تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798044783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت خنده‌دار از یک اندوه ماندگار


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
روایت خنده‌دار از یک اندوه ماندگار

تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 15:57 | شماره خبر : 2043320722025922665 تعداد بازدید: 4
پ پ









ستوان اینیشمور مارتین مک دونا، از نمایش‌های مطرح این روزهای تئاتر است که غالب نقدها و یادداشت‌های پیرامون این کار، بر گروتسکی بودن نمایشنامه اشاره کرده‌اند که اشاره صحیحی است.


در یک اثر گروتسکی، طنزی که مخاطب را می‌خنداند، طنز تلخ و گاهی بر آمده از چیزهای دل به هم زنی است که مخاطب را به خنده و به تعبیر بهتر، تلخند وا می‌دارد و اغراق‌شدگی نامتناسب و ناهنجار، بی‌در و پیکری، ناهماهنگی و ایجاد دلهره از میان اتفاق‌های مضحک و تامل برانگیز از ویژگی‌های آن است و تمام اینها در متن مک دونا که با گذر از صافی ذهن و پرسونای محمدحسن معجونی، کارگردان کار، بومی شده به چشم می‌خورد. موضوع نمایشنامه، خود یک تناقض مضحک است. یک آدمکش حرفه‌ای و تروریست بین‌المللی به نام پادریک (با بازی سعید چنگیزیان)، برای یافتن قاتل گربه‌اش تمام برنامه‌ها و ماموریت‌های خود را معلق می‌گذارد تا به اینیشمور (زادگاهش) برگردد و دمار از روزگار قاتل یا قاتلان برآورد. ولو این‌که یکی از این قاتل‌ها پدرش دانی (با بازی رضا بهبودی) باشد و دقیقا طنز تلخ و البته مضحک، در به هم رسیدن موقعیت‌های متناقض شکل می‌گیرد؛ موقعیت‌های متناقضی که در نمایش کم نیستند؛ نظیر ابراز احساسات پادریک برای گربه از دست رفته‌اش در حالی که مشغول شکنجه یک قاچاقچی است. یا بده بستان‌های عاشقانه پادریک و مئرید (با بازی به‌آفرید غفاریان)، در شرایطی که در نزدیک‌ترین فاصله به آنها پدر و برادر این زوج عاشق پیشه، در حال سلاخی قربانیان پادریک هستند و نمودهایی از این دست که بر گروتسکی بودن اثر، صحه می‌گذارد. محمدحسن معجونی، ستوان اینیشمور را به‌گونه‌ای باورپذیر بومی کرده است که می‌توان با تماشای صحنه‌های خشن پیش‌رو در نمایش، ما به ازاهایی برای آن در موقعیت‌های مختلف یافت. این موقعیت متناقض نمای هراس‌آور و در عین حال خنده‌دار، می‌تواند به دهشتناکی آنچه مخاطب در صحنه نمایش می‌بیند، در اجتماع پیرامونش اتفاق نیفتد اما ناهماهنگی و اغراق‌شدگی، به همان شکل است که در ستوان اینیشمور دیده می‌شود. بی‌شک معجونی با علم و آگاهی، این همذات‌پنداری مخاطب با صحنه را دامن زده و در این راه، با هدایت هوشمندانه بازیگرانش، کاری کرده که تک ستاره نداشته باشد. همه بازیگران این نمایش ستاره بی‌چون و چرای صحنه‌اند و نمی‌توان هیچ‌یک را بر دیگری ترجیح داد. هوتن شکیبا (بازیگر نقش دیوی) بازیگر اعجوبه‌ای است اما وقتی کنار رضا بهبودی بازی می‌کند، نمی‌تواند بازی او را کمرنگ کند. این دو بازی درخشانی در کنار هم دارند، اما وقتی نوید محمدزاده (بازیگر نقش کریستی)، با خونسردی با نمک و مضحکش دل مخاطبان را به دست می‌آورد، به اندازه دو بازیگر قبل، صحنه را به تصرف خود در آورده است و دیگر بازیگران هم به فراخور ایفای نقش خود چنین وضعی را دارند و این هنر محمدحسن معجونی است که با چینش خوب بازیگران و هدایت آنها مطابق آنچه مد نظر خود اوست، ستاره‌گی را به مجموعه بازیگران تعمیم داده است؛ به‌گونه‌ای که وقتی مخاطب با پایان یافتن نمایش از سالن خارج می‌شود، یک اجرای منسجم و تاثیربرانگیز را در ذهن خود مرور می‌کند و معدل بالا را به مجموعه آدم‌های صحنه می‌دهد و نه به یک نفر. اعظم حسن‌تقی - قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 15:57 | شماره خبر : 2043320722025922665 تعداد بازدید: 4





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن