تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798020848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبدیل ایده به فیلمنامه آغاز یک جهنم است/ سینما تصویر محض نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست کانون فیلمنامه‌نویسان مطرح شد:
تبدیل ایده به فیلمنامه آغاز یک جهنم است/ سینما تصویر محض نیست

نشست کانون فیلمنامه نویسان


شناسهٔ خبر: 2536796 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
هنر > سینمای ایران

نغمه ثمینی فیلمنامه نویس بیان کرد که تا زمانی که در مرحله شکل‌گیری ایده قرار داریم، در بهشت هستیم جهنم از آنجا شروع می‌شود که ایده می‌خواهد به داستان تبدیل شود. به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران روز پنج‌شنبه ۲۷ فروردین ۹۳ با حضور کمال تبریزی کارگردان،  نغمه ثمینی نمایشنامه‌ نویس و فیلمنامه نویس، شادمهر راستین عضو هیات مدیره خانه سینما، رضا مقصودی رییس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، مهران کاشانی فیلمنامه‌نویس، محمد‌رضا گوهری و سعید رحمانی مسئولان باشگاه در سالن سیف‌اله داد خانه سینما برگزار شد.در ابتدای این نشست، پنل تخصصی «از ایده تا ساختار» با حضور کمال تبریزی، نغمه ثمینی و شادمهر راستین برگزار شد.کمال تبریزی در این پنل در پاسخ به این پرسش که چگونه ایده به ساختار تبدیل می‌شود؟ گفت: بعضی‌وقت‌ها شکل‌گیری ایده در یک حادثه یا اتفاق صورت می‌گیرد. گاهی یک عکس و گاهی یک لحظه ناب که حس خاصی را برای نویسنده ایجاد می‌کند، باعث می‌شود یک ایده در ذهن نویسنده شکل بگیرد و گسترش پیدا کند.اینکه سینما تصویر محض باشد تنها راه سینما نیستوی ادامه داد: گاهی ایده برای فیلمساز‌ها مثل یک تصویر ذهنی است که از واقعیت بیرون می‌آید و در نهایت با جمع شدن با ذهنیات نویسنده تبدیل به یک ساختار کلی می‌شود و بسط می‌یابد. ایده‌ها معمولا مثل یک بازیاد‌آوری هستند که نویسنده حس می‌کند، ایده اش می‌تواند فیلم خوبی باشد و همین باعث می‌شود اقدام به نوشتن فیلمنامه کند.تبریزی در پاسخ به این پرسش که فیلمنامه‌نویس و کارگردان چگونه به نقطه اشتراک می‌رسند؟ گفت: این موضوع به تفاهم و رابطه میان فیلمنامه‌نویس و کارگردان بازمی‌گردد. گاهی یک کلمه، دو معنی مختلف در ذهن ایجاد می‌کند پس چطور امکان دارد یک کارگردان و فیلمنامه‌نویس در تمام جهات به نقطه اشتراک دست پیدا کنند.این کارگردان افزود: اگرچه تفاهم صد در صدی امکان‌پذیر نیست اما نویسنده و کارگردان می‌توانند بسیار به هم نزدیک شوند و به آن تصور اصلی از پیرنگ و ایده دست پیدا کنند. ابزارهایی که در اختیار کارگردان و نویسنده هستند بسیار مهم‌اند. ما باید از هر چیزی به درستی استفاده کنیم و از ابزار‌ها نترسیم. اینکه سینما تصویر محض باشد تنها راه سینما نیست.ایده خالص‌ترین بخش یک نوشته استنغمه ثمینی که در فیلم‌های «طعم شیرین خیال» و «همیشه پای یک زن در میان است» به عنوان فیلمنامه‌نویس با کمال تبریزی همکاری داشته است، در باره ایده گفت: فکر می‌کنم آن بخشی که هیچ معلم فیلمنامه‌نویسی نمی‌تواند از ذهن هنرجو بیرون بکشد، ایده است. ایده خالص‌ترین بخش نوشته است که صرفا از یک گوشه ناپیدای نویسنده بیرون می‌آید.  وی افزود: ایده ذهنی‌ترین و شخصی‌ترین مؤلفه‌ای است که نویسنده با آن شروع می‌کند. هر آنچه ما به عنوان افق معنا می‌شناسیم باید بدانیم که ایده هم در همان افق قرار دارد.ثمینی در پاسخ به این پرسش که ایده‌ها از کجا می‌آیند؟ گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان جواب این پرسش را گفت چون بسیاری از مسایل در شکل‌گیری ایده تأثیرگذار هستند. گاهی نیز ایده را پیشنهاد می‌کنند که در این صورت، ایده حالت ناب خود را از دست می‌دهد.جایی که ایده به داستان تبدیل می شود جهنم آغاز می شودوی ادامه داد: تا زمانی که در مرحله شکل‌گیری ایده قرار داریم، در بهشت هستیم جهنم از آنجا شروع می‌شود که ایده می‌خواهد به داستان تبدیل شود. اولین راه برای گسترش ایده این است که فرشته الهام را فراموش کنیم و خودمان دست به کار شویم. به نظر من به تعداد آدم‌ها راه برای نوشتن وجود دارد.ثمینی توضیح داد: وقتی یک ایده در ذهن نویسنده شکل می‌گیرد باید در یک تلاش مستمر، شکل‌های مختلفی را از داستان طراحی کند. گاهی باید مثل یک بازی، ایده را به چند داستان مختلف گسترش دهیم تا در نهایت بتوانیم از ترکیب برخی از داستان‌ها و یا حذف برخی دیگر به داستان نهایی برسیم.وی در مورد ادبیات فیلمنامه‌نویسی گفت: شیوه روایت و بیان کلمات در فیلمنامه باید تصویری باشد. بیان تصویری است که سینما را سینما می‌کند. همچنین فیلمنامه‌نویس از هر ابزاری می‌تواند برای پیشبرد داستان خود استفاده کند و استفاده از تکنیک راوی قصه، به معنای ضعف در بیان تصویری نیست. البته باید بدانیم چگونه و در کجا از تکنیک‌ها استفاده کنیم.شادمهر راستین نیز در این پنل گفت: همانطور که ساخت یک فیلم، بخش اجرایی فیلمنامه است، نوشتن فیلمنامه ‌نیز بخش اجرایی ایده است.وی به آزادی عمل در سینما اشاره کرد و افزود: آزادی عمل در سینما امتیازی است که نباید آن را از دست داد. باید اینطور فکر کنیم که همه چیز در سینما شدنی است.فیلمنامه‌نویس هنرمند نیست، متخصص استمحمدرضا گوهری از مسئولان باشگاه فیلمنامه‌نویسان و همچنین نویسنده فیلمنامه‌هایی همچون «یک تکه نان»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «رخ دیوانه» و... در بخش انتقال تجربه با همراهی مهران کاشانی به عنوان مجری کارشناس به موضوع تحقیق و پژوهش پرداخت و گفت: پژوهش، من را به ایده می‌رساند و در مسیر تحقیقات، موضوعاتی به ذهنم خطور می‌کنند که در فیلمنامه نقشی کلیدی بازی کنند.مهران کاشانی مجری بخش انتقال تجربه، وجه تمایز محمدرضا گوهری با سایر فیلمنامه‌نویس‌ها را تحقیق دانست و گفت: برخلاف بسیاری از فیلم‌نامه‌نویس‌ها، محمدرضا گوهری اهمیت بسیار زیادی برای پژوهش قائل است و برای هر فیلمنامه‌ای تحقیق را جدی می‌گیرد. نکته دیگری که او را متمایز می‌کند نظم خاصی است که او در شیوه کارش دارد و و اینکه هر روز رأس یک ساعت خاص نوشتن فیلمنامه را شروع می‌کند.گوهری درباره سابقه نویسندگی‌اش گفت: من هیچ آشنایی خاصی با نوشتن و فیلمنامه‌نویسی نداشتم و حتی می‌ترسیدم از اینکه درگیر یک فیلمنامه شوم اما پژوهش به من کمک کرد که به ترسم غلبه کنم. هنوز هم برای هر فیلمنامه‌ای باید یک بازه مشخصی را به پژوهش بپردازم.نویسنده فیلمنامه «در میان ابرها» گفت: در پژوهش‌هایم، مواد خام و قصه‌های متنوعی را به دست می‌آورم که می‌توانم در نهایت از ترکیب آن‌ها به قصه اصلی برسم. حتی گاهی اوقات این پژوهش‌ها باعث می‌شوند ایده‌هایم تغییر کنند.وی افزود: مرحله اول تحقیقات، من را به این نتیجه می‌رساند که آیا می‌توانم این ایده را به قصه تبدیل کنم و در مرحله دوم وقتی ایده به طرح تبدیل شد، سعی می‌کنم فضاهای خالی فیلمنامه را پر کنم.گوهری در پایان گفت: فیلمنامه‌نویس برای آنکه موفق شود، نباید فکر کند هنرمند یا اندیشمند است. فیلمنامه‌نویس یک آدم متخصص است که در خدمت به سینما، به کارگردان کمک می‌کند تا یک فیلم ساخته شود.باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در این جلسه اعلام کرد که از میان دانشجویان ادبیات نمایشی، سینما و فیلمنامه‌نویسان جوان عضو می‌پذیرد. 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن