تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830226252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«سهروردی و افکار او» تأملی در منابع فلسفه اشراق


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معرفی کتاب؛
«سهروردی و افکار او» تأملی در منابع فلسفه اشراق

سهروردی


شناسهٔ خبر: 2518725 دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
دین و اندیشه > اندیشمندان

کتاب «سهروردی و افکار او» با عنوان فرعی تأملی در منابع فلسفه اشراق نوششته دکتر کریم مجتهدی، از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. به گزارش خبرنگارمهر، در فرهنگ غربی، از قرن دوازدهم میلادی و شاید هم اندکی جلوتر، افرادی چون فارابی، ابن سینا، غزالی و ابن رشد مورد توجه بوده اند و سهم آنها را در تحولات فرهنگ علمی و فلسفی آن دیار نمی توان نامعتبر تصور کرد. البته نام سهروردی در غرب تا اوایل قرن بیستم میلادی برده نشده و آثار و افکار او تا این اواخر در آنجا کاملا ناشناخته مانده است، ولی در عین حال و البته به نحوی متفاوت با فلاسفه بزرگی که نام بردیم، جایگاه سهروردی برای فهم سیر تاریخی فلسفه در ایران و مقایسه آن با سیر همین تاریخ در ممالک غربی، استثنایی و درخور تامل است و از این رهگذر به نکاتی می توان دست یافت که اهمیت آنها بیش از آن چیزی است که در وهله اول تصور می رود:اولا سهروردی به نحوی از تقابل فلسفه اسلامی با آنچه قبلا در ایران رایج بوده است کاسته و استمرار و اتصال فرهنگ و تمدن ایران را به طور طبیعی محفوظ و یک دست نگه داشته است.ثانیا سهروردی بیش از آنچه معمولا تصور می شود، خواه ناخواه، یکی از حلقه های نهایی سنت افلاطونیان متاخر است و برای فهم درست این سنت نه فقط در ایران بلکه در کل خاورمیانه و حوزه های مدیترانه شرقی اهمیت فوق العاده دارد. نباید فراموش کرد که تفکر سهروردی از یک طرف با جذب گرایش های هرمس مثلث، سنت مصری که در فرهنگ دوره یونانی مآبی ادغام شده بود و اعتقادات سریانی و حرانی را نیز انعکاس می داد، به گنجینه بزرگی از معارف دنیای کهن دست یافته است. از طرف دیگر او با جذب سنت منطقی و بعضی از اصول اخلاقی رواقیان در مسیری قرار گرفته که در طول بیش از بیست قرن انتقال ارثیه فرهنگ علمی و فلسفی جهان را میسر ساخته است.از این لحاظ تفکر سهروردی به اندازه ای گستردگی بالقوه داشته است که امروزه به سهولت شباهت هایی میان بعضی از گفته های او و بسیاری دیگر از متفکران ممالک مختلف اروپایی می توان یافت. از این لحاظ واقعا تشابه و قرابت بعضی از نظرات او با افکار فیچینو، متفکر ایتالیایی، بنیانگذار «آکادمی فلورانس» در نیمه دوم قرن پانزدهم میلادی، شگفت انگیز است. افکار سهروردی بسیار بیشتر از هر متفکر دیگر ایرانی، بدون اینکه نام او به صراحت برده شود، در خاورمیانه، خاصه در دیار بکر، آناطولی، عراق، شام، دمشق، حلب و غیره رواج داشته است. از این لحاظ، شهاب الدین سهروردی تعلق به خانواده بسیار بزرگی از متفکرانی دارد که همگان از وراث فرهنگی جهان قدیم بوده اند، یعنی وارث فرهنگ های ایران، کلده، مصر، حران، یوانان و تمام اقوامی که به مدت بسیار طولانی در متصرفات امپراطوری رومی زندگی کرده اند.
سهروردی
ثالثا جنبه های صرف و بدیع ایرانی تفکر سهروردی را نیز نمی توان انکار کرد. اعتقادات ادیان باستانی ایران و در درجه اول فرهنگ مزدایی در آثار او انعکاس دارد، خاصه موقعی که او عقول سنت مشایی را با رجوع به (امشاسپندان) فرشتگانی که در ضمیر ناخود آگاه ایرانیان همیشه فعال بوده اند، توصیف و تبیین می کند. شهاب الدین سهروردی همچنین از شاهنامه فردوسی استفاده های زیادی کرده است و نادرست نخواهد بود اگر بگوییم او حماسه پهلوانی فردوسی را به نحوی تبدیل به حماسه عرفانی کرده است. او در بعضی از رساله های خود از قهرمان هایی چون زال، رستم، اسفندیار و کیخسرو و سرنوشت و اعمال آنها در جهت تصویر افکار خود بهره برده است؛ مظهر سیمرغ در آثار او جایگاه ویژه ای دارد و بر امکان ارتقای روحی انسان دلالت می کند.رابعا همچنین نباید فراموش کرد که سهروردی خواه  ناخواه بیش از تمام فلاسفه دیگر در ایران، قرابت نزدیک و همدلی روحی با عرفا و متصوفه ایران اسلامی داشته است، به نحوی که بعضی از متخصصان بیان کرده اند فلسفه اشراق او در واقع بیان خاصی از همان عرفان سنتی ایرانیان است که مجهز به تاملات فلسفی شده و به صورت عقلانی و استدلالی مطرح گردیده است؛ او شناخت بحثی را با مهارت با شناخت ذوقی نه الزاما برابر، بلکه همسو کرده است. در آثار سهروردی نه فقط می توان اسامی افراد زیادی از اهل تصوف و عرفان را مشاهده کرد، از جمله سلمان پارسی، جنید، حلاج، تستری، ابوسعید ابوالخیر و غیره ... بلکه شاید همچنین بتوان – از رهگذر آثار او – تحت تاثیر سکوت خاص آنها قرار گرفت و متوجه شد که آنها به سر بزرگی پی برده بوده اند، ولی چون آن سر به سهولت به دیگری منتقل نمی شود، هرکس برای آشنایی با آن باید شخصا کمر همت ببندد و بیش از پیش در این مهم راسخ باشد.زندگینامه شهاب الدین سهروردی و مشکلات شناخت آن،  آثار شهاب الدین سهروردی،  افکار شهاب الدین سهروردی،  حکایات تمثیلی شهاب الدین سهروردی،  آیا از سرگذشت حماسی کیخسرو به نحوی که فردوسی آن را سروده است، می توان یک تحلیل اشراقی به سبک شهاب الدین سهروردی کرد؟،  شهاب الدین سهروردی و فرید الدین عطار،  تاملی در منابع فکری شهاب الدین سهروردی، سیاست فرهنگی ایلخانان ایران و افکار سهروردی،  سرنوشت حکمت اشراق پس از فوت شهاب الدین سهروردی، شهاب الدین یحیی سهروردی در مغرب زمین، از جمله موضوعات و مباحثی است که نویسنده در این کتاب بدانها پرداخته است.کتاب «سهروردی و افکار او» با عنوان فرعی تأملی در منابع فلسفه اشراق نوشته دکتر کریم مجتهدی، برای نوبت اول امسال در ۴۰۲ صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن