محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844368219
لزوم نگاهی نو به لوکیشن سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یاداشتی از مرحوم برهان آزاد مدیر تولید پیشکسوت سینما؛ لزوم نگاهی نو به لوکیشن سینمای ایران تهران - ایرنا - مرحوم ناصر برهان آزاد مدیر تولید فیلم هایی از جمله «سرب»، «سیرک بزرگ»، «آرامش در میان مردگان»، «یک روز زندگی» و «قبیله من»، در یادداشتی که پیش از فوت به نگارش در آورده، به اهمیت و لزوم توجه و نگاهی نو به لوکیشن های سینما پرداخته است.
ناصر برهان آزاد نهم تیر ماه در سن 74 سالگی به علت بیماری دار فانی را وداع گفت.این محقق و پژوهشگر سینمایی معتقد بود تحول بنیادی سینمای ایران در گرو صنعتی شدن سینما و حمایت دولت با اختصاص بودجه عمومی است و کلید درهای ترقی و تحول بنیادی صنعت سینمای ایران زمین و تحقق افکار و اندیشه های کارشناسان صنعت سینما امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.متن یادداشت مرحوم برهان آزاد بدین شرح است: جغرافیای فیلم، بستر اصلی «حرکت» و «درام» در پیشرفت فیلم و سرانجام «شخصیت» های آن می باشد. در هنر نقاشی کلاسیک، «زمینه» بخش عمده «قاب» را دربر می گیرد و شخصیت در آ ن زمینه معنا پیدا می کند.اگر «صنعت» را یکی از فاکتورهای اصلی کشورهای توسعه یافته جهان بدانیم – که باید بدانیم – متوجه می شویم که مقولاتی چون جامعه شناسی، فرهنگ، اخلاق و در نهایت «دین مداری» و «حکومت» در یک جامعه صنعتی، حتماً با مشخصات یک جامعه کشاورزی فرق می کند و آنوقت در می یابیم که کشورهای صنعتی و بخصوص آمریکایی سلطه خواه، انگلستان، اتحادیه اروپا، کره، چین، روسیه و آلمان و حتی هندوستان و مالزی و سنگاپور ... نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را با «لوکیشن های» «دست چین» در بستر فیلم ها، پوسترهای تبلیغاتی معرف کالاهای صنعتی، عکس های توریستی و آنچه که «اینترتینمنت» خوانده می شود... بدست آورده اند.با یک سفر غیر برنامه ریزی شده توریستی، اگر شما به دیدار این کشورها بروید، متوجه خواهید شد که آن دنیای رویایی و خیالی ارائه شده در قالب تصاویر، یک فریبی بیش نیست و واقعیت زندگی، شاید در کشور خودمان ایران به مراتب جذاب تر، زیباتر و واقعی تر است!این به معنای نفی سختی ها - نارسائی ها - زحمت و تلاش جانفرسای موجود در متن زندگی در ایران نیست، که منظور مقایسه بین همه این ناهنجاری ها در دو جهان ذکر شده می باشد: که در آن «ترازبندی» درصد مثبت و امیدوارکننده سهم ایران از نمونه های خارجی اش حتماً بیشتر است. حال در جغرافیای «آئینه روبروی ایران» در منظر جهان ببینیم چه می گذرد....سینمای ما هنوز در کوچه پس کوچه های تمدن چندین هزار ساله و بخصوص دوران قجری و قجر پیروی پهلوی ها نفس می کشد و دنبال «نفس کِش» می گردد...در حالی که سینمای غرب در کوچه های ناشناخته کهکشان ها و افلاک و درچرخ دنده های انواع صنعت و لابراتورهای نامتجانس؛ تماشاگر را «از نفس می اندازد» و او را «نفس کُش» می کند!این سینمای صنعتی در این جغرافیا، مدعی «حقیقت» می شود و این «حقیقت مجازی» را «حقنه» می کند و آنوقت در دنیای کهکشان ها؛ یک چلاق ویلچرنشین را در مرکز یک شبکه فراگیر عنکبوتی جهانی، به رسالت و رهبری می نشاند و تماشاگر هم آن را «باور» می کند و حتی به ستایش می پردازد و آن را می پذیرد ...(آواتار) و این می شود «حقیقت» و آینده جهان ... و سرنوشت کشورهای توسعه نیافته صنعتی! و اما امروز - ایران اسلامی؛بعد از صد سال از ورود سینما به ایران و با داشتن دومین دوربین ساخته کمپانی «گومون» فرانسه دوربینی که برادران لومیر با آن سینما را راه انداختند و جهان را با سینما و «صنعت سینما» آشنا کرده اند این دوربین در موزه سینما یا کاخ موزه گلستان خاک می خورد - ما هنوز صنعت سینما را جدی نگرفته ایم. هنوز هم دیر نشده است... ما صد سال از سینمای جدی و پولساز و اعتبار آور جهان دور بوده ایم – نمی گویم عقب هستیم! و خوش باورانه در چنبره روابط «کوچه پس کوچه ای» و «بچه محلی»؛ «عشق» را در زیر طاق ها و گوشه های «دنج» خرابه ای باستانی جستجو کرده ایم و البته «انتقام» و «تعصب» را .... و نگاه کودکانه و کوچکمان وسعت عشق، امید، زندگی را در لابلای چرخ دنده های صنعت، ندیده است.فراموش کرده ایم که فرهنگ «فئودالی - کشاورزی» و یا «ارباب - رعیتی»، آدمیانی را که - زن و مرد - در حواله کوچه های صنعت گرد آمده اند نمی تواند حاکم باشد.این فرهنگ دیگر جوابگوی سئوالات آپارتمان نشین های شهری، برج نشین های «غرب قبله»، ساکنان مجموعه های اکباتانی و آپادانائی و مجموعه های فراگیر شرکت های تعاونی و شهرک های صنعتی و حاشیه نشین های صنعتی نیست و لازم است با توجه به آورده های فراوان صنعتی در کشورمان و یافته های اندیشمندانه صنعتگران ایرانی راهی نو در سینمنای بومی کشور گشوده شود.باید نگاه تازه ای به «جغرافیای سینما»ی خودمان بکنیم و باور کنیم که ما هم در جهان صاحب «صنعت» هستیم و با «صنعت» زندگی می کنیم.عشق و کار و امید و زندگی ما با صنعت عجین شده و زمینه سینمای ما دیگر خرابه های باستانی نیست. زندگی در کنار صنعت - خوب یا بد - در سینمای ما که تماشاگرانش همین آدمهای صنعت هستند دیده نمی شود و لازم است برنامه ریزان و گردانندگان فرهنگی و صنعتی کشور به این «واقعیت» در سینمای ایران «حقیقت» به بخشند و «سینما» در متن انواع باشکوه صنعت به آئینه داری زندگی امروز ایران اسلامی مبادرت کند.ما باید نگاه تازه ای به «جغرافیای سینمائی» خودمان بیاندازیم، که البته این نگاه در فضای خانه دوست و طعم میوه های تلخ هسته دار و جدائی های خانوادگی «مذهب تمسخر» نیست. باید سینمای ما خود دریابد و صاحبان صنعت طلایه دار این حرکت باشند.فیلم مستند صنعتی چیست؟هر صاحب صنعتی مایل است، کالایش شناخته شود و برای آن سفارش دریافت کند و خریداران از آن استقبال کنند و درنهایت باعث سرافرازی و اعتبار صاحب صنعت شود.در چنین شرایطی صاحب صنعت اعتباری برای تولید فیلم از صنعت مربوطه فراهم می کند و در گوشه های مختلف (ژانر) آنرا می آزماید:قدیمی ترین نوع فیلم سازی در صنعت؛ مستند صنعتی است یعنی فیلمی ساخته شود که خط تولید کالای صنعتی را از ابتدا تا انتها تعقیب کند و طی آن؛1 - تکنولوژی ساخت و فراینده آن دیده شود2 - ویژگی های فنی و نوآوری های صنعتی در آن عرضه و آگراندیسمان شود (بزرگ نمایی) و توجه به تفاوت ها و برتری ها تاکید شود (در مقام مقایسه با کالای مشابه آن)3 - تاییدیه های صنعتی (استانداردها) و جوایز متعلقه به کالا معرفی شود4 - از نظر بصری (ویژوال) زیبا، قاب بندی شده، خوش ترکیب در روال منطقی و به خوبی جمع بندی شده باشد5 - از نظر سمعی (Audio) خوش صدا، با صدای بجا و گوش نواز باشد6 - از گفتار تکمیلی و روشنگر با بیانی نغزلی برخوردار باشد (Narration)7 - در مجموع بیننده با یک خط پیشرفت با ضرب آهنگ متناسب روبرو شود. (موزیک درونی فیلم و همراهی موسیقی تکمیلی) 8 - این نوع و گونه می توان در مسیر پیشرفت به یک «احساس انسانی» و یا «عاطفی» نسبت به کالای مورد نظر ویا مسیر ساخت آن در بیینده منجر شود و او را: 1 - راضی، 2 - مطلع، 3 - خوشحال، 4 - با دانش و شناخت، 5 - مطمئن، 6 -باانگیزه، 7 - قابل اعتماد، 8 - هیجان زده، 9 - دقیق، 10 - افسرده، 11 - ترسیده، 12- گریان، 13 - و به صرفه از نظر مصرف مطمئن کند و انگیزه خرید از راه دور به یک ناظر دقیق و کنجاو تحمیل کند؛ که گویی در خود کارگاه و کارخانه «شاهد» تولید است. • چنین فیلمی حتماً از یک پژوهش میدانی، پژوهش کتابخانه ای و امروزه پژوهشی مولتی مدیایی برخوردار است و سازنده آن با مقوله «پژوهش رسانه ای» حتماً آشنایی کامل دارد.• گونه دیگر فیلم سازی صنعتی؛ فیلم سینمایی یا داستانی است. این گونه نیز عمری به قدمت سینما دارد. در متن «داستانی» شیرین و سرگرم کننده؛ کالای مورد نظر و یا کارهای مورد نظر بدون تظاهر علنی معرفی می شود و «بیننده» با تعقیب داستان - بطور غیرمستقیم - کالا را می بیند و نسبت به آن صاحب قضاوت می شود (مشتاق – بی اعتنا – ناراضی)این نوع تولید فیلم که اکنون سال هاست صحنه سینماها را اشغال کرده و تقریباً 80 درصد تولیدات سینمایی را شامل می شود با کمک «صاحبان صنایع» و بهره گیری از خلاقان و صاحبان ذوق و هنر و کارشناسان حرفه ای در صنعت سینما، فیلمنامه نوشته می شود و با «تیم تولید» مجرب به تولید سینمایی منجر می شود.- این گونه از هنرپیشگان و ستارگان مطرح موزیسین های سحار - دکور و نورپردازی عالی هنری - فیلمبرداری با تسلط و حرفه ای - خدمات تکمیلی با ارزش برخوردار است و توسط تهیه کنندگان حرفه ای - کارگردانان مطرح و مدیران تولید مسلط برای اکران آماده می شود.- با ظهور تلویزیون و گسترش ضبط فنی و تکمیل دوربین های حساس ویدئویی و رسیدن به تولید دیجیتالی و گسترش توزیع فیلم در عرصه های مختلف (نوار VCD – CD - ماهواره - Memory) و حتی Bluetooth , Mobliphon نحوه نگرش به تولیدات صنعتی تعویض شده و دیگر بیننده مجالی برای دیدن فیلم های طولانی و خسته کننده خط تولید صنعتی را ندارد و مایل است با کمترین وقت و بهترین نتیجه با یک کالای صنعتی آشنا شود.- سرعت و دقت دو ویژگی سینما در دهه معاصر است و روش های کهنه یک سده (قرن) قبل دیگر جایی ندارد.- امکان «بزرگ نمایی دیجیتالی» با دقت و رنگ و کیفیت عالی «بیننده» را با جهان های شگفت آوری مواجه می کند که قبلاً امکان آن وجود نداشت.- پاسخگویی به میل «کنجکاوی» «بیننده» کلید تولید فیلم های «مستند صنعتی» و «متبلور» می شود وعیینت (Objectivity) پیدا می کند.چنین «دنیای تصویری» با نگاهی خلاقانه در دسترس و قابل ساخت است.و باز هنوز هم کشور ما فاقد این «جهان بینی» عارفانه، حسی، نمایشگر و ریزاندیش (Micro-mic) است که می تواند روی عرصه (Stage) سینما بزرگ شود و به نمایش و تحسین دست بزند.ویدئو سینما و سینما دیجیتال در پرده های تلویزیون و اینترنت و حتی روی مانیتور و نمایشگر تلفن همراه، تنها می تواند یادآور و «در بازار» بودن کالا را تبلیغ کند و در زمان کوتاه شما را نسبت به چگونگی وجود کالا در بازار راهنمایی کند و اشتیاق شما را برای پی بردن به نحوه تولید افزایش دهد(تیزرها).برای پاسخگویی به چنین اشتیاقی، فیلم های صنعتی مدرن فکر و تولید می شوند و البته باید شامل تمام صفات گفته شده در طول مقاله باشند.گونه «ویدئوکلیپ» و یا «نماآهنگ» امروزه یکی از راههای موفق تولید مستند صنعتی است و کارگردانان از اول جهان با استفاده از فیلمنامه های ظریف و زیرکانه و استفاده نامحدود از «صداهای موزون» موسیقی کلاسیک و متالیک به خلق گونه ای از پیام های تبلیغاتی رسیده اند که گاهی حجم آنها به 100 دقیقه می رسد (کارگردانانی مثل کن راسل و حتی طراحان پانتومیم های سریع و روان مایکل جکسون)با توجه به نکات ذکر شده و تعریف «فیلم مستند» به شرح زیر می توانیم به معرفی فیلم «مستند صنعتی» برسیم:1 - فیلم «مستند» از یک موضوع حقیقی حکایت می کند.2 - رویداد در عالم واقع جریان دارد. (انیمیشن و کامپیوتر گرافی نیست).3 - واقعیت می تواند در «تکرار» بازآفرینی شود و نه در بازی سازی.4 - عینیت و مشاهده چشمی و واقعی باید هدف تصویر برداری باشد.5 - از تصورات ذهنی درباره کالای صنعتی باید احتراز شود (Objectivity) 6 - نزدیک شدن تا حد ممکن به واقعیت شکل گیری کالای صنعتی(مشاهده دقیق یا Close – Objective)حال به تعریف فیلم مستند می پردازیم:تعریف: «مستند صنعتی» تلاشی است برای آشنا کردن مخاطب با یک فرایند صنعتی در قالب یک مجموعه حرکات و نوسانات صوتی و تصویری خلاق که فعل و انفعالات در خط تولید را به معرض «دید» می گذارد و بیینده «عمیقاً» آن را درک و تجربه می کند.فراهنگ ** 9246 ** 1071
22/04/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]
صفحات پیشنهادی
سینمای ایران مارکسیست زده است (1)
هفته نامه صدا - مهدی دریس پور برای گفت و گو درباره شرایط تاریخی و اندیشه ای و وضعیت فعلی سینمای ایران زمانی به دفتر علی معلم رفتم که در حال هماهنگی بخش های مختلف جشن دنیای تصویر بود با مدتی تاخیر مصاحبه را شروع کردیم و در میانه بحث همچنان بحث های جشن ادامه داشت علی معلم صریح ارقابت 233 اثر در بخشهای مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم مقاومت
رقابت 233 اثر در بخشهای مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم مقاومت 233 اثر در بخشهای مختلف مسابقه سینمای ایران چهاردهمین جشنواره بینالملل فیلم مقاومت رقابت میکنند ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ مرداد ساعت 11 06 به گزارش سرویس فرهنگی پانا روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با اعلاحضور چپدستها در «خندوانه»/ خاطرهبازی رامبد با پوریا شکیبایی درباره «خسرو»ی سینمای ایران
حضور چپدستها در خندوانه خاطرهبازی رامبد با پوریا شکیبایی درباره خسرو ی سینمای ایران شب گذشته برنامه خندوانه میزبان چپدستها و پوریا شکیبایی فرزند هامون سینمای ایران بود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان شب گذشته برنامهمعتمدآریا به به باور غلط کلیشهای نقش زن در سینمای ایران پایان داد
معتمدآریا به به باور غلط کلیشهای نقش زن در سینمای ایران پایان داد مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی حریر جدیدترین ساخته فریال بهزاد و تجلیل از فاطمه معتمدآریا شامگاه روز دوشنبه ۲۵ مرداد در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد به گزارش ایلنا در ابتدای این مراسم فریال بهزاد در رابطهآغاز داوری فیلمهای مستند هجدهمین جشن سینمای ایران
آغاز داوری فیلمهای مستند هجدهمین جشن سینمای ایران شناسهٔ خبر 3739427 - شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸ ۲۹ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; داوری فیلم های بخش مستند هجدهمین جشن سینمای ایران آغاز شد به گزارش خبرگزاری مهر دبیرخانه هجدهمین جشن سینمای ایرانتلخترین روزهای سینمای ایران/ درگذشت ۵ سینماگر در کمتر از ۴۵ روز
فرهنگ > سینما - ایلنا نوشت تابستان ۹۵ هر چند هنوز به پایان نرسیده است اما بسیاری از سینماگران در کمتر از دو ماه از میان ما رفتند داود رشیدی بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون صبح امروز جمعه ۵ شهریور براثر سکته قلبی درگذشت و با رفتن داود رشیدی در دوماه گذشته ۵ سینماگرپایان دوران دهنمکیسم در سینمای ایران/ دیگر کسی برای تانکها قمه نمیکشد
فرهنگ > سینما - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت از یاد نبردهایم روزهایی را که فروش بالای آثار دهنمکی مثل مشتی محکم به دهان منتقدان و فرهیختگان سینما و به طور اعم اهالی فرهنگ ایران کوبیده میشد تعارف که نداریم وضع همین بود دهنمکی شده بود راز بزرگ اجتماع ایران چرا ممعرفی داوران جشن سینمای ایران
روزنامه بانی فیلم داوران مرحله اول انتخاب فیلم های سینمایی متقاضی شرکت در هجدهمین جشن خانه سینما معرفی شدند به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی هجدهمین جشن سینمای ایران در نخستین مرحله از انتخاب فیلم های سینمایی هجدهمین جشن خانه سینما ۲۷۱ نفر از ۱۲ صنف به عنوان داوران مرفروش گیشه های سینمای ایران 7 برابر شد
فروش گیشه های سینمای ایران 7 برابر شد رئیس سازمان سینمایی ایران گفت با استقبال مردم ایران از سینما و تولیدات داخلی فروش گیشههای ما اکنون هفت برابر شده است به گزارش فارس حجتالله ایوبی در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد با بیان اینکه ما ممعرفی آثار منتخب انیمیشن جشن سینمای ایران
فرهنگ > سینما - آثار منتخب بخش انیمیشن هجدهمین جشن سینمای ایران توسط هیئت انتخاب اعلام شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین هیئت انتخاب بخش فیلمهای انیمیشن از میان آثار متقاضی در هجدهمین جشن سینما 37 اثر را برگزید «OBC1» امین حق شناس «OBC2&raqu-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها