محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798006113
پیامبر (ص)، ما را به کدام پیامبر ارجاع دادند؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
«پیامبر اکرم (ص) در روایات متعددی ما را به عقل و عقلانیت ارجاع دادهاند. طبیعی است که در به دست آوردن سبک زندگی ما به وصیت و فرمایش پیامبر اعظم (ص) عمل کنیم و عقل و عقلانیت را در عصر و زمانه خود در صدر حیاتمان بنشانیم.» به گزارش ایسنا، این جملات را حجتالاسلام و المسلمین غرویان استاد حوزه و مدرس فلسفه اسلامی در گفتوگو با «شبستان» بیان کرده است. مشروح این گفتوگو در پی میآید: * سیرهالنبی یا سنت و شیوه زندگی رسول مکرم اسلام صلواتالله و سلامه علیه، رهاوردهای بسیاری برای زندگی ما دارد. خوان بزرگ و گستردهای است که اگر آن گرسنگی معرفتی و عطش دریافت را داشته باشیم میتواند در هر عصر و زمانهای ما را اطعام و سیراب کند. به نظر جنابعالی مهمترین نیاز امروز ما به سیره رسولالله (ص) چیست یا به عبارت دیگر، شیرینترین میوهای که میتوان از این شجره طیبه چید چه ثمر و میوهای است؟ پیامبر اکرم (ص) در روایات متعددی ما را به عقل و عقلانیت ارجاع دادهاند. طبیعی است که در به دست آوردن سبک زندگی، ما به وصیت و فرمایش پیامبر اعظم (ص) عمل کنیم و عقل و عقلانیت را در عصر و زمانه خود در صدر حیاتمان بنشانیم. این ضرورت عین عمل کردن به سنت پیامبر بزرگوار اسلام است چون سنت، مجموعه ای از قول و فعل و تقریر پیامبر (ص) و معصومین (ع) است. پس وقتی پیامبر دستور میدهند در هر عصر و زمانی، عالم به آن زمان باشیم و عقل را در نظر بگیریم وظیفه و مسئولیت ما روشن است و مسلما ما به عقل و عقلانیت مراجعه و طبق آن رفتار میکنیم. نکته دیگر در شناخت سنت حضرت پیامبر (ص) این است که حواسمان باشد رسول الله، نبی و پیامبر بیرونی یا خارجی بودند. حضرت فرمودند خداوند دو پیامبر برای شما قرار داده است؛ یکی پیامبر درونی و دیگری پیامبر بیرونی. من پیامبر بیرونم اما پیامبر درونی، عقل شماست.پس محور شناخت سنت النبی، عقل و عقلانیت است چون پیامبر خود ما را به این پیغمبر باطنی ارجاع داده اند. * گاهی همین تعطیلی عقل باعث می شود ما به جای سیره پیامبر، به قدسی کردن زمان یا شکل بیرونی زندگی ایشان برسیم. چه ظرافت هایی در این باره باید مراعات شود؟ ما در سبک زندگی مان باید بین عبادیات و غیر عبادیات، تفاوت قائل شویم. پیامبر فرمودند: "صلوا کما اریتمونی اصلی / نماز بخوانید آن طور که من نماز می خوانم." شما می بینید طرز نماز خواندن ما بر پایه سنت رسول الله (ص) است؛ قیام و قعود و رکوع و سجود نماز ما همان قیام و قعود و رکوع و سجود نماز پیامبر است اما در سیاسیات، مسایل اجتماعی و شکل بیرونی زندگی لزومی ندارد که این اتفاق بیفتد. یعنی این گونه نیست که چون پیامبر، غذا را با دستان مبارک می خوردند پس ما هم دقیقا باید از پیامبر متابعت کنیم و غذا را با دست مان بخوریم. پیامبر به عرف رایج آن زمان رفتار می کردند اما عرف زمانه ما چیز دیگری است. ما امروز غذایمان را با قاشق و چنگال می خوریم یا فرض کنید همان گونه که پیامبر نعلین می پوشیدند یا لباس بلند عربی، ما هم برویم نعلین بپوشیم یا لباس عربی. این مقوله ها منطقه الفراغ است که پیامبر به عهده ما گذاشته است. پس ما عقل و شور و مشورت را به کار می گیریم و سبک زندگی مان را با توجه به شرایط و زمانه ای که در آن زندگی می کنیم استخراج می کنیم. نکته دیگر اینکه پیامبر مکرم اسلام در سبک زندگی، برای ما اهدافی را بیان کردند و فرمودند زندگی شما رو به سمت و سوی این ارزش ها و مراعات اخلاق باشد. پیامبر فرمودند: "انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق / من برای پاسداشت مکارم اخلاق و کامل کردن فضایل اخلاقی برگزیده شده ام." از همین جا معلوم می شود ما باید مکرمت های اخلاقی را هدف قرار دهیم و در راه رسیدن به آن اهداف اخلاقی و اسلامی، سبک های زندگی مان را استخراج کنیم. پس نوع مواجهه ما با محتوای اسلام می تواند تعیین کننده باشد. یک وقت شما با یک نگاه سطحی و قشری اسلام را می کاوید و در سطح سیره و قرآن متوقف می شوید و یک وقت باطنی و عمیق تر به اسلام نگاه می کنید. آنچه که عده ای الان تحت عنوان سنت پیامبر با عقل مخالفت می کنند، ناشی از قشری گری و نگاه سطحی آن ها به معارف نبوی است. * شما از نگاه عقلانی به سیره پیامبر (ص) دفاع می کنید و می گویید اگر ما می خواهیم به جوهره و درونمایه حقیقی سیره پیامبر(ص) برسیم باید بر مدار عقل بمانیم و مقیم این درگاه باشیم اما ممکن است همین واژه عقل مناقشه برنگیز باشد، این که اساسا عقل چیست؟ البته ما در این جا مجال ورود به بحث های جدی فلسفی و منطقی را نداریم. تعاریف مختلفی هم در این باره صورت گرفته اما آنچه اجمالا می شود گفت این است که عقل همان چیزی است که اکثریت قریب به اتفاق انسان ها متوجه آن هستند و قبول دارند. در عقل نظری مثل بدیهیات و در عقل و حکمت عملی مثل وجدانیات و امور فطری، حسن و قبح های عقلی و وجدانی و ارزش های انسانی از قبیل حسن صدق، عدل و امانت داری و حسن تکریم را می توان مثال زد. این ها از جنس همان اصول مسلمی است که همه انسان ها قبول دارند. ملاک ما در تعریف عقل، مقبولیت اکثری یا اتفاقی هه انسان هاست. تقریبا این تعریف مشترکی بین اهل فن است. * نکتهای که به نظر می رسد از چشم ما مغفول مانده درباره سیره شناسی است. در واقع اگر ما حتی اگر عقل سلیم برای دریافت از سیره را در اختیار داشته باشیم تا زمانی که به سیره مراجعه نکنیم، پاسخی نخواهیم گرفت. از طرفی به نظر می رسد ما در این حوزه کم کرده ایم. دیدگاه تان در این باره چیست و چه عامل یا عواملی در این باره نقش آفرینی می کنند؟ من می توانم بگویم ما در این زمینه کم کاری کرده ایم. البته کتاب هایی در این باره داشته ایم. به فرض کتاب "سنن النبی" علامه طباطبایی که مجموعه ای از روایات درباره آداب رفتاری پیامبر را جمع آوری کرده است، کتابی که هم به عربی و هم به فارسی موجود است اما این که این سیره شناسی به صورت یک جریان درآمده باشد این طور نیست. به این معنا که ما به سمت جمع آوری سیره، دسته بندی، تحلیل و متناسب سازی با زمانه نرفته ایم. انصاف هم همین است که بگوییم جا دارد محققان نظریات خود را در این باره جمع آوری و دسته بندی کنند و به این وسیله تفسیری جدید و روزآمد از سنت های پیامبر ارائه کنند. * چرا ما به بازتعریف و تفسیر روزآمد از سنت های پیامبر نیاز داریم و این نو به نو شدن ها از کجا می آید؟ اینکه سنت های پیامبر (ص) در طول زمان نیاز به شرح و تفسیر دارد به خاطر این است که ما از یک سو این سنت های اصیل و پرمایه را داشته باشیم و هم برخی به نام سنت گرایی، سر از گذشته گرایی درنیاورند. فرض بفرمایید پیامبر، موهای بلند شان را شانه می زدند یا نظافت شان را به بهترین شکل رعایت می کردند اما وسایل آن آراستگی و تطهیر و زیبایی چه بوده است؟ شانه پیامبر که به واسطه آن موهایشان را شانه می کردند چوبی بوده، همچنان که مسواک شان نیز چوبی بود. حال پرسش من این است آیا ما در زمانه و شرایط فعلی هم دقیقا باید از همان نوع مسواک و شانه استفاده کنیم؟ پاسخ روشن است. نه! این طور نیست. * در واقع این جا باید اصل و فرع را تمییز داد. همین طور است. استنباط ما در این جا این است که آنچه مطلوب پیامبر بوده و آن حضرت به دنبال این مطلوب رفتند اصل نظافت و آراستگی و زیبایی بوده، نه مسواک و شانه جوبی اما چون تحقق این آراستگی و نظافت و زیبایی به واسطه این ابزارها بوده پیامبر نیز از این ابزارها که ابزار روز و متداول بوده استفاده می کرده اند. خب وقتی ما امروز ابزارهای به روزتر و کاراتر برای نظافت و آراستگی داریم چه نیازی است به سمت آن وسایل برویم؟ * با توجه به این که حقیقتا سیره پیامبر (ص) می تواند گنجینه ها و دفینه های ارزشمندی برای الگوی سبک زندگی در اختیار ما قرار دهد می خواهم روی پرسش قبلی دوباره درنگ کنم که چرا این گنج پربها این گونه مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته و استخراج از آن ناقص و کم بوده است؟ برخی ها این طور گمان کرده اند که اگر به فرض وارد این حوزه ها شویم از سنت پیامبر فاصله می گیریم و از دایره اسلام خارج می شویم، حال آن که اتفاقا این شناخت، عین شناخت سنت اسلام است. اسلام و سنت پیامبر یک جریان مستمر است. ما باید در هر عصر و زمانی که زندگی می کنیم بتوانیم از سنت پیامبر برای عصر و زمانه خودمان استفاده کنیم یعنی در عین حفظ سنت، سنت را شناور نگه داریم و این مهم محقق نمی شود مگر با همان تفسیر و تحلیل و تبیین سنت نبوی و این اجتهاد پویا هیچ منافاتی ندارد با این که ما بگوییم اهل سنت هستیم، اهل پیروی و عمل به سنت پیامبر، در عین حال متناسب با عصر و زمان هم پیش می رویم به مصداق روایت امام صادق علیه السلام که فرمود: "العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس / هر کس عالم به زمانه خود شود دچار اشکالات و شبهات و نادانی نمی شود." پس حفظ ارکان و اصول و سنت های الهی و دینی در گرو معاصر بودن و درک و هضم تحولات زندگی است. * پس به یک معنا آن گفته معروف علامه طباطبایی رضوانالله تعالی علیه که فرموده بودند هر دو سال یک بار باید تفسیری جدید از قرآن ارائه شود درباره سیره حضرت پیامبر (ص) هم صدق می کند. همین طور است چون فرقی میان آیات قرآن و فرمایشات پیامبر و معصومین (ع) وجود ندارد. آنچه که ائمه اطهار (ع) فرمودند و فرمایشات پیامبر، برگرفته از قرآن است بنابراین همچنان که قرآن هر چند سال یک بار باید تفسیر شود سنت پیامبر نیز که احتیاج به تفسیر دارد نیاز به تطبیق سازی با زندگی امروز و فهم زمانه دارد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
خواص عصر ما اشتباهات خواص زمان پیامبر (ص) را تکرار نکنند -
سعیدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه خواص عصر ما اشتباهات خواص زمان پیامبر ص را تکرار نکنند شناسهٔ خبر 2442072 جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۴ سیاست > سایر نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت نباید خواص عصر ما اشتباهات خواص زمان پیامبر ص را تکرار کنند خمعاون فرماندار رضوانشهر: برجسته کردن سیره پیامبر(ص) ترفند دشمنان را ناکارآمد میکند
معاون فرماندار رضوانشهر برجسته کردن سیره پیامبر ص ترفند دشمنان را ناکارآمد میکندمعاون فرماندار رضوانشهر گفت برجسته کردن سیره پیامبر ع امری ضروری در جامعه محسوب میشود و ترفند دشمنان را ناکارآمد میکند به گزارش خبرگزاری فارس از رضوانشهر سیاوش عاشورزاده ظهر امروز در جلسه بزرگفرمانده سپاه فجر فارس: گروههای تکفیری به نام پیامبر بر ضد پیامبر عمل میکنند
فرمانده سپاه فجر فارس گروههای تکفیری به نام پیامبر بر ضد پیامبر عمل میکنندفرمانده سپاه فجر فارس با بیان این که گروههای تکفیری به نام پیامبر بر ضد پیامبر عمل میکنند گفت سربریدن و تجاوز به نوامیس مسلمانان روش اسلام نیست به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز سردار غلامحسین غیبپروپیامبر اسلام و حقوق انسان
پیامبر اسلام و حقوق انسان وبلاگ > بلخاری حسن - تاریخ 185 مکتوب 1 را از رسول گرامی اسلام به یادگار گذاشته است این مکتوبات که شامل پیمان نامه ها دعوت امراء و رؤسای قبایل به اسلام فرمان های حکومتی ارشادنامه ها امان نامه ها و برخی مکتوبات دیگر پیرامون موضوعات مختمعاون فرماندار شهرکرد خواستار شد: تبلیغات گسترده برای برگزاری مراسم ارتحال پیامبر(ص)
معاون فرماندار شهرکرد خواستار شد تبلیغات گسترده برای برگزاری مراسم ارتحال پیامبر ص معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرکرد گفت باید تبلیغات برگزاری مراسم ارتحال پیامبر اعظم ص گستردهتر شوند به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرکرد نوذر حیدری پیش از ظهر یکشنبه در ستاد پیامبر اعظسوگواره شعر استانی پیامبر اعظم(ص)در زنجان برگزار می شود -
سوگواره شعر استانی پیامبر اعظم ص در زنجان برگزار می شود شناسهٔ خبر 2442983 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۰ استانها > زنجان زنجان-سوگواره شعر استانی پیامبر اعظم ص به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان و معاونت فرهنگی ادارهکل ورزش و جوانان استان زنجان برگزار میشود به گزارشدو صفت الهی که در پیامبر(ص) وجود دارد چیست؟
وقتی خداوند و ملائکه الهی دائماً و پیوسته بر حضرت محمد ص درود میفرستند دو صفت الهی که در پیامبر ص وجود دارد چیست خداوند دو صفت رأفت و رحمت را که مربوط به خداست برای پیامبر اسلام ص نیز میآورد خداوند و ملائکه الهی دائماً و پیوسته بر آن حضرت درود میفرستند و ما را نیز به اینرئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خرمآباد: پیامبر اکرم (ص) حقیقتی عینی و جاودانه است
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خرمآباد پیامبر اکرم ص حقیقتی عینی و جاودانه استرئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی شهرستان خرمآباد گفت پیامبر اکرم ص آینه تمام نمای صفات حسنای حق و نور مطلق خداوند متعال بر عالم و آدم است و حقیقتی عینی و جاودانه است به گزارش خبرگزاری فارسآثار پيامبر و زيارتگاههای اهل بيت در سوريه منتشر شد+ متن -
آثار پيامبر و زيارتگاههای اهل بيت در سوريه منتشر شد متن شناسهٔ خبر 2445155 پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان كتاب آثار پيامبر ص و زيارتگاههای اهل بيت ع در سوريه نوشته احمد خامه يار از سوی حوزه نمايندگی ولی فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد به گاولين و آخرين سوره اي كه بر پيامبر(ص) نازل شد
كلام الله مجيد اولين و آخرين سوره اي كه بر پيامبر ص نازل شد اکثر مسلمانان اعم از شیعه و سنی اتفاق نظر دارند اولین مرتبهای که قرآن نازل شد زمانی بود که رسول اکرم ص در غار حِرا مشغول عبادت بودند به گزارش سرويس ديني جام نيوز درباره اولین و آخرین آیه یا سورهاهمزمان با ایام سالگرد رحلت پیامبر (ص) سنندج میزبان یک شهید گمنام خواهد بود
همزمان با ایام سالگرد رحلت پیامبر ص سنندج میزبان یک شهید گمنام خواهد بودمدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کردستان گفت همزمان با ایام رحلت پیامبر ص و شهادت امام رضا ع سنندج میزبان یک شهید گمنام خواهد بود به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج محمدرضا شرفبیانی یکشنبه شب درنمونه اي از اخلاق پيامبر نور و رحمت
نفرين نكردن پيامبر نمونه اي از اخلاق پيامبر نور و رحمت پدر و مادرم به فدايت اى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم نوح عليه السلام بر قوم خود نفرين كرد به گزارش سرويس ديني جام نيوز در جنگ احد دندان هاى جلو دهان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم شكست و صورت شان شزیارت نامه پیامبر اعظم(ص) در استان سمنان قرائت می شود -
سوقندی زیارت نامه پیامبر اعظم ص در استان سمنان قرائت می شود شناسهٔ خبر 2443201 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۲ استانها > سمنان سمنان – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت آئین قرائت زیارت نامه پیامبر اعظم ص همزمان با سالروز رحلت نبی مکرم اسلام در این استان برگزار می شانجمنی در گفت وگو با فارس خبر داد اعلام ویژه برنامههای دهه پایانی صفر در جنوب تهران/قرائت زیارتنامه پیامبر ا
انجمنی در گفت وگو با فارس خبر داداعلام ویژه برنامههای دهه پایانی صفر در جنوب تهران قرائت زیارتنامه پیامبر اعظم ص در امامزادههای جنوب تهرانزیارتنامه حضرت رسول اکرم ص روز 28 صفر همزمان با فرارسیدن ایام رحلت پیامبر بزرگ اسلام در امامزادگان جنوب تهران قرائت میشود علی اکبر انبرگزاری مراسم قرائت زیارتنامه پیامبر(ص) در سراسر کشور -
برگزاری مراسم قرائت زیارتنامه پیامبر ص در سراسر کشور شناسهٔ خبر 2446104 جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مراسم معنوی و عرفانی قرائت زیارتنامه حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی ص همزمان با رحلت جانگداز رسول خیر و رحمت ص در ۲۸ ماه صفر برگزار می شوبرگزاری عزاداری دهه آخر صفر درلرستان/قرائت زیارت پیامبر درمصلای الغدیر -
حجت الاسلام مهدوی امین اعلام کرد برگزاری عزاداری دهه آخر صفر درلرستان قرائت زیارت پیامبر درمصلای الغدیر شناسهٔ خبر 2442836 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۶ استانها > لرستان خرم آباد - مدیر کل تبلیغات اسلامی استان لرستان جزئیات مراسم های عزاداری دهه آخر صفر در این استان را تشریح کرخواص اشتباهات زمان پیامبر را تکرار نکنند
خواص اشتباهات زمان پیامبر را تکرار نکنند نماینده ولی فقیه در سپاه گفت در سال 88 فتنه ای راه افتاد که رهبری با صراحت موضع گرفتند اگر چه منبع و ریشه فتنه را انگلستان و آمریکا معرفی کردند اما عوامل روی صحنه را معظم له به کرات اعلام کردند مردم هم در 9 دی اعلام موضع کردند اما عده ای-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها