تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832767237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیاشیعه معتقد است که قرآن موجود، قرآن اصلی نیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پرسمان؛
آیاشیعه معتقد است که قرآن موجود، قرآن اصلی نیست؟
بی تردید لفظ مصحف بعد از نزول قرآن استعمال زیادی داشته، به طوری که در قرآن مشهور شده است.



مصحف فاطمه ( علیها السّلام )

   

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در روایات اهل‌بیت ( علیهم السّلام ) سخن از مصحفی به میان آمده که منسوب به حضرت زهرا ( علیها السّلام ) است؛ برای نمونه « محمد بن مسلم » از امام صادق ( علیه السّلام ) نقل می‌کند: «... فاطمه مصحفی از خود باقی گذاشته که قرآن نیست ».[۱]

این گونه روایات در مصادر حدیثی شیعه سبب شد که برخی از مغرضان یا نادانان شیعه را متّهم سازند به این که قرآنی غیر از قرآن متداول در بین مسلمین دارند، زیرا لفظ مصحف مختص به قرآن کریم است و مصحف فاطمه؛ یعنی قرآن فاطمه.

در برخی دیگر از روایات چنین آمده است: « آن مصحف فاطمه مثل قرآن شما و سه برابر آن است ». لذا می‌گویند: شیعه معتقد است که قرآن موجود، قرآن اصلی نیست و مقدار زیادی از آن حذف شده است، در حالی که به مجموع احادیث توجه نکرده‌اند، زیرا خود اهل‌بیت ( علیهم السّلام ) در ذیل روایات « مصحف فاطمه ( علیها السّلام ) » به این نکته تصریح دارند که این مصحف قرآن نیست و حتی مشتمل بر یک آیۀ قرآن هم نمی‌باشد.

به هر تقدیر، با وجود این سوء برداشت‌ها، ناچاریم به طور مختصر حقیقت مطلب را روشن سازیم:

معنای کلمۀ مصحف

مصحف در لغت به معنای مجموعه‌ای است از نوشته‌های یک کاغذ، یا مجموعۀ اوراقی که در یک جلد، جای دهند.

جوهر می‌نویسد: « المصحف: هو الجامع للصحف المکتوبة بین الدفتین ».[۲] مصحف عبارت است از چیزی که جمع کنندۀ نامه‌هایی است که بین دو جلد نوشته شده است. در نتیجه لفظ مصحف در لغت عرب شامل مطلق کتاب جلد شده است و اختصاص به قرآن ندارد.

کلمۀ مصحف بعد از نزول قرآن

بی تردید لفظ مصحف بعد از نزول قرآن استعمال زیادی داشته، به طوری که در قرآن مشهور شده است. ولی این بدان معنا نیست که معنای لغوی آن الغا شده، بلکه در معانی دیگری غیر از قرآن نیز استعمال شده است.

لفظ مصحف در قرآن و احادیث

با مراجعه به قرآن کریم پی می‌بریم که لفظ مصحف به معنای قرآن، در آن استعمال نشده است، با آنکه اسامی فراوانی بر آن اطلاق شده که برخی به بیش از پنجاه اسم رسانده‌اند. همچنین با مراجعه به احادیث مشاهده می‌کنیم که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لفظ مصحف را به عنوان علم بر قرآن اطلاق نکرده است.

در تاریخ آمده است: اولین مرتبه‌ای که این لفظ بر کتاب خداوند اطلاق شد در عصر خلافت ابوبکر بوده است.

سیوطی نقل می‌کند: « لمّا جمع ابوبکر القرآن قال سمّوه، فقال بعضهم: سمّوه انجیلا فکرهوه. و قال بعضهم: سمّوه السفر فکرهوه من یهود. فقال ابن مسعود: رأیت بالحبشة کتابا یدعون المصحف فسمّوه به ».[۳] هنگامی که ابوبکر قرآن را جمع‌آوری کرد، دستور داد برای آن نامگذاری کنند: برخی آن را « انجیل » نامیدند، که او راضی نشد. گروهی دیگر او را « سفر » نامیدند که به جهت یهود راضی نشد امّا ابن مسعود گفت: من در حبشه کتابی را دیدم که آن را مصحف می‌نامیدند، اسم قرآن را « مصحف » نامید.

مصحف در لسان تابعین

ابن سیرین نفل می‌کند: « بعد از وفات پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) علی ( علیه السّلام ) قسم یاد کرد ردا بر تن نکند مگر در روز جمعه؛ تا اینکه قرآن را در مصحفی جمع آوری کند ».[۴]

همچنین از رفیع بن مهران نقل شده که گفت: « در عهد خلافت ابیبکر، قرآن را در مصحفی جمع نمودند ».[۵]

نویسنده مصحف فاطمه کیست؟

از مجموع روایات استفاده می‌شود که کاتب و نویسندۀ مصحف فاطمه ( علیها السّلام )، علی بن ابی طالب ( علیه السّلام ) بوده است.

حماد بن عثمان در مورد مصحف فاطمه ( علیها السّلام ) از امام صادق ( علیه السّلام ) سؤال نمود. حضرت در جواب فرمود: امیرالمؤمنین ( علیه السّلام ) هر چه را می‌شنید می‌نوشت تا آن که تبدیل به مصحفی شد.[۶]

ابوعبیده نیز از امام صادق ( علیه السّلام ) نقل می‌کند که فرمود: «... علی ( علیه السّلام ) آن را می‌نوشت و این همان مصحف فاطمه است ».[۷]

علی بن ابی همزه از امام صادق ( علیه السّلام ) نقل می‌کند که فرمود: «... نزد ما مصحف فاطمه ( علیها السّلام ) و خط علی ( علیه السّلام ) است ».

املا کننده کیست؟

از برخی روایات استفاده می‌شود که املا کننده خداوند است. ابوبصیر از امام صادق ( علیه السّلام ) نقل می‌کند که فرمود: « همانا نزد ما مصحف فاطمه است و چه چیز آنان را به مصحف فاطمه آگاه کرده است؟... همانا آن مکتوبی است که خداوند آن را املا کرده و به حضرتش وحی نموده است ».[۸]

در بعضی از روایات آمده است که املا کننده فرشته بوده است. همچنین از برخی دیگر استفاده می‌شود که املا کننده جبرئیل بوده است. در دسته‌ای از روایات، املا کننده رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) معرفی شده است.

با جمع روایات به این نتیجه می‌رسیم که خداوند آن را از طریق فرشته عام یا خاصش به پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ابلاغ می‌کرد و پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به حضرت زهرا ( علیها السّلام ) قرائت می‌‌‌نمود و امیرالمؤمنین ( علیه السّلام ) نیز آن را می‌نوشت. و نیز بخشی از آن مستقیما توسط جبرئیل بر حضرت زهرا ( علیها السّلام ) نازل شده است.

سرّ انتساب این مصحف به حضرت زهرا ( علیها السّلام )، با وجود آن که کتابت به دست حضرت امیرالمؤمنین (علیهم السلام ) بوده، آن است که الهام مطالب مصحف و خطابه‌های آن متوجه حضرت زهرا ( علیها السّلام ) بوده است.

 

 

منابع:

[۱]. بصائر الدرجات، ص ۱۵۵.
[۲]. صحاح اللغة، ج ۴، ص ۱۳۸۴.
[۳]. الاتقان، ج ۱، ص ۵۳.
[۴]. المصاحف، ص ۱۰.
[۵]. المصاحف، ص ۹.
[۶]. اصول کافی، ج ۱، ص ۲۴۰.
[۷]. همان، ص ۲۴۱.
[۸]. بصائر الدرجات، ص ۱۵۲.

 



۲۷/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن