محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798780232
معرفتشناسی در فلسفه اسلامی به عنوان رشته علمی سابقه چندانی ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مروری بر کتاب مباحث معرفتشناختی در فلسفه اسلامی؛
معرفتشناسی در فلسفه اسلامی به عنوان رشته علمی سابقه چندانی ندارد
شناسهٔ خبر: 2519734 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
دین و اندیشه > سایر
معرفتشناسی در فلسفه غرب سابقه قابل توجهی دارد، اما در فلسفه اسلامی به عنوان رشته علمی سابقه چندانی ندارد، گرچه كه فيلسوفان مسلمان در لابهلای مباحث منطق و فلسفه بسياری از مسائل آن را مطرح كردهاند. به گزارش خبرنگار مهر، معرفتشناسي دانشی است فلسفی كه درباره معرفت بشري و احكام آن، به ويژه ارزش شناخت سخن ميگويد. معرفت به معناي عام كلمه معنايي بديهي است و در امكان آن ترديدي وجود ندارد. فيلسوفان مسلمان براي نشان دادن امكان معرفت به شبهات سوفسطائيان و شكاكان به ويژه شبهات ناظر به بديهيات اوليه، مخصوصاً اصل تناقض پاسخ گفتهاند. معرفت از راههاي گوناگون به دست ميآيد: حس، خيال، عقل، شهود و نقل منابع تحصيل معرفت شمرده ميشوند.فيلسوفان مسلمان گرچه درباره معرفت نقلي و اعتبار آن نظريهپردازي نكردند، اما عملاً آنرا پذيرفتهاند و از آن استفاده كردهاند، نظر به اينكه دغدغة اصلي فيلسوفان مسلمان معرفتهاي نظرياي است كه در متافيزيك و الهيات بررسي ميشوند و منبع اصلي آنها عقل است، آنها پيش از همه درباره عقل و معرفتهاي عقلي نظريهپردازي كردهاند و توجه چنداني به معرفتهاي روزمره و يا حسي و تجربي نشان ندادهاند.در فلسفه اسلامي معرفت ابتدا به معرفت حضوري و معرفت حصولي تقسيم شده است: معرفت حضوري معرفت بيواسطه به شيء است و معرفت حصولي معرفت به شيء با وساطت مفهوم و صورت ذهني است. معرفت حضوري قلمرو گستردهاي دارد و شامل خودآگاهي، آگاهي از مفاهيم و صورتهاي ذهني، افعال و انفعالات نفساني، قواي ادراكي و تحريكي و كشف و شُهود عرفاني است.مهمترين ويژگي معرفت حضوري، خطاناپذيري آن است. از آنجا كه در معرفت حضوري عالم معلوم را بيواسطه مييابد و پاي واسطه حاكي در ميان نيست، امكان عدم مطابقت حاكي با محكي (يعني خطا) وجود ندارد. معرفت حضوري در ذهن انسان انعكاس يافته، معرفت حصولي از آن به وجود ميآيد. علوم حصولي انعكاس يافته از علوم حضوري و تفسيرهاي ذهني درباره آن ممكن است موجب خطا گردد، اما در خود معرفت حضوري خطا و غفلت معنا ندارد. معرفت حضوري، داراي مراتب متفاوت است و مراتب ضعيف آن ممكن است آگاهانه نباشد.معرفت حصولي به دو قسم جزئي و كلي تقسيم ميشود: تصورات جزئي عبارتند از تصورات: حسي، خيالي و وهمي و تصور كلي، همان تصور عقلي است. برخي از فيلسوفان همة صورتهاي ذهني را كلي دانستهاند و وجود تصورات جزئي را نپذيرفتهاند. افزون بر اين، ادراك وهمي نيز ادراك عقلي مضاف بر امر جزئي دانسته نشده است و وجود قوه واهمه انكار شده است. فيلسوفان مسلمان تصورات كلي را به سه قسم ماهوي، فلسفي و منطقي تقسيم كردهاند.
مفاهيم ماهوي، مفاهيمياند كه صورت اشياي خارجي بوده، به وسيلة آنها موجودات خارجي طبقه بندي ميشوند. مفاهيم فلسفي مفاهيمياند كه بر اشياي خارجي صدق ميكنند؛ بيآنكه صورت آنها باشند و آنها را طبقهبندي كنند. مفاهيم منطقي مفاهيمياند كه بر مفاهيم ذهني صدق ميكنند و مصداق آنها فقط در ذهن وجود دارد. فيلسوفان مسلمان با آنكه براي حس در حصول برخي از تصورات مانند تصورات حسي و خيالي و نيز مفاهيم ماهوي متناظر آنها نقش قائلند، اما درك عمده تصورات را خارج از توان حس ميدانند؛ از اين رو قائل به اصالت حس نيستند. هر تصوري يا بديهي است يا نظري. تصورات نظري آن تصوراتياند كه با فكر و نظر معلوم ميشوند . فكر در حوزة تصورات تعريف ناميده ميشود.در تعريف با استفاده از تصورات بديهي يا نظري معلوم، به تصور نظري مطلوب ميرسيم. معرفت تصديقي فهم صدق قضيه است. دربارة صدق نظريات گوناگوني ابراز شده است اما فيلسوفان مسلمان صدق را به مطابقت قضيه با واقع تعريف كردهاند. منظور از واقع در اينجا آن چيزي است كه قضيه از آن حكايت ميكند، خواه واقعيت مادي باشد خواه غيرمادی، خواه ذهن باشد خواه خارج از ذهن، خواه امر وجودي باشد، خواه امر عامي از واقع به معناي عام به نفسالامر نيز تعبير شده است.هر تصديقي يا بديهي است يا نظري. گرچه وجود تصديقات بديهي را با علم حضوري ميتوان پذيرفت، اما بر وجود آن استدلال نيز اقامه كردهاند. رائجترين استدلال بر وجود بديهيات، استدلال از راه امتناع دور و تسلسل است. بديهيات داراي اقسام گوناگونياند، «بين اين اقسام بداهت، بديهيات اوليه و وجدانيات مورد اتفاق است و ادراكات نظري يا ارجاع به آنها از طريق استدلال معلوم ميشوند. دربارة راز صدق بديهيات، كه مهمترين مسألة معرفتشناختي است، دو ديدگاه مطرح شده است.قدما بر آنند كه راز صدق بديهيات اوليه آن است كه اين قضايا به گونهاياند كه صرف تصور اطراف قضيه براي فهم صدق آنها كافي است و فهم صدق آنها متوقف بر هيچ مسببي جز تصور خود قضيه نيست؛ اما استاد مصباح يزدي بر آن است كه بديهيات اوليه از سنخ احكام تحليلياند و صدق احكام تحليلي از طريق تجربه درون ذهني و با تكيه بر علم حضوري به تصورات طرفين قضيه و اندراج محصول دو موضوع قابل فهم است، از اين رو ميتوان گفت علم حضوري سنگ بناي معرفت بشري است. از آنجا كه هر تصديقي متوقف بر اصل امتناع تناقض است و اين اصل كاملاً عقلي است، پس فهم همة تصديقات متوقف بر عقل است و در حوزه تصديقات اصالت از آن عقل است.کتاب مباحث معرفت شناختي در فلسفه اسلامي نوشته حجت الاسلام والمسلمین دكتر يارعلي كرد فيروزجايي استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال 93 منتشر شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]
صفحات پیشنهادی
بهره از کلام و فلسفه راهکار برونرفت حوزه علمیه نجف از رکود علمی
مرتضی جوادی آملی بهره از کلام و فلسفه راهکار برونرفت حوزه علمیه نجف از رکود علمی شناسهٔ خبر 2513604 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشمندان مرتضی جوادی آملی گفت کلام سرمنشأ مواجهه موثر در رد شبهاتی است که از سوی جریانهای تکفیری درموضوعاتی همچون علم امام شفانوزدهمين شماره فصلنامه علمی پژوهشی تاريخ فلسفه منتشر میشود
نوزدهمين شماره فصلنامه علمی پژوهشی تاريخ فلسفه منتشر میشود شناسهٔ خبر 2518665 یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۶ دین و اندیشه > سایر به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا نوزدهمين شماره فصلنامه علمی پژوهشی تاريخ فلسفه مربوط به زمستان ۱۳۹۳ به زودی منتشر و در اختيار علاقه مندان قرار میگيرنشست علمی با عنوان« فرهنگ و تکنولوژی» برگزار میشود
نشست علمی با عنوان فرهنگ و تکنولوژی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2517906 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی و اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی با عنوان فرهنگ و تکنولوژی برگزار می شود به گزانامه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاهها: سپردن کلید دانشگاهها به افراد
نامه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاهها سپردن کلید دانشگاهها به افراد بد سابقه و مسئلهدار جای بسی تاسف است ولنگاری فرهنگی شایسته محیط علمی نیستجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اعلام کرد سپردن کلید دانشگاهها به اشخاصی که در سابقه آنه«فلسفه تربیتی فارابی» منتشر شد
فلسفه تربیتی فارابی منتشر شد شناسهٔ خبر 2519719 سهشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان ازجمله فلاسفه مسلمان که درباره تعلیم و تربیت به فلسفهورزی پرداخته ابونصر فارابی ملقب به معلم ثانی است ولی تاکنون سهم اندیشه فارابی در فضای تربیتی کشور اندک بوده است بهقضاوت امام علی (ع) بین فرشتهها !
حدیث قضاوت امام علی ع بین فرشتهها بین عدّه ای از ملائکه الهی مشاجره ای شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز حدیثی که در ذیل آمده است از حضرت فاطمه زهرا س نقل شده است عَبْدُ اللّهِ بْنِ مَسْعُود فالَ اتَیْتُ فاطِمَهَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْها فَقُلْتُ ایْنَ بَعْلُکِفلسفه ثواب و عقاب الهی در کلام حضرت فاطمه (س)
فلسفه ثواب و عقاب الهی در کلام حضرت فاطمه س پدرم قیام کرد در میان مردم پس آنها را از گمراهی رهایی بخشید و از کوری نجاتشان داد و آنها را به دین محکم هدایت و به راه راست دعوت نمود چندی از رحلت رسول الله ص نگذشته بود که دو حادثه مهم و سرنوشت ساز تمام وقایع پس از آن را تحت تاثمحافظت از هویت اسلامی، اجماع همه بزرگان دین است
شیخ علی جمعه محافظت از هویت اسلامی اجماع همه بزرگان دین است شناسهٔ خبر 2514672 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان مفتی سابق و عضو هیأت العلمای مصر با محكوم كردن اقدامات تروریستهای تكفیری در جهان اسلام تاكید كرد محافظت از هویت اسلامی اجماع همه بزرگاتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیهای مطرح کرد تقدیر از اعضای شورای خبرگان برای انتخاب آیتالل
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیهای مطرح کردتقدیر از اعضای شورای خبرگان برای انتخاب آیتالله محمد یزدی به عنوان ریاست این شورااتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیهای ضمن تقدیر از اعضای شورای خبرگان برای انتخاب آیتالله محمد یزدی به عنوان ریاست ایندر مراسم گرامیداشت نوروز سفارت ایران در پاریس عنوان کرد آهنی: نوروز یادگار نیاکان و آمیخته با آموزههای اسلامی
در مراسم گرامیداشت نوروز سفارت ایران در پاریس عنوان کردآهنی نوروز یادگار نیاکان و آمیخته با آموزههای اسلامی مفید بودن همبستگی و همکاری ایرانیان مقیم خارجسفیر کشورمان در فرانسه گفت ملت بزرگ ایران با ایثار و مقاومت ۳۶ ساله علیرغم تحمل فشارها و مشکلات ناشی از تحریمهای ظالمانه ومدیر حوزههای علمیه: پذیرش رشتههای تخصصی حوزههای علمیه آغاز شد
مدیر حوزههای علمیه پذیرش رشتههای تخصصی حوزههای علمیه آغاز شدمدیر حوزههای علمیه از آغاز پذیرش طلاب در رشتههای تخصصی در دو سطح 2 و 3 حوزه خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه پذیرش رشتههای تدر ایران تعرّض به غیر مسلمانان هیچ سابقهای ندارد/ دنیای مسیحیت بداند که در کشور اسلامی رواداری نسبت به غیرمسل
مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان اقلیتهای مذهبی کشور در مجلس در ایران تعرّض به غیر مسلمانان هیچ سابقهای ندارد دنیای مسیحیت بداند که در کشور اسلامی رواداری نسبت به غیرمسلمانها وجود دارد حضرت آیتالله خامنهای در دیدار با نمایندگان اقلیتهای مذهبی کشور در مجلس با تکید برطرح علوم انسانی اسلامی ناشی از تعصبات دینی نیست/ مدعی تولید هستیم
حجت الاسلام شریفی در گفتگو با مهر طرح علوم انسانی اسلامی ناشی از تعصبات دینی نیست مدعی تولید هستیم شناسهٔ خبر 2511862 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۵ دین و اندیشه > اندیشمندان نویسنده کتاب مبانی علوم انسانی گفت ثمره نداشتن علوم انسانی اسلامی محروم شدن از کشف واقعیت است اینکتاب خوشنویسی و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید
کتاب خوشنویسی و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید شناسهٔ خبر 2518444 سهشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان پرفسور شیمل اسلام شناس آلمانی کتاب خوشنویسی و فرهنگ اسلامی را به زبان آلمانی نگاشته است به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه اسلامی سارایوو پروفسورتلاش برای معرفی درست اسلام وظيفه همه ملتها و دولتهای اسلامی است
قاضیعسکر در ديدار با وزير امور دينی بنگلادش عنوان كرد تلاش برای معرفی درست اسلام وظيفه همه ملتها و دولتهای اسلامی است شناسهٔ خبر 2518238 یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی وزير امور دينی كشور بنگلادش با نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرامهلت ارسال مقاله کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی تمدید شد
مهلت ارسال مقاله کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی تمدید شد شناسهٔ خبر 2517765 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مهلت ثبتنام و ارسال مقاله سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی تمدید شد به گزارش خبرگزاری مهر با توجه به درخواست برخی از پژرئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین عنوان کرد کاهش سطح مبارزه با سن غلات با بکارگیری از روشهای نوین علمی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین عنوان کردکاهش سطح مبارزه با سن غلات با بکارگیری از روشهای نوین علمیرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت با استفاده و بکارگیری از روشهای نوین علمی میتوان سطح مبارزه با سن غلات در مزارع را کاهش داد به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین نیاز علی اب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها