگر بخواهد برود اين اعلام شكست است و قطعا ملت آمريكا بازخواست مي كنند اين هزينه ها و آبروريزي ها براي چيست و نتيجه چيست . اگر بخواهد بماند كه معلوم است كه ملت عراق نمي خواهد. از آن تظاهرات فهميديم كه ملت عراق آمريكائيها را نمي خواهند. آمريكا در بن بست است . بنابر اين در منطقه ما در همسايگي ما در ميان برادران و خواهران ديني ما اين مشكل وجود دارد. جاي اين است كه دولتها صاحب نظران و متفكرين همكاري بكنند براي اين سنگي كه آمريكائيها به چاه انداختند از چاه در بياورند و ملت عراق را از اين مخمصه راحت كنند. آمريكائيها هم بايد به فكر نجات خودشان باشند والا هر روز در باتلاق بيشتر غرق خواهند شد. من در روزهاي اول اشغال عراق به آمريكائيها عرض كردم كه در باتلاق فرو مي روند. هر چه مي گذرد آمريكائيها بيشتر در لجن فرو مي روند.
خبري اين روزها آمده خبر مهمي است . يكي از تلويزيونهاي ايتاليا تلويزيون دولتي است خبري و فيلمي را در جمع خبرنگاران پخش كرده كه در جنگ اول عراق در سال .1991 روز آخر جنگ رژيم عراق كه به آن فلاكت دچار شده بود آمريكائيها براي اينكه خوب اينها را بترسانند يك بمب كوچك اتمي كه 5 كيلو تن قدرت انفجاري داشت در بين بصره و مرز ما منفجر كرده اند و تعداد زيادي از مردم كشته شده اند و امراض سرطان و تومورهاي نادر بسيار فراوان شده حدود 30 برابر شده و هيچ خبري هم از آن منتشر نشده . تلويزيون دولتي ايتاليا اين خبر را پخش كرده است . در تاريخ 7 17 اين خبر پخش شده . انتظار مي رفت اين خبر مثل بمب در دنيا منفجر شود . اسمش بمب سوم است . اين خبر را حتي رسانه هاي ايتاليايي آن را بايكوت كرده اند. اگر اين جنايت درست باشد كه آمريكائيها مرتكب شده اند جاي بسيار تامل است .
بحث ديگر ما مربوط به فلسطين است آمريكا و انگليس و روسيه و سازمان ملل قول داده بودند كه در دوره آقاي بوش مسئله فلسطين را به صلح نزديك كنند. خيلي هم رفت و آمدكردند ادعا كردند الان دارد دوره شان تمام مي شود. همان جور اين مسئله مانده و بدتر هم شده حال اينكه نمي توانند صلحي تحميل كنند حركت جديدي در فلسطين آغاز شده خدا كند ريشه نداشته باشد اگر ريشه دار باشد ملتهاي اسلامي بايد خودشان را آماده كنند براي جوابي . در شهري بنام عكا همان جايي بهائيت زياد هستند. آنجا عده زيادي از فلسطيني هاي قديمي مانده اند. نيمي از مردم عكا فلسطيني هستند. اخيرا صهيونيستها شروع كرده اند تحت فشار و آزار و اذيت قرار دادن . به گونه اي اذيت مي كنند كه اينها فرار بكنند. كسي هم به داد اينها نمي رسد. همان كاري كه در اول اشغال فلسطين انجام دادند.
دوم اينكه در كرانه باختري شهركهايي ساخته شده و كنار باغهاي زيتون و مردم فقير فلسطيني هست شهرك نشين ها در باغهاي فلسطيني ها خرابكاري مي كنند آتش مي زنند پلها را خراب مي كنند و.... تا اينها نتوانند از محصولشان استفاده كنند واقعا اين فجيع ترين كاري است كه دارند انجام مي دهند.
من از همين جا اخطار مي كنم به كساني كه روي اسرائيل نفوذ دارند مواظب باشند اين كارها به نفعشان نيست امت اسلامي را ممكن است وادار به جنبشي بكنند كه براي شما شناخته نيست و لذا جلوي اين ظلم ها را بگيريد.
و آخرين مسئله هم مسئله هسته اي خودمان است . هنوز دست برنداشته اند از تهديد و جلسه . با اينكه هيچ چيز پيدا نمي كنند كه دليل اين باشد كه ايران انحراف از كارهاي صلح آميز هسته اي باشد. حتي در مبارزات انتخاباتي دو حزب آمريكا مسابقه است . هر دوي آنها يك جوري ايران را تهديد مي كنند. اين تهديدها آن هم در اين شرايطي كه سونامي اقتصادي است و در منطقه نقاطي مثل انبار باروت شده اينگونه رفتار با ايران به هيچ كار عقلي شباهت ندارد جز همان خوي استكباري است كه اميدواريم درس گرفته باشند و بگذارند اين ملت عزيز و شريف راه صلح آميز خودش را ادامه بدهد.
بسم الله الرحمن الرحيم ـ والعصر ـ ان الانسان لفي خسر ـ الاالذين آمنوا و عملوالصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ـ والسلام عليكم و رحمه الله .
بحران مالي اخير جهان ناشي از سو عملكرد قدرتهاي استكباري است
آمريكا در باتلاق عراق گرفتار شده است
صهيونيستها از واكنش مسلمانان بترسند و از مراجع بين المللي اقدامات ضد انساني صهيونيست ها در آسيب رساندن بيشتر به ملت فلسطين جلوگيري كنند
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن