تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835249983
مستندات فقهی برخورد با زمین خواران
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
تعریف زمین خواری و انفال در فقه؛
مستندات فقهی برخورد با زمین خواران
متناسب با تعریفی که از انفال آورده شد، مشخص می شود که این زمین ها متعلق به امام یا به تعبیر امروزی تر، متعلق به حکومت اسلامی است و تعرض به آن، نقض حقوق عمومی است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، به نقل از کافه حقوق، یکی از مشکلات عصر ما در جمهوری اسلامی، مساله زمین خواری و مالکیت زمین هایی است که با تعرض شهروندان به برخی زمین های بی صاحب، بی نظمی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. مساله ای که علیرغم برخی جرم انگاری های غیربازدارنده، به سرعت در حال پیشروی است و بسیاری را یک شبه از فرش به عرش رسانده است. در برخی مواقع هم پیش آمده که به دلیل ناهماهنگی های دستگاه های اجرایی، از برخی حقی ضایع شده است. به گونه ای که این زمین ها، به دلیل اختلافات در معیارهای سازمان ثبت و سازمان جنگل ها، بخش زیادی از سرمایه برخی شهروندان تضییع شده است.
به همین دلیل به نظر میرسد که باید این مساله با منابع اصیل اسلامی خود مورد مداقه قرار گیرد. مفهوم انفال و مباحث مربوط به مسایل اقتصادی در کتب حکومت اسلامی منابع متاخر فقهی هم چون کتاب مرحوم منتظری از نزدیک ترین مفاهیم به مساله زمین خواری است. اولین گام در بررسی این پدیده، پرداختن به مفهوم انفال است. به گونه ای که بتوان زمین های قابل حیازت توسط شهروندان را از مناطق تحت مالکیت حکومت تفکیک کرد. معنای انفال معنای اصطلاحی انفال در روایات و کتب فقهی عبارت است از «ما لا رب لها: آن چه که صاحب ندارد.» در روایات عباراتی از قبیل «الارض المیته التی لا رب لها» یا «الارض التی لا رب لها» و هم چنین «الارض التی ما لا رب لها» داریم که می فهمیم معیار در روایات، «ما لا رب لها: آنچه که شأن آن داشتن مالک است ولی مالک ندارد»، می باشد. ما یختص بالنبی و الامام آنچه که به نبی و امام مختص است انفال است یعنی مختص به جایگاه نبی و امام است نه شخص ایشان، بلکه متعلق به جایگاه حاکم اسلامی است. این تعریف یک اشکال دارد چون خمس مشمول تعریف می شود و خمس انفال نیست ولی تعریف مالا رب لها خمس را شامل نمی شود چون خمس صاحب دارد. بنابراین انفال که در آیه اول سوره انفال از آن یاد شده مجموعهای از منابع طبیعی و اموالی میشود که به طور طبیعی مالکی ندارند و یا مالک داشته و فعلا صاحب مالک نیستند وباید مالکی داشته باشند. به عبارت دیگر انفال مجموعه ثروتهای طبیعی و غیرطبیعی بدون مالک است. اداره این ثروتها بر اساس روایات و دیدگاههای فقهای اسلام به ویژه فقهای تشیع بر عهده مقام امامت در نظام اسلامی است و مقصود از مقام امامت همان مقام رهبری میباشد و این ثروت و سرمایه نیز متعلق به دستگاهی است که هدایت و رهبری جامعه را برعهده میگیرد و تحت عنوان دولت یا رهبری جامعه شناخته میشود. انفال شامل منابع دست نخورده طبیعی به صورت موات (زمینهای موات) و آباد (جنگلها، مرتعها، دشتهای آماده برای بهرهبرداری و کشت، دریاها، دریاچهها، رودخانههای بزرگ، سرکوه ها، بستر رودخانهها، ساحل دریاها، معادن) میباشد. املاکی مانند (باغها، زمینها، چشمهها، چاهها و… ) که مالکی ندارند اما در گذشته صاحب مالکی بودند مثل مهاجرت مردم یک آبادی، یا اموال کسانی که از دنیا میروند اما وارثی ندارند و همچنین غنائم و منافعی که توسط مسلمانان در جنگ هایی که بدون اذن امام با غیرمسلمانان بدست می آید. همچنین معادن نفت، مس، گاز و … نیز جزء انفال به حساب آمده و متعلق به دولت خواهد بود. برداشت های مختلف از مالکیت امام بر انفال احتمال اوّل: مالکیت شخصی امام من حیث هو شخص: عنوان امامت عنوان مشیر باشد و مراد شخص امام باشد که عهدهدار امور جامعه است؛ مثلًا امیر المؤمنین (ع) در زمان امامت خویش مالک همه خمسها و فىء و انفال باشد؛ نه به خاطر امامتش بلکه به خاطر شخص خودش، و امامت عنوان مشیر باشد به شخص وى، مانند صاحب کلاه سیاه که عنوان دخالتى درموضوع ندارد و صرفاً اشاره به شخص است. احتمال دوّم: اینکه مالکیت شخصی به حیثیت تعلیلیّه باشد: عبارت است از اینکه مالکیت اجرت امامت به علت مسئولیت ایشان باشد. مانند رئیس یک مؤسسه که به خاطر اینکه رئیس مؤسسه است، براى وى حقوق سالیانه و ماهیانه قرار مىدهند که طبق این احتمال تمام اخماس و انفال مال شخص امام على (ع) است و لکن مثلًا به عنوان اجرت امامت وى قرار داده شود، که علت واسطه ثبوت حکم است. احتمال سوّم: مالکیت شخصی امامت حیثیت تقییدیّه باشد: معنایش این است که انفال ملک مقام و منصب امامت است نه ملک شخص امام؛ در حقیقت موضوع حکم همین علت باشد، در این صورت حیثیت امامت واسطه عروض حکم براى شخص است و در حقیقت حکم براى خود واسطه ثابت است. از سوى دیگر ملکیت یک امر اعتبارى است که مىتوان آن را براى مقام و حیثیت نیز اعتبار نمود، همان گونه که ملاحظه مىشود بسیارى از اموال ملک دولت و حکومت به شمار مىآید. بلکه ممکن است آن را براى مکانها نیز اعتبار نمود چنانکه برخى چیزها ملک مسجد یا حسینیه یا بیمارستان محسوب مىگردد. مقتضاى احتمالات مقتضاى دو احتمال اوّل این است که هر چه براى امیر المؤمنین (ع) از خمسها و انفال در زمان حیات آن حضرت بود، پس از وفات به ورثه او مطابق با سهامشان منتقل شود؛ همان گونه که مثلًا املاک زید به ورثه او منتقل مىشود، و نیز آنچه رئیس یک مؤسسه به عنوان مزد ریاست دریافت کرده پس از وفات به ورثه او منتقل مىشود، که در این صورت باید گفت تمام زمین هاى موات و کوهها و نیزارها و بیابانها و دریاها و معادن و مانند آن با وفات آن حضرت (ع) به ورثه او منتقل شده و براى امام بعدى چیزى به عنوان امامت او باقى نمانده است. و آیا این گونه تشریع با حقیقت و روح اسلام که مىفرماید: «کَیْ لا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ تا اموال در میان ثروتمندان شما دست به دست نچرخد، منافات ندارد؟! و یک فرد چه نیازى به این همه اموال دارد با اینکه مردم در نیازمندى گسترده به سر مىبرند؟ با اینکه مىدانیم احکام اسلام گزاف نیست بلکه بر اساس مصالح واقعى جامعه است و مقتضاى احتمال سوّم این است که هر چه براى مقام امامت بوده به امام بعدىمنتقل شود، همان گونه که امامت و رهبرى جامعه نیز دست به دست مىچرخد. آنچه در این مقام صحیح است همان احتمال سوم است، چرا که امامت و ولایت در بافت اسلام و نظام اسلامى تنیده شده است، همان گونه که تفصیل آن در جایگاه خود گذشت، و ادارۀ شئون حکومت چه حق باشد و چه باطل به نظام مالى نیازمند است. و مؤید این برداشت اینکه زمینهاى موات بدون اشکال از انفال و مال امام است، اما مشاهده مىکنیم که در کتاب و سنت آمده است که زمین براى همۀ مردم است، خداوند متعال مىفرماید: «وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ: خداوند زمین را براى مردم قرار داد و در خبر یونس از عبد صالح امام موسى بن جعفر (ع) آمده بود که فرمود:: ان الارض للّه -تعالى- جعلها وقفاً على عباده فمن عطّل ارضاً ثلاث سنین متوالیه لغیر ما عله اخذت من یده و دفعت الى غیره. (وسائل ۱۷/ ۳۴۵، ابواب احیاء الموات، باب ۱۷)» زمین از آنِ خداوند متعال بود و آن را وقف بندگان خود کرد، پس هر کس سه سال پشت سر هم بدون دلیل زمینى را بلااستفاده و معطل گذارد، از او گرفته مىشود و به دیگرى واگذار مىگردد. به عنوان نمونه در خطبه شقشقیه نهج البلاغه مىخوانیم: (۱)- و قام معه بنو امیّه یخضمون مال اللّه خضمه الابل نبته الربیع. (نهج البلاغه، فیض/ ۵۱؛ لح/ ۴۹، خطبه ۳).«و بنى امیه به همراه او [عثمان] بپاخاستند و مال خدا را همانند شتر که علف بهارى را مىبلعد بلعیدند.» و در سخن دیگرى آن حضرت در نهج البلاغه به هنگام گفتگو با «عبد الله بن زمعه» که از وى مالى را طلب مىکرد مىفرماید: (۲)- انّ هذا المال لیس لى و لا لک، و انّما هو فىء المسلمین و جلب اسیافهم. (نهج البلاغه فیض ۷۲۸؛ لح/ ۳۵۳، خطبه ۲۳۲). «این اموال نه از آنِ من است نه از آنِ تو، اینها از همه مسلمانان و محصول شمشیرهاى آنهاست.» از همۀ اینها دانسته مىشود که بین اینکه مال به امام یا مسلمانان یا بیت المال نسبت داده شود تفاوت اساسى وجود ندارد. و اینکه بخواهیم برخى روایات را حمل بر تقیه کنیم وجهى براى آن نیست، زیرا به خوبى مىتوان این تعبیرهاى به ظاهر مختلف را با یکدیگر جمع کرد. منظور از امام در بحث انفال مراد از امام همان حاکم واجد شرایط در زمان خویش است و اموال نیز اموال شخصى او نیست. بلکه براى مقام و منصب امامت است به صورت تقیید، و این اموال پس از عزل یا مرگ وى به امام دیگر منتقل مىشود، و در حقیقت این اموال اموال عمومى و از مهمترین ارکان نظام مالى حکومت اسلامى است، که زیر نظر نماینده جامعه قرار داده شده است و مصرف آن نیز مصالح امام و امت اسلامى است که البته مصارف شخصى امام و نیز سادات از خاندان پیامبر (ص) از مهمترین آن مىباشد؛ و براى شخص امام معصوم نیست تا براى آن حضرت نگهدارى شود؛ یا در آن جهت که علم به رضاى آن حضرت است، یا بر آن حضرت واجب است مصرف گردد، یا از طرف او صدقه داده شود. متناسب با تعریفی که از انفال آورده شد، مشخص می شود که این زمین ها متعلق به امام یا به تعبیر امروزی تر، متعلق به حکومت اسلامی است و تعرض به آن، نقض حقوق عمومی است. لذا با توجه به خدشه دار کردن نظم عمومی و عدم رضایت مقام معظم رهبری در نطق اخیرشان در جمع فعالان محیط زیست، طبعا زمین خواری مشمول جرم انگاری شدیدتر و نظارت دقیق تر مراجع نظارتی می شود. برگرفته از تقریرات کلاس درس آیت الله مصباحی مقدم با عنوان «فقه اقتصادی در حکومت اسلامی» در دانشگاه امام صادق (ع)، مقطع کارشناسی ارشد حقوق عمومی، اردیبهشت ۹۲ محمد میثم نداف پور
۲۸/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
در برخورد با زمين خواران خلاء قانوني نداريم
۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰ ۴۷ق ظ عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس در برخورد با زمين خواران خلاء قانوني نداريم عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس با تاکيد به نبود خلاء قانوني در پيگيري زمين خواران و کوه خواران از برخورد با افراد سودجو در پرونده هاي زمين خواري خبر داد علي جليليان عضو کميسيونجرائم خشن در سیرجان کاهش یافت/برخورد جدی با زمین خواران
بخشی جرائم خشن در سیرجان کاهش یافت برخورد جدی با زمین خواران شناسهٔ خبر 2520047 سهشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۵ استانها > کرمان سیرجان - دادستان سیرجان گفت سرعت در رسیدگی پروندهها موجب کاهش چشمگیر جرائم خشن در شهرستان سیرجان شده است به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمدر10 سال گذشته با زمین خواران برخورد بدون اغماض نشده است
رییس سازمان امور اراضی کشور در10 سال گذشته با زمین خواران برخورد بدون اغماض نشده است تهران - ایرنا- رییس سازمان امور اراضی کشور وزارت جهاد کشاورزی را متولی امر زمین در کشور اعلام کرد و گفت در 10 سال گذشته در مورد حفظ کاربری و برخورد بدون اغماض با متخلفان اقدامی صورت نگرفته استرئیس کل دادگستری استان بوشهر مطرح کرد رویکرد قاطع دادگستری بوشهر برای برخورد با زمینخواران در سال آینده
رئیس کل دادگستری استان بوشهر مطرح کردرویکرد قاطع دادگستری بوشهر برای برخورد با زمینخواران در سال آیندهرئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت دادگستری بوشهر در سال آینده با رویکردی قاطع و صریح با زمینخواران و پدیده زمینخواری با همکاری نهادهای مربوط عمل خواهد کرد به گزارش خبرگزاری فدر برنامهای با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی و رئیس امور اراضی مطرح شد اصلاح قانون کاربری اراضی اولویت مجلس در سا
در برنامهای با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی و رئیس امور اراضی مطرح شداصلاح قانون کاربری اراضی اولویت مجلس در سال ۹۴ با زمین خواران به شدت برخورد می شودقباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور و عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در برنامه رویداد بر لزوم تصویب قوانین سخت گیرانه برتاکید معاون استاندار خوزستان لزوم برخورد قاطعانه با زمینخواران
سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۴ معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بر لزوم برخورد قاطعانه با زمینخواران و متصرفان غیرقانونی تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خوزستان فرجالله خبیر در نشست با فرمانداران خوزستان که امروز 19 اسفندماه به منظور بزمینخواران در 93 چه کردند؟
زمینخواران در 93 چه کردند تا اواخر مهرماه امسال اعلام شد حدود 400 پرونده زمینخواری در دست پیگیری است این درحالی است که روز گذشته زمینخواران هشداری جدی گرفتند و تاکید شد که با آنها بهطور جدی برخورد میشود آفتاب اقتصادنیوز در ادامه مینویسد شاید نتوان آمار دقیقی از زمینلیست زمین خواران بزرگ منتشر شد/ چه کسانی زمین های شمال تهران را صاحب شده اند؟
لیست زمین خواران بزرگ منتشر شد چه کسانی زمین های شمال تهران را صاحب شده اند جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران دراعتراض به تخریب گسترده باغات خواستار برخورد قاطع دادستانی و وزرات دادگستری با تخریب محیط زیست شدند دانشجویان با نام بردن دانه درشت ها از رئیس قوه قضائیه خواستند بنابساخت تمدن تحققبخش مسئله جانشين انسان از سوی خدا در زمين است
تمدن صدر در انديشه شهید صدر ساخت تمدن تحققبخش مسئله جانشين انسان از سوی خدا در زمين است شناسهٔ خبر 2514823 جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشمندان می توان انسان را حيوان فرهنگی و تمدنساز دانست که خداوند بر اساس حاکميت مطلقه خويش و سنن طبيعی و فطری حاکم بر ج- 71 هکتار از اراضی ملی نطنز از زمین خواران پس گرفته شد
71 هکتار از اراضی ملی نطنز از زمین خواران پس گرفته شد کاشان– ایرنا- مدیر جهادکشاورزی نطنز گفت حدود 71 هکتار از اراضی ملی این شهرستان در سالجاری از متصرفان و زمین خواران پس گرفته شده است عبدالرضا مهدی بادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت این مقدار زمین شامل 14 فقرارزش زمین های البرز مانند طلاست/ زمین خواران سازمانی عمل می کنند
میررجبی ارزش زمین های البرز مانند طلاست زمین خواران سازمانی عمل می کنند شناسهٔ خبر 2511764 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۰ استانها > البرز کرج - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ارزش افزوده زمین های البرز را معادل طلا خواند و گفت زمین خواران در البرز در قالب سازمازمین خواران منابع طبیعی را بیرحمانه تخریب می کنند
آیت الله محمدی زمین خواران منابع طبیعی را بیرحمانه تخریب می کنند شناسهٔ خبر 2517323 جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۸ استانها > همدان همدان- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با بیان اینکه مقام معظم رهبری درخصوص موضوع رانت خواری و دنیا پرستی صحبت کرده اند گفت زمین خوارالزوم برخوردقانونی با متخلفان در زمینه ساماندهی پسماندها در لرستان
اصلانی تاکید کرد لزوم برخوردقانونی با متخلفان در زمینه ساماندهی پسماندها در لرستان شناسهٔ خبر 2520693 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۵ استانها > لرستان خرم آباد - معاون عمرانی استاندار لرستان یکی از مشکلات در زمینه ساماندهی پسماندها را ملاحظه کاری دانست و گفت زمانی که اخطار وبکارگیری پهپاد برای شناسایی زمینخواران و شکارچیان غیرمجاز
تراز مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست گفت از این پهپادها می توان در سرشماری حیات وحش شناسایی شکارچیان غیر مجاز همچنین زمین خواری در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کرد به گزارش تراز مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر کسب توافق با وزارت دفاع بتصرف 350 میلیارد تومانی زمینخواران از زمینهای لنگه
سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۲ سرپرست مدیریت املاک و حقوقی راه و شهرسازی هرمزگان از رفع تصرف 85 هکتار از اراضی دولتی در بندر لنگه خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی خلیجفارس عباس حریرنیا ضمن اعلام این خبر افزود راه و شهرسازی هرمزگان در راستای حفاظت از امشکل برخورد با زمینخواری عدم نظارت است نه خلاء قانونی
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۳ یک وکیل دادگستری با اشاره به قوانین موجود در رابطه با برخورد با زمینخواری تاکید کرد که در این زمینه خلاء قانونی وجود ندارد بلکه بیشتر بحث عدم نظارت مطرح است هوشنگ پوربابایی در گفتوگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد وقتی پشتوانه پول ملی چراگاه زمین خواران می شود/بیوتروریسم جدی است
در گفتگو با مهر مطرح شد وقتی پشتوانه پول ملی چراگاه زمین خواران می شود بیوتروریسم جدی است شناسهٔ خبر 2520515 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۳ استانها > البرز کرج - نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت در برخی از کشورها زمین پشتوانه پول ملی به شمار می رود ام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها