تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798646022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد «دوشاب» ماده اصلی شیرینی‌های قدیم ابرکوه / شیره انگور جای خود را به شکر داد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
«دوشاب» ماده اصلی شیرینی‌های قدیم ابرکوه / شیره انگور جای خود را به شکر داد
شیرینی‌های سنتی در هر منطقه به دلیل ویژگی‌هایی که در پخت و مواد اولیه داشتند، در نوع خود بی‌نظیر بودند، شیرینی‌هایی که کام مردم را به جای شکر با شیره انگور شیرین می‌کرد.

خبرگزاری فارس: «دوشاب» ماده اصلی شیرینی‌های قدیم ابرکوه / شیره انگور جای خود را به شکر داد



به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، در دنیایی که هر روز به سمت مدرنیزه شدن پیش می‌رود، دیگر داشتن نگاهی به گذشته شاید برای کسی مفهومی نداشته باشد اما اگر نگاهی تیزبینانه به گذشته داشته باشیم متوجه می‌شویم که بسیاری از رسوم گذشته در زندگی امروز می‌تواند از بیماری‌هایی که در مسیر توسعه جوامع را گرفتار می‌کند، پیشگیری کند. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از افراد دوباره به سمت این عادت‌ها و سنت‌های قدیمی روی بیاورند به طور مثال، الگوی کشت و زرع را به سوی سنتی شدن و بدون استفاده از مواد شیمیایی پیش ببرند و یا استفاده از محصولات لبنی سنتی دوباره رونق پیدا کند. دوشاب؛ شیرین کننده‌ای طبیعی که جایگزین شکر بود در این گزارش به یکی از سنت‌های شیرینی‌پزی در آستانه نوروز پرداخته می‌شود که از رسوم مردم ابرکوه برای تهیه شیرینی به شمار می‌رفت. در حال حاضر در شیرینی‌هایی که مصرف می‌کنیم از شکر استفاده می‌شود که تذکرات کارشناسان در مورد گسترش بیماری‌های مختلف بر اثر استفاده از این شیرینی‌ها را شاهد هستیم. در کنار این مسئله استفاده از اسانس‌ها و رنگ‌های مختلف را نیز اضافه کنید و همه این تذکرها در مورد شیرینی‌جاتی است که با نظارت تولید می‌شود. یکی از سنت‌های گذشته در شهرستان ابرکوه طرز تهیه شیرینی‌های نوروزی بود که بیشتر آنها از بین رفته و در این گزارش برای نخستین بار به مرور آن خواهیم پرداخت. طرز تهیه دوشاب ماده اصلی شیرینی‌های سنتی ابرکوه دوشاب بود که به جای شکر در تهیه شیرینی به کار می‌رفت ضمن آن که خود نیز به عنوان یک ماده غذایی با نان یا خوراک‌های دیگر استفاده می‌شد.

کارگاه قدیمی دوشاب گیری یکی از محققان ابرکوه که با یکی از فعالان این شغل در محل کارگاهی که مخروبه شده، در شهرستان ابرکوه گفت‌وگو کرده است؛ شیوه تهیه دوشاب به عنوان یک شیرین‌کننده سنتی شیرینی‌ها که در زندگی‌های امروز می‌تواند بسیار مورد استفاده داشته باشد، تشریح شده است. حامد اکرمی در مورد کارخانه شیره‌پزی (دوشاب) در ابرکوه اظهار داشت: استاد ذبیح‌الله برزگر فرزند استاد خلیل برزگر از اهالی دهستان فراغه ابرکوه که 78 سال دارد و 65 سال در این شغل بوده است. وی افزود: از 90 سال پیش حرفه شیره‌پزی در صادق‌آباد دهستان فراغه مرسوم بود و تا 20 سال پیش ادامه داشت و البته در سطح ابرکوه کارگاه‌های بسیاری فعال بوده‌اند که مردم به آنها کارخانه می‌گفتند. استاد برزگر این حرفه را نزد پدر خویش آموخته است، او می‌گوید: دو نوع دوشاب تهیه می‌کردیم که یکی دوشاب "سنگ اشکن" و دیگری دوشاب معمولی بود و خصوصیت دوشاب سنگ اشکن این است که با یک انگشت می‌شد حدود نیم کیلو دوشاب را بر روی انگشت نگه داشت و علت آن غلظت بالای دوشاب بود. دوشاب معمولی نیز غلظت خوبی داشت به طوری که وقتی بر روی زمین می‌چکید، مثل دانه تسبیح گرد می‌شد. تهیه دوشاب از دانه‌های انگور دوشاب از دانه‌های انگور به دست می‌آمد و ما در زمینه تهیه انگور خودکفا بودیم چون هر باغی به اصطلاح محلی 30 بار گاو انگور داشت و 20 کشاورز انگور خود را به ما تحویل می‌دادند که خوراک سه ماهه کارخانه ما بود که از مهرماه کار خود را شروع می‌کرد.

استاد ذبیح‌الله برزگر از دوشاب‌گیران قدیمی ابرکوه با توجه به ظرفیتی که کارگاه برای تولید داشت و به قید قرعه، باغبان‌ها شروع به تحویل انگور خود به کارگاه می‌کردند تا کار تولید دوشاب آغاز شود. در ابتدای کار کارگاه، هر کدام از باغداران طرف قرارداد باید برای به اصطلاح آبخوری کردن و یا شیرین کردن کارخانه، یک من انگو رایگان به کارگاه می‌دادند و البته صاحب کارگاه بعد از پخت این انگورهای اولیه، مقداری دوشاب به آنان می‌داد. انگورهای مثقالی و یا عسکری را که کشاورزان در جعبه‌های چوبی که حدود 25 من انگور جا می‌گرفت، به درب کارخانه تحویل می‌دادند و برای آبگیری داخل مکانی بنام "کٌرشت" که کف آن پوشیده از خار بوده، می‌ریختند و با پاهای برهنه و تمیز بر روی انگورها فشار وارد می‌کردند که اصطلاحا به این عمل "پاچلون" می‌گفتند، آب انگوری که اینگونه گرفته می‌شد، وارد محلی که کاشیکاری بود می‌شد. اکرمی با نقل حکایت پیرمرد استادکار از دوشاب‌گیری عنوان کرد: آب حاصله از انگور را درون پاتیل مسی می‌ریختند و زیر آن را روشن می‌کردند تا حدی که زیاد گرم نشود (اصطلاحا انگشت را نگزد و یا نسوزاند) و گل مخصوصی که اطراف رودخانه قاسم‌آباد فراغه موجود بود را به میزان مشخص با کمی آب انگور نجوشیده مخلوط و داخل کیسه‌ای می‌کردند، درب آن را می‌بستند و داخل پاتیل وارد می‌کردند و مواد داخل دیگ شروع به جوشیدن می‌کرد، از این جوشش بسیار کف تولید می‌شود که این کف‌ها توسط منفذی که در کنار پاتیل تعبیه شده است به سمت تعدادی خمره سفالی هدایت می‌شد و بقیه موادی که در پاتیل بود را کاملا می‌جوشاندند تا مواد حاصله غلیظ شود. این ماده غلیظ شده را داخل خیک‌های پوستی می‌‌ریختند و در قسمتی از کارخانه به چوب‌هایی آویزان می‌کردند تا اگر آبی درون آنها بود از بین برود و دوشاب ترش مزه نشود و در پایان هم در کنار کارخانه و در انباری برای عرضه به مشتری ذخیره می‌شد. دوشاب‌ها داخل پوست گوسفند (خیک) هایی می‌شد که اغلب پنج تا هشت من و تا 25 من هم جا می‌گرفتند و این بستگی به نوع پوست داشت.

کف‌های داخل خمره‌های سفالی نیز بعد از فرآیندی دوباره به چرخه تولید دوشاب برمی‌گشت. برزگر می‌گوید: کارخانه‌های زیادی در سطح ابرکوه به این کار مشغول بودند و در دهستان فراغه نیز چند کارخانه مانند "گزک دولت‌آباد"، کارخانه شیره‌پزی حاج صفر و کارخانه‌ای هم در صفی‌آباد وجود داشت که در قدیم با هم مشغول به کار بودیم و هر کدام از انگور خود را از باغات اطراف کارخانه تهیه می‌کردند. "چنگال سُیَن" شیرینی سنتی ابرکوه محقق ابرکوهی همچنین در مورد یک شیرینی سنتی ابرکوه که با دوشاب تهیه می‌شد و در حال حاضر بدون استفاده از دوشاب و با شکر تولید می‌شود، نیز اظهار داشت: تهیه "چنگال سُیَن" یکی از مهم‌ترین کارهای مردم ابرکوه در چند روز مانده به عید نوروز بود که بیشتر از این شیرینی سنتی برای پذیرایی مهمان‌ها استفاده می‌کردند و بسیار مقوی و مغذی نیز بوده است. اکرمی افزود: دوشاب به عنوان یک ماده غذایی اصلی در ابرکوه قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت و مختص استفاده در شیرینی‌ها نبود.

تهیه شیرینی سنتی ابرکوه از دوشاب وی ادامه داد: در حال حاضر دیگر از آن کارخانه‌ها اثری نیست و برخی از مردم ابرکوه که علاقمند به استفاده از این ماده غذایی هستند، نیاز خود را از دیگر نقاط دور دست و محدود کشور تهیه می‌کنند. سیاست‌گذاری دولت رکن اصلی حمایت از سنت‌های گذشته است حالا و بعد از سال‌های متمادی شاهد هستیم که برخی از مردم دوباره رو به سمت سنت‌های گذشتگان آورده‌اند و این مسئله‌ای است که باید به فال نیک گرفته شود و البته باید مورد توجه سیاستگذاران کشور نیز قرار گیرد. استانداردسازی بسیاری از تولیدات سنتی یکی از این سیاست‌ها است که می‌تواند مردم بسیاری را به استفاده مجدد از این تولیدات ترغیب کند کاری که در حال حاضر و در عرصه طب سنتی شاهد انجام آن و عرضه داروهای گیاهی در بسته‌بندی‌های استاندارد در سطح داروخانه‌ها هستیم و پزشکان بسیاری نیز برای رشد در رشته طب سنتی تلاش می‌کنند. ---------------------------- گزارش از رحیم میرعظیم عکس از حامد اکرمی -------------------------- انتهای پیام/2464/ط40

93/12/23 - 09:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن