محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830920282
همه میتوانند از معارف قرآن بهره ببرند/ زبان قرآن معرفت بخش است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سعیدیروشن:
همه میتوانند از معارف قرآن بهره ببرند/ زبان قرآن معرفت بخش است
شناسهٔ خبر: 2509764 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: همه كسانی كه زبان عربی و صلاحيتهای علمی متعارف و فطرت و عقل سالم داشته باشند میتوانند از معارف و آموزههای قرآن بهره ببرند. به گزارش خبرگزاری مهر، به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و همكاري هيأت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره شوراي عالی انقلاب فرهنگي پيش اجلاسيه منطق گفتمان قرآن كريم برگزار شد.اين جلسه به نقد نظريه «منطق و زبان گفتمان قرآن: عرفي ـ فراعرفي» كه توسط حجت الاسلام والمسلمين محمدباقر سعيدي روشن، دانشيار گروه قرآن پژوهي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه مي شد؛ اختصاص داشت.علاوه بر حضور حجت الاسلام و المسلمين عبدالحسين خسروپناه، دانشيار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ایران و دبير هيأت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره اعضاي زير به ترتيب به عنوان شوراي داوران و كميته ناقدان حضور داشتند.حجت الاسلام و المسلمين ابوالفضل ساجدي دانشيار مؤسسه پژوهشي امام خميني(ره)، حجت الاسلام و المسلمين سيدرضا مؤدب استاد دانشگاه قم و مجيد معارف استاد دانشگاه تهران به عنوان شوراي داوران و جعفر نكونام دانشيار دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمين عليرضا قائمي نيا دانشيار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين علي نصيري دانشيار دانشگاه علم و صنعت و حجت الاسلام و المسلمين محمدعلي رضايي اصفهاني دانشيار جامعه المصطفي(ص) العالمیة به عنوان كميته ناقدان در اين كرسي نظريه پردازي حضور داشتند.مديريت جلسه ياد شده بر عهده حجت الاسلام و المسلمين علي شيرواني دانشيار گروه فسلفه و كلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود. در ابتداي اين جلسه حجت الاسلام والمسلمين سعيدي روشن به تشريح نظريه «منطق و زبان گفتمان قرآن: عرفي ـ فراعرفي» پرداخت.وي تشريح كرد: مباني فهم و تفسير قرآن يكي از اركان مهم و پيش نيازهاي اساسي ورود به تفسير قرآن و استفاده از معارف و آموزههاي قرآن كريم است و در ميان مباحث مبنايي، يك محور بحث زبان قرآن است كه درون آن مسائل مختلفي مطرح است.سعيدي روشن افزود: بحث «منطق گفتمان قرآن» سابقهاي طولاني دارد و به عنوان مثال يكي از پرسشها در موضوع زبان قرآن اين است كه آيا اين زبان معرفتبخش است يا صرفاً يك زبان انگيزشي و جهتدهنده است؟ و نظر قاطبه متفكران اين است كه به اعتقاد ما مسلمانان زبان قرآن ريشه در واقعيت دارد و معرفتبخش است.عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنده اين موضوع را به تفصيل در كتاب «زبان قرآن و مسائل آن» مطرح و بررسي كرده ام و ضمنا اين موضوع نيز در آن كتاب بررسي شده است كه آيا خداوند متعال براي رساندن پيامهاي خود و راهنمايي خود به مردم از چه شيوه و چه منطقي استفاده كرده است و آيا از همان عرف عقلا استفاده كرده يا اين كه زبان خاصي را دارد؟حجتالاسلام و المسلمين سعيدي روشن گفت: در اين پيش اجلاسيه بنده اين موضوع را تبيين مي كنم كه زبان و منطق گفتمان قرآن يك منطق عرفي ـ فراعرفي است به اين معنا كه نه عرفي محض تلقي ميشود و نه يك زبان خاص و ويژه كه گروه يا افراد خاصاست فقط آن افراد خاص بتوانند بفهمند.وي افزود: عرفي ـ فراعرفي به اين معناست كه قرآن در رساندن حد نصاب هدايت و راهنمايي الهي در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي زبان گويايي دارد و به واسطه همين زبان، همه كساني كه زبان عربي و صلاحيتهاي علمي متعارف و فطرت و عقل سالم داشته باشند ميتوانند از معارف و آموزههاي قرآن بهره ببرند. عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: قرآن خود را بارها «نور مبين» و «قول ثقيل» تعبير فرموده است و اين كتاب مقدس خداوند متعال، انسان، جامعه انساني و تاريخ را توصيف ميكند و آموزه هاي گوناگوني را در عرصههاي مختلف پيش روي انسانها قرار ميدهد به نحوي كه همه ميتوانند با بهرههاي هوشي متفاوت از راهنمايي قرآن استفاده ببرند اما در همين حال كه «نور مبين» است «قول ثقيل» هم هست و قول ثقيل بودن آن به اين معناست كه تمام آيات و تمام تعبيرات قرآن كريم لايهها و سطوحي از معنا را در بر دارد. حجتالاسلام و المسلمين سعيدي روشن گفت: ما مسلمانان معتقديم كه تك تك آيات قرآن افزون بر اين كه داراي معناي ظاهري است داراي معناي باطني هم هست و قرآن كريم از لحاظ ساختار ظاهري و ساختار محتوايي، و به اصطلاح مضموني، معجزه پيامبر گرامي اسلام «ص» است و بر همين اساس زبان قرآن در عين حال كه عرفي است تعمقات و تأملات ويژهاي را ميطلبد و اين گونه نيست كه همه چيز آشكار در همان لايه رويين باشد.وي افزود: در واقع اين نظريه بيان ميكند كه زبان قرآن با حفظ چارچوب هاي زباني عرف عام عقلا در انتقال معنا، جهت ابلاغ مقاصد والاي خود كار ويژههايي را در شيوه پيامرساني خويش تعبيه كرده است كه زبان عرفي فاقد آنهاست و بر همين اساس است كه اين نظريه موسوم به زبان عرفي ـ فراعرفي است.عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: براساس اين نظريه دريچههاي فراواني براي معناهاي متعدد و براي رهنمودهاي متعدد قرآن كريم به سوي ما گشوده ميشود و تبيين ميشود كه چگونه باب معرفت به سوي قرآن همواره به روي همه انسانها در طول تاريخ باز خواهد بود.حجتالاسلام والمسلمين سعيدي روشن در پايان نيز گفت: جامعه امروز ما با پشت سر گذاشتن دورانها و مراحل متعدد و به خصوص دوره رنسانس و رشد و پيشرفت تكنولوژي و علم و همچنين علوم اجتماعي و علوم انساني امروز بيش از هر زمان ديگر نيازمند رهنمودها و هدايتهاي قرآن كريم است و ما بر اساس اين نظريه ميتوانيم به خوبي بابهاي گوناگوني را براي بهرهگيري از قرآن كريم و هدايتهاي آن براي جامعه امروز بشر به روي خودمان باز نگه داريم.در ادامه جلسه اعضاي كميته ناقدان يك به يك به بيان نقد هاي وارده به نظريه فوق پرداختند و حجت الاسلام و المسلمين سعيدي روشن بار ديگر به برخي از نقدهاي وارده پاسخ گفت و سپس اعضاي شوراي داوران براي داوري تشكيل جلسه داد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
سومین روز مسابقات سراسری قرآن با رقابتهای رشته حفظ آغاز شد
سومین روز مسابقات سراسری قرآن با رقابتهای رشته حفظ آغاز شد شناسهٔ خبر 2507620 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی سومین روز سیوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز با رقابت 26 حافظ 20 جزء و کل قرآن کریم آغاز شد به گزارش خبرگزاری مهر در سومینضیافت قرآنی «معراج» ویژه دانشجویان برگزار میشود
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۷ ضیافت قرآنی معراج به همت جهاد دانشگاهی استان یزد و به صورت اینترنتی 19 و 20 اسفندماه در رشتههای حفظ قرائت ترجمه و تفسیر ویژه دانشجویان برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا جشنواره ضیافت قرآنی معراج از زیر مجموبرگزاری آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن روز جمعه
شرفخانی خبر داد برگزاری آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن روز جمعه شناسهٔ خبر 2508256 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف گفت با برنامه ریزی های انجام شده جمعه ۱۵ اسفند ماه سومین آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم کهقاری برتر مسابقات «تلاوت» راهی مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف شد
سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۲ در پی رایزنی رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه نفر اول دومین دوره مسابقات قرآن تلاوت به طور مستقیم وارد رقابتهای کشوری مسابقات قرآن سازمان اوقاف شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران انفرات اول ترتیل و حفظ 20 جزء مسابقات قرآن مشخص شدند
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ رقابتهای رشته ترتیل و حفظ 20 جزء سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آقایان به ترتیب با برتری مجتبی قدبیگی از تهران و محمدرضا احمدی به پایان رسید به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نفرات برتر رشته ترتیل این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریمبرای شناساندن اسلام در امریکا قرآن و جزوات رایگان توزیع میشود
برای شناساندن اسلام در امریکا قرآن و جزوات رایگان توزیع میشود شناسهٔ خبر 2508923 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان اسلام هراسی و اسلام ستیزی در غرب رو به افزایش است و از این رو مسلمانان قصد دارند که برای جلوگیری از این موضوع با ارائه قرآن و جزوات رایگآغاز تفسیر قرآن در رادیو آلمان
با هدف معرفی بیشتر قرآن آغاز تفسیر قرآن در رادیو آلمان در این ویژهبرنامه آیهای از قرآن کریم تلاوت میشود سپس یکی از مبلغان و علمای مسلمان معروف در مدت چهار یا پنج دقیقه به تفسیر این آیه میپردازد به گزارش سرویس دینی جام نیوز پخش برنامه قرآنی «القرآن متلاوت قرآن کریم بهترین راه برونرفت از نگرانیهای روزمره است
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۵ دبیر اجرایی کمیته بانوان سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت هرگونه انس با قرآن از جمله قرائت مطالعه تدبر و تفکر در آن و حفظ و کتابت آن از ارزش فراوانی برخوردار بوده بطوری که تلاوت روزانه قرآن کریم بهترین راه برون رفت از نگرانی و اضطرابهایبرگزاری همایش ملی آموزش عالی قرآنی و تأمین نیازهای شغلی جامعه
خوشمنش در نشستخبری عنوانکرد برگزاری همایش ملی آموزش عالی قرآنی و تأمین نیازهای شغلی جامعه شناسهٔ خبر 2508473 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور از برگزاری اولین همایش ملی آموزشی عالی قرآنی وقرآن، برنامه کامل زندگی بشری در تمام ابعاد است
سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۰ دومین نشست تخصصی کمیته دانشگاهی سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی رئیس جهاد دانشگاهی استان و نمایندگان دانشگاهها در دانشگاه تبریز برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران اجشنواره ملی هنرهای تجسمی «قرآن و هنر» برگزار میشود
به همت جهاد دانشگاهی استان فارس جشنواره ملی هنرهای تجسمی قرآن و هنر برگزار میشود شناسهٔ خبر 2502595 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی جشنواره ملی هنرهای تجسمی قرآن و هنر با موضوع جزء سیام کلامالله مجید توسط جهاد دانشگاهی استان فارس و حمایت سادومین دوره هماندیشی مدرسین طرح ملی تربیت مربی آموزش قرآن برگزار میشود
سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۴ دومین دوره توجیهی مدرسین طرح ملی تربیت مربی آموزش عمومی قرآن کریم در بخش برادران فردا چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه در مجتمع فرهنگی نور شهر مقدس قم افتتاح میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دومین دوره توجیهی مدرسین طرح ملیچرا خداوند در قرآن واژة تدبّر را فقط در مورد قرآن به کار برده است؟
چرا خداوند در قرآن واژة تدبّر را فقط در مورد قرآن به کار برده است در باره قرآن تدبّر شود یعنی آیه به آیه خود قرآن ملاحظه شود با پیش فرضهای قبلی و معلومات پیشساختة ذهنی نباید به سراغ قرآن رفت واژة تدبّر که چهار مورد در قرآن آمده 1 وتنها در مورد قرآن به کار رفته است و دراهداف بیداری اسلامی از منظر قرآن کریم
اهداف بیداری اسلامی از منظر قرآن کریماین پژوهش کوشیده است با روش توصیفی و تحلیلی و به مدد قرآن به عنوان نخستین و مهم ترین منبع و آنگاه تفاسیر برتر و منابع دسته اول و مهم در این حوزه به بررسی و تبیین دیدگاه قرآن درباره اهداف بیداری اسلامی بپردازد بخش اول چکیده این پژوهش کوشیده اسمبانی و پیش فرض های رویکرد تفسیر ترتیب نزولی قرآن
مبانی و پیش فرض های رویکرد تفسیر ترتیب نزولی قرآناز آنجاکه غرض از تفسیر موضوعی دستیابی به نوعی منطق و نظم بخشی به موضوع است در این صورت رویکرد ترتیب نزولی سازگاری بیشتری با تفسیر موضوعی داشته به فهم بهتر قرآن و نگاه فرایندی در مسئله مورد تفسیر خواهد انجامید بخش اول چکیده از جمحدود آزادی در قرآن کریم کدام است؟
حدود آزادی در قرآن کریم کدام است گرچه انسان تکویناً موجودی مجبور نیست ولی آزادی او در دایرة دین الهی و دستورهای حیات بخش آن است از آنجا که بحث آزادی وصفی از اوصاف نفسانی انسان است با تعدد و تفاوت انسانشناسیها معنا و مفهوم آن متعدد میگردد هستی شناسی و جهان بینی هر شخصضیافت قرآنی«معراج»؛ ۱۹ و ۲۰ اسفندماه ویژه دانشجویان برگزار میشود
ضیافت قرآنی معراج ۱۹ و ۲۰ اسفندماه ویژه دانشجویان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2508031 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ضیافت قرآنی معراج به همت جهاد دانشگاهی استان یزد و به صورت اینترنتی ۱۹ و ۲۰ اسفندماه در رشتههای حفظ قرائت ترجمه و تفسیر ویژه د-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها