تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843816606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصداق آیه مودت در نزد شیعه و سنی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تفسیر علامه طهرانی از آیه مودت(۱)؛
مصداق آیه مودت در نزد شیعه و سنی

علامه طهرانی


شناسهٔ خبر: 2520251 یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
دین و اندیشه > اندیشمندان

در بين تمام مسلمين جاى ترديد نيست كه فقط اهل بيت(ع)، حامل علوم حضرت رسولند و اين معنى در بين دانشمندان سنى مذهب نيز مورد تصديق است. به گزارش خبرنگار مهر، چون مودت به اهل بيت(ع) ملازم متابعت آنها و پيروى از آداب و سنن آنهاست و نيز مستلزم آشنا شدن به علوم آنها و كشف حقائق قرآن و مراتب توحيد است، لذا در رتبه بقاء و دوام وجود مقدس حضرت رسول اكرم(ص) و در سلسله علل مُبقيه اسلام و به دنباله نتائج حاصله از زحمات آن حضرت است. و بنابراين حقا اجر و مزد رسالت خواهد بود؛ چون بنا بر بيان سابق انگيزه رسالت، وصول افراد بشر به مراتب انسانيت و عروج آنان از سطح بهيميت به درجه بشريت و رسيدن به اهداف خاصه انسانى و خروج از هر گونه شرك و ورود در سلسله مراتب توحيد است و اگر كسى چنين سيرى بنمايد حقا مزد رسالت را خواهد داد و اين سير بدون بستگى و مودت اهل بيت(ع) كه حكم وجود باقيه خود رسول الله(ص) و به منزله نفس نفيس آن حضرت هستند صورت نخواهد گرفت. در بين تمام مسلمين جاى ترديد نيست كه فقط اهل بيت(ع)، حامل علوم حضرت رسولند و اين معنى در بين دانشمندان سنى مذهب نيز مورد تصديق است.علامه آیت الله سیدمحمد حسین حسینی طهرانی در تفسیر آیه مودت بیاناتی داشتند که به اختصار چنین می آید: أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم / بِسْـمِ اللَهِ الـرَّحْمَنِ الـرَّحيم / «قُل لاَ أَسْـئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى وَ مَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَهَ غَفُورٌ شَكُورٌ. (۱)روایت ابوحمزه ثمالی در تفسیر آیه مودتمرحوم سیدشرف الدین فرماید: «احمد حنبل کما آنکه در الصواعق المحرقه نیز آمده است، از ابن عباس در تفسیر قوله تعالی: ومن یقترف حسنة نزد له فیها حسنا روایت می کند که او گفته است: مراد مودت آل محمد است.»و نیز از أبوحمزه ثمالى در تفسيرش از ابن عباس مروى است كه: چون بعد از هجرت، اسلام استحكام يافت، أنصار گفتند: خدمت رسول خدا مشرّف شويم و به او عرض كنيم كه از اين به بعد، امور مهمى براى شما پيش خواهد آمد، اين اموال ما را بگير و در مقاصد خود بكار بند. سپس خدمت آن حضرت مشرف شدند و مطلب خود را معروض داشتند؛ آيه: قُل لاَآ أَسْـءَلُكُمْ نازل شد.حضرت فرمودند: «تَوَدُّونَ قَرَابَتِى مِنْ بَعْدِى، فَخَرَجُوا مُسْلِمِينَ لِقَوْلِه» به أقرباى من بعد از رحلت من مودت كنيد. پس أنصار از نزد آن حضرت با كمال تسليم و اطاعت خارج شدند.» و لكن منافقين گفتند : اين مطلبى است كه محمد افترا بسته و به خدا نسبت داده است، او مى‏خواهد به واسطه اين تسليم و مودت، ما را بعد از خود در مقابل أقربايش ذليل كند؛ اين آيه نازل شد: أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى اللَهِ كَذِبًا. بلكه مي گويند: او بر خدا به دروغ افترا بسته است.»(۲) و اين حديث را نيز ثعلبى و بَغَوى، همان طور كه در «الصّواعق المحرقة» آمده است از ابن عباس روايت كرده‏اند.»اعتماد بیجا بر منقولات صدر اول صحابه، سبب نزول بلا بر مسلمینسپس مي گويد: «خدا حسد را بكشد كه چگونه صاحبش را در اندرون دوزخ مى‏فرستد! ببين چگونه صحابه مخالفِ با اهل بيت(ع) از دين خدا خارج شدند، و به جهت حسد نمودن با اولياى خدا، پيغمبر خود را كه صادق و امين است تكذيب نمودند تا درباره نفاق آنها اين آيه در قرآن مجيد نازل شد، قرآنى كه مسلمانان در هر شب و روز تلاوت مى‏كنند.و با همه اين احوال، همان تخمى كه اهل نفاق پاشيدند با روى كار آمدن قدرتمندان از بنى اميه رشد نموده و نمو كرد تا به حدى كه مسلمانان از اين آيه و معناى آن غافل شدند و امر ملتبس شد و شبهه در اذهان جاى گرفت و اين بلاى عجيب فقط به علت اعتماد جمهور مسلمانان است بر طبقه صدر اول كه آنها بناى خود را بر عدالت هر فرد از صحابه گذاردند با آنكه در كتاب خدا از شئون منافقين و انتظار آنها نسبت به مرگ رسول خدا هميشه آياتى را تلاوت مى‏كنند و اين بلا به اندازه‏اى شديد شد كه به طور كلى غور نمودن و بحث كردن در احوال آنها ممنوع شد و باب تحقيق و بحث و رد و انتقاد چون بر روى مسلمين بسته شد، از بحث در احوالات آن صحابه منافق سكوت بعمل آوردند و بسيارى از حقائق را ضايع نمودند و طبق آراء باطله خود لباسى از حقيقت بر تن هر منافقى نمودند و نيز بدين جهت در معناى آيه: قُل لاَ أَسْـءَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى القُرْبَى اختلاف كردند با وجود اين همه نصوصى كه از رسول خدا بر مودّت عترت مطهّر آن حضرت وارد شده است و اين أحاديث فراوانى كه با صراحت تام، تمام امت را امر به مودت آنان مى‏كند.»(۳) تا اينجا كلام علامه سيدشرف الدين به پايان رسيد؛ و الحقّ بحثى لطيف و متقن بود.مقصود از قربی فقط ائمه طاهرین(علیهم السلام) هستندو محمّد بن يعقوب كلينى در «كافى» از حضرت امام جعفر صادق(عليه السّلام) روايت كرده است كه : قالَ عَلَيهِ السَّلامُ : مَا يَقُولُ أَهْلُ الْبَصْرَةِ فِى هِذِهِ الاْءَيَةِ: قُل لاَ أَسْـءَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى وَ مَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً ـ الاْءَيَةَ ؟ قِيلَ: إنَّهُمْ يَقُولُونَ لاِقارِبِ رَسُولِ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ. قَالَ: كَذَبُوا، إنَّمَا نَزَلَتْ فِينَا خَآصَّةً فِى أَهْلِ الْبَيْتِ: فِى عَلىٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ، أصْحَابِ الْكِسَآءِ .(۴)حضرت فرمودند: اهل بصره در معنى اين آيه چه مى‏ گويند؟ به آن حضرت پاسخ دادند كه آنها مي گويند: اين آيه راجع به جميع أقرباى رسول خداست. حضرت فرمودند: دروغ مى‏ گويند! اين آيه درباره ما به تنهائى نازل شده است، اين آيه درباره اهل بيت(ع)، اصحاب كساء: على و فاطمه و حسن و حسين است.»و در كتاب «محاسن» برقى از حضرت باقر(عليه السلام) حديث مي كند: إنَّهُ سُئِلَ عَنْ هَذِهِ الايَةِ . فَقَالَ: هِىَ وَ اللَهِ فَرِيضَةٌ مِنَ اللَهِ عَلَى الْعِبَادِ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ فِى أهْلِ بَيْتِهِ «از حضرت راجع به آيه مودّت سؤال شد. حضرت فرمودند: سوگند به خداى كه مودّت فريضه ‏اى از فرائض خداست بر بندگانش، درباره محمّد صلّى الله عليه و آله و سلّم كه نسبت به اهل بيت آن حضرت وارد شده است.»(۵)و نيز در كتاب «كافى» از حضرت باقر(عليه السلام) روايت است كه: إنَّهُ سُئِلَ عَنْ هَذِهِ الايَةِ . فَقَالَ: هُمُ الأَئِمَّةُ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ. «از حضرت سؤال شد كه ذوى القربى كه در آيه: قُل لاَ أَسْـءَلُكُمْ ذكر شده است چه كسانى هستند؟ حضرت فرمودند: مراد از ذوى القربى در اين آيه فقط أئمّه عليهم السّلام هستند.»(۶)ملاحظه مي شود كه مفاد أخبارى كه درباره موضوع ذوى القربى و وجوب مودت آنها از طريق شيعه و سنى وارد شده است واحد است. شيعه هيچ ادعایى درباره مودت اهل بيت(ع) غير از آنچه خود بزرگان عامه در كتب خود آورده‏ اند ننموده است و اين خود دليل است بر آنكه وجوب مودت آل محمد بطور مسلّم و يقين از خود رسول الله به امّت توصيه شده است._____________________________ادامه دارد ...









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن