تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852404116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا عمامه بر سر گذاشتن تأسی به پیامبر اسلام است؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پرسمان؛
آیا عمامه بر سر گذاشتن تأسی به پیامبر اسلام است؟
جعفر بن عمرو بن حریث می‌گوید: پیامبر(صلی الله علیه و آله) را روی منبر دیدم در حالی که عمامه سیاه بر سر داشت و یک طرف آن بین شانه‏‌های او آویزان بود.



  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، عمامه بر سر گذاشتن تاریخچه ای بلند دارد. که در این مقاله سعی شده مختصری از تاریخچه و اینکه بر سر نهادنش به تأسی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بوده است، یا نه، پرداخته می‌شود. عمامه نزد مردم عرب، چه پیش از اسلام و چه پس از آن، عظمت ویژه ای داشته است.   از این رو، هر کسی اجازه نداشت عمامه بر سر بگذارد، بلکه فقط شخصیت‎های خاصی از میان اعراب، حق استفاده از عمامه را داشتند. پیامبر در موقعیت‌های حساس، عمامه بر سر می‌گذاشتند و می‌توان گفت که عمامه جزو لباس‌های رسمی پیامبر بوده است. پیامبر هم عمامه سیاه بر سر می‌گذاشتند که نامش سحاب بوده و هم عمامه سفید و عمامه سرخ. ایشان در روز فتح مکه، در حالی که عمامه سیاه بر سر داشتند، وارد مکه شدند. در روز غدیرخم، همان عمامه را به عنوان تاج بر سر حضرت علی (علیه السلام) گذاشتند و این همان عمامه ای بود که در جنگ خندق، بر سر امیرالمؤمنین بستند. این مقام و منصب سبب شد که ائمه اطهار (علیه السلام) و سادات، به نشانه یاد بود آن روز فرخنده، عمامه سیاه بر سر بگذارند.[۱]

از نظر دینی، استفاده سادات از عمامه سیاه، تأسی و پیروی از جد بزرگوارشان حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌باشد. روایات زیادی وجود دارد که آن حضرت عمامه سیاه داشته است. شمس‏‌الدین ذهبی (دانشمند بزرگ اهل سنت) در مورد سیاه بودن عمامه حضرت چند روایت را از صحاح سته و سایر منابع ذکر می‌کند، که به دو روایت اشاره می‌شود.[۲] عَنْ جَابِرٍ«أَنَّ النَّبِيَّ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- دَخَلَ مَكَّةَ يَوْمَ الفَتْحِ وَعَلَى رَأْسِهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ. جابر روایت می‌کند که پیامبر در روز فتح مکه وارد شهر شد در حالی که عمامه سیاه بر سر داشت».   جعفر بن عمرو بن حریث می‌گوید: «پیامبر(صلی الله علیه و آله) را روی منبر دیدم در حالی که عمامه سیاه بر سر داشت و یک طرف آن بین شانه‏‌های او آویزان بود».[۳] درکتاب التاریخ القویم آمده است که رسم مردم حجاز این بود که، عمامه بر سر می‌گذاشتند، وقتی عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود به حکومت رسید در سال ۱۳۵۰ هجری قمری اراده کرد و دستور داد همه کارکنان دولت عبا بپوشند و به جای عمامه دستمال «شطافه» روی سرشان بیندازند و روی دستمال، عقال (بند کلفت) بگذارند و از آن تاریخ تا کنون مردم روی سر دستمال می‌اندازند و از آن تاریخ عمامه بر سر گذاشتن از بین رفت. سپس روایتی در فضیلت عمامه نقل کرده است، از ترمزی و نسایی و دیلمی نقل کرده که «رسول الله (صلی الله علیه و آله) عمامه سیاه بر سر می‌گذاشت و یک طرف آن‌را به مقدار چهار انگشت روی شانه چپش آویزان می‌کرد» همچنین نقل کرده «که وقتی پیامبر(صلی الله علیه و آله) علی بن ابیطالب (علیه السلام) را برای جنگ به سوی خیبر فرستاد، عمامه سیاه بر سر او بست و یک طرف آن‌را به مقدار چهار انگشت روی شانه چپ او آویزان نمود».  
از معاذ بن جبل نقل کرده که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند «علیکم بالعمائم فانها سیماء الملائکه و تیجان العرب. عمامه بر سر گذارید زیرا عمامه سیمای ملائکه و تاج عرب است» و از عایشه نقل کرده «که عمامه رسول الله (صلی الله علیه و آله) در سفر سفید بود و در حضر سیاه» و نیز نقل کرده که «جبرئیل با عمامه بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد» و از ابن عباس و حضرت علی(علیه السلام) نقل کرده که «سیمای ملائکه در جنگ بدر با عمامه‌های سفید بودند» سپس گفته از قدیم الایام تا زمان حاضر، عمامه شعار علما و طلاب بوده و آن‎را در اندازه‌های مختلف و رنگ‌های گوناگون بر سر می‎گذاشته‌اند در حجاز، در اسکندریه، در مصر، در یمن، در شام، در عراق، ایران، افغانستان، پاکستان، هند، سند، بلکه در جمیع بلاد اسلامی عمامه بر سر می‌گذاشتند.[۴] حرعاملی در وسائل الشیعه از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل کرده‎ است که فرمودند: «رکعتان مع العمامه خیرمن اربع رکعات بغیرعمامه.[۵] دو رکعت نماز با عمامه بهتر است از چهار رکعت بدون عمامه».



پی‌نوشت:

[۱]. سیراعلام النبلاء ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي  چاپ موسسه الرساله، ج۶ ص۵۱ و چاپ بیروت ۱/۳۷۲
[۲]. اقتباس از www.porsojoo.com (link is external)
[۳]. سیراعلام النبلاء ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان الذهبی، چاپ موسسه الرساله، ج۶ ص۵۱
[۴]. التاریخ القویم، لمکه وبیت الله الکریم، کردی، محمدطاهرالمکی، ناشر دارالخضر، بیروت، چاپ اول، ج۳ جزء ششم، ص۱۹۹
[۵]. وسایل الشیعه، حرعاملی، محمدبن حسن، مصحح، ربانی شیرازی، باب استحباب العمامه والسراویل فی حال صلاة، ناشر، داراحیاء التراث العربی بیروت، ج۳ ص ۳۳۹/  و پرسش و پاسخ در مدینه منوره، علی عطایی اصفهانی، ناشر، امیرالعلم، قم، چاپ قدس، ج۱ ص۲۵۷ پاورقی
   



۱۹/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن