تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798145223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر سینمای مستند بر داستانی انکار نشدنی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵



مستندسازی که روزگاری به عنوان معلم مدرسه از طرف سپاه دانش به روستایی دورافتاده در آذربایجان شرقی می‌رفت، پس از چهل سال سرنوشت شاگردانش را به پرده‌ی سینما آورد. محمد جعفری که به همراه همسرش، آذر مهرابی مستند «کارنامه‌ی بنیادکندی» را ساخته و در جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمد در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره‌ی ساخت این فیلم گفت: در جامعه‌ی پر از دغدغه‌ی امروز بهترین کار این است که نقبی به قشنگی‌های اطراف بزنیم و یکی از آن مسائل نگاه به زندگی آدم‌های صاف و ساده‌ی جامعه است. این فیلم درباره‌ی آدم‌های مهاجر و حاشیه نشینی است که به امید کار و زندگی بهتر به شهر آمده‌اند. این مستند‌ساز درباره‌ی اینکه چرا تصمیم گرفته برای بیان این موضوع سراغ شاگردان 40 سال قبل خود برود، اظهار کرد: این شخصیت‌ها با من عجین بودند، چون من دو سال از زندگی‌ام را در روستای «بنیادکندی» در قالب سپاه دانش گذراندم و اولین مدرسه را آنجا ساختم و خودم اولین معلم آنها بودم. انتخاب این آدم‌ها نیز به دلیل عُلقه‌ای بود که بواسطه‌ی دو سال همراهی بین ما بوجود آمده بود و بعد از گذشت 40 سال از خودم پرسیدم آنها الان کجا هستند؟ به روستای بنیادکندی رفتم و ابتدا فکر می‌کردم همه شاگردانم را آنجا خواهم دید اما دیدم هیچکس از آن زمان نمانده و همه مهاجرت کرده‌اند. جعفری درباره‌ی نقش تحقیق در این فیلم توضیح داد: پژوهش‌های ما میدانی نبود و پژوهش تصویری بود، یعنی از ابتدا با دوربین روشن وارد کار شدیم و دو سال و نیم تصویربرداری کردیم و در نهایت 64 دقیقه‌ی فعلی را از میان آنها انتخاب کردیم. محمد جعفری درباره‌ی سطح فیلم‌های حاضر در بخش سینماحقیقت سی‌وچهارمین جشنواره‌ی فجر اظهار کرد: امسال مستندها بیشتر از همیشه تماشاگر داشتند و نسبت به سال‌های قبل از هر نظر یک پله بالا آمده‌اند و ما بهترین سال حیات سینمای مستند در جشنواره فجر را شاهد بودیم. اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شود، از اینکه فیلم‌های مستند در سالن اصلی تماشاگر کافی ندارند و موجب گلایه‌ی فیلمسازان داستانی می‌شود و به همین بهانه شاید در سال‌های بعد تنها برخی مستندهای برگزیده را در جشنواره نشان دهند. در حالی که در جامعه‌ی امروز ایران مستندسازان دست پُری دارند. من به عنوان یک مستندساز قدیمی از دبیر جشنواره تقاضا می‌کنم فکر نکنند که فیلم‌های مستند جای فیلم‌های داستانی را تنگ می‌کنند بنابراین مثل جشنواره‌های سطح اول جهان به فیلم داستانی و انیمیشن و مستند به یک اندازه بها بدهند. آذر مهرابی دیگر کارگردان فیلم «کارنامه‌ی بنیادکندی» نیز درباره‌ی این فیلم گفت: کلیت این فیلم جریان زندگی را نشان می‌دهد؛ همانطور که کودکی، جوانی، پیری و غم و شادی در زندگی از پی هم می آیند، در این فیلم هم این روند وجود دارد و دوربین ما کار یک مشاهده‌گر محض را انجام می‌دهد و ما کمترین دخالت را در اتفاقات داشتیم که این امر باعث می‌شود یک کارگردانی بالاتر از ما بر فیلم حاکم شود. در این کار بیشتر هنر سینما دخیل بوده و صنعت سینما کمترین نقش را داشته است. مهرابی درباره‌ی واکنش مخاطبان به این فیلم نیز گفت: بازخورد اصلی که از مخاطبان گرفتیم مربوط به مسئله‌ی گذر زمان بود. اینکه آدمها برای آینده‌ی خودشان نقشه‌هایی می‌کشند و سال‌ها بعد می‌بینند بسیاری از آنها عملی نشده و زندگی جور دیگری رقم خورده است. این مستندساز درخصوص طنز نهفته در این مستند اجتماعی که با استقبال تماشاگران جشنواره‌ی فجر نیز روبرو شد، اظهار کرد: این مسئله از جهانبینی هریک از ما نشأت می‌گیرد، اگر این راشها را در اختیار کس دیگری می‌گذاشتیم او بر اساس ذهنیت خودش فیلم را جور دیگری می‌ساخت. اما این چیزی بود که از جهان‌بینی من و آقای جعفری نشأت گرفته است. ما به واقعیتی که اتفاق می‌افتاد تکیه کردیم و دیدیم اتفاق درستی افتاده و شاید اگر از تخیل خود استفاده می‌کردیم این فیلم به این شکل به بوجود نمی‌آمد. این فیلم نمونه‌ی کوچکی از جامعه‌ی ماست و چهل سال تاریخ ایران را از خلال زندگی این آدمها نشان می‌دهد. مهرابی نیز درخصوص ارزیابی خود از بخش مستند جشنواره‌ی فجر نیز گفت: امسال فیلم‌های مستند چیزی از آثار داستانی کم نداشتند و شاید بالاتر هم باشند، در جشنواره امسال فیلم «خشم و هیاهو» حضور داشت که کاملا از مستند «کارت قرمز» مهناز افضلی الهام گرفته بود و سالها قبل نیز محمد جعفری مستندی به نام "کریستین" ساخته بود که اصغر فرهادی برمبنای داستان آن یک فیلم داستانی برای تلویزیون ساخت و این تعامل همواره بوده و باز هم اتفاق می‌افتد، بنابراین تأثیر سینمای مستند بر سینمای داستانی انکار شدنی نیست. اتنتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن