تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798026235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازیگران ماهِ سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: ماهنامه سینمایی "همشهری 24" در هر شماره به بررسی بازی شش بازیگر در فیلم های در حال اکران سینمای ایران و نقاط ضعف و قوت آنان می پردازد. این سری مطالب را به صورت ماهانه به شما مخاطبان سینمادوست "" تقدیم می نماییم.

لوون هفتوان در «دراکولا»

یکی از نوادگان کنت دراکولای مشهور است که در تهران زندگی می کند.



بازیگران ماهِ سینمای ایران
 
 
انتخاب عجیبی است و می شود حدس زد که رضا عطاران به چه جور شمایل شکنی فکر می کرده: این که دراکولای او آماس کرده و خیلی خیلی واقعی باشد و برخلاف هیکل و ابهتش، نه فقط خون نخورد، که معتاد هم بشود! ایده بانمکی است. اما لوون هفتوان تلاشی نکرده که این دراکولای بینوا را قدری جاندار بازی کند. او درست همان حس و حال پرویز فیلم «پرویز» را دارد، با همان خس خس نفس و سنگینی قدم ها که معلوم است به سختی می تواند حرکت کند.
 
وقتی به چهره اش نگاه می کنید هیچ خاصیتی نمی بینید، نه قبل اعتیادش حال و روز بهتری داشته و نه بعد اعتیادش مبتلا به مشکلی شده. همه چیز یکنواخت، سرد و بی حس جلو می رود. این را هم می شود فهمید که عطاران چنین موجود سردی را می خواست که بی حالی و خونسردی بی کرانش را نشان بدهد. اما نتیجه این شده که دراکولا هیچ نوع حسی بر نمی انگیزد و بی حرکتی و سردی اش همه حال فیلم را از بین می برد. این دراکولا کمی جزییات شخصی می خواست که لوون هفتوان متاسفانه ندارد.

 

احمد مهران فر در «زاپاس»

عموی عروس است و دل داده زنی که اصلا او را نمی بیند.



بازیگران ماهِ سینمای ایران
 
 
مشکل اینجاست که خیلی زود تماشاگر را یاد نقشش در سریال «پایتخت» می اندازد. فقط لهجه هم نیست، لحن و حالت بدن و رویکرد بازی همان است. اینجا سن و سال دارتر است و کمی جاافتاده، و خنگی و ساده لوحی ارسطوی «پایتخت» را ندارد اما سر پایین و حرکات تند و تیز دست ها، مکث روی کلمات و جمله ها و دزدیدن نگاه، همان ارسطو را به خاطر می آورد. و لهجه سازی، اینجا مکمل بازآفرینی نقش است. لهجه متفاوت است اما لحن همان است، صداسازی و شکل ادای کلمات همان است و خب تماشاگر حق دارد که فکر کند این ارسطوست، که مجبورش کرده اند شبیه یکی دیگر باشد. طبیعی است که نه می تواند ارسطو باشد نه کس دیگر!

 

امیر جعفری در «زاپاس»

مربی فوتبال است که دلش رضا نیست دخترش را به پسرخاله لنگانش بدهد.



بازیگران ماهِ سینمای ایران
 
 
نقش پیچیده نیست، اما امیر جعفری آن را جاندار بازی کرده، پرتحرک، حاضرجواب، پرتنش و پرکشمکش، کمی عصبی با حرکات فیزیکی مداوم و تحرک. مثل یک بمب انرژی است که دائم در آستانه ترکیدن است.

جعفری می داند نقشش به خودی خود درگیرکننده نیست، شاید حتی منفی هم باشد اما با زیرکی تمام، نوعی حق به جانبی را چاشنی کارهایش کرده است. قربان صدقه رفتن ها و شوخی با زن و برادرش و البته خونسردی و آرامشش کمک کرده که یک نقش کمی منفی کلیشه ای حیات پیدا کند و تماشایی باشد. دست کم تیپ سازی او اینجا دل نشین است و آزار نمی دهد.

 

مینا ساداتی در «امکان مینا»

مینا، زنی است که دور از چشم شوهرش مشغول کار خطرناکی است.



بازیگران ماهِ سینمای ایران
 
 
شخصیت پیچیده ای ارد: زنی است که شوهرش را دوست دارد و از او باردار شده اما دل بسته گروهکی هم هست و فکر می کند که باید جانش را برای آرمانش بدهد. اما کدام یک اولویت دارند؟ تشخیص این اولویت است که شخصیت مینا را می سازد؛ دودلی ای که باید پنهان شود، شبیه به دلواپسی، ترس، اعتقاد و... .
 
این پنهان کاری اما باید جلوی دوربین هم جلوه گر باشد. می بینید؟ شرح شخصیت هم سخت است چه برسد به اینکه اجرا شود! اما مینا ساداتی استراتژی مناسبی در نظر گرفته؛ در تمام این بخش ها با ایمان کامل بازی کرده: وقتی همسر است، همان حس و حال همسرانه را دارد، وقتی نیروی یک گروهک است همان دریافت ها، ادبیات و شکل را دارد. اینها محدود به زبان نیست، داریم از بیان حرف می زنیم، از شکل راه رفتن که هنگام مواجهه با همسر، کمی لختی و سبکی دارد اما در برابر فرمانده گروه، خشکی جای آن را گرفته. در بخش اول، لحن مهربانانه است و در بخش دوم، بی حس و جدی.

حرکت ساداتی در این دو فرم، با کمترین برون ریزی است؛ انگار نقش کاملا درونی است. بنابراین وقتی در بخش پایانی با ضربه فیلم رو به رو می شویم و او شکسته می شود، می فهمیم رفتار تناقض آمیز او چقدر او را شکسته است. فصل آخر بازی او آنتی تز کل بازی اش است، یک جور نقطه تعادل، به راه رفتنش در صحنه انتهایی توجه کنید.

 

امیر جدیدی در «من»

عشق آواز است؛ خواننده ای که دنبال سرمایه گذار می گردد تا آلبومش را به بازار بفرستد.



بازیگران ماهِ سینمای ایران
 
 
رهاست، هیچ قید و بندی ندارد. ساده لوح، بازیگوش، کمی لات و زیادی راحت است. امیر جدیدی در «من»، یک بچه پرروست که می خواهد هرجور شده رشد کند. آن قدر ساده در این قالب قرار می گیرد که کمتر کسی فکر می کند او می تواند شخصیت دیگری هم داشته باشد. از آن نقش های انرژی بری است که معمولا در کنار باقی نقش ها دیده نمی شود یا نهایتا به عنوان نمک فیلم کنار گذاشته می شود. اما اجرای جدیدی، به خصوص رو به روی بازی بدون میمیک لیلا حاتمی جلوه گرانه است، مثل پرنده ای است که می خواهد جلب توجه کند و بال ودمش را نشان بدهد. جدیدی با طراحی لباس و گریم مناسب، شخصیت خاصی آفریده: یک آس و پاس پررو که کمی بعد معلوم می شود آن قدرها هم شنگول و پرت نیست.

 

میلاد کی مرام در «امکان مینا»

خبرنگاری است که به زنش شک می کند و کمی بعد راز هولناکی را می فهمد.


 
بازیگران ماهِ سینمای ایران

 
مثل نقش مینا در فیلم، دو وجه دارد: یکی جست و جوگر و مداخله گر که نمی تواند راحت از کنار همه چیز بگذرد و دیگری شخصیت عمل گرا که می خواهد داستان را به نفع خودش تمام کند. اما برای حرکت از رویه اولیه به لایه دوم، او نیاز به اعتماد تماشاگر دارد؛ برای این که رودست بزند باید چنان صادق به نظر برسد که تماشاگر فکر کند او چیزی جز یک خبرنگار نیست.
 
بنابراین همه حرکات او، وقتی با شخصیت خبرنگار رو به روییم کنترل شده و محدود است. انگار فقط صدایش را بلند می کند و اهل دعوا و مرافعه نیست. و این کنترل شدگی دیده نمی شود؛ تماشاگر در بخش دوم مواجهه با اوست که می فهمد چطور خودش را استتار کرده و بی صدا آتش درونش را خاموش کرده است. مهارت کی مرام در اجرای باورپذیر همین دو وجه است و این که تماشاگر را از خودش مطمئن می کند.





۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن