تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805343827
قرآن برای گناه صغیره مجوز می دهد؟!
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
یا آیه 32 از سوره نجم، مجوزی برای گناهان صغیره نیست؟
برخی در توجیه گناه می گویند: اولاً این گناه صغیره است و ثانیاً خدا فرموده که «لمم = گناهان صغیره» ایرادی ندارد و ثالثاً سریع بعدش فرموده « إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ » یعنی میبخشد؟
آیه مورد بحث و ترجمه آن به شرح ذیل است:
الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى (النّجم، 32)
آنان كه از گناهان بزرگ و زشتكاری ها جز لغزش هاى كوچك خوددارى مى ورزند پروردگارت [نسبت به آن ها] فراخآمرزش است وى از آن دم كه شما را از زمین پدید آورد و از همان گاه كه در شكم هاى مادرانتان [در زهدان] نهفته بودید به [حال] شما داناتر است پس خودتان را پاك مشمارید او به [حال] كسى كه پرهیزگارى نموده داناتر است.
باید به چند نکته مهم دقت شود:
الف – قبل از هر بحثی اولاً دقت کنیم که "گناه" خودش یک مصیبت مُهلک است و توجیه آن مصیبتی به مراتب بزرگتر، به ویژه اگر آن توجیه، با تفسیر به رأی، مستند به آیات قرآن کریم و احادیث شود، چون این خودش می شود: دروغ و افترا بستن به خداوند سبحان، قرآن و اهل عصمت علیهمالسلام!
ب – فرمود: تفکر بالاترین عبادت است و امیرالمومنین علی علیهالسلام فرمود در عبادتی که تفکر نباشد، هیچ نیست؛ پس کسی که به توحید و معاد اعتقادی دارد که حرف از "گناه و صواب" و در نتیجه "عقاب و ثواب" می زند، باید کمی فکر کند که آیا العیاذ بالله، خدا مجوز گناه می دهد؟
آیا این ابلیس لعین و سایر شیاطین جنّ و انس نیستند که دعوت به گناه کرده و آن را کوچک جلوه می دهند و توجیه می کنند؟ و فکر کند که اصلاً گناه و صواب را چه کسی تعیین و تبیین و ابلاغ کرده است و اساساً اگر خداوند متعال انجام کاری را اجازه دهد، آیا آن کار دیگر در زمرهی گناهان محسوب می گردد؟!
آیا اگر کسی آیه را بخواند و سپس بگوید: بر اساس این آیه مجوز گناه صادر شده، به غیر از تفسیر به رأی، به گناه دروغ و افترا بستن به خداوند سبحان آلوده نشده است؟!
ج – اول بگویند: در کجای این آیه خواندهاند که "گناه صغیره" مجاز است و اشکالی ندارد؟ و در کجایش خواندهاند که خدا حتماً و قطعاً می بخشد، هر چند که شخص عمداً مرتکب گناه شود؟ تا بعد راجع به آن بحث شود.
حکایت:
این حکایت قدیمی را شاید شنیدهاید که کسی مدعی بود به حکم خدا و بر اساس آیه قرآن و دستوری که برای مومنین آمده است نماز نمی خوانَد!
پرسیدند: آن کدام آیه است؟
گفت: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ – ای کسانی که ایمان آوردهاید، به نماز نزدیک نشوید» و دیگر بقیهی همین که قید «وَأَنتُمْ سُكَارَى – در حالی که مست هستید» را نمی خواند.
قضیه گناه کردن (صغیره و کبیره) و عذاب نشدن مثل این است که انسان سم مهلک بخورد و مشکلی برای او پیش نیاید. گناه حتما عذاب در پی دارد. ولی اگر انسان بتواند ایمان خود را حفظ کند، خدا در موارد ذکر شده و پس از عذاب به اندازه لازم، فرد را نجات می دهد. خدا طبق این آیه تعهدی نداده است که افراد را عذاب نکرده می بخشد
د – این توجیه، مثل همان کسی است که نمازش را مستند به آیه قرآن ترک می کند.
او ابتدای آیه که فرمود: «الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ – اجتناب از گناهان بزرگ و عمل به زشتیها» را نمی خواند، بعد می گوید، " اللَّمَمَ " یعنی تو مجازی که گناهان صغیره انجام دهی؟! آیا این توجیه خودش یک گناه کبیره نیست؟!
حال بفرمایند: کدام گناهی کوچک است؟ و آیا تشخیص و تعیین کبیره و صغیره با گناهکاران است؟ و بفرمایند: داور کیست؟ آیا گناهکاران از طرف خدا خود را می بخشند؟! امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: «بزرگ ترین گناه، آن گناهی است که مرتکبش آن را کوچک بگمارد».
قرائن موجود در آیه نیز گواهى مى دهد كه لمم به معنى گناهانى است كه احیاناً از انسان سر مى زند، سپس متوجه مى شود و آن را ترك مى گوید، زیرا استثناء لمم از كبائر (با توجه به اینكه ظاهر استثناء، استثناء متصل است) گواهى است بر این معنا.
به علاوه در جمله بعد قرآن مى گوید: آمرزش پروردگار تو گسترده است (إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ).
این نیز دلیلى است بر اینكه گناهى از او سر زده كه نیاز به غفران پروردگار دارد، نه تنها قصد و نیت و نزدیك شدن به گناه بى آنكه آن را مرتكب شده باشد.
به هر حال منظور این است كه نیكوكاران ممكن است لغزشى داشته باشند، ولى گناه بر خلاف طبع و سجیه آنهاست، روح و قلب آنها همواره پاك است و آلودگی ها جنبه عرضى دارد، و لذا به محض ارتكاب گناه پشیمان مىشوند و از خدا تقاضاى بخشش مى كنند، چنان كه در آیه 201 اعراف مى خوانیم:
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ:
در حقیقت كسانى كه [از خدا] پروا دارند چون وسوسهاى از جانب شیطان بدیشان رسد [خدا را] به یاد آورند و بناگاه بینا شوند.
قضیه گناه کردن (صغیره و کبیره) و عذاب نشدن مثل این است که انسان سم مهلک بخورد و مشکلی برای او پیش نیاید.
گناه حتما عذاب در پی دارد ولی اگر انسان بتواند ایمان خود را حفظ کند، خدا در موارد ذکر شده و پس از عذاب به اندازه لازم، فرد را نجات می دهد.
خدا طبق این آیه تعهدی نداده است که افراد را عذاب نکرده می بخشد. البته خود این مغفرت هم کم موهبتی نیست. کسی که به جهنم می رود دیگر چندان به خدا امید ندارد ("و هم فیه مبلسون")، روش های توبه و استغفار را از یاد می برد و با شیاطین حشر و نشر پیدا می کند که مرامشان ناامیدی از رحمت خدا و بعضاً توهین به ذات خدا است.
منابع:
x-shobhe.com
porsemanequran.com
askdin.com tebyan.net
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
تبریز رکورد برگزاری محافل قرآنی را شکست
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۴ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برگزاری محافل قرآنی را از نکات برجسته سیوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ذکر کرد و گفت بیش از 200 محفل قرآنی در حاشیه مسابقات تاکنون برگزار شده است و این یک رکورد در برگزاری محافل استانی است به گزارش خبرنگاربیانیه علمای بحرینی در محکومیت تنگناهای مذهبی
بیانیه علمای بحرینی در محکومیت تنگناهای مذهبی شناسهٔ خبر 2517587 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان علمای بحرینی با اشاره به ایجاد تنگناهای مذهبی رژیم آل خلیفه تلاش حکومت برای تسلط بر مساجد و حسینیهها را محکوم کردند به گزارش خبرگزاری مهر جمعی از علمایبرای شناساندن اسلام در امریکا قرآن و جزوات رایگان توزیع میشود
برای شناساندن اسلام در امریکا قرآن و جزوات رایگان توزیع میشود شناسهٔ خبر 2508923 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان اسلام هراسی و اسلام ستیزی در غرب رو به افزایش است و از این رو مسلمانان قصد دارند که برای جلوگیری از این موضوع با ارائه قرآن و جزوات رایگاختتامیه مسابقات سراسری قرآن با پیام آیتالله سبحانی برگزارمیشود
تا ساعاتی دیگر اختتامیه مسابقات سراسری قرآن با پیام آیتالله سبحانی برگزارمیشود شناسهٔ خبر 2509350 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صبح امروز با پیام آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید و سخنرانیتوزیع ترجمه قرآن در پارلمان هلند + عکس
با هدف نشر اسلام توزیع ترجمه قرآن در پارلمان هلند عکس این ترجمههای قرآن کریم به زبان هلندی جزوهها و کتابهای دینی از سوی مرکز تبلیغات اسلامی شهر اسکندریه مصر ارسال شده بود به گزارش سرویس دینی جام نیوز نسخههایی از ترجمه قرآن کریم به زبان هلندی در میان نمایندرویا دادپور نفر اول رشته مفا هیم مسابقات سراسری قرآن کریم شد
رویا دادپور نفر اول رشته مفا هیم مسابقات سراسری قرآن کریم شد شناسهٔ خبر 2509484 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶ ۳۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نفرات برتر رشته مفاهیم سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر مرحله نهایی رشته مفاهحسن دانش بر سکوی نخست قرائت قرآن کشور ایستاد
حسن دانش بر سکوی نخست قرائت قرآن کشور ایستاد شناسهٔ خبر 2509485 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶ ۴۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی حسن دانش قاری یزدی به مقام نخست رشته تلاوت مسابقات سراسری قرآن کریم دست یافت به گزارش خبرگزاری مهر حسن دانش به مقام نخست رشته تلاوت سیوهفتمین دورهغیبت منشاء سایر گناهان است
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۱ یک مدرس حوزه علمیه امام صادق ع زنجان غیبت را منشأ سایر گناهان دانست و گفت متأسفانه امروزه روابط موجود در جامعه موجب غیبت در میان افراد شده است حجتالاسلام محسن نصیری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان اظهار کرد خداگزارش کامل همایش ملی"پیشرفت از منظر قرآن و حدیث"
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۹ نخستین همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع پیشرفت از منظر قرآن و حدیث با پیام آیتالله مکارمشیرازی و با سخنرانی دکتر واعظ زاده آیتالله رشاد و حجتالاسلام والمسلمین اعرافی روز پنجشنبه در قم برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایراناجرای طرح تربیت حافظان قرآنکریم در قم
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۳ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم در این استان گفت بیش از پنج هزار حافظ قرآن کریم در این طرح تحت پوشش اداره اوقاف و امور خیریه قرار گرفتند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم سهیچ گزینهای در مقابل اعتقاد به قرآن و اهل بیت(ع) کارایی ندارد
رئیس سازمان اوقاف هیچ گزینهای در مقابل اعتقاد به قرآن و اهل بیت ع کارایی ندارد شناسهٔ خبر 2509817 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس سازمان اوقاف در اختتامیه سیوهفتمین مسابقات سراسری قرآن گفت ۳۶ سال است تمام گزینهها را به کار گرفتند و فهمیپیام آیتالله سبحانی به اختتامیه مسابقات سراسری قرآن
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۲ آیتالله جعفر سبحانی طی پیامی به اختتامیه سیوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت قوانین فردی و اجتماعی قرآن استوار و با تمامی تمدنها سازگار است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات سرهمه میتوانند از معارف قرآن بهره ببرند/ زبان قرآن معرفت بخش است
سعیدیروشن همه میتوانند از معارف قرآن بهره ببرند زبان قرآن معرفت بخش است شناسهٔ خبر 2509764 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت همه كسانی كه زبان عربی و صلاحيتهای علمی متعارف و فطرت و عقل سالم داشته باقرآن مي گويد بايد آثار باستاني باقي بماند
عالم عراقي قرآن مي گويد بايد آثار باستاني باقي بماند رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم در هنگام فتح مكه براي تبیین خطا و اشتباه مشرکان و کفار اقدام به نابودی بتها کردند درحالیکه اکنون این آثار باستانی جنبه بت و بتپرستی ندارند که نابود شوند به گزارش سرويس ديني جامرقابت حافظان و قاریان قرآن در كراچی
رقابت حافظان و قاریان قرآن در كراچی شناسهٔ خبر 2514803 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان همزمان با برگزاری مسابقات قرآن كریم از سوی خانه فرهنگ ایران در كراچی حافظان و قاریان قرآن به رقابت با یكدیگر پرداختند به گزارش خبرگزاری مهر به همت خانه فرهنگ ایحکم خواندن قرآن هنگام قاعدگی
حکم خواندن قرآن هنگام قاعدگی برای بجا آوردن سجده واجب قرآن لازم است نیت نموده سر را بر چیزی كه سجده بر آن صحیح است مثل مهر و سنگ و سۆال 1 سوره های عزائم قرآن كدامند و چند آیه در قرآن وجود دارد كه سجده واجب دارند جواب چهار آیه در چهار سوره قرآن كه مشهور به عزائم هستند سجدهثبتنام آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم آغاز شد
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ ثبتنام در دهمین دوره طرح ملی اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم از 17 اسفندماه 93 آغاز شد و تا 25 فروردین ماه 94 ادامه خواهد داشت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حافظان قرآن علاقهمند به شرکت در این آزمون میتوانند با مراجعه به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها