محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798394166
تاریخنویسی قاجار مهمترین دوران تاریخنویسی بعد از اسلام است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک محقق:
تاریخنویسی قاجار مهمترین دوران تاریخنویسی بعد از اسلام است
شناسهٔ خبر: 2514978 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
مؤلف «تداوم و تحول تاریخ نویسی در ایران عصر قاجار» در نشست نقد و بررسی این اثر گفت: تاریخ نویسی ایران عصر قاجار مهمترین دوران تاریخنویسی در ایران بعد از اسلام است. به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی و نقد کتاب «تداوم و تحول تاریخ نویسی در ایران عصر قاجار» از انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام با حضور عباس قدیمی قیداری(مؤلف)، علیرضا ملائی توانی و جمشید کیان فر در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد.عباس قدیمی قیداری، مؤلف این اثر در ابتدای سخنانش گفت: مطالعه درباره تاریخنویسی ایرانی در مقایسه با دیگر حوزههای بررسیهای تاریخی، با وجود اینکه در سالهای اخیر به آن توجه شده، با فقر شدیدی مواجه شده است. درباره تاریخنویسی در عصر قاجار، غیر از چند مقاله، کتاب مستقلی به رشته تحریر درنیامده است و این کتاب نخستین اثر مستقل به شمار میرود.وی با بیان اینکه تاریخ نویسی ایران عصر قاجار مهمترین دوران تاریخنویسی در ایران بعد از اسلام است. نخستین اثر تاریخنویسیای که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، در واقع یک اثر تاریخنویسی سنتی است در تداوم سنت تاریخنویسی پیشین و آخرین اثر تاریخنویسیای که در آستانه انقلاب مشروطیت به رشته تحریر کشیده شد، نیز شکل نازلی است از تاریخنویسی سنتی و وقایعنگاری پیشین. آثار خلق شده تاریخنویسی در این محدوده زمانی، نتیجه خیرهکنندهای به دست میدهد. عصر قاجار عصر کشمکشها و ستیزههاست بر سر سنت و تجدد و مفاهیم قدیم و جدید بوده است.وی اظهارداشت: مواجهه ایران با دنیای جدید غرب در علوم و دانشهای سنتی نیز تأثیر به سزایی بر جای نهاد؛ به همین اعتبار، تاریخنویسی دوره قاجار باید در پیوند با تحولات فکری و فرهنگی جامعه ایران در این دوره، مورد مطالعه و تبیین قرار گیرد. به تبع این ویژگی، تاریخنویسی در عصر قاجار نیز جلوهای است از این ستیزهها و کشمکشها. در این پژوهش در بافت و محیط اجتماعی و سیاسی عصر قاجار، روند تاریخنویسی عصر مزبور ، با تبیین عوامل مؤثر بر تداوم و تحول آن، بررسی و تحلیل گردیده و تصویر روشنی از تاریخ و تاریخنویسی و تفکر تاریخی و تاریخنگری مورخان قاجاری ارائه کرده است.این محقق در ادامه سخنانش اظهارداشت: تاریخنویسی در عصر قاجار، هم از سنت قدرتمند وقایعنگاری و تاریخنویسی سنتی میراث برد، و هم لاجرم ضرورتهای زمانه آن را تحت تأثیر قرار داد؛ به عبارت دیگر، تاریخنویسی عصر قاجار با الگوی سنتی به جا مانده از گذشته تکوین یافت و بر اثر تحولات فکری و فرهنگی به تدریج به آستانه تحول رسید و با تداوم و گسترش فکر عقلانی و گسترش استقرار مؤسسههای جدید تمدنی و فرهنگی در اواخر عصر ناصری، متناسب با ظرفیتهای کلی فکری زمانه، به تحول رسید. درنتیجه سه دوره تداوم، آستانه تحول و تحول در تاریخ نویسی قاجار مورد بررسی قرا رگرفته است..وی تصریح کرد: در این کتاب، چگونگی روند گذار تاریخنویسی از سالنامهنگاری و وقایعنگاری به تاریخنویسی جدید مورد بررسی قرار گرفته و عوامل مؤثر بر تحول معرفت و تفکر تاریخی که تاریخنویسی جدید بر آن استوار گردیده است نیز در نظر گرفته شده است.علیرضا ملائی توانی دیگر سخنران این نشست بود، وی گفت: مطالعه در حوزه تاریخ نگاری متفاوت از تاریخ پژوهی است. در تاریخ پژوهی با منابع متعدد سروکار داریم و با استفاده از روایتهای گوناگونی تاریخ را توصیف و تبیین میکنیم. در حوزه تاریخنگاری کار به مراتب دشوارتر میباشد زیرا در اینجا نه با رخدادهای تاریخی بلکه با دستاوردهای پژوهشی پژوهشگرانی سروکار داریم که با این رخدادها کار کردهاند.وی افزود: تاریخنگاری در حوزه مباحث معرفتشناسی تاریخی جای دارد و افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند باید دارای تخصص و توانایی باشند. درنتیجه پژوهش در عرصه تاریخ نگاری به مراتب دشوارتر از پژوهش در حوزه رخدادهای تاریخ است. درحوزه تاریخنگاری، آثار پژوهشی از جنبههای گوناگون مورد ارزیابی قرار میگیرد. تاریخِ تاریخنگاری یک جنبه از حوزههای مورد مطالعه در حوزه تاریخنگاری میباشد که در این کتاب به آن پرداخته شده و متون مختلف تاریخنگاری شناسایی شده است.
ملائیتوانی در ادامه به چند نکته اشاره کرد تا مؤلف در بازنگری های خود برای چاپ دوم در صورت صلاحدید مدنظر قرار دهد: ابتدا اینکه تحول، شاخصهها و عناصر اصلی تحول و بستر تحولساز را بهدرستی تبیین نماید. مسئله دیگر توجه به مخاطبان است که یکی از حوزههای مطالعات در تاریخنگاری میباشد که اگر بهدرستی بررسی گردد میتواند نتایج ارزشمندی به بار آورد. بررسی تطبیقی پایگاه و جایگاه اجتماعی تاریخ نگاران مقوله دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد. گزینش، قضاوت، داوری و پیشداوری باید بررسی گردد تا به پژوهشگر امروز برای خوانش بهتر متون یاری رساند. جمشید کیانفر نیز در پایان این نشست گفت: در ابتدا ساختار کتاب را مورد بررسی قرار دادند و گفتند که تداوم یک سنت تاریخنگاری است و باید در بخش نخست کتاب منظور از تداوم لحاظ میشد. ارائه خصوصیات تاریخنگاری سنتی ما را به شناخت بهتر تحول میرساند.وی افزود: در باب تحول به ترجمههای تاریخی در دوران قاجار اشاره شده است ولی تأثیرات آن بیان نشده است. مؤلف برای بررسی آثار، یک روال تاریخی را درنظر گرفته و برخی از تواریخ را از حوزه فعالیت خود کنار گذاشته و مورد بررسی قرار نداده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
«تداوم و تحول تاریخنویسی در ایران عصرقاجار» نقد وبررسی میشود
تداوم و تحول تاریخنویسی در ایران عصرقاجار نقد وبررسی میشود شناسهٔ خبر 2505632 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب تداوم و تحول تاریخ نویسی در ایران عصر قاجار از انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام نقد و بررسی می شود به گزارش خبرگزاری مهر بررسی و نقبعد از حادثه شارلی روی آورندگان به اسلام دوبرابر شد
بعد از حادثه شارلی روی آورندگان به اسلام دوبرابر شد شناسهٔ خبر 2505252 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان بعد از حادثه شارلی و موج اسلام هراسی تعداد علاقه مندان به اسلام در فرانسه دو برابر شد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آن اسلام بعد از حادثایران و ایرانیان در متون تاریخی بعد از اسلام
صادق سجادی عنوان کرد ایران و ایرانیان در متون تاریخی بعد از اسلام شناسهٔ خبر 2514354 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دکترصادق سجادی با بیان اینکه ایران به چه معنی است گفت نام ایران در متون و اسناد باقیمانده از دوران باستان به معنی سرزمین آریاچرا بین حقوق زن و مرد در اسلام تناقض وجود دارد؟
پرسمان چرا بین حقوق زن و مرد در اسلام تناقض وجود دارد زن میتواند با صلاحدید خود و اطرافیانش تقاضای مرد را رد کرده یا قبول کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح رد بین برخی جوانان اینکه چرا بین حقوق زن و مرد در اسلام تناقض وجود دارد پاسخ در مورد تناقض بین حقوقدوره آموزش زبان آلمانی در بنیاد دایره المعارف اسلامی
در نخستین ماه سال نو برگزار خواهد شد دوره آموزش زبان آلمانی در بنیاد دایره المعارف اسلامی شناسهٔ خبر 2506636 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوره آموزشی زبان آلمانی دکتر سعید سرایی عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه اولدنبورگ آلمان فروردین ماه۹۴ در بنیادبرگزاری جلسه نقد كتاب جامعه شناسی جنسیت با رویكردی اسلامی
برگزاری جلسه نقد كتاب جامعه شناسی جنسیت با رویكردی اسلامی شناسهٔ خبر 2511620 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاری مركز تحقیقات زن و خانواده جلسه نقد پیش از چاپ كتاب جامعه شناسی جنسیت با رویكردی اسلامی را فردا پنج شنبه ۱۴«افراطی گری در جهان اسلام و نقش مسلمانان در غرب» بررسی میشود
فردا افراطی گری در جهان اسلام و نقش مسلمانان در غرب بررسی میشود شناسهٔ خبر 2509571 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نشست افراطی گری در جهان اسلام و نقش مسلمانان در غرب با سخنرانی سلمان صفوی و سید جواد میری به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالفرد نیکوکار در دین اسلام با خدا معامله میکند
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۲ رئیس اداره تبلیغات اسلامی فومن گفت فرد نیکوکار در دین اسلام با خدا معامله میکند بنابراین احسان و نیکوکاری وی دیگر بعد مادی ندارد بلکه بر اساس تعالیم قرآنی فرد به شکل مستقیم با خداوند معامله میکند حجتالاسلام علیرضا ابراهیمزاده در گفتوگو با خبرننشست «مانیفیست اسلام در دوره پسامدرن» برگزار میشود
نشست مانیفیست اسلام در دوره پسامدرن برگزار میشود شناسهٔ خبر 2510070 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست مانیفیست اسلام در دوره پسامدرن به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر مدیریت همکاری های علمی و بین اتبلیغ و ترویج ارزشها، مهمترین وظیفه مداحان است
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۶ مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به وظایف مداحان بهعنوان اقشار تأثیرگذار جامعه گفت تبلیغ و ترویج ارزشها مهمترین وظیفه مداحان است حجتالاسلام جمال یاری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه گیلان با بیان اینکه کانوناربکان به دنبال اسلام مترقی و پیشرو بود
در نشست بررسی اندیشههای اربکان مطرح شد اربکان به دنبال اسلام مترقی و پیشرو بود شناسهٔ خبر 2514626 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها معاون بینالملل بعثه مقام معظم رهبری در نشست نجمالدین اربکان گفت اسلام مترقی اسلام پیشرفته و مسلمانان پیشرومراسم بازگشت 58 شهید دوران دفاع مقدس به میهن اسلامی از مرز شلمچه
۲۴۹۸۳۳ ۱۳۹۳ ۱۲ ۱۱ - ۱۴ ۴۵گزارش تصویری مراسم بازگشت 58 شهید دوران دفاع مقدس به میهن اسلامی از مرز شلمچه عکاس مرتضی جابریان اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۱۲ ۱۱ - ۱۴ ۴۵خواجهنصیر بایکدهم درآمداوقاف چهکرد/ احیاگرحیات عقلی جهان اسلام
به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی خواجهنصیر بایکدهم درآمداوقاف چهکرد احیاگرحیات عقلی جهان اسلام شناسهٔ خبر 2505020 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان هلاکوخان مدیریت اوقاف را به خواجه نصیر داد و خواجه نیز یک دهم آنرا هزینه ساخت رصدخانه مراغهگفتوگوی اسلام و مسیحیت فرصتی برای خدمت به معنویت و بشریت است
احمد مبلغی گفتوگوی اسلام و مسیحیت فرصتی برای خدمت به معنویت و بشریت است شناسهٔ خبر 2511596 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان گفت وگوی اسلام و مسیحیت باید عمق بیشتری پیدا کند و در شرایط حساس کنونی این گفت و گو به مثابه یک فرصت برای خدمت به معنویت واسلام مبنای اصلی هویتی ماست/ ملی گرایی پوششی برای تجدد گرایی است
حسین کچویان اسلام مبنای اصلی هویتی ماست ملی گرایی پوششی برای تجدد گرایی است شناسهٔ خبر 2449831 شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان کچویان معتقد است گفتمان هویتی ملی گرایانه پوششی است برای گفتمان هویتی تجدد گرا گفتمان های ملی گرایی و تجددگرایی در عمل نتوانستظاهرات علیه اسلام در انگلستان + تصاویر
دیلی میل گزارش داد تظاهرات علیه اسلام در انگلستان تصاویر رهبری مخالفان پگیدا را جورج گالوی نماینده مجلس عوام انگلستان بر عهده داشت او طی سخنانی گروه پگیدا را گروه نازی های آلمانی خطاب کرد به اعتقاد او اکثریت مردم اروپا و انگلستان به اسلام و مسلمانان احترام می گذارند و بافقه حکومتی؛ نرم افزار نهایی مدیریت جامعه در فرایند تکاملی انقلاب اسلامی
فقه حکومتی نرم افزار نهایی مدیریت جامعه در فرایند تکاملی انقلاب اسلامیبا توجه به فرایند تکاملی انقلاب اسلامی و تغییر شرایط امکانات و نیازهای انقلاب در فرایند تکاملی خود فقه بهعنوان نرم افزار مدیریتی انقلاب نیز سیری تکاملی داشته است بخش دوم و پایانی د سیر تطور فقه در-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها