محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829497465
جنگ طالوت و جالوت در قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
جنگ طالوت و جالوت در قرآن
طالوت می خواست بداند انبوه لشکر تا چه اندازه، فرمان او را اطاعت می کنند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در سوره مبارکه بقره ، قرآن داستان جنگ طالوت و جالوت را بیان می فرماید سوالی که مطرح است اینکه اصل قضیه چه بوده است؟
پاسخ:
هنگامی که طالوت (به فرماندهی لشکر بنی اسرائیل منصوب شد و سپاهیان) را با خود بیرون برد، به آنها گفت: خداوند شما را با یک نهر آب امتحان میکند، آنها که از آن بنوشند از من نیستند و آنها که جز یک پیمان با دست خود، بیشتر از آن نچشند از منند (فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ).در اینجا لشکریان طالوت در برابر آزمون بزرگی قرار گرفتند، و آن مساله مقاومت شدید در برابر تشنگی، و چنین آزمونی برای لشکر طالوت مخصوصا با سابقه بدی که برای بنی اسرائیل در بعضی جنگها داشتند ضرورت داشت، چرا که پیروزی هر جمعیتی، بستگی به مقدار انضباط و قدرت ایمان و استقامت در مقابلدشمن و اطاعت از دستور رهبر و فرمانده دارد. طالوت میخواست بداند انبوه لشکر تا چه اندازه، فرمان او را اطاعت میکنند، به ویژه اینکه آنها با تردید و دودلی و حتی اعتراض، رهبری او را پذیرفته بودند، گر چه در ظاهر تسلیم شده بودند ولی شاید هنوز در باطن، شک و تردید بر دلهای آنها حکومت میکرد، به همین دلیل مامور میشود که آنها را امتحان کند، تا روشن شود، آیا این سربازان که میخواهند در برابر شمشیر آتشبار دشمن بایستند، توانایی تحمل مقداری تشنگی را دارند یا نه؟ولی اکثریت آنها از بوته این امتحان سالم بیرون نیامدند، چنان که قرآن میگوید:آنها همگی جز عده کمی از آنها، از آن آب نوشیدند (فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا مِنْهُمْ). و به این ترتیب، دومین تصفیه در ارتش طالوت انجام یافت، زیرا تصفیه اول همان بود که به هنگام اعلام بسیج عمومی گفته بود کسانی که تجارت یا بنای نیمه کاره و امثال آن دارند، همراه من نیایند. سپس میافزاید:هنگامی که او (طالوت) و افرادی که به وی ایمان آورده بودند (و از بوته آزمایش سالم به در آمدند)، از آن نهر گذشتند گفتند: امروز ما (با این جمعیت اندک) توانایی مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم (فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ).این جمله به خوبی نشان میدهد که همان گروه اندک که از آزمایش تشنگی سالم به در آمدند همراه او حرکت کردند، ولی همانها نیز وقتی فکر کردند که به زودی در برابر ارتش عظیم و نیرومند جالوت قرار میگیرند فریادشان از کمی نفرات بلند شد و این سومین مرحله آزمایش بود، زیرا تنها گروه کوچکتری از این گروه اندک، اعلام آمادگی و وفاداری کامل کردند، چنان که قرآن در ادامه این آیه میفرماید: آنها که میدانستند خدا را ملاقات خواهند کرد (و به روز رستاخیز و وعدههای الهی ایمان داشتند) گفتند: چه بسیار گروههای کوچکی که به فرمان خدا بر گروههای عظیمی پیروز شدند و خداوند با صابران (و استقامت کنندگان) همراه است (قالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ). این جمله به خوبی نشان میدهد کسانی که ایمان راسخ به روز رستاخیز داشتند به بقیه هشدار دادند که نباید به کمیت جمعیت نگاه کرد، بلکه باید کیفیت را در نظر گرفت، زیرا بسیار شده که جمعیت کم از نظر نفرات، اما با کیفیتی بالا، از جهت ایمان و اراده و تصمیم و متکی به عنایات الهی به اذن اللَّه بر جمعیتهای انبوه پیروز شدند. باید توجه داشت که یظنون در اینجا به معنی یعلمون میباشد، یعنی کسانی که به رستاخیز، یقین داشتند و وعدههای الهی را در مورد پاداش مجاهدان راستین میدانستند (زیرا ظن در بسیاری از موارد به معنی یقین به کار میرود و اگر آن را به معنی گمان هم بدانیم باز بی تناسب نخواهد بود زیرا مفهوم آیه چنین میشود که گمان به رستاخیز تا چه رسد به علم و یقین، انسان را در برابر اهداف الهی مصمم میسازد همانگونه که گمان به منافع، در کارهای مهم همچون کشاورزی و تجارت و صنعت صاحبان آنها را مصمم میکند.در باره اینکه چرا به روز قیامت، روز لقای پروردگار گفته شده در ذیل آیه 46 همین سوره به مقدار کافی بحث کردیم. در آیه بعد، مساله رویارویی دو لشکر مطرح شده، میفرماید:" به هنگامی که آنها (لشکر طالوت و بنی اسرائیل) در برابر جالوت و سپاهیان او قرار گرفتند گفتند:پروردگارا! صبر و استقامت را بر ما فرو ریز و گامهای ما را استوار بدار، و ما را بر جمعیت کافران پیروز گردان (وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ). برزوا از ماده بروز، به معنی ظهور است، و از آنجا که وقتی انسان در میدان جنگ، آماده و ظاهر میشود، ظهور و بروز دارد به این کار، مبارزه یا براز میگویند.این آیه میگوید: هنگامی که طالوت و سپاه او، به جایی رسیدند که لشکر نیرومند جالوت، نمایان و ظاهر شد، و در برابر آن قدرت عظیم صف کشیدند، دست به دعا برداشتند و از خداوند سه چیز طلب کردند، نخست صبر و شکیبایی و استقامت، در آخرین حد آن، لذا تعبیر به أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً کردند که از ماده افراغ به معنی ریختن آب یا ماده سیال دیگر از ظرف، به طوری که ظرف کاملا خالی شود، نکره بودن صبر نیز تاکیدی به این مطلب است.تکیه بر ربوبیت پروردگار ربنا و تعبیر به افراغ که به معنی خالی کردن پیمانه است، و تعبیر به علی که بیانگر نزول از طرف بالا است و تعبیر به صبرا که در این گونه موارد دلالت بر عظمت دارد، هر کدام نکتهای در بر دارد که مفهوم این دعا را کاملا عمیق و پر مایه میکند. دومین تقاضای آنها از خدا این بود که گامهای ما را استوار بدار تا از جا کنده نشود و فرار نکنیم، در حقیقت دعای اول جنبه باطنی و درونی داشت و این دعا جنبه ظاهری و برونی دارد و مسلما ثبات قدم از نتائج روح استقامت و صبر است.سومین تقاضای آنها این بود که ما را بر این قوم کافر یاری فرما و پیروز کن که در واقع هدف اصلی را تشکیل میدهد و نتیجه نهایی صبر و استقامت و ثبات قدم است. به یقین خداوند چنین بندگانی را تنها نخواهد گذاشت هر چند عدد آنها کم و عدد دشمن زیاد باشد، لذا در آیه بعد میفرماید: آنها به فرمان خدا سپاه دشمن را شکست دادند و به هزیمت واداشتند (فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ). و داوود (جوان کم سن و سال و نیرومند شجاعی که در لشکر طالوت بود) جالوت را کشت (وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ).در اینجا چگونگی کشته شدن آن پادشاه ستمگر به دست داوود جوان و تازه کار در جنگ، تشریح نشده ولی همانگونه که در شرح داستان آمد با فلاخنی که در دست داشت، یکی دو سنگ آن چنان ماهرانه پرتاب کرد که درست بر پیشانی و سر جالوت کوبیده شد و در آن فرو نشست و فریادی کشید و فرو افتاد، و ترس و وحشت تمام سپاه او را فرا گرفت و به سرعت فرار کردند گویا خداوند میخواست قدرت خویش را در اینجا نشان دهد که چگونه پادشاهی با آن عظمت و لشکری انبوه به وسیله نوجوان تازه به میدان آمدهای آن هم با یک سلاح ظاهرا بی ارزش، از پای در میآید.سپس میافزاید: خداوند حکومت و دانش را به او بخشید و از آنچه میخواست به او تعلیم داد (وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ).ضمیر در این دو جمله به داوود بر میگردد که در واقع فاتح این جنگ بود. اگر چه در این آیه تصریح نشده که این داوود همان داوود، پیامبر بزرگ بنی اسرائیل، پدر سلیمان است، ولی جمله آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ، نشان میدهد که او به مقام نبوت رسید زیرا اینگونه تعبیرات معمولا در باره انبیای الهی است به خصوص که شبیه این تعبیر در آیه 20 سوره (ص) در باره داوود آمده است، وَ شَدَدْنا مُلْکَهُ وَ آتَیْناهُ الْحِکْمَةَ:پایه حکومت او را محکم ساختیم و به او دانش و تدبیر دادیم.از روایاتی که در تفسیر این آیه نقل شده، نیز به روشنی استفاده میشود که او همان داوود، پیامبر بنی اسرائیل است.این تعبیر ممکن است اشاره به علم تدبیر کشورداری و ساختن زره و وسائل جنگی و مانند آن باشد که داوود ع در حکومت بسیار عظیم خود به آن نیاز داشت زیرا خداوند هر مقامی را که به کسی میسپارد آمادگیهای لازم را نیز به او میبخشد.و در پایان آیه به یک قانون کلی اشاره کرده، میگوید:و اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نکند سراسر روی زمین فاسد میشود، ولی خداوند نسبت به تمام جهانیان، لطف و احسان دارد (وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعالَمِینَ).
خداوند نسبت به جهانیان لطف و مرحمت دارد که جلو همهگیر شدن و همگانی شدن فساد را در روی زمین میگیرد.[1]
[1] تفسیر نمونه ج2ص245
۲۲/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]
صفحات پیشنهادی
خاطرهای از تلاوت قرآن در کشوری اروپایی
خاطرهای از تلاوت قرآن در کشوری اروپایی شناسهٔ خبر 2526762 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی احمد ابوالقاسمی قاری بینالمللی کشورمان در دیدار نوروزی فعالان قرآنی کشورمان که روز گذشته ۱۵ فروردین ماه در ایکنا برگزار شد به یکی از خاطرات خود دربارهفرهنگسازی؛ گمشده این روزهای فعالیتهای قرآنی کشور
شعاعی بیان کرد فرهنگسازی گمشده این روزهای فعالیتهای قرآنی کشور شناسهٔ خبر 2526669 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی یکی از فعالان قرآنی کشورمان در جلسه بازدید نوروزی فعالان قرآنی که روز گذشته در ایکنا برگزار شد فرهنگسازی را به عنوان مهمترینافزایش 3برابری حضور طلاب در مسابقات قرآنی حوزه
پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۰ مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه از افزایش 3 برابری حضور طلاب در مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه های علمیه خبرداد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام علی مقنی نصرآبادی با اشاره به برگزاری ششمین دوره مساتأملی دوباره در نظریة استقلال دلالی قرآن
تأملی دوباره در نظریة استقلال دلالی قرآنیکی از وجوه مسلم اعجاز قرآن دوری از اختلاف و تناقض است قرآن تمام کسانی را که در حقانیت قرآن تردید دارند به تدبر در آن فراخوانده و نداشتن اختلاف را دلیلی بر الهی بودن متن آن دانسته است بخش دوم و پایانی نقش روایات اهل بیت ع در تفسیربررسی و تحلیل شادکامی از منظر قرآن
بررسی و تحلیل شادکامی از منظر قرآنشادکامی دارای سه مؤلفه رضامندی در خوشایند فقدان عواطف منفی در ناخوشایند و نشاط در خوشایند و ناخوشایند است بخش دوم و پایانی جمعبندی در ادامه مباحث مذکور موارد دیگری را نیز میتوان یافت آنچه مهم است اینکه باید واکنشهای منفی رااساتید قرآنی در تهیه طرحهای قرآنی برای اقشار مختلف یاری کنند
حشمتی اساتید قرآنی در تهیه طرحهای قرآنی برای اقشار مختلف یاری کنند شناسهٔ خبر 2526638 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی فعالان قرآنی کشور که روز گذشته در ایکنا برگزار شد از اساتید قرآن۲۵ فروردین؛ آخرین مهلت ثبت نام طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن
۲۵ فروردین آخرین مهلت ثبت نام طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن شناسهٔ خبر 2526661 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ثبت نام دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از طریق سایت تلاوت سازمان داارالقرآن آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه دجامعه قرآنی در عرصههای مختلف موضعگیری داشته باشند
پورزرگری جامعه قرآنی در عرصههای مختلف موضعگیری داشته باشند شناسهٔ خبر 2526683 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی قاری بینالمللی کشورمان در جلسه دیدار نوروزی جامعه قرآنی بر موضعگیری فعالان قرآنی در عرصههای مختلف تأکید کرد به گزارش خبرگزاریاساتید قرآنی در امر آموزش بر جاذبهها بیفزایند
هوشنگ بادپا اساتید قرآنی در امر آموزش بر جاذبهها بیفزایند شناسهٔ خبر 2526672 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی پیشکسوت قرآنی کشورمان در مراسم دیدار نوروزی فعالان قرآنی کشورمان که در خبرگزاری ایکنا برگزار شد بر استفاده از جاذبهها برای جذب قرآنآسرقت نسخه هفتصد ساله قرآن
سرقت قرآن سرقت نسخه هفتصد ساله قرآن نسخهای ارزشمند از قرآن کریم با قدمت ۷۰۰ سال در ایالت راجستان هند سرقت شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز جایدو پراساد 55 ساله که هندو مذهب است این قرآن را در سال 2011 از یک دوست هدیه گرفته بود به گفتۀ وی این نسخۀ ارزشمند توسط مردی که گهگاه بتلاوت قرآن در ایاصوفیه پس از ۸۵ سال
تلاوت قرآن در ایاصوفیه پس از ۸۵ سال فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت در جریان گشایش نمایشگاهی به نام عشق نبی که در آن ۶۳ قطعه از آثار هنری رشته حلیه شریف به نمایش گذاشته خواهد برای اولین بار پس از ۸۵ سال در مسجد ایاصوفیه قران تلاوت شد به گزارش آناتولی تلتجلی همدلی و همزبانی در دیدار نوروزی فعالان قرآنی کشور
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۹ دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشورمان با حضور جمع کثیری از فعالان قرآنی برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایسنا دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشورمان با حضور جمع کثیری از فعالان مسئولان و اساتید قرآنی کشور در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکآغاز شمارش معکوس برای مسابقات بینالمللی قرآن
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۷ دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم گفت این مسابقات تثبیت کننده جایگاه نظام در عرصههای فرهنگی و قرآنی جهان است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی در چهارمین هماآماده بهرهگیری از نقطهنظرات قرآنیان در سیما و صدای قرآن هستیم
مدیر رادیو قرآن در دیدار نوروزی جامعه قرآنی آماده بهرهگیری از نقطهنظرات قرآنیان در سیما و صدای قرآن هستیم شناسهٔ خبر 2526741 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی در دیدار نوروزی جامعه قرآنی بر بهرهگیری از نقطهنظرات اساتید و اهالی قرآن در سیما وراهکارهایی برای ترویج نماز و تلاوت قرآن
حنیفی بیان کرد راهکارهایی برای ترویج نماز و تلاوت قرآن شناسهٔ خبر 2526644 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی استاد علم قرائت قرآن در دیدار نوروزی فعالان قرآنی کشورمان به ارائه راهکارهایی برای ترویج فعالیتهای قرآنی در جامعه پرداخت به گزارش خبرگزابسترسازى قرآن در مدیریت اعتدالگرایانه غم و شادى
بسترسازى قرآن در مدیریت اعتدالگرایانه غم و شادىکسانى که در شادى ها خدا را در نظر نمى گیرند و سرمستانه و غافلانه شاد مى شوند در غم ها نیز خدا را فراموش کرده و به منجلاب ناامیدى مى افتند بخش دوم و پایانی نکات 1 در این آیات «گرفتار ساختن به غم و ناراحتى&raquدیدار نوروزی جامعه قرآنی کشور برگزار میشود
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۷ دیدار نوروزی پیشکسوتان مدیران و فعالان قرآنی کشور امروز برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا برنامه دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشور عصر امروز 15 فروردینماه با حضور جمعی از پیشکسوتان اساتید مسئولان و مدیران قرآنی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها